ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ ДИТИНИ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ДО НАВЧАННЯ У ШКОЛІ

Про матеріал
Стаття на тему: "ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ ДИТИНИ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ДО НАВЧАННЯ У ШКОЛІ"
Перегляд файлу

 

УДК59.9:043.2

Жадан Т.О.

 

 

ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ ДИТИНИ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ДО НАВЧАННЯ У ШКОЛІ

Процес інтеграції України до світового співтовариства окреслив вимоги щодо забезпечення рівних умов для розвитку, навчання, виховання, соціальної адаптації дітей з особливими освітніми потребами. Найважливішим наслідком психічного розвитку дитини дошкільного віку є формування психологічної готовності до шкільного навчання.

В українському педагогічному словнику поняття «готовність до шкільного навчання» розглядається як «сукупність морфофізіологічних і психологічних особливостей дитини старшого дошкільного віку, яка забезпечує успішний перехід до систематично організованого шкільного навчання» [3, с.73].

Л.А. Венгер вважає, що «готовність до школи – це певний набір знань і вмінь, у якому повинні існувати всі інші елементи, хоча рівень їх розвитку може бути різний» [2]. Він стверджує, що бути готовим до школи – не означає вміти читати, писати і рахувати. Бути готовим до школи – означає бути готовим всьому цьому навчитися [2].

Готовність до шкільного навчання – це бажання і усвідомлення необхідності вчитися, що виникає в результаті соціального дозрівання дитини, появи у неї внутрішніх протиріч, які визначають мотивацію до навчальної діяльності.  [1].

Отже, психологічна готовність до навчання у школі – цілісна й багатокомпонентна освіта, яка передбачає досить високий рівень розвитку мотиваційної, особистісної, інтелектуальної сфери та сфери продуктивності. Відставання в розвитку одного з компонентів психологічної готовності тягне за собою відставання розвитку інших.

Сучасний український науковець Р.В.Павелків зазначає, що складовими компонентами психологічної готовності дитини до школи є:

 мотиваційна (особистісна), інтелектуальна, емоційно-вольова [1, с.177].

Мотиваційна готовність (або особистісна) розглядається, як рівень прояву потреби дитини у спілкуванні з однолітками, уміння підкорювати свою поведінку законам групи, здатність виконувати роль учнів у ситуації шкільного навчання, відповідний рівень сформованості ставлення до школи, шкільних обов’язків тощо.

Інтелектуальна (розумова) готовність характеризує рівень відповідальної сформованості диференційованого сприймання, перцептивних та пізнавальних дій, концентрації уваги, наочно-образного мислення, мисленнєвих операцій, аналітичного мислення, мовленнєвого розвитку, логічного запам’ятовування, уміння відображувати зразок, дрібної моторики та сенсомоторної координації, що залежить, передусім, від функціонального дозрівання структур головного мозку.

Емоційно-вольова готовність потребує відповідного рівня прояву позитивних емоцій, відсутність імпульсивних реакцій, можливість довгий час виконувати непривабливе завдання, відповідний розвиток емоційних та вольових якостей особистості дитини, емоційно-вольової регуляції,вольових дій та довільності уваги.

Категорія дітей з порушеннями інтелектуального розвитку – це різнорідна група дітей, що має спільні риси, головною з яких є психофізичний дефект, обумовлений органічними порушеннями центральної нервової системи. Діти з порушеннями інтелектуального розвитку дошкільного віку відстають за всіма показниками психофізичного розвитку від однолітків в нормі. Для організації навчання і виховання дітей з інтелектуальними порушеннями в спеціалізованих закладах особливу роль відіграють такі способи впливу, які спрямовані на подолання відхилень дитини, активізацію її пізнавальної діяльності, а значить і до психологічної готовності дитини до школи. Одним із таких способів є гра.

Отже, як найбільш загальний результат психічного розвитку дитини і показник його адекватності, у кінці вікового періоду у дошкільнят формується інтегральне особистісне новоутворення – психологічна готовність дитини до навчання у школі або шкільна зрілість. Підготовка дитини до школи включає формування у неї готовності до прийняття нової соціальної позиції – становища школяра, який має коло важливих обов’язків та прав, займає нове становище в суспільстві. Психологічна готовність дитини до шкільного навчання не з’являється автоматично по завершенню дошкільного періоду, а потребує ґрунтовної стимуляції зі сторони дорослих [1].

 

Список літератури

  1. Павелків Р.В. Вікова психологія: підручник / Р.В. Павелків. – К.: Кондор, 2015. – 469 с.
  2. Венгер А.Л. Психологическая готовность ребенка к школе / А.Л. Венгер // Вопросы психологии. – 1984. -№4.-С. 24-33
  3. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник / С.У. Гончаренко. – К.: Либідь, 1997. – 374 с.

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Матеріали для друку
Інкл
Додано
10 грудня 2021
Переглядів
1456
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку