Тема:
Р. Кіплінг «Якщо …» Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості . Сюжет і композиція вірша. Художні особливості твору, його провідна ідея.
Мета:
навчальна: показати на матеріалі вірша, як література формує і виховує особистість, проголошуючи краще в людині;
розвиваюча: вдосконалювати навички текстологічного аналізу твору, навички роботи з літературознавчими термінами; працювати над виразним читанням вірша напам'ять; розвивати зв'язне мовлення учнів;
виховна: виховувати культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, переконливість, вміння відстоювати свою думку.
Тип уроку: Урок-роздум
Хід уроку
1. Організаційна частина
Робота над поглибленням тексту
2. Оголошення теми і мети уроку
- Проблемне запитання: « Що означає бути і завжди залишатися справжньою Людиною?»
3. Актуалізація опорних знань
Робота в групах:
- перечитайте першу строфу поезії
- про які життєві випробування в ній йдеться?
- як має поводитися справжня сильна особистість за таких умов
- як ви розумієте поетичні вислови:
Як всупереч усім ти віриш в себе,
А їх зневіри також візьмеш суть…
Оббріханий - мовчати і пройти
Під поглядом ненависті, притому
Не грати цноти ані доброти…?
- Сформулюйте головний заповіт першої строфи
- Які художні засоби використовує автор для яскравого втілення свого задуму в дані строфі
- Перечитайте строфу поезії
- Чому автор застерігає від мрійництва і культу думки?
- Яка думка стверджується у таких рядках
Якщо Тріумф, за рівно як Нещастя,
Сприймеш як дим і вітер на вису…?
- Чому Кіплінг прирівнює Тріумф і Нещастя
4. Початкова мотивація навчальної діяльності учнів.
- Назвіть риси характеру, які мусить виховувати в собі справжня Людина для подолання труднощів, котрі підстерігають її на життєвому шляху
5. Знайомство з кількома перекладами вірша Р.Кіплінга «Якщо..»
- Назвіть художні засоби, що їх використовує Кіплінг в даній строфі.
- Як ви розумієте рядки:
Якщо ти зможеш в пориві одному
Поставить все на карту і програть,
А потім – все спочатку, і нікому не сказать…
6. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу
- Які риси характеру поет утверджує як необхідні якості сильної Людини? Чи погоджуєтеся ви з його думкою
- Поясніть метафору «…Коли уже в тобі усе згоріло…»
- Що , на думку автора, є найсильнішим у людині?
- Визначте місце третьої строфи в ідейному задуму в поезії «Якщо…»
- Назвіть головні образи четвертої строфи
- Яку алегорію втілено в образах «Юрби» і «Короля»?
- Поясніть рядки … гідно річ вести з Юрбою… … з Королем не тратиш простоти.
- Які чесноти повинна мати Людина, щоб не загубитися Юрбі та не пнутись до високих чинів
- Який заповіт дає сину поет, щодо кожної хвилини життя
7. Підсумки
Поезія « Якщо…» написана у формі звертання до сина. Батько знає, що гідно життя прожити важко, але можна, якщо дотримуватися шляхетних правил поведінки. Моральні настанови Кіплінга позбавлені нудного повчання. Вони не пригнічують, а підносять над буденністю спонукають лишатися на висоті. Вірш Кіплінга – це кодекс поведінки «Тебе серед «них»». Яким же ти повинен бути? Насамперед - вірним собі, не прагнути стати як всі.
- Які ж вимоги ставить поет до сина?
- Яка роль анафори?
Якщо зможеш так жити, то світ, випробувавши тебе, відступить і належатиме тобі, бо ти – Людина.
8. Повідомлення д/з: вивчити вірш напам'ять. Опрацювати статтю біографії
Р.Кіплінга