Матеріал ознайомлює педагогів з практикою усвідомленого життя (Майндфунест), спонукає до усвідомлення особистісних ресурсів, навчає позитивно мислити, сприяє формуванню доброзичливих взаємовідносин у колективі.
Тренінг на тему: «Психологічна підтримка педагогів під час війни»
Підготувала: практичний психолог Котелевського ОЗЗСО № 2 І – ІІІ ст. Котелевської селищної ради Леся ЧУЙ
Котельва 2023 |
Тренінг на тему «Психологічна підтримка педагогів під час війни»
Мета: активізувати навик помічати добре та надати психологічну підтримку учасникам тренінгу, ознайомити педагогів з практикою усвідомленого життя, сприяти формуванню доброзичливих взаємовідносин, спонукати до усвідомлення особистих ресурсів.
Оснащення: папір для написання листа та малювання, кольорові олівці, ручка, будь-що для виконання практики майндфулнес: яблука, сухофрукти, цукерки.
Вступне слово психолога (до 5 хв.)
Доброго дня! Сьогодні ми будемо працювати над відновленням особистої емоційної стійкості. Практикуватимемо усвідомлене життя. Працюватимемо над ресурсними подарунками для себе та колег.
Для того, щоб наш час ефективно використовувати та всі почувалися комфортно, пропоную дотримуватися деяких правил:
1. Ніхто не зобов’язаний говорити, але усі мають чути того, хто говорить.
2.Поважати думки та почуття інших.
3. Правило подарунку. Кожен може дати комусь пораду, рекомендацію, якщо виникло бажання, але той, хто її отримує, має сприймати це як подарунок, який приймаємо і користуємось, якщо він сподобався, можна відкласти до інших часів.
4. Правило безпеки.
Ті, кого задовольняють ці правила, і вони зобов’язуються брати відповідальність за їх дотримання, будь ласка, покажіть руками сердечко на знак згоди. Якщо щось не влаштовує, то висловіть свою думку.
Прислухайтеся до самих себе та поміркуйте над своїми очікуваннями від заняття. На столах у вас сердечко з паперу. Будь ласка, запишіть свої очікування та покладіть у цю скриньку.
Часу не гаємо – рюкзак з щастям уявляємо.
Вправа «Рюкзак щастя» (10 – 15 хв.)
Мета: усвідомлення ресурсів.
Уявіть, що за плечима у вас є рюкзачок, у якому лежить усе, щоб ви
1
відчували себе щасливим/-ою. Вам треба виписати або намалювати ті речі та
відчуття, які лежать у вашому рюкзачку.
Дайте собі відповіді на запитання.
Що лежить там?
Хто збирав цей багаж?
Що в ньому ваше?
Що там не ваше?
Може, від чогось треба відмовитися чи, навпаки, щось додати?
Наскільки вам легко чи важко нести цей багаж?
Після того, як ви відповісте на ці запитання, намалюйте те, що лежить у вас у рюкзаку. Обов’язково треба відстежити свій стан у момент, коли ви не лише думаєте над тим, що лежить у вашій торбинці, а і тоді, коли бачите всі ці речі намальованими на папері. Вам, напевно, захочеться щось додати або від чогось відмовитися. Зробіть це.
У час погіршеного емоційного стану можна користуватися всим тим , що є у «рюкзаку щастя», але дуже цілющою може бути і практика майндфулнес.
Повідомлення: шо таке майндфулнес? (10 хв.)
Майндфулнес – це практика усвідомленого життя.
Більшість нашого часу ми проживаємо неусвідомлено. Наприклад, снідаємо, а в думках прокручуємо майбутній день, або вчорашні спогади. Ми похапцем жуємо, швидко ковтаємо і так непомітно, без насолоди смаком, їжа вже у шлунку. Швидко йдучи до школи, знову можемо бути в полоні думок і не чуємо співу птахів, не помічаємо відчуттів тіла від сонця чи вітру. Щоденно, йдучи однією і тією дорогою, ми не помічаємо нічого, що дарує радість життя. Практика усвідомленого життя навчає людину концентруватися на відчуттях у теперішню мить, не намагаючись змінити їх, а дозволити їм бути, помічати думки. Минуле не повернеш, а майбутнє ще не настало. Є лише те, що відчуваєте зараз і тут. Спробуйте щоденно по 3 – 5 хвилин проживати, концентруючись на відчутті свого дихання, відчутті смаку їжі, свідомому розгляданні якогось предмету так, ніби ви його бачите вперше у житті. Все це і є практика усвідомленого життя. Саме це є профілактикою нервових розладів. Це покращує якість мислення, почуттів та турботу про інших
Спробуємо цю практику прожити зараз разом. Будь ласка, візьміть яблучко. Дуже уважно роздивіться. Роздивіться його так, ніби ви вперше бачите
2
його в своєму житті. Дійсно, саме це яблуко ви бачите вперше. Роздивіться кольори, відшукайте перехід одного кольору в інший, знайдіть крапинки, рисочки. Тепер дослідіть форму яблучка з усіх сторін. Чим форма цього яблучка відрізняється від інших сортів яблук? Відчуйте. Яке це яблуко на дотик: тепле – холодне, тверде – м’яке, гладке – шершаве? Чи в усіх місцях воно однакове на дотик? Відчуйте аромат. На якій відстані ви відчуваєте аромат? Відкусіть маленький кусочок яблука та відчуйте його смак. Добре прожуйте, ковтніть і відчуйте присмак від яблука, який лишився у роті. Відкладіть яблучко і дослухайтеся до себе, чи хочеться його ще їсти? Продовжуйте слухати себе та їжте.
Варіанти того, що можна робити усвідомлено: чистити зуби, одягатися, застеляти ліжко, розчісувати волосся….
На завершення нашої зустрічі зробимо подарунки один для одного.
Вправа «Ресурсний лист зізнання або подарунок від колег». (20 -25 хв.)
Мета: активізувати навик помічати добре та надати психологічну підтримку кожному учаснику тренінгу.
Хід проведення.
Кожен учасник отримує аркуш, на якому зверху має написати прізвище та ім’я свого сусіда, який сидить поруч зліва. Потім пише те, що йому подобається у колеги або те, за що він йому вдячний. Далі згортаємо аркуш і зверху пишемо знову те саме ім’я колеги, якому писали вдячність та передаємо аркуш сусіду справа. Сусід справа пише те, що йому подобається у колеги або вдячність. Після цього згортає аркуш та пише ім’я колеги, якому писав вдячність та передає аркуш сусіду справа. Так триває доти, доки лист знайде адресата.
3
Рефлексія. (5 хв.)
Будь ласка, візьміть 3 стікери. На кожному з них напишіть по вправі, які ми сьогодні робили. Якщо вам вправа сподобалася і ви бажаєте взяти її у своє життя, то приклейте стікер до валізи, яка на плакаті на дошці. (Додаток1.1.) . Якщо вправа не сподобалася, то стікер з її назвою приклейте до смітнички. (Додаток 1.2.).
4
Додаток 1.1.
Додаток 1.2.