Психологічне заняття з елементами тренінгу

Про матеріал
Заняття, яке допоможе розкрити поняття «толерантність», показати певні рівні толерантної поведінки людини; розвити навички рефлексії; здатність усвідомлювати свої почуття, навички саморегуляції, комунікативні навички.
Перегляд файлу

 «Всі ми різні, але всі ми однакові»

психологічне заняття з елементами тренінгу

 

Мета: розкрити поняття «толерантність», показати певні рівні толерантної поведінки людини; розвивати навички рефлексії; розвивати здатність усвідомлювати свої почуття, навички саморегуляції, комунікативні навички; виховувати спостережливість, уважність до інших людей, здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок.

Методи: групової дискусії,  ігрового моделювання, рисунковий.

Вік учасників: 11-14 років.

Обладнання: квітка (окремо пелюстки), аркуші паперу (А4), олівці, гелеві ручки, фломастери, аркуші із зошиту, м’яка іграшка.

 

Хід заняття

Інтерв’ю

Психолог пропонує учасникам розповісти про себе так, як їм хотілося б, і намалювати якийсь символ (квітку, сонечко, усмішку тощо). Учасники презентують себе, називаючи своє ім’я, і пояснюючи, що для них означає обраний символ.

Правила

Правила поведінки:

  •          Довірчий стиль спілкування;
  •          Щирість у спілкуванні;
  •          Конфіденційність усього, що відбувається  в групі;
  •          Активна участь у тому, що відбувається;
  •          Оцінюємо не учасника, а його дії  та вчинки;
  •          Повага до мовця.

Вступ

«Любов виникає з любові: коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю», - сказав Григорій Сковорода.

 Ці слова відомого українського мудреця-гуманіста найбільш влучно відображають актуальну проблему сьогодення: проблему взаєморозуміння.

З кожним днем світ стає більш жорстоким. Непоодинокими стають акти нетерпимості, насильства, тероризму, агресивного націоналізму, расизму, антисемітизму та дискримінації щодо національних, етнічних, релігійних і мовних меншин, біженців, робітників-мігрантів, іммігрантів та соціально найменш захищених груп у суспільстві. Почастішали також акти насильства та залякування щодо окремих осіб, які реалізують своє право на свободу думки і висловлювання переконань. Спостерігається зростання сепаратизму та екстремізму. Особливо це становить загрозу дитячому та молодіжному середовищу, оскільки в цьому віці психіка ще не зміцнилася, в дитини відсутній життєвий досвід. Не завжди діти можуть відрізнити, які моральні цінності їм нав’язують. Взаємна нетерпимість, злоба, агресивність все частіше притаманні дитячому та молодіжному середовищу. Значною мірою в цьому винні засоби масової інформації та соціальне оточення дітей та підлітків.

   Міні-лекція «Толерантність – терпимість»

  •           Послухайте вірш В Симоненка.

Ти знаєш, що ти людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя − єдина,

Мука твоя − єдина,

Очі твої − одні.

Більше тебе не буде,

Завтра на цій землі.

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди −

Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе −

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба −

Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі − людина,

І, хочеш того чи ні,

Усмішка твоя − єдина,

Мука твоя − єдина,

Очі твої − одні.

  • Скажіть, про кого цей вірш? (Відповіді дітей можуть бути різними,але вчитель повинен підвести до того, що цей вірш про кожного з нас.)
  • А давайте на мить уявимо, що люди стануть схожими один на одного, як дві ягоди. У них буде одне ім’я на всіх. Вони будуть однаково думати и робити одне й те саме. И говорити одні й ті ж слова. Любити одне й те саме морозиво. Ви лише уявіть собі таке – морозиво часто не буде вистачати в кіосках, а на атракціонах вишикуються довгі черги. У всіх були б одного кольору очі, схожі носи і волосся! Все ж таки здорово, що всі люди різні, - бо так набагато веселіше й цікавіше! Люди народжуються в різних країнах, спілкуються різними мовами і вірять в різні речі. Але у багатьох нас є спільні риси.
  • Ми всі різні. Але потрібно бути терпимими (толерантними) одне до одного. А що ж таке толерантність? Просто терпимість?

 Толерантність передбачає всього лише нормальні цивілізовані стосунки між людьми, усвідомлення того, що світ і соціальне середовище багатомірні, а, отже, і погляди на цей світ різні, вони не можуть і не повинні зводитися до одноманітності або бути на чиюсь користь.

Старше покоління та й люди середнього віку добре пам’ятають, що ще років 15-20 тому ніде не чутно було слова «толерантність», його тоді майже не вживали. Хоча це слово досить старе і означало колись «терпіння». Сьогодні все інакше – це слово постійно на слуху, на вустах.

Що ж означає слово "толерантність"?

Давайте разом спробуємо визначити основні риси толерантності і як хто   розуміє це слово.

 Вправа «Асоціативний ряд»

  • Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.

(На дошці записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру і виходять записувати її).

Т – терплячий, товариський, тактовний.

 О – обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.

 Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

 Е – енергійний, елегантний, ефективний.

 Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

 А – активний, акуратний, авторитетний.

 Н – надійний, найдорожчий.

 Т – терплячий.

 Н – необхідний людям, ніжний, незалежний.

 І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.

 С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.

 Т – тактовний, товариський.

 Ь.

Обговорення

  • Чи подобаються вам риси характеру, які ми записали біля кожної букви?
  • Мені теж дуже-дуже вони подобаються і я бажаю, щоб ви про них не забували та шукали їх у собі.

 У перекладі на українську мову толерантність - це терпимість. Терпимість до чогось своєрідного, істотно інакшого - чиєїсь думки, позиції, переконань. Це досить містке та глибоке поняття. Воно торкається і міжнародних відносин, і діалогу культур, і міжетнічних та міжконфесійних взаємин, і культури світу.

 Головне що ми повинні з вами зрозуміти, що - Толерантність – не поступливість чи примха. Можна бути байдужим до всього, не реагувати на чужі проблеми але толерантність вище цього, це активна позиція, викликана визнанням прав і свобод людства.

 У II столітті в Римській імперії правив імператор Марк Аврелій. Він постійно вів війни і разом з тим був філософом. Вважав, що перед обличчям світового закону всі люди рівні – вільні і раби, греки і варвари, чоловіки і жінки.  Марку Аврелію належить ряд висловлювань.  Прошу подумати над деякими з них:

«Гідність людини полягає в тому, щоб любити тих, хто її ображає»,

«Найкращий спосіб помсти –  не відповідати злом на зло».

 Міні- лекція «Основні визначення та історичні витоки толерантності»

 Ми вже побачили, що, на жаль, протиріччя, сутички, конфлікти та війни супроводжують людство з перших кроків його існування. За 50 віків, за підрахунками вчених, відбулося приблизно 14500 воєн (за останні 50 – 200 воєн). За всю свою історію людство мало лише  300 «мирних років».  Якщо весь час існування людства прийняти за добу (24 год.), то ці мирні роки складуть у ній лише 6,5 секунди. Людство витратило на конфлікти величезні кошти і заплатило мільйони життів.

Гра «Квітка «Толерантність»

Зараз нам потрібна ваша допомога, дорогі учасники. У нас є квітка «толерантність», але вона без пелюсток. Завдання для вас: заповнити пелюстки синонімами та рисами толерантності. (Мудрість, чуйність, доброзичливість, відповідальність, терпимість, взаємоповага, об’єктивність, небайдужість, людяність, взаєморозуміння).

  • Толерантність включає в себе і глибокі правові засади. Без терпимості, врахування інтересів одне одного, без рівноправності народів, їхніх культур неможливий розвиток, прогрес цивілізації.

 Дослідники розглядуваної проблеми одностайні в думці, що доросла (зріла) толерантність закладається в дитинстві. Ну а що далі? Як виховати, виплекати в собі толерантність - поважання іншого, терпимість до того, хто інакше думає, мислить, діє? Як удосконалити толерантність в собі, в своєму оточенні?

Отже, чи толерантні Ви? Перевірте себе, чи вмієте Ви бути терплячим (терплячою), відповівши на такі запитання: (тест).

 

Анкета

 

  1.                    Дмитро має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?

а) постійно демонструвати своє невдоволення

б) вимагати дотримуватися на заняттях у школі загального стилю одягу та зачіски

в) виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити що завгодно зі своїм волоссям.

2. Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?

а) засуджувати ці вчинки

б) вважати, що це її особиста справа і не втручатися

в) з розумінням поставитися до проблем Оксани і поступово заохочувати її до навчання.

 3. Вадим постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх однокласників. Що робити?

а) відповідати брутальністю на брутальність

б) прагнути уникати спілкування

в) вияснити мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем розяснювальну роботу.

 4. Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й недоречне на цьому заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?

а) запропоную ультиматум: або вона переодягається, або йде відпочивати сама

б) натякну, що вона має кумедний вигляд

в) коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання.

 5. Ви – прихильник здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядки, палить, нераціонально харчується. Що ви робитимете?

а) розповім батькам, нехай вони вирішують, що робити

б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю

в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом.

Оцінюємо отримані результати: а) - 1 бал, б) – 2 бали, в) – 3 балів

Підраховуємо загальну кількість балів:

5 балів – ви досить категорична, негнучка, нетерпима до інших людина.

Маючи таку позицію, ризикуєте залишитися самотнім! Розпочніть з обдумування такого вислову: „Всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні”.

6-10 балів – характеризуєтесь як дещо відсторонена особистість із      життєвим принципом «Моя хата – скраю, я нічого не знаю» або маєте велику витримку щодо поведінки, думок, традицій інших людей. По-перше намагайтеся визначити межу вашої терпимості! По-друге, зважте, аби вас не називали надто байдужою людиною.

11-15 балів – прийміть вітання! Ви – толерантна особистість, цінуєте людей, поважаєте їхні почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими. Зберігайте «Своє обличчя»! 

Психолог

  • Ось яку «дієту» для тих, хто хоче стати толерантним, розробили психологи:

понеділок: розмовляючи з людьми, дивитись їм в очі, привітатися з усіма;

вівторок: намагатися не нав'язувати нікому свою волю;

середа: зробити для когось добру справу так, щоб він не здогадувався, що добро йде від вас;

четвер:не виявляти до іншого такого відношення, яке ви не хочете відчути до себе;

п'ятниця: намагатися добре виглядати, говорити з усіма тихим голосом;    

субота:записати 5 позитивних якостей, що характеризують вас і вашого друга;

неділя: знайдіть 3 привода, щоб сказати «спасибі» вашим близьким.

 Завжди є привід комусь сказати «дякую». Завжди є поруч хтось, хто потребує співчуття. «Співчуття править світом» вчить давньоіндійське прислів'я. «Чим достойніша людина, тим більшій кількості істот вона співчуває»,– стверджував великий філософ Ф.Бекон.

 І насамкінець, щоб поставити емоційну крапку на завершальному етапі тренінгу, щоб Ви залишили наш тренінг в доброму настрої і з хорошими відчуттями прийшли додому.

  Вправа «Коло компліментів» 

Учасники передають один одному мяку іграшку, говорячи при цьому комплімент і побажання чи слова подяки.

Вправа «Подарунок»

  • І наостанок я хочу подарувати вам чудову китайську притчу.

Жила собі добра сім'я, в якій більше 100 осіб співіснували разом мирно і дружно, без сварок і суперечок. Дізнався про цю сім’ю Правитель цієї країни. Позаздрив він такій злагоді і вирішив дізнатися, в чому ж тут секрет.

Поїхав Правитель до цієї родини. Зустрів його  Старійшина всього роду, запросив до хатини, пригостив чаєм. І спитав його Правитель: «В чому секрет вашого мирного та дружного життя в сім’ї?».

 Довго щось писав на папері Старійшина, а потім віддав його правителю. На аркуші було лише три слова: любов, терпіння, прощення. «І це все?»,– здивувався Правитель. «Так,– відповів Старійшина, – але сто разів любов, сто разів терпіння, сто разів прощення».

 

          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела

 

  1. Баранова Н.П. Толерантне спілкування. Тренінг для вчителів. /Н.П.Баранова. // Шкільному психологу.-2009.-№3.-С.21.
  2. Гармонія і різноманіття.//Позакласний час.-2010.-№10.-С.24.
  3. Гусев А.И. Толерантность к неопределенности: проблематика исследований./А.И.Гусев.// Практична психологія та соціальна робота. -2007.-№8.-С.75.
  4. Коновалова М.В. Тематичні класні години. Морально-етичне та естетичне виховання. 5-11 класи.- Х.: Вид.група «Основа», 2019. – 159 с. – (серія «Класний керівник»).
  5. Туріщева Л.В. Психологічні тренінги для школярів. –Х.: Вид.група «Основа», 2011. – 124 с. (серія «Тренінги в педагогічній практиці»).

 

 

 

Інтернет – ресурси

 

https://www.pravda.com.ua/rus/columns/2012/03/3/6959888/

http://familytimes.com.ua/osobystist/tolerantnist-pochynayetsya-z-simyi

https://pidruchniki.com/81045/etika_ta_estetika/tolerantnist

http://cbs.poltava.ua/index.php/bibliotechnomu-fakhivtsiu/1280-tolerantnist-tse-mistetstvo-zhiti-razom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

«ДІЄТА»

для тих, хто хоче стати толерантним

ПОНЕДІЛОК: розмовляючи з людьми, дивитись їм в очі, привітатися з усіма;

ВІВТОРОК: намагатися не нав'язувати нікому свою волю;

СЕРЕДА: зробити для когось добру справу так, щоб він не здогадувався, що добро йде від вас;

ЧЕТВЕР: не виявляти до іншого такого відношення, яке ви не хочете відчути до себе;

П'ЯТНИЦЯ: намагатися добре виглядати, говорити з усіма тихим голосом;    

СУБОТА: записати 5 позитивних якостей, що характеризують вас і вашого друга;

НЕДІЛЯ: знайдіть 3 привода, щоб сказати «ДЯКУЮ» вашим близьким.

 

doc
Додано
19 січня
Переглядів
83
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку