Найважливіша сторінка людської мудрості — це досягнення розумом і серцем, що значить любити так, щоб був щасливий той, кого ти любиш, щоб щасливим приходив у світ той, кого породжує любов. Від того, як будуть опановувати молоді покоління цю велику мудрість, залежить не тільки особисте щастя. Від цього залежить краса, моральна чистота, щастя всього суспільства.
В.О. Сухомлинський
Виступ на батьківських зборах
Підготувала
практичний психолог
Рижанської гімназії
Сидоренко
Наталія Олександрівна
Найважливіша сторінка людської мудрості — це досягнення розумом і серцем, що значить любити так, щоб був щасливий той, кого ти любиш, щоб щасливим приходив у світ той, кого породжує любов. Від того, як будуть опановувати молоді покоління цю велику мудрість, залежить не тільки особисте щастя. Від цього залежить краса, моральна чистота, щастя всього суспільства.
В.О. Сухомлинський
Готовність батьків до виховання дитини як педагогічна культура — це об'єднання індивідуальних якостей і умов їхньої реалізації у виховному процесі. Але потрібно враховувати те, що виховний процес двосторонній, учасниками якого є батьки і діти. Якими повинні бути індивідуальні якості?
Особистість — цілісність уроджених і набутих психічних властивостей, що характеризують індивідуальність і роблять її унікальною. Якщо темперамент належить до уроджених властивостей, то його характер — до набутих. Якщо різниця у темпераментах не має етичного значення, то різниця у характерах створює реальну проблему етики: вони свідчать про рівень, якого досягла особистість у мистецтві життя.
Сім'я — це суспільна одиниця, заснована на шлюбі і відносинах кровного споріднення. Сім'я виникла на ранніх стадіях розвитку людського суспільства. За всю історію суспільства сім'я перетерпіла і перетерплює істотні зміни, як за формою, так і за виконанням визначених функцій. Ці зміни тісно пов'язані зі змінами самого суспільства, його матеріальних умов.
З розвитком суспільства змінювалися і функції сім'ї.
Відчутно змінюються функції сім'ї, що забезпечують різноманіття духовних зв'язків і відносин, взаємний вплив людей один на одного. Змінилися відносини сім'ї та суспільства. Сім'я не тільки відтворює населення країни, але у значній мірі здійснює духовне відродження, є хранителькою визначених традицій суспільства. У сім'ї відбувається всебічний розвиток особистості, розквіт індивідуальних якостей зростаючої людини.
Всебічний розвиток особистості є основною метою виховання. Воно характеризується єдністю розумового і фізичного, морального і естетичного розвитку, що забезпечує високий рівень загального і політехнічного утворення, психологічної готовності до праці, формування різнобічних духовних потреб і творчих здібностей дитини Всебічний розвиток особистості забезпечується спільними зусиллями школи, сім'ї та громадськості.
У чому ж виражається специфіка сімейного виховання?
Сім'я — осередок суспільства, своєрідний колектив, що організований зовсім інакше, ніж шкільний. Члени сім'ї, різні за віком, часто і за професією, мають родинні зв'язки. Взаємини членів сім'ї будуються на взаємній любові, повазі, підтримці у всіх справах. Спілкування дітей у сім'ї з батьками, старшими братами і сестрами, дідусями і бабусями збагачує життєвий досвід дітей, дає їм перші моральні уроки.
Моральний вплив батьків на дітей важко переоцінити. Специфіка виховання дітей у сім'ї полягає також і в тім, що на сім'ю і батьків припадає найвідповідальніший час — перші дні, тижні, місяці, роки життя дитини у вихованні. З народженням дитини в сім'ї з'являються нові й складні завдання. Одне з першочергових завдань сім'ї — забезпечення фізичного розвитку дитини, прищеплювання санітарно-гігієнічних навичок. Сюди входить турбота батьків про нормальне харчування дитини, що забезпечує зріст, розвиток і правильне формування організму. Рішення цієї задачі починається з дня народження дитини і продовжується доти, поки дитина зможе самостійно удосконалювати свої фізичні можливості.
Рішення задач морального виховання дитини йде на основі й у зв'язку з інтенсивним її розумовим розвитком, показниками якого є конкретні дії та мова. Завдання морального виховання в молодшому шкільному віці ускладнюються. Батьки разом зі школою цілеспрямовано формують навички свідомої дисципліни, почуття відповідальності за доручені справи, які допомагають дитині берегти час, розумно його витрачати. Заняття у школі, стосунки з однолітками, учителями сприяють подальшому розвитку в молодшого школяра умінь і навичок культурного поводження: діти вчаться поважати оточуючих, строго ставитися до себе, до свого зовнішнього вигляду, не допускати розбіжності слова і справи. Працьовитість людини є вищим моральним показником особистості, яка формується.
Естетичне виховання теж починається з раннього дитинства: дитина радіє, красивій іграшці, посмішці матері, квітучій квітці, зеленій травичці, співу птахів, чарівній книжці. Але задачами естетичного виховання є не тільки уміння радіти красі, розуміти красиве, але й обов'язково берегти і створювати це красиве у природі, конкретних вчинках і справах, думках.
Задачі розумового виховання з ростом дитини поступово ускладнюються. Батьки вчать дитину спостерігати за явищами природи і навколишнього життя, порівнювати предмети і явища, виділяти в них подібне і різне, аналізувати, робити висновки. У такий спосіб у дитини формується світогляд. З приходом дитини у школу задачі розумового розвитку і виховання її в сім'ї зростають: сім'я підтримує інтерес до знань, стимулює успішність її ; навчання.
Таким чином, із самого раннього дитинства сім'я активно, свідомо і творчо здійснює всебічний розвиток особистості,
що характеризується єдністю розумового, трудового, фізичного, морального і естетичного виховання, високим рівнем загального розвитку, психологічною і практичною підготовленістю до праці, різнобічними духовними потребами.
Гра для мам
Мета: показати батькам, що досягти ідеалу в будь-якій діяльності нелегко.
Досить часто батьки звинувачують своїх дітей у тому, що ті не відповідають сформованому ідеалу, не завжди добре вчаться, не завжди допомагають у господарстві, не завжди прислухаються до зауважень чи порад дорослих. Нерідко лунають фрази: «У наш час такого не було» або «Ми такими не були».
Психолог. Шановні мами, я прошу всіх підвестись.
А тепер прошу сісти тих, хто вважає фізичні покарання припустимими у вихованні дитини.
Сядьте, будь ласка, ті, хто може, прийшовши додому з роботи, зірвати на дитині свій поганий настрій, своє роздратування.
Сядьте ті, хто вирішує у присутності дитини дорослі проблеми.
- хто за останній тиждень не знайшов часу, щоб зазирнути у щоденник сина чи доньки.
- хто вчора не поцілував дитину на ніч.
- хто за останні три дні не знайшов часу для довірчого спілкування з дитиною.
А тепер сядьте ті, хто трішки прикрасив дійсність.
Як бачимо, ми самі — не ідеальні матері, але нам дуже хочеться, щоб наші діти були ідеальними, завжди розуміли нас, завжди слухали. Ми часто забуваємо, що людина — не лише із самих чеснот, але й із недоліків. Деякі легко скоригувати і виправити, інші — доволі складно. І цей процес — у руках матері та батька, у руках вихователя. Тому батьківство вважається найскладнішою і найвідповідальнішою працею.
Притча про музичні інструменти
Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка — хто краще за всіх грає. Кожний інструмент почав виводити свою мелодію, показувати свою майстерність. Але в результаті всі чули не музику, а жахливі звуки. І чим більше старався кожен із них, тим незрозумілішою і потворнішою була мелодія. Але з'явилася людина й одним помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: «Друзі, мелодія — це одне ціле. Спробуйте прислухатись одне до одного — і ви побачите, що вийде». Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім усе краще залунала мелодія, у якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона, оптимізм труби, ніжність сопілки й величність контрабаса.
Інструменти грали, із замилуванням стежили за чарівними помахами рук людини. А мелодія все звучала і звучала, поєднуючи виконавців і слухачів у єдине ціле.
Психолог. Що є важливим для гармонії?
Необхідно, щоб оркестром диригував професіонал. Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об’єднані однією метою і спрямовані єдиною волею в єдиному пориві...
Висновок. Такими майстрами є вчителі й батьки, а інструментами — діти. Ми з вами, хочемо того чи ні, є вчителями нового століття, і всі будемо працювати, щоб навчання стало радістю й задоволенням для кожної дитини, щоб шкільне життя, у якому беруть участь і учні, і вчителі, і батьки, досягло гармонії.