Тренінг — це навчання досвідом. Він передбачає те, що присутні мають змогу поділитися й обмінятися між собою знаннями та проблемами, а також попрацювати разом для пошуку рішення. Це чудова форма для налагодження спілкування, профілактики конфліктів у шкільному середовищі, адже не секрет, що бувають непорозуміння між учнями, а також між вчителями й учнями.
Психолого – педагогічний
консиліум – тренінг
з питання успішної адаптації
5-тикласників
План проведення
1. Вступне слово психолога.
2. Дещо про складний підлітковий вік (виступ психолога).
3. Виступ класоводів початкової школи, що працювали з даним класом .Характеристика класу.
4. Виступ логопеда щодо дітей, з якими він працював і рекомендації щодо подальшої організації.
5. Виступ директора школи про роботу учнів на уроках, аналіз взаємодії вчителів та учнів на уроках.
6. Виступ соціального педагога. Ознайомлення із соціальним паспортом класу та його характеристика.
7. Обмін спостереженнями вчителів, що працюють у 5-му класі.
8. Виступ психолога. Ознайомлення з результатами психологічних досліджень. Рекомендації щодо індивідуального підходу до проблемних дітей.
9. Вироблення порад, рекомендацій щодо створення атмосфери співпраці між вчителями і учнями.
10. Рольова гра для педагогів.
11. Підсумок.
І. Вступне слово психолога.
- Доброго дня, шановні присутні! Сьогодні ми проведемо нашу зустріч у формі тренінгу. Тренінг — це навчання досвідом. Він передбачає те, що присутні мають змогу поділитися й обмінятися між собою знаннями та проблемами, а також попрацювати разом для пошуку рішення. Це чудова форма для налагодження спілкування, профілактики конфліктів у шкільному середовищі, адже не секрет, що бувають непорозуміння між учнями, а також між вчителями й учнями.
А чому трапляються непорозуміння й конфлікти? Є таке українське прислів'я: «В лісі лист, а у світі люди одне на одного не схожі». Мабуть, це одна із причин. Люди різні, з різним досвідом, різними переконаннями, принципами, що інколи заважає бачити іншу людину, розуміти її почуття й інтереси.
Нинішній тренінг буде присвячено навичкам:
- бачити й чути іншу людину, прислухатися до її думки,
- виявити проблеми в учнів 5 класу в адаптаційний період,
- розробити поради і рекомендації щодо успішного подолання причин, що викликала дана проблема,
- спланувати можливі напрямки роботи.
Вправа «Галявина очікувань»
На окремих аркушах-квіточках учасникам тренінгу пропонується написати відповіді на питання: «Що я очікую, хочу отримати (довідатися) на цьому консиліумі?»
Відповіді пропонуються оголосити й оформити у вигляді лісової галявини.
ІІ. Дещо про складний підлітковий вік.
Вік 11-15 років
П'ятий клас - кінець дитинства, період, що безпосередньо передує підлітковому. У цей час діти відкриті і довірливо ставляться до дорослих, визнають їх авторитет, чекають від учителів, батьків та інших дорослих допомоги і підтримки. Це відкриває великі можливості для виховних впливів.
Але 5-й клас - це і період адаптації до середньої ланки школи.
Адаптація - процес пристосування до нових умов чи вимог середовища, результатом якої має бути пристосування, що є показником життєвої компетентності індивіда.
Адаптація дитини до навчання у середній ланці школи відбувається не одразу. Це досить довгий процес, пов'язаний зі значними проблемами як об'єктивного, так і суб'єктивного характеру. Кожний віковий період у житті дитини висуває свої проблеми. Деякі періоди через їхню підвищену «небезпечність» прийнято називати кризовими, а 5-й клас — саме такий.
Зазвичай оповідають, як у підлітковому віці, тобто в 11-15 років, дитина відходить від батьків. Відчуття дорослості, потяг до самостійності, бурхливий статевий розвиток та не менш бурхливий розвиток самоусвідомлення — найяскравіші психологічні характеристики цього віку. Саме у цей період емоційний контакт з дитиною, здається, «тріщить по швах». А її імпульсивні вибухи, незрозумілі витівки та всі інші «принади» підліткового віку нічого, крім образи чи роздратування, у нормальної дорослої людини не викликають. На жаль, дорослі рідко розповідають дітям про ці «емоційні бурі» та гормональні сплески, що супроводжують статеве дорослішання дітей. Та наші діти, окрім пояснення процесу статевого дозрівання, потребують нашої підтримки ще в одному важливому аспекті дорослішання. Саме в цей час відбувається інтенсивне соціальне становлення, соціальний розвиток дитини. Треба зауважити, що дитина експериментує з уявленням соціуму про неї, опановує ту чи іншу внутрішньогрупову роль, позицію саме в оточенні однолітків. Для когось вистачає середовища шкільного класу, хтось випробовує себе у вуличній компанії. І перш ніж засуджувати тих чи інших друзів дитини, спробуйте зрозуміти, чим дитину приваблює саме це оточення. Можливо, тільки там вона отримує позитивне ставлення та загальне схвалення. Тільки в цьому оточенні вона почувається розслаблено. Або навпаки, саме це оточення допомагає їй відчути «гостроту життя», і так - саму себе. Варіантів - безліч. Та в кожному з них простежується єдина тенденція: глибинні психологічні мотиви дитини позитивні.
Найпоширеніші групові ролі та їхня характеристика
Починаючи з 4—5 класу і десь до 9-го року навчання відбувається активне формування як внутрішньої структури колективу класу, так і експериментування підлітків з тією чи іншою соціальною позицією або роллю. Про це важливо знати не тільки шкільним вчителям, а й батькам. Адже роль, яку дитина опанує найкраще, може стати основним способом її презентації на все подальше життя. Більшість наведених нижче назв ролей мають ілюстративний характер, часто з гумористичним відтінком. Використання цих назв потребує такту.
Перша роль - роль лідера групи (всієї, а не якогось малого угрупування). Для успіху діяльності групи дуже важливо, кому дістанеться ця роль. Оптимальний і частіший варіант - офіційний керівник (класний керівник або староста класу) у ролі лідера. Та, на жаль, саме так відбувається не завжди. Роз'єднання керівництва та лідерства різко ускладнює ситуацію в групі.
Майже в кожній групі виділяють кілька ентузіастів, які за доброю волею та охоче беруться за будь-яку справу. Позитивна роль ентузіастів очевидна. Та у своїй активності вони нерідко гальмують ініціативу інших членів групи, чим провокують появу в ній споживацького настрою. Трапляється й інший варіант небажаного впливу ентузіастів на групу. Під враженням легкості й простоти, з якою ентузіасти справляються зі всіма справами, в інших може виникнути недооцінка складнощів, переоцінка власних здібностей та ілюзія підготовки складніших ситуацій.
Є небезпека й для самих ентузіастів. На тлі невмілих дій менш досвідчених та не таких спритних членів групи в них може з'явитися самозамилування, враження власної незамінності, відчуття вищості над іншими. Звідси - прямий шлях до нездорової атмосфери в групі.
«Старійшина» - найбільш авторитетний та незалежний член групи. Ця роль наближається до ролі лідера (вони можуть співпадати), та «старійшина» може не виявляти жодної активності та обмежуватися лише репліками, які, до речі, дуже суттєві для кожного члена групи, зокрема й керівника. Можливе також сумісництво ролей «старійшини» та ентузіаста в одній людині. Якщо старійшин у групі двоє й більше, а їхні позиції не співпадають, тоді їхній авторитет різко падає, а на базі особистісних розходжень між ними може виникнути конфлікт, який здатний призвести до розколу всієї групи.
Рідко яка група не має власного гумористичного лідера. Це може бути «блазень», який своїми діями викликає загальні веселощі. У цьому випадку сам «блазень» стає мішенню для жартів та чужих дотепних висловів.
Інший тип гумористичного лідера — «дотепник», який викликає сміх за допомогою власного «гострого язика» та дотепних жартів. Найчастіше він жартує з приводу тих чи інших ситуацій або кепкує з інших членів групи. Два претенденти на роль гумористичного лідера у групі зазвичай починають конкурувати, часто із втратою почуття міри. Діяльність у цьому випадку перетворюється на суспільний естрадний спектакль, що покладає додаткове навантаження на всіх членів групи.
Основну частину групи складають «споживачі», які користуються «продукцією» описаних вище виконавців ролей. Своїми реакціями, визнанням «споживачі» задовольняють очікування лідера, ентузіастів, «блазнів» і «дотепника». Перебуваючи під великим впливом «старійшини», вони надають його висловам та оцінкам характер загальної думки. Вони підтримують той розподіл ролей, який намітився своїми очікуваними реакціями на дії виконавців ролей (тобто реагують «як заведено»). Від початку «споживачі» можуть утворити два та більше первинних угрупувань з власними лідерами, і в критичній або конфліктній ситуації легко втратити єдність у діях.
У складі групи можуть виявитися такі люди, яких мало турбує питання: яке враження я справлю на оточення? Цих членів групи можна назвати «такі, що самовизначаються», тому що у своїй поведінці вони керуються власними інтересами. Хоча вони рідко прагнуть популярності та не намагаються заручитися підтримкою в групі, вони можуть викликати резонанс і навіть симпатію в частини групи. Це сильно зміцнює їхню позицію. Іноді, коли таких людей декілька, вони утворюють власну первинну групу, різко відособлену, що конфронтує з усіма іншими.
Дуже часто присутня роль негативного лідера. Це люди, які порушують сталі норми й правила поведінки аби привернути до себе увагу або справити на когось враження. Найчастіше це демонстрація мужності, хоробрості, сили, незалежності перед особою протилежної статі. Приборкати таку поведінку - справа управлінських навичок та досвіду керівника.
У кожній справі хтось залишається останнім. Добре, якщо в різних епізодах, у різних справах на цьому місці опиняються різні люди. Але трапляється й таке, що в позиції останнього міцно закріплюється одна людина. Нерідко вона стає мішенню для глузувань і навіть знущань. Найчастіше це відбувається без бажання цієї людини. Іноді для самозахисту останній може виставляти напоказ власну удавану неповноцінність, прийнявши на себе таким чином роль блазня. Помічено, що якщо в групі є чітке розуміння - хто ж грає роль останнього - це певною мірою сприяє груповому єднанню. Своєрідним груповим стрижнем у цьому випадку виступає колективне висміювання невдач останнього, або, навпаки, колективне бажання йому допомогти.
Є ще одна важлива групова роль - дезорг. Це скорочений варіант слова «дезорганізатор» . Найчастіше це достатньо авторитетний член групи, який має власну точку зору і активно її захищає. Як наслідок, якась частина групи починає міркувати та діяти, як він. Дезорг відрізняється від того, хто самовизначається, тим, що перш за все дбає про інтереси всієї групи (як він їх розуміє), а не свої власні. Він далеко не байдужий до групової думки та ставлення до нього інших членів групи. І тому він не просто діє по-своєму, як це робить той, хто самовизначається, а наполегливо намагається перетягнути на свій бік всіх інших. І це йому нерідко вдається.
У ролі дезорга може виступити старійшина або ентузіаст. І, хоч як парадоксально, у цій ролі може за певних обставин може опинитися й сам керівник групи.
ІІІ. Виступ класоводів початкової школи, що працювали з даним класом.
ІV. Виступ логопед щодо дітей, з якими він працював і рекомендації щодо подальшої організації.
V. Виступ директора школи про роботу учнів на уроках, аналіз взаємодії вчителів та учнів на уроках.
VI. Виступ соціального педагога. Ознайомлення із соціальним паспортом класу та його характеристика.
VII. Обмін спостереженнями вчителів, що працюють у 5-му класі.
VIII. Виступ психолога. Ознайомлення з результатами психологічних досліджень. Рекомендації щодо індивідуального підходу до проблемних дітей.
Вправа «Перевтілення» (7 хв)
Мета: наблизити дорослих до позиції дитини, показати, що з віком погляди й світовідчуття людей міняються.
Хід проведення. Всім учасникам тренінгу пропонується згадати ті моменти життя, коли вони були учнями, й закінчити речення з позиції свого особистого учнівського досвіду минулих років.
«Коли я вчилася в школі, то…»
«Коли вчитель був невдоволений моїми діями, то…»
«Коли я не була готова до уроку, то…»
«Коли мені було нудно на уроках, то ...»
«Найцікавішим у шкільні роки було ...»
Після того, як речення дописано, учасникам групи пропонується озвучити свої відповіді й обговорити питання:
- Чи завжди збігалися ваші бажання з нормами й вимогами, які вам пред'являли?
- Чи завжди ми самі все охоче виконували?
Висновок: з віком ми забуваємо, які ми були самі, що відчували і якими очима дивилися на навколишній світ. Бажання й вимоги дорослих не завжди збігаються з можливостями дітей, й іноді потрібно стати на позицію дитини, щоб краще її зрозуміти.
Ознайомлення з результатами психологічних досліджень.
ІХ. Вироблення порад, рекомендацій щодо створення атмосфери співпраці між вчителями і учнями.
Всі учасники працюють над проблемами, встановлюють можливі причини проблеми, розробляючи рекомендації та сплановуючи можливі напрямки роботи з учнями. .
Характеристика труднощів |
Рекомендації |
Повільність (не встигає виконувати завдання, не одразу розуміє, повільно пише, читає) |
Причиною може бути тип нервової системи. На уроках не підганяти, заздалегідь повідомляти запитання, повторювати, повторювати завдання декілька разів, надавати додатковий час. |
Погано вчиться (труднощі у запам’ятовуванні, недостатній словниковий запас, не сформованість навчальних навичок) |
Причиною може бути педагогічна занедбаність, недоліки виховання або низький інтелектуальний рівень дитини. Необхідні додаткові заняття. Бажано давати завдання зниженого рівня складності. Підбадьорювати, визначати навіть невеликий успіх. |
Часто хворіє (а тому не засвоює матеріал, погано розуміє і запам’ятовує) |
Причиною може бути астенія, порушення нервової системи. Вимоги до таких дітей треба знизити. Використовувати посильні індивідуальні завдання. В окремих випадках – направлення на медико-педагогічну комісію. |
Труднощі у читанні та письмі (поганий почерк, пропуски літер, недописування, заміна, тощо) |
Причина – недорозвиток мови. Допомога логопеда. Підтримка, похвала учня. |
Емоційні порушення (тривожність, замкненість, боязкість, нерішучість, сором’язливість) |
Доброзичливе ставлення, підтримка. Не викликати до дошки. Відповідь лише на невелику аудиторію. Індивідуалізація навчання. Підготовка рефератів. Підтримка активності й самостійності. Спілкування без залякувань і покарань. |
Надмірна рухливість (схильність до відволікання, труднощі у концентрації, імпульсивність,порушення дисципліни) |
Причина – неправильний стиль виховання, органічні порушення нервової системи, емоційні порушення. Головне в роботі з ними – терпіння і наполегливість. Вчити доводити справу до кінця, давати невеликі завдання, здійснювати покроковий контроль, заохочувати бажану поведінку. У депресивній фазі – ненав’язлива турбота, зменшення вимог. |
Труднощі у контактах (погані взаємини з однолітками або відторгненість у класі) |
Допомогти стати потрібним і бажаним. Звертати увагу однокласників на успіхи цих дітей. На позакласних заходах давати можливість проявити себе. Залучати до колективних заходів. |
Агресивність, запальність, дратівливість |
Виявляти максимальну стриманість і терпимість. Необхідно стати «союзником дитини», щоб спрямувати її активність у конструктивне русло. Тактовно вчити самоконтролю й стриманості. |
Демонстративність (бажання бути у центрі уваги) |
Надавати можливість висловлювати власну думку перед багатьма «глядачами». Звертати увагу на позитивні дії. Зауваження – нейтральні, іноді тільки поглядом. Змінювати інтервали між проявами уваги. |
Інфантильність (незрілість, «дитинність) |
Виховувати самостійність, відповідальність. |
X. Рольова гра для педагогів.
Вправа «Текст з підтекстом»
Мета: мотивація до подальшої роботи, вплив особистісних установок на виконання завдань.
Хід проведення. Тренер роздає кожному екземпляр «Тексту з підтекстом» і просить заповнити акцентувати увагу на тому, що його необхідно виконати за чіткий проміжок часу (3 хв).
- Чи вмієте ви підкорятися вказівкам? Зараз це можна перевірити, пройшовши цей тест. Ви маєте 3 хв.
3. Обведіть ваше ім'я.
Тепер, коли ви все уважно прочитали, виконайте тільки завдання 1 і 2.
Висновок: бажання чогось досягти найчастіше провокує неправильність наших вчинків. А в дітей підліткового віку найчастіше дії випереджають сприйняття. Дітям цієї групи необхідна додаткова допомога з боку вчителя.
Вправа «Як заспокоїти клас за 5 хвилин»
За бажанням вибирається один учасник, який буде виконувати роль учителя. Всі інші члени групи — учні. Кожний «учень» одержує від ведучого картку, на якій написано характеристику ролі, яку він буде виконувати під час імпровізованого уроку (як відповідати, як поводитися, як виконувати завдання вчителя). Зміст карток кожний читає мовчки, «про себе». Далі кімната переробляється в клас, і розігрується сцена «Урок». Кожний учасник сідає на своє місце й виконує свою роль. Учасник, який виконує роль учителя, повинен за 5 хвилин створити гарну дисципліну для проведення уроку.
Після закінчення часу учасники гри обговорюють обіграну сценку.
- Що почували учасники гри?
Чи легко було створити атмосферу, необхідну для проведення уроку?
- Які прийоми використовувалися «учителем» для створення необхідної дисципліни?
- Наскільки вони були ефективними?
Матеріали до вправи
Учениця, яка тільки й робить, що стежить за однокласниками |
Гіперактивний учень. А ні секунди не сидить на місці, навчанням не цікавиться |
Пасивна учениця, якій однаково, що діється в класі й на уроці |
Учениця забіяка, яка постійно відволікає сусідку |
Старанна учениця, прагне одержати знання |
Учениця, яка постійно дивиться у вікно |
Учениця, яка фарбується на уроці |
Учениця, яка намагається кинути в сусіда кулькою з аперу |
Учениця, яка боїться, що її викличуть до дошки |
Учениця, яка гойдається на стільці |
Учениця, яка розгадує кросворд на уроці |
Учениця, яка від нудьги стукає по парті ручкою |
Відмінниця. Самовпевнена й дуже активна |
Учениця, яка прагне сподобатися учителеві |
Подружка 1, яка постійно розмовляє з подружкою 2 |
Подружка 2, яка постійно розмовляє з подружкою 1 |
Учениця, яка постійно щось жує |
Учениця, яка постійно всім заважає |
Учениця, яка тишком-нишком намагається зробити сусідові капость |
Спокійний, урівноважений учень |
Вправа «Дерево розвитку дисципліни»
Учасників гри розбивають на групи за певною ознакою (5 груп), далі вони спільно визначають найдієвіші прийоми організації дисципліни, які вони використовують у своїй роботі, й записують їх. У роботі можна користуватися запропонованими матеріалами з папки. Прийоми й методи не мусять повторюватися. Від кожної групи повинно бути представлено не менше одного прийому. На презентації аркуші прикріплюються до дерева, й кожна група розповідає про свої методи.
- Як необхідно діяти в таких ситуаціях, щоб досягти гарного результату?
Висновок: зазвичай у своїй роботі ми використовуємо прийоми, які не завжди виявляються дієвими. Для успішної роботи необхідно якомога частіше оновлювати прийоми роботи з учнями.
ХІ. Підсумок
Насправді, не існує якихось єдиних правил, які можна використати в будь-якій ситуації. Не завжди з впевненість можна сказати, що якийсь вчинок є добрим чи поганим. У житті все відносне. Але одне я знаю напевне: кожен із нас – неповторна особистість. Ми всі прекрасні. Наше завдання – знайти у наших вихованців внутрішню красу та віднайти можливості і способи її розкриття.
Щоб ми виросли природно добрими та чесними людьми, не намагаймося вдавати із себе кращих, ніж ми є насправді. Примушуючи себе до чогось, ми робимо щось таке, що не відповідає нашій сутності. Ефективне лиши те виховання, яке привчає бути самим собою. Бути, а не вдавати.
Не раз ми боїмось говорити комусь, хто ми є, бо коли скажемо, то це може не сподобатись.
Але ж це все, чим ми багаті!.. Я — це я. У всьому світі немає нікого, подібного до мене. Мені належить усе, що в мене є: моє тіло, усе, що воно робить, мої почуття, хоч би якими вони були — тривога, задоволення, напруження, любов, роздратування, радість; усі слова, які я можу вимовляти: ввічливі, лагідні чи грубі, правильні чи неправильні; мій голос, гучний чи тихий, усі мої дії, звернені до інших людей чи до себе самого.
Мені належать усі мої фантазії, мої мрії, всі мої надії і страхи. Мені належать усі мої перемоги й усі мої поразки та помилки.
Усе це належить мені.
Кожна людина має право на помилку.
Кожна людина має право щось не знати.
Кожна людина може приймати нелогічне рішення.
Знання недостатньо —
Нам необхідно практикуватись.
Бажання недостатньо —
Нам необхідно діяти.
Йоганн Вольфганг фон Гете
Для подальшої роботи хочеться запропонувати
Настанови для педагогів
Реалізація центрованого до дитини підходу, на думку Г. Л. Лендрета, вимагає наявності у вчителя чи будь-якої іншої дорослої людини, включеної до процесу навчання і виховання, таких настанов:
«Я не всезнайка.
Тому я і не буду намагатися бути нею.
Я хочу, щоб мене любили.
Тому я буду відкритим для люблячих дітей.
Я хочу більш обіймати в собі дитину.
Тому я з інтересом і благоговінням дозволю дітям озорювати мій світ.
Я так мало знаю про складні лабіринти дитинства.
Тому я дозволю дітям учити мене.
Я найкраще засвоюю знання, отримані в результаті власних зусиль.
Тому я об'єднаю свої зусилля із зусиллями дитини.
Іноді мені потрібен притулок.
Тому я дам притулок дітям.
Я люблю, коли мене приймають таким, який я насправді.
Тому я буду прагнути співпереживати дитині і шанувати ЇЇ.
Я роблю помилки. Вони свідчать про те, який я — людяний і схильний помилятися.
Тому я буду терплячим до людської суті дитини.
Я реагую емоційно і виразно на світ власної реальності.
Тому я намагатимуся послабити свою хватку й увійти у світ дитини.
Приємно почувати себе начальником і знати відповіді на всі питання.
Тому мені потрібно буде багато працювати над тим, щоб захистити від себе дітей.
Я - це я, і тим повніше, чим у більшій безпеці я себе почуваю.
Тому я буду послідовним у взаємодії з дітьми.
Я - єдиний, хто може прожити моє життя.
Тому я не буду прагнути до того, щоб керувати життям дитини.
Я навчився майже всього, що я знаю, на власному досвіді.
Тому я дозволю дітям набувати власний досвід.
Я здобуваю надію і волю до життя всередині себе.
Тому я буду визнавати і підтверджувати почуття самостійності у дитини.
Я не можу вчинити так, щоб страх, біль, розчарування і стреси дитини зникли.
Тому я буду намагатися пом'якшити удар.
Я відчуваю страх, коли я беззахисний.
Тому я буду торкатися до внутрішнього світу беззахисної дитини з добротою, ласкою й ніжністю».
* Лэндрет Г.Л. Игровая терапия: искусство отношений. – М.: Междунар. Пед. Академия, 1994.
Був чудовий тихий вечір. Біля відчиненого вікна сидів чоловік, поринувши в глибокі роздуми. Його мучило питання: що таке життя?
На тротуарі з'явилась група студентів, які жваво обговорювали різні теми. Проходячи повз вікно, один з них сказав, що життя - це постійне навчання.
«Правильно», - сказав про себе чоловік. Та все ж ця відповідь не задовольнила його розуму. У пошуках відповіді він звів свої очі до неба і погляд його зупинився на павукові, який сидів на своєму «троні» над вікном. Павук нібито сказав:
- Життя - це вічна плутанина. Але цією плутаниною я швидко рухаюся з місця на місце, досягаючи навіть царських палат.
Після довгих і безрезультатних роздумів наш вчений вийшов надвір. Він проходив густим гаєм і почув прекрасний спів, який нібито говорив:
- Життя - це постійний спів.
Ідучи далі, чоловік побачив на лузі вола, який жадібно їв траву і нарікав на свою долю:
- Життя - це взаємне поїдання. Сьогодні я їм траву, а завтра з'їдять мене. Згодом чоловік побачив курку, яка вела своїх курчат. Коли курчата наблизились до води, пірнути і попливли, залишивши курку в повному нерозумінні. Вона, звичайно, не второпала, що господиня підклала їй качині яйця.
- Життя - це неможливість! - бідкалась курка.
Вертаючись додому, вчений-шукач почув розпачливий плач дитини. Від болю стиснулося його серце, а якийсь тихий голос шепотів йому:
- Життя - це ж сльози і переживання.
Потім він повернувся додому і, поклавши свою стомлену голову на подушку, сам собі сказав:
- Життя - це вічний пошук.
Хочеться закінчити наш консиліум словами Вірджинії Сатир: «Людина, чия самоцінність висока, створює навкруги атмосферу людяності, відповідальності, жалю й любові.
Така людина почувається важливою і потрібною, вона відчуває, що світ став кращим від того, що вона у ньому існує. Вона довіряє самій собі, вона здатна у важку хвилину просити допомоги в інших, однак вона упевнена, що завжди здатна самостійно приймати рішення і робити обмірковані вчинки. Тільки відчуваючи свою власну цінність, людина здатна бачити, приймати і поважати цінність інших людей. Самовпевнена людина вселяє довіру і надію. Вона не користується правилами, що суперечать її почуттям. Водночас вона не йде за своїми переживаннями. Вона здатна робити вибір».
Бажаю знайти себе в цьому житті і бути красивим.
І квіткою милуюся, і гаєм,
Захоплено дивлюся в небеса,
Та ліпшої краси не знаю,
Ніж серця людського краса.
Жанна Маценко
1