Тема: Чи можливо спілкуватися без конфліктів?
Клас: 3
Мета:
Матеріально-технічне забезпечення:
Використані джерела інформації:
Коржан Т.В. «Чи можна прожити без конфліктів» [Електронний ресурс]/Т.В.Коржан//Освітній портал «На Урок». – 2019. – Режим доступу: https://naurok.com.ua/vihovna-godina-na-temu-chi-mozhna-prozhiti-bez-konfliktiv-127132.html
Дем’янюк М. «Небесна чудасія» [Електронний ресурс] / М. Дем’янюк – 2019. – Режим доступу: https://tales.org.ua/superechka/
«Проба пера» вірші про конфлікти[Електронний ресурс] – 2012 – Режим доступу: https://probapera.org/publication/13/14532/konflikt.html
Конфлікт і шляхи його вирішення[Електронний ресурс] –2022 – Режим доступу: https://blog.agrokebety.com/konflikt-i-shlyakhy-yoho-vyrishennya
Складова моделі успішного випускника: громадянин
Орієнтир складової моделі успішного випускника:співіснування у суспільстві
Педагогічний інструментарій:
Ознаки успішного зростання випускника: усвідомлення загальноприйнятих норм суспільства
Хід заняття
І. Вступ |
|
Вихователь:
Вихователь:
Вихователь: |
Тема нашої бесіди: Чи можна спілкуватися без конфліктів?
Слайд 1 «Не буває безконфліктних особистих відносин. Конфлікти неминучі в будь-яких відносинах між людьми.» Букай Хорхе Букай Хорхе – відомий аргентинський психотерапевт і автор книг популярної психології. Для початку пропоную прочитати оповідання «Суперечка». Суперечка (автор - Марія Дем’янюк) «Я більше сеньйор помідор, аніж ти», – говорив один помідор іншому, виставляючи напоказ свої червоні боки. «Ні, я більший сеньйор», – відповів інший, теж стиглий помідор, який висів поруч на гілочці. «Та я таки більше», – сказав перший і так надув щоки, що, здавалося, справді побільшав. Інший же тихенько вимолив у сонечка, щоб те підрум’янило його боки і він став ще більшим, а тому важливішим сеньйором. Другий помідор вирішив не здаватися, а діяти так само…Зрештою, два помідора збільшилися так, що вся інша городина здивовано і вже трохи стурбовано поглядала на них. «Чому? – запитаєте ви. – Побоювалися їх сеньйорної пихатості?». Та ні! Турбувало їх інше: чи витримає стебло таких поважних сеньйорів. І дійсно! Хвилювання були недаремними. Стебло таки не витримало, зламалося, і вони гепнулися просто на землю… «Ого!» – сказав огірок, – ось до чого призводить вихваляння». Так і лежали вони, допоки вправна господиня не помітила їх. Вона підняла двійко помідорів, помила і порізала їх в салат. «Ох і смаковитий салатик!», – вихваляла уся родина мамину страву. «Ще б пак, помідори нівроку», – говорила вона і поглядала на город, де червоніли маленькі помідори на ще не зігнутих струнких стеблах. А тепер я хочу обговорити прочитане вами оповідання. (обговорення тексту) |
Вихователь: |
Наше життя проходить поміж інших людей, яких ми намагаємось зрозуміти. Вони існували, існують та будуть існувати як невід’ємна складова взаємовідносин людей. Звісно, конфлікти не прикрашають наше життя, але неможна сказати, що вони безглузді та безсумнівно шкідливі. Навпаки, конфлікти – нормальне явище нашого життя. Виникають вони через те, що вчинки, уявлення, почуття у кожного з нас різні, отже і трапляються між людьми зіткнення. Візьмемо до прикладу наш навчальний заклад. Ліцей – це простір, де щоденно зустрічаються сотні людей – дітей та дорослих. Час від часу між ними і виникає те, що називається конфліктом. Шляхи виходу з конфліктів різноманітні: від кардинальних (до повного розриву стосунків), до дипломатичних (що потребує вміння, а, головне, бажання шукати і знаходити вихід із ситуації). І все ж, існують певні правила спілкування та вирішення конфліктів, дотримуючись яких можна без втрати почуття гідності вийти із складних суперечностей. Сьогодні ми поговоримо про сутність конфліктів, причинами їх виникнення та визначимо шляхи їх уникнення. Будемо вчитися виходити з конфліктних ситуацій як мудрі, виховані, інтелігентні люди. |
ІІ. Основна частина |
|
Вихователь:
Діти:
Вихователь:
|
Що ж таке «конфлікт»?
протистояння двох людей; бійка ворожнеча боротьба
Конфлікти так чи інакше виникають постійно, навіть там, де є хоча б дві людини. Що вже говорити про школи, ліцеї, університети, де навчаються сотні людей. Саме слово «конфлікт» з латинської перекладається як «зіткнення». І якщо цьому зіткненню не вдалося вчасно запобігти, то потрібно хоча б спробувати нейтралізувати його наслідки. Американський психолог Кеннет Томас виділив п'ять основних підходів до вирішення конфліктної ситуації: суперництво, компроміс, співробітництво, вихід, пристосування. Розглянемо кожен більш детально. Суперництво. Головна мета - нав'язати свою точку зору, вигідне для себе рішення іншою стороною. Застосовується в тому випадку, якщо ваше рішення є конструктивним і несе в собі користь для колективу, організації. Або ж тоді, коли просто немає часу, щоб домовлятися. Компроміс. Обидві сторони йдуть на поступки один одному, частково відмовляючись від своїх умов і претензій. Підходить для ситуації, коли опоненти знаходяться в рівних умовах, коли допустимо прийняття тимчасового рішення або є небезпека втратити все. Пристосування. Відмова від своїх вимог у вимушеній або добровільній формі. Часто це відбувається через те, що одна зі сторін усвідомлює свою неправоту, хоче зберегти хороші відносини з опонентом або просто через несерйозність суперечки. Змусити прийняти таке рішення може усвідомлення неминучості поразки або втручання третьої сторони. Відступ. Уникнення конфлікту, спроба вийти з нього при мінімальних втратах. Правда в результаті протистояння ніяк не вирішується. У кращому випадку - воно просто згасне. У гіршому - претензії будуть накопичуватися в прихованому режимі і потім виплеснутися в ще більш сильний конфлікт. Співробітництво. Найбільш ефективний метод вирішення конфліктної ситуації. Полягає в конструктивному розборі проблеми, відношення до іншої сторони не як до суперника, а як до колеги. Спільний пошук кращого рішення. |
|
Фізкультхвилинка |
Учень:
Вихователь:
Вихователь:
Вихователь: |
Слайд 2 Гра «Закінчи речення» 1. Найголовніше, щоб обидві сторони бажали... (вирішення конфлікту). 2. Пробачення допоможе звільнитися від того негативу... (який накопичився в результаті конфлікту). 3. Дайте можливість партнерові висловитися... (уважно його вислухайте). 4. Надайте співрозмовникові психологічну паузу... (для зняття емоційного напруження}. 5. Визнавайте свої помилки до того, як співрозмовник почне вас... (критикувати). 6. Не поспішайте-реагувати на чуже... (роздратування). 7. Ідіть на всі можливі... (компроміси). 8. Ніколи не завдавайте емоційної... (шкоди особистості). 9. Створіть можливість гідного виходу з конфлікту, щоб «берегти... (час і здоров'я). 10. Пам'ятайте, що безвихідних ситуацій... (не буває).
Конфлікт (автор - Гаврило Зацікавлений) Молодой пацанчік-запах папіроси, рваниє штанішли, зализані коси, й хлопак з периферії, простий і здоровий, в брюках і сандалях, з запахом корови. Франція парфюме - аромат ванілі, ПГТ - форева, мощно пахне силос, туфлі італьяно - носкі смотрят вгору, совецкі сандалі, на вирост, здорові. Йдуть вони Майданом, молоді та ранні, один гість столиці, другий- кієвлянін, я закарпатський мачо, ти кієвскій мальчішка, тебе звуть Едуардом, мене просто -Гришка, йдемо ми на зустріч - конфлікт неминучий принципів життєвих, матюків колючих, один любить гроші - мажорів порода, інший любить мамку, мультіки й природу, котиків, собачок, клєвєр срєді лєта, Ні! звуки діскотєки, свєт ультрафіолєта. Йдуть вони Майданом, тепер в різні боки, обтирають шмарклі, прискорюють кроки, молодий пацанчик з носа стелить юшку, й хлопак з периферії - бланжик на веснушках. Я був карпатським мачо, ти кієвским мальчішкой, я з карими глазами, а ти з модной стрижкой, тепер не в респекті потрапимо додому, з побитими носами, в настрої злому, молодий пацанчик- запах папіроси, й хлопак з периферії, майже-зовсім босий.
Хочу почути вашу думку про прочитане. 1.Причина конфлікту між хлопчаками? 2.Поведінка якого хлопчика вам більш близька та зрозуміла. 3.Кого з них ви б хотіли бачити своїм другом?
Назвіть шляхи виходу з конфліктів, їх вирішення. Учні можуть назвати такі шляхи. Доброзичливість. Визначити причину конфлікту, намагаючись почути і правильно зрозуміти одне одного. Тактовність. Розмова по суті. Пошук компромісу. Здатність визнати свою помилку. Дотримання чужого персонального простору. Правильний вибір ролі. Уміння слухати й чути одне одного. Справедливість. Слайд 3 Розглянемо ситуацію відносин учителя з учнем. На уроці вчитель декілька разів робила зауваження учневі, який не працював. На зауваження він не реагував, продовжував заважати іншим: дістав гумку і почав стріляти папірцями в учнів ( (Висловлювання думок учнями) |
ІІІ. Заключна частина |
|
Вихователь:
Вихователь: |
Творча робота «Квітка примирення та розуміння» Умови виконання завдання: 1.Діти об’єднуються у групи. 2.Кожна група отримує спільне завдання. 3.На виконання завдання дається 10 хвилин. 4.Підсумком є створення паперової квітки з пелюстками. 5.На пелюстках написані слова : доброзичливість,тактовність,справедливість, повага, чуйність, людяність, довіра, компроміс. Слайд 3 Давайте підведемо підсумок нашої бесіди. Конфлікт між учнями може статися з таких причин: взаємні образи відсутність взаєморозуміння між дітьми неприйняття окремої особистості колективом суперництво і боротьба за лідерство Маю надію, що після нашої розмови ви зробили для себе певні висновки. Я хочу, щоб ви виросли добрими,людяними,чуйними і завжди знаходили шляхи уникнення конфліктних ситуацій. Побажайте один одному усього найкращого. Ми всі разом робимо одну справу. А раз у нас одна мета, то й працювати потрібно однією командою, не конфліктувати, а знаходити вихід з будь-якої ситуації! |