Мета: формувати розвиток умінь і навичок ефективного спілкування; вміти виражати свої думки, емоції та почуття; розвивати вміння короткої само презентації, сприяти створенню атмосфери довіри та доброзичливості для конструктивної роботи; зняти психологічне напруження, опанувати прийоми розслаблення.
Психолого-педагогічний семінар
з використанням інтерактивних технологій
Тема: «Ази спілкування комунікативного та організованого вчителя»
(адаптовано за матеріалами мережі Інтернет)
Мета: формувати розвиток умінь і навичок ефективного спілкування;
вміти виражати свої думки, емоції та почуття.
Матеріали: ручки, олівці, папір А4.
Психолог. Сьогодні ми поговоримо з вами про спілкування, про сенс спілкування у житті людей. Що ж таке спілкування?
Спілкування – складний процес, обмін інформацією, знаннями, почуттями, думками. Спілкування вкрай потрібне людині, особливо учням шкільного віку.
Вправа «А я такий(така)»
Мета: розвивати вміння короткої само презентації, сприяти створенню атмосфери довіри та доброзичливості для конструктивної роботи.
Усі учасники у колі пишуть імена, на які б до них зверталися протягом заняття та коментують свій вибір.
Психолог. «Мене звати….»
Мета: з ясувати з ким або чим порівнюють себе учасники заняття.
Вправа «Лист очікування»
Учасники на папері А4 пишуть, що вони очікують на сьогоднішньому занятті.
Інформаційне повідомлення «Зоровий зв язок»
Час: 5-8 хв.
Психолог. Починаючи спілкування, зокрема індивідуальну бесіду, бажано встановити контакт. Контакт – це дотик, поєднання. Психологічний контакт – духовний зв язок між людьми, який забезпечує можливість порозуміння і взаємовпливу.
Контакт буває емоційним та інтелектуальним, епізодичним і постійним, усвідомленим і неусвідомленим, поверховим і глибинно-особистісним, вербальним і невербальним, ефективним і неефективним тощо.
Найчастіше контакт починається із «зустрічі поглядів». Важко бути неввічливим до того, хто дивиться тобі в очі. Перший погляд може бути миттєвим, пристрасним, зацікавленим, відкритим, довірливим. Легка усмішка, нахил корпусу, голови в бік співрозмовника, зацікавленість у виразі очей свідчать про доброзичливе ставлення.
Після контакту очей треба привітатися і зробити паузу. Вона потрібна для того, щоб інша людина мала змогу включитися в розмову. Якщо цього не зробити , бесіди як діалогу може не відбутися, бо розмовлятиме лише одна сторона.
Після взаємного привітання відбувається знайомство. За вербальним контактом – знову невербальний. Партнери розміщуються на дистанції, що відповідають загальноприйнятим правилам і власним бажанням. Несвідоме чуття дає змогу культурній людині зайняти під час спілкування таке положення, яке свідчитиме і про повагу до співрозмовника, і про врахування його бажань, нерідко несвідомих. Щоб невербальний контакт сприяв спілкуванню, потрібно сидіти спокійно, невимушено (не глибоко у кріслі і не на його краєчку), не схрещувати руки і ноги, бо це свідчить про закритість.
Після встановленого контакту на рівні очей та дистанції доцільно «приєднатися» до співрозмовника можна зайняти позу, схожу на його позу, використовувати найчастіше вживані ним слова, усміхатися до нього, якщо він сам це робить.
Від початку бесіди треба зробити все, щоб ненароком не протиставити себе співрозмовнику. Доцільно спочатку поговорити про те, що об єднає, про спільні інтереси. Можна також сказати партнерові щось приємне, цікаве про нього. Це сприятиме створенню доброзичливої атмосфери для подальшого спілкування. Тому не завадить продумати три перші фрази, кілька запитань, на які співрозмовник відповість «так». Якщо на початку бесіди в голосі відчувається хвилювання, бажано говорити тихіше, повільніше. Окрім цих порад, можна також використати ще й такі:
Тон бесіди має бути привітним, доброзичливим – це допоможе співрозмовнику повірити у вашу щиру зацікавленість його проблемами.
Вправа «Поміняйтеся місцями»
Мета: для покращення доброзичливої атмосфери та розвитку уважності до своїх колег.
Психолог.
Вправа-гра «Автопортрет»
Мета: творчо само презентувати себе будь-як. За індивідуальними особливостями учасники повинні впізнати колегу.
Психолог. Ви пишете або малюєте автопортрет, потім ми збираємо ваші листівки, перемішуємо і зачитуємо. Ваше завдання здогадатися про кого йде мова.
Релаксація «Водоспад»
Мета: зняти психологічне напруження, опанувати прийоми розслаблення.
Психолог. Сядьте у зручну позу, заплющте очі. Дихайте рівномірно, спокійно. Звільніться від напруження у м язах тіла. Зробіть глибокий вдих, зафіксуйте насичення легень киснем, повільно видихніть. Повторюйте цю процедуру, аж поки розслабитесь. Ви спокійні, задоволені. Уявіть поле і себе на ньому. Ви стоїте босоніж на теплій землі. Озирніться навкруги, зафіксуйте в уяві все, що потрапляє вам на очі. Підведіть голову і подивіться на лагідне сонечко. Воно осяйне, золотаве тепле. Відчуйте тепло й енергію сонця. Поверніть голову праворуч і знайдіть поглядом водоспад. Це лагідний гірський водоспад. Підійдіть до нього. Подивіться, яка прозора вода. Відчуйте свіжість біля водоспаду. Станьте під нього і прийміть чистий гірський душ. Відчуйте, як гірська вода омиває ваше тіло з голови до ніг. Вода змиває все неприємне. Омиває тіло і душу. Відчувши приємне очищення, вийдіть з-під водоспаду. Йдіть на галявину і станьте обличчям до сонця. Зробіть глибокий вдих і повільний видих. Ви змили з себе всі емоції хвилювання, неприємні спогади і думки. Уявіть собі, що сонце вам усміхається. Усміхніться йому у відповідь. Простягніть руки назустріч сонячному промінню, пориньте у нього. Прийміть «сонячний душ». Відчуйте, як промінь поступово торкається кожної частини вашого тіла, наповнюючи його сонячним світлом, сонячною енергією. Ви насичені сонячною енергією, здоров ям. Вам приємно: зробіть вдих і на видиху розплющте очі.
Вправа « Результати очікування»
Психолог. Напишіть на листу А4 чи справдились ваші очікування від заняття.
Рефлексія.
Обговорення.