Психолого-педагогічний семінар-практикум «Конфліктні ситуації «учитель-учень» та шляхи їх вирішення»

Про матеріал

Процес навчання і виховання, як всякий розвиток, неможливий без протиріч і конфліктів. В школі найчастіше можна зустріти конфлікти в системі «учитель — учень». Конфліктні ситуації виникають як у тих, хто тільки починає, так і досвідчених вчителів. І дуже важливо для учителя вийти з подібної ситуації мудро і достойно.

Перегляд файлу

Біляївський НВК

Соціально-психологічна служба

 

 

Психолого-педагогічний

семінар-практикум

 

«Конфліктні ситуації

«учитель-учень»

та шляхи їх вирішення»

 

 

 

 

http://www.hr-portal.ru/files/styles/500px/public/mini/130901063_3.jpg?itok=rwrhUrof

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

(Слайд)

 

Послухайте давню індійську казку «Мудреці і слон»

 Давним-давно в маленьке індійське містечко привели слона. Сліпі мудреці захотіли побачити його. Але як? «Я знаю, - сказав один мудрець, - ми доторкнемось до нього своїми руками». «Гарна ідея, - сказали інші, - тоді ми дізнаємось, який він — слон». Ітак, шестеро людей пішли дивитись на слона. Перший доторкнувся до великого плоского вуха. Воно повільно рухалось вперед і назад. «Слон схожий на віяло!» - вигукнув він. Другий мудрець доторкнувся до ніг слона. «Він схожий на дерево!» - вигукнув він. «Ви помиляєтесь, - сказав третій, - він схожий на шнурок». Четвертий мудрець доторкнувся до хвоста слона. «Слон схожий на спис!», - вигукнув він. «Ні! Ні!- закричав п’ятий, доторкнувшись збоку до слона. - Слон як висока стіна». Шостий мудрець доторкнувся до хобота слона. «Ви всі говорите невірно, - сказав він, - слон схожий на змію».

 Так голосно й довго сперечались вчені старці далекої землі. І кожен доводив думку свою, і кожен вважав, що правий саме він. Давайте не будемо до них дуже строгими, вони всі якоюсь мірою в чомусь праві. Але правду зрозуміти все таки їм не судилось, і істина сховалась від них назавжди.

 

 

«Причиною конфлікту є не

об’єктивна реальність, а те, що

відбувається в головах людей»

Р.Фішер, У.Юрі

(Слайд)

 

 

 

 

Шановні колеги! Сьогодні ми зібрались, щоб обговорити одну із актуальних тем — проблему спілкування. Ми живемо в світі конфліктів. Кожен день далеко від нас і поруч з нами виникають конфлікти між окремими людьми і цілими народами. В сім’ї, на роботі, на відпочинку боляче, коли легко руйнуються людські зв’язки. Проливається кров. Ми знаємо, що віками більшість конфліктів вирішувались по принципу «або — або». Або ти переможений, або — переможець. Або ти святкуєш, або переживаєш. Або ти виграєш, або програєш. І це на всіх рівнях, починаючи від взаємовідносин у сім’ї і закінчуючи міждержавними взаємовідносинами.

  Процес навчання і виховання, як всякий розвиток, неможливий без протиріч і конфліктів. В школі найчастіше можна зустріти конфлікти в системі «учитель — учень». Конфліктні ситуації виникають як у тих, хто тільки починає, так і досвідчених вчителів. І дуже важливо для учителя вийти з подібної ситуації мудро і достойно. Тому тема нашого психолого-педагогічного семінару - «Конфліктні ситуації «учитель-учень» та шляхи їх вирішення».

  Сьогодні ми з’ясуємо, що таке конфлікт, причини його виникнення, проаналізуємо конфліктні ситуації в системі «учитель — учень» і, виходячи з результатів, намагатимемось виробити ряд рекомендацій і правил для попередження конфліктів серед учасників навчального процесу, а також навички конструктивного вирішення конфліктних ситуацій.

 

Перед тим, як ми перейдемо до розгляду всіх цих питань, хочеться з’ясувати, як ви розумієте конфлікт.

Візьміть чисті аркуші, які лежать перед вами, і закінчіть фразу «Конфлікт — це...» У вас є дві хвилини.

 Опустіть аркуші в «Скриньку конфліктів». А тепер подивимось, що таке конфлікт для кожного з вас.

( Кожен учасник по черзі витягує один із заповнених аркушів, читає написане)

 

Що таке конфлікт для кожного з вас ми з’ясували. Таке ж питання ми задавали учням 7 — 11 класів нашої школи. Було  опитано  ___ учнів. Результати анкетування показали, що для дітей конфлікт — це суперечка, сварка (Слайд)

 

А ось яке визначення конфлікту нам дають психологи. (Слайд)

Конфлікт - це зіткнення різнонаправлених цілей, позицій, інтересів, думок чи поглядів суб’єктів взаємодії, які фіксуються ними в жорстокій формі. Ми бачимо, що так чи інакше конфлікт — це зіткнення.

 

 Говорячи про конфлікти в школі, ми повинні відповісти на питання:

  • що таке педагогічний конфлікт;
  • які види педагогічних конфліктів існують;
  • хто є суб’єктом педагогічних конфліктів?

 

З цим питанням вас познайомить вчитель інформатики

Абакуменко М.Г.

  1. ВИСТУП

Поняття «Педагогічний конфлікт». Види педагогічних конфліктів.

 

 Як бачимо із виступу, на протязі всього періоду навчання учнів у школі і, відповідно, в роботі кожного дня між учнем і учителем виникають відповідні протиріччя або конфлікти. Нам було цікаво дізнатись, які труднощі виникають у наших учнів в спілкуванні з нами і як часто, з їх точки зору, бувають конфлікти. Увага на екран.

(Слайд)

Демонстрація відповідей учнів на питання «Які труднощі виникають під час спілкування з учителями?»

 А зараз подивимось, як ви, колеги, відповіли на це питання.

Демонстрація відповідей (Слайд)

На питання «Як часто у вас виникають конфлікти з учителями?» ми отримали наступні відповіді (демонстрація) (Слайд)

 

Але, як відомо, кожна конфліктна ситуація має свої причини. Розказати про причини порушення взаємодії в ланцюгу «учитель-учень» нам зможе вчитель початкових класів Івахненко І.В.

  1. ВИСТУП

Причини конфліктів в системі «учитель-учень»

 

Давайте знову звернемось до результатів анкетування і подивимось, які основні причини конфліктних ситуацій в системі «учитель-учень» називають ті та інші.

     (демонстрація СЛАЙДУ)

 У відповідь на запитання «Хто на вашу думку винуватець конфлікту?» - отримали такі результати.      (Слайд)

 

 Кожен з нас має відповідний педагогічний досвід. Але уміння педагога знайти правильне рішення у всіх розвинене по-різному. Я пропоную вам перевірити себе, використовуючи методику «Педагогічні ситуації», яку розробив відомий психолог, доктор психологічних наук Роберт Семенович Немов. Дана методика дозволяє   говорити  про педагогічні здібності людини на основі того, який вихід вона знайде із ряду описаних в ній педагогічних ситуацій.

 Шановні колеги, перед Вами ряд педагогічних ситуацій. Познайомившись зі змістом кожної з них, необхідно вибрати з числа варіантів реагування на дану ситуацію той, який Ви вважаєте найбільш правильним. Відповіді можете записувати на листочках, які лежать перед вами. В вашому розпорядженні 5 хвилин.

 

 Пропоную ключ до методики “Педагогічні ситуації”, який дозволить Вам зробити висновок, наскільки правильним був ваш вибір. Підрахуйте Ваш середній бал. Інтерпретація результатів.

  •                Якщо Ви отримали середню оцінку вище 4,5 бала, то Ваші педагогічні здібності (згідно з даною методикою) вважають високорозвиненими.
  •                Якщо середня оцінка знаходиться в інтервалі від 3,3 до 4,4 бала, то Ваші педагогічні здібності вважаються середньорозвиненими.
  •                Якщо середня оцінка виявилась меншою, ніж 3,4 бала, то Ваші педагогічні здібності розглядають як слаборозвинені.

 

Порядковий номер педагогічної ситуації

Вибраний варіант відповіді і його оцінка в балах

1

2

3

4

5

6

7

8

1

4

3

4

2

5

5

-

-

2

2

2

3

3

5

5

-

-

3

2

3

4

4

5

5

-

-

4

2

3

3

4

5

5

-

-

5

2

2

3

3

2

4

5

5

6

2

3

2

4

5

5

-

-

7

2

2

3

4

5

5

-

-

8

2

2

4

5

4

3

-

-

9

2

4

3

4

5

4

-

-

10

2

3

4

4

5

5

-

-

11

2

2

3

4

5

5

-

-

12

2

3

4

5

4

5

-

-

13

3

2

4

4

5

4

5

-

 

Звичайно, кожен з нас з тої чи іншої ситуації буде виходити по-різному. Багато залежить від вибору стилю поведінки, що відповідає конфліктній ситуації. Одні стилі можуть бути найбільш ефективними для розв’язання конфліктів відповідного типу, інші, навпаки, будуть мати низький ефект.

 

Проблему “Стиль взаємодії педагога в конфлікті з учнями” висвітлить нам вчитель математики Годзула А.О.

  1. ВИСТУП Стилі поведінки у конфліктних ситуаціях

 

Слід пам’ятати, що ні один з розглянутих стилів вирішення конфлікту не може бути визначений як найкращий. Треба навчитись ефективно використовувати кожен з них і свідомо робити той чи інший вибір, враховуючи обставини.

А зараз я пропоную вам тест «Стратегія поведінки в конфлікті», за допомогою якого ви зможете визначити, який стиль поведінки в конфлікті властивий саме Вам.

Пропоную вам 15 тверджень. Кожен пункт оцініть наступним чином :

(СЛАЙД)

  • Категорично не погоджуюсь – 1 бал;
  • Не погоджуюсь – 2 бали;
  • Погоджуюсь – 4 бали;
  • Повністю погоджуюсь – 5 балів.

 

Запитання

1. Я людина принципова і ніколи не міняю свою позицію.

2. Мені важко відстоювати свою позицію, навіть якщо я знаю, що повністю права.

3. Витрачаю багато часу на пошуки спільного при вирішенні питань.

4. Для мене важливіше зберегти гарні відносини, навіть якщо приходиться пожертвувати своїми інтересами.

5. Я відкликаюсь на пропозиції інших, але сама при цьому не проявляю ініціативи

6. З будь-якого конфлікту я виходжу переможцем.

7. Я уникаю напружених ситуацій, хоч справа від цього може програти.

8. Переглядаю свою точку зору, відчувши під час обговорення свою неправоту.

9. Багато часу я приділяю проблемам інших і часто забуваю про себе.

10. Я легко погоджуюсь поступитися, якщо і інший поступається також.

 11. Продовжую спорити до тих пір, поки співбесідник не вимушений буде прийняти мою точку зору.

12. Я досягаю ефективних результатів тоді, коли працюю під керівництвом більш досвідченого партнера.

13. З задоволенням проявляю ініціативу в примиренні сторін.

14. Якщо це зробить іншого щасливим, даю йому можливість домогтися свого.

15. Часто я погоджуюсь з першою умовою, яка веде до урегулювання проблеми у відносинах.

А зараз знайдіть свої відповіді в таблиці і підрахуйте кількість отриманих балів. Поруч з цифрами, які позначають номер твердження, поставте відповідний бал і підрахуйте їх суму. (3 хвилини)

Стратегія поведінки

твердження

Сума балів

Конкуренція

1, 6, 11

 

Співробітництво

2, 7, 12

 

Уникання

3, 8, 13

 

Пристосування

4, 9, 14

 

Компроміс

5, 10, 15

 

 

Як Ви розумієте, Вам властивий той стиль поведінки, який отримав найбільшу кількість балів.

Як відомо, в конфлікті завжди винні двоє. Вирішення конфлікту також залежить від обох сторін. Чи погоджуєтесь ви з цим твердженням та чи погоджуються з ним наші учні, ми зараз поглянемо (СЛАЙД)

демонстрація відповіді учнів на питання «Від кого залежить вирішення конфлікту»?)

Але всі ми з вами прекрасно розуміємо, що наші учні – це всього тільки діти, а ми, вчителі, дорослі люди, і відповідальність за той чи інший конфлікт та його вирішення лежить на нас.

Одним із питань, які я не могла не задати нашим учням, а також вам, шановні колеги, було питання: «Яким же ви бачите ідеального вчителя та ідеального учня?» і ось, що я дізналася

(СЛАЙД демонстрація слайдів з відповідями).

Як бачимо, відповіді дітей, яким повинен бути ідеальний учитель і яким повинен бути ідеальний учень, співпадають з нашими. Було б ідеально бути ідеальним вчителем та мати ідеальних учнів. Але, на жаль, немає нічого ідеального в нашому житті.

 Головне, завжди пам’ятати, що ми не одні в цьому світі, що від нас, від наших слів, від наших дій залежить настрій, внутрішній стан, а порою і долі людей, які нас оточують, а у даному випадку долі дітей, яким ми повинні не тільки дати відповідні знання, а і не нашкодити їм, не ранити, не потривожити.

 

Наш семінар завершується. Я сподіваюсь, що він не пройшов безслідно і в деяких ситуаціях  рекомендації та інформація, яку ви прослухали, допоможуть вам вибрати правильну стратегію і тактику та прийняти правильне рішення. А вона і зараз продовжує бути дуже актуальною.

 

 

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка учителю з профілактики конфліктів

1.Пам’ятайте, що конфлікти набагато легше попередити, ніж завершити.

2. Постійно вчіться контролювати свої негативні емоції, тому що вони:

- погано впливають на здоров’я того, хто злиться;

- погіршують якість мислення;

- знижують об’єктивність оцінки оточуючих;

- за законом емоційного зараження викликають у відповідь неприязнь у партнера по спілкуванню.

3. Ніколи не з’ясовуйте відношення з адміністрацією школи, колегами, батьками школярів в присутності учнів.

4. Не намагайтесь радикально, швидко, «атакуючими» методами перероблювати учнів.

5. Оцінюючи результати навчання та поведінки школяра, завжди спочатку звертайте увагу на те, що йому вдалося зробити і чого досягнути.

6. Ніколи на своїх уроках не давайте негативних оцінок діяльності і особистості інших вчителів, адміністрації школи, батьків.

7. Пам’ятайте, що гарні відносини з оточуючими це не тільки самостійна, але і велика громадська цінність.

8. Постійно учіться без будь-яких умов любити, або поважати всіх, починаючи з себе.

9. За своїм соціально-психологічним статусом ви завжди вище будь-якого школяра. Однак не варто зловживати своїм учительським авторитетом.

10. Учитель без почуття гумору обмежений і професійно непридатний.

 

 

 

 

 

Правила поведінки дорослих на початковій стадії конфлікту

  • Дайте волю. Постарайтесь адаптувати себе до думки, що перед вами уже не діти. Це підлітки, для яких перевірка дорослих «на міцність» один із способів самоствердження.
  • Ніяких нотацій. Найбільше підлітка дратують нотації.
  • Ідіть на компроміс. Ще нікому нічого не вдалось довести з допомогою скандалу: тут не буває переможців. Якщо і дорослі, і підлітки охоплені бурними негативними емоціями, здатність розуміти один одного зникає.
  • Уступає той, хто розумніший. «Вогнище сварки погасне, якщо в нього не підкидати дров», - говорив Дж.Дьюї. Тому щоб конфлікт зупинився, хтось повинен першим замовкнути. Дорослому це зробити простіше, ніж підлітку з його нестійкою психікою.
  • Не слід ображати. Зупиняючи конфлікт, не намагайтесь зробити підлітку боляче за допомогою зауважень і не показуйте , хто в даній ситуації «господар» (наприклад виганяючи підлітка в коридор)
  • Будьте послідовними. Діти тонкі психологи. Вони відчувають слабкість дорослих. Тому, незважаючи на вашу готовність до компромісу, підлітки повинні знати, що вчительський авторитет непорушний.

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
6 вересня 2018
Переглядів
2227
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку