Синдром емоційного вигорання – це стан, що характеризується розумовим, емоційним і фізичним виснаженням на тлі хронічного стресу, який у більшості випадків викликаний роботою. Емоційне вигорання - це симптом нашого часу. Це стан виснаження, який призводить до паралічу наших сил, почуттів і супроводжується втратою радості та задоволеності життям. У наш час випадки синдрому вигорання частішають. Поширенню синдрому вигорання сприяє наша епоха - час досягнень, споживання, нового матеріалізму, розваг і отримання задоволення від життя. Це час, коли ми експлуатуємо самі й дозволяємо себе експлуатувати. Що ж з цим робити і як допомогти собі і буде наше заняття з елементами тренінгу для педагогів в рамках психолого-педагогічного семінару.
Некрасовська загальноосвітня школа
І- ІІІ ступенів
Тема:
Підготувала
практичний психолог
Мацюк Лариса Петрівна
с.Некрасове
СВІТЯЧИ ІНШИМ - НЕ ЗГОРИ САМ
Психолого педагогічний семінар
ДЛЯ ПРОФІЛАКТИКИ ЕМОЦІЙНОГО ВИСНАЖЕННЯ ПЕДАГОГІВ
«Таїсе ії еазу» — сприймай усе легше.
Усе, що робиш охоче, — не є тягарем.
Томас Джеферсон
Мета:
• здійснити діагностику рівня емоційного виснаження учасників тренінгу;
• зняти психологічну втому;
• активізувати мотиваційний компонент у щоденній роботі та потребу у професійному вдосконаленні;
• сприяти глибшому самопізнанню, особистісному зростанню та духовному добробуту
Матеріали: папір формату А4, скоч, фломастери, годинник із секундною стрілкою, мотузки або палички завдовжки 40—50 см, « чарівна паличка», стікери.
Вправа «Знайомство»
Запишіть, як би ви хотіли, щоб до вас звертались упродовж нашої роботи. На кожну букву обраного імені придумайте собі характеристику, яка починається на ту саму букву.
На початку роботи для почуття безпеки вводяться правила роботи у групі, їх приймають після обговорення. Вони можуть бути такими:
• кожна думка важлива;
• конфіденційність;
• позитивність;
• говорити по черзі, не переривати;
• ділитися власним досвідом, а не оцінювати, засуджувати чи критикувати;
• говорити з використанням «Я висловлювань;
• участь — добровільна.
Вправа «Очікування»
Скажіть, як ви почуваєтеся зараз, і пропишіть, які маєте сподівання від нашої зустрічі. Прикріпіть їх на «пісковий годинник », який намальований на плакаті, у верхній частині .
Діагностика рівня емоційного вигоряння
Інформаційне повідомлення
Емоційне вигоряння — це синдром, що розвивається на основі безперервного впливу на людину стресових ситуацій, які призводять до інтелектуальної, душевної та фізичної перевтоми. Це захисна реакція організму на стрес, що виникає, якщо немає способу звільнитися від негативних емоцій. Дійшовши до піку напруження, людина «заощаджує енергію»: з'являється байдужість, вона ігнорує спілкування, у професійній діяльності починають переважати «варварські методи».
Чи почуваєтесь ви втомленими, приходячи з роботи додому?
Синдром хронічної втоми ввели у 50-ті роки й лікували як інфекційне захворювання. З 1974 року Фрайдербер почав вживати термін «синдром емоційного вигоряння». У 80-ті визначили «групу ризику» — це ті, хто працює у сфері «людина — людина». Морроу запропонував яскравий образ — «запах пойнятого вогнем дроту».
Здоров'я — стан повного фізичного і духовного благополуччя, а не лише відсутність хвороб і фізичних вад. Щохвилини завдяки впливу зовнішніх і внутрішніх чинників людина може почуватися по-різному. Емоції напряму пов'язані зі здоров'ям. Емоційне виснаження — один із захисних механізмів. Його викликає психічна втома: коли людина змушена тривалий час виконувати одну і ту саму роботу, постійно надавати підтримку і допомогу. Це може призвести до зниження сили мотиву і меншої емоційної реакції на різні робочі ситуації.
Подолати професійне вигоряння можна кількома шляхами. Існують природні способи регуляції: сон, відпочинок на природі, смачна їжа, вечірні прогулянки, подорож до моря.
Інший варіант — саморегуляція — керування своїм психоемоційним станом за допомогою слів, образів, технік, методик.
Складові синдрому вигоряння:
1. Емоційне виснаження (спустошення, втома, емоційні перевантаження).
2. Деперсоналізація (цинічне ставлення до роботи, до об'єкта своєї діяльності).
3. Редукція професійних досягнень (негативне оцінювання себе та своїх досягнень, відчуття неуспішності).
Для синдрому емоційного виснаження характерні:
• невдоволення собою, небажання працювати;
• посилення соматичних хвороб;
• безсоння або поганий сон;
• нехтування своїми обов'язками;
• потреба у стимуляторах (кава, алкоголь, тютюн);
• зниження апетиту або переїдання;
• негативна самооцінка;
• цинізм, песимізм;
• неможливість зосередитися;
• неможливість закінчити роботу вчасно;
• швидкий темп мовлення;
• відсутність задоволення від роботи;
• відсутність нових ідей;
• втома;
• зниження ентузіазму;
• невпевненість, дратівливість;
• формальне виконання обов'язків;
• почуття влади;
• дистанціювання від учнів, втрата здатності співчувати;
• прагнення до усамітнення;
• почуття провини.
Три стадії «Емоційного вигоряння»
1. Легке (3—5 років). Часті перерви в роботі.
2. Затяжне (5—15 років). Зниження інтересу до роботи, апатія, дратівливість, головний біль, «сон без сновидінь», «знемога».
3. Хронічне. Сумніви у цінності своєї роботи й життя, прагнення до самотності, психологічні й фізіологічні проблеми — виразка шлунку, депресія
Найбільше емоційне виснаження загрожує тим, хто не може власне «Я» відділити від «ти», тобто чужі проблеми сприймає, як свої. У небезпеці є ті, хто не вміє спілкуватися, висловлювати свої почуття, емоції.
Помилково думати, що лише емоційні стреси зумовлюють емоційне виснаження. Нудьга також може стати його причиною.
.
ФАКТОРИ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРЯННЯ
1. Індивідуальні:
• вік;
• стать;
• освіта;
• сімейний стан;
• стаж роботи;
• особливості характеру;
• самооцінка;
• рівень домагань;
• самодостатність.
2. Організаційні:
• умови праці;
• робочі перевантаження;
• тривалість робочого дня;
• оплата праці;
• гострота проблем;
• зворотний зв'язок;
• стосунки з колегами;
• взаємодія з адміністрацією.
Вберігає від емоційного виснаження:
• одержання емоційного ресурсу від родини, друзів;
• позитивне мислення, доброзичливість;
• сильна віра;
• міцне здоров'я;
• адекватне почуття відповідальності;
• улюблені заняття, спорт, прогулянки;
• аутотренінг, інші методи релаксації;
• масаж, гаряча ванна, ароматерапія;
• навички планування часу;
• вміння сказати «ні»
Вправа
«Глечик наших емоцій»
Уявімо світ наших емоцій у вигляді глечика (див. схему).
Негативні прояви помістимо біля його вінець. Бризки з глечика — зовнішні прояви емоцій, їх не приховати. Це образи, приниження, покарання. Чому виникає гнів? Від болю, страху, образи. Усе — наслідки образ. Про них не прийнято говорити, їх приховують через острах здатися слабким. Інколи ми самі їх не усвідомлюємо.
Страждання виникають від незадоволеної потреби. Фізичні потреби залишімо осторонь. Звернімося до тих, які прямо пов'язані зі спілкуванням.
Будь-яка незадоволена потреба призводить до страждання, а потім — до руйнівної емоції. Що лежить нижче від потреб?
Ставлення до самого себе, самооцінка. У цьому процесі ми не маємо бути пасивними. Діє закон: активно прагнути того, від чого залежить виживання.
Позитивне ставлення до себе — основа психологічного виживання. Помістімо на дно головну «коштовність», дану нам від природи — відчуття енергії життя. Наше внутрішнє уявлення про себе ґрунтується на трьох засадах:
• успішність наших дій;
• ставлення дорогих нам людей;
• наскільки ми самі вміємо правильно оцінювати свої досягнення і ставлення інших людей до нас.
Вправа « Емблема моєї сім ї »
Психолог: Якщо вберігає від емоційного вигорання одержання емоційного ресурсу від родини, сім ї, то зараз ми будемо малювати емблему своєї сім ї.
Проговорення та пояснення емблем учасників семінару по колу.
Вправа «Міфи»
Кожна група отримує твердження і переконує учасників у його істинності чи хибності:
• учитель у будь-якій ситуації має зберігати спокій;
• учитель має бути стриманий;
• учитель має любити всіх дітей;
• учитель має віддати себе дітям.
Обговорення
• Де черпає натхнення до роботи вчитель?
• Учительський досвід допомагає у сімейному житті чи заважає?
• Чи всі правила, які ми засвоїли у школі, витримали випробовування часом?
• Чого більше в учительській роботі — розчарування чи задоволення?
• Учитель щасливий, коли...
Вправа «Прогноз погоди»
Мета: розслабитися, зняти психологічні бар'єри, згуртувати групу, налаштувати на роботу.
Психолог. Встаньте в коло одне за одним. Виконуйте те, що я буду казати:
• пішов дощ (легенько постукуйте кінчиками пальців по спинах одне одному);
• пішов град (постукуйте вже кулачками);
• грім та блискавка (ребром долоні тремо по спині того, хто попереду);
• землетрус (легенько потрусіть його за плечі);
• вийшло сонце (погладьте його по спині).
Дослідження психологічного клімату колективу
Раніше була проведена методика Фідлера « Вивчення психологічного клімату колективу ». Доведення результатів дослідження до педагогів.
Педагоги об єднаються в групи за рахунком літо – весна - осінь – зима і групи далі мають прописати:
1. Риси характеру вчителя, які заважають у роботі (на думку дітей, на думку батьків).
2. Риси характеру вчителя, які сприяють ефективній роботі (на думку батьків, на думку директора).
3. Риси характеру, що з'являються у людини, яка працює вчителем (на думку рідних).
4. Учителем не може бути людина, яка... Обговорення вправи.
Вправа « 12 тварин »
З педагогами проводиться методика Б.К.Пашнєва « 12 тварин »
Мета:
Вправа « Чарівна паличка »
Висловіть побажання собі, тримаючи паличку в руках. Передайте її далі по колу.
Підбиття підсумків «Пісковий годинник »
— Як ви зараз почуваєтеся?
— Сформулюйте і запишіть ваші враження від роботи.
— Чи справдились ваші очікування?
Повернемося до нашого пісочного годинника і опустимо у нижню його частину наші очікування, які були у верхній його частині і справдилися на сьогоднішній час
— Що, можливо, довелося переосмислити, побачити по-новому?
Дякую Вам за гарну співпрацю і дарую вам методичні поради, які знадобляться Вам у роботі.
ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ПЕДАГОГАМ
15 способів подолати емоційне вигоряння
1. З'ясуйте, що саме вас тривожить. Поговоріть із близькими, проаналізуйте вголос.
2. Не виставляйте себе «бідною ягничкою»! Знайдіть людину, якій гірше, ніж вам.
3. Плануйте не тільки свій робочий час, але і свій відпочинок. Встановлюйте пріоритети. Принцип Ейзенхауера: непотрібні справи — у смітник.
4. Не згущуйте хмар! Не робіть із мухи слона!
5. Керуйте своїми емоціями! Заплющте очі. Уявіть берег моря. Руки підніміть угору й розведіть убік. Відчуйте силу енергії. Складіть руки на животі.
6. Не забувайте хвалити себе!
7. Усміхайтеся, навіть якщо не хочеться! (1-1,5 хв.)
8. Робіть гімнастику. Адреналін не накопичується.
9. Використовуйте агресивну енергію в мирних цілях! Згадайте опудало начальника в Японії.
10. Улаштовуйте собі свята! Живіть красиво!
11. Умійте відмовляти чемно, але переконливо!
12. Станьте ентузіастом власного життя!
13. Проблеми не треба переживати, їх треба вирішувати! Геть — самопожертву й довготерпіння!
14. Робіть дні «інформаційного відпочинку» від ТБ. Почитайте щось.
15. Дозвольте собі займатися своїм здоров'ям!