Реалізація наскрізних ліній ключових компетентностей у навчанні української мови. Наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток»

Про матеріал
Наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» підсилює формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості: збереження, захист довкілля й усвідомлення сталого його розвитку, готовність брати участь у вирішенні питань навколишнього середовища і розвитку суспільства; конкретизує роботу зі збереження й захисту навколишнього середовища.
Перегляд файлу

Реалізація наскрізних ліній ключових компетентностей 

у навчанні української мови

 

Автор-упорядник: Фефілова Галина Євгенівна, учитель вищої категорії, учитель-методист Куп’янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1

Куп’янської міської ради Харківської області, керівник міського методичного об’єднаннявчителів зарубіжної літератури м. Куп’янська Харківської області

 

 

Наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток»

Наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» підсилює формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості: збереження, захист довкілля й усвідомлення сталого його розвитку, готовність брати участь у вирішенні питань навколишнього

середовища і розвитку суспільства; конкретизує роботу зі збереження й захисту навколишнього середовища.

5 КЛАС

Повторення вивченого в початкових класах

 

  1. Дидактична гра «Впізнай назву предмета за описом».

 Доберіть іменники до поданих ознак. Продовжте рядки власними прикладами.

  • Струнка, біломора, ошатна …(берізка).
  • Сірий, косий, вухатий, боягузливий …(заєць).
  • Білий, пухнастий, іскристий …(сніг).
  • Могутні, розлогі, гіллясті …(дерева).
  • Руденька, прудка, оченята як намистини – це … (білка).

2. Дидактична гра «Впізнай слово!»

Прочитайте речення, уявляючи на місці зірочки вказану букву, і складіть 1-2 власних речення, щоб вони доповнювали прочитане.

О

1 . Це бул* темн*г* зим*в*г* веч*ра.

2 . С*нцесх*вал*ся за *брій.

3 . *дягнув С*нцевик-Чарівник *дяг з ж*вт*г* листя.

 4 . Зим*вий ран*к дихав м*р*з*м і свіжістю.

5 . За сел*м пр*стягл*ся к*л*систе п*ле.

6. Шк*лярі д*глядають за м*л*дим сад*чк*м.

Е

1 . В*с*л* сон*чко зв*с*лило з*млю т*плим промінням.

2 . Тих*нько співає соловейко на б*р*зі.

3 . Т*плий віт*р*ць ш*л*ститьст*бламиоч*р*ту.

4. Тон*нькіст*б*льцяпш*ниці нахилились до з*млі.

5 . Б*р*за ст*лить під ноги жовт* листя.

6 . З гілки зл*тіла сір*нькапташ*чка і в*с*ло заспівала.

 

 

Поняття про текст

 

3. Уважно прочитайте. Доведіть, що перед вами текст. Доберіть до нього заголовок. До якого типу та стилю мовлення належить поданий текст?

Якщо хочеш бути щасливим, вирощуй хризантеми. Так кажуть у Країні Вранішнього Сонця. Прекрасні і сумні квіти осені можуть радувати і в інший час року, якщо спробувати вирощувати хризантеми в горщику. Догляд за ними – це мистецтво, гідне цілого дослідження.

Рослина сьогодні налічує близько півтора сотень видів і до двох тисяч сортів всіх мислимих і немислимих забарвлень. До нас хризантема прийшла зі Сходу, за право називатися її батьківщиною змагаються Китай і Японія. В обох країнах ця квітка вважається національним надбанням, на честь нього засновані спеціальні дні, проводяться фестивалі. У Японії хризантема вважається взагалі символом імператорської влади. Практика вручення вищої нагороди – ордена Хризантеми – також існує в Японії.

Хризантема – багаторічна декоративна культура сімейства айстрових. Це напівчагарник висотою від 20 до 80 сантиметрів – залежно від сорту. Квітка незмінно викликає асоціації з осіннім пейзажем, проте побачити його у квіткарів і продавців можна в будь-який час року: вже давно навчилися вирощувати хризантеми в горщику.

А ось про що багато хто напевно не знають – про те, що хризантема – лікарська рослина. Мало того, що саме знаходження цих квітів у приміщенні, милування ними, вдихання свіжого терпкого аромату здатне дати повне відчуття щастя і спокою – чай з їх пелюсток діє тонізуюче, піднімає настрій, сприятливо впливає на серцево-судинну систему, а також рекомендується при простудних захворюваннях як протизапальний і жарознижуючий засіб.

І як після цього не любити хризантеми – квіти осені? (З журналу)

  • Визначте основну думку тексту. 
  • Виділіть мікротеми у тексті (складіть план).
  • За допомогою яких слів досягається зв'язність тексту?
  • Відзначте, що ви знали про хризантеми (відоме) і що для вас виявилося новим (нове).

Творче завдання.

  • Що нового про ці квіти ви можете додати до тексту?

 

Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія

4. Прочитайте текст уголос, передаючи інтонацією знаки пунктуації. Зверніть увагу: чи не припустилися ви орфоепічних помилок?

Незважаючи на те, що знищено значну частину стародавніх лісів, людство насаджує велику кількість дерев. Лісова промисловість перетворила багато природних лісів на території з вирощування деревини. Види дерев, що не мають цінності та потенційного прибутку для лісової промисловості, винищуються. Натомість висаджують види дерев, що швидко ростуть, отже обіцяють більші прибутки.

Ліси у Німеччині є чудовим прикладом. Лише 150 років тому широколистяні види дерев становили 2/3 всіх лісів. Хвойні види становили третину. Сьогодні пропорція помінялася тому, що хвойні дерева ростуть швидше.

Інший приклад. У Середземномор’ї ростуть тополі, які планується вирощувати там, де раніше були евкаліптові або тропічні ліси, оскільки приріст деревини у тополі більший.

Проте існують інші альтернативні методи лісонасадження. Віднедавна насадження змішаних лісів з різними видами дерев стало надзвичайно популярним. Хоча ліси зрубують та спалюють у сім разів швидше, ніж вони відновлюються, все ж залишається надія на їх відродження. Люди в усьому світі починають розуміти, що дерева та вода є основою родючості землі та життя загалом, і те, що лише вони здатні зупинити процес спустелювання та оздоровче вплинути на клімат. Тому, скрізь: і в Туреччині, і в Ефіопії, і в Китаї працюють над лісовідновленням. (З посібника «Зелений пакет»)

  •           Зясуйте лексичне значення виділених слів.
  • Доберіть до заголовок до тексту.
  • Виконайте фонетичний розбір слів: насаджує, обіцяють, усьому.
  • Запишіть перше речення фонетичною транскрипцією.

Доповніть речення:

• Якби я був (була) деревом біля річки, я би …, тому що…

• Якби я був (була) травинкою біля річки, я би …, тому що…

• Якби я був (була) рибою у річці, я би …, тому що…

• Якби я був (була) птахом біля річки, я би …, тому що…

 

Будова слова. Орфографія

5. Уважно прочитайте текст

Цікаві факти про воду

• За все життя людина споживає в середньому 50-60 тон води.

• Без води людина не може прожити більше ніж 8 діб.

• Якщо бізони хочуть пити, то відчувають воду за 5 – 6 км.

Американський тушканчик взагалі не п’є води – йому досить вологи із зерняток.

• Щоб виростити 1 кг овочів, потрібно витратити 2 тон води.

• Щоб добути 1 тон вугілля, потрібно 5 тон води.

Забруднення вод – насичення вод водотоків і водойм речовинами в таких кількостях або сполученнях, які погіршують якість води та зумовлюють несприятливі наслідки.

(З журналу)

  • Розберіть виділені слова за будовою.
  • Що нового ви дізналися з тексту? У розповіді використайте спільнокореневі слова.

Вправа «Мозковий штурм»(робота у групах).

  • Порадьтеся і розробіть власний проект «Вода — дорогоцінний дар планети». Це, наприклад, може бути лист до дитячого журналу із закликом до дітей України дбайливо ставитись до води. У листі можна повідомити: чому справа збереження води є важливою; що було цікавим під час роботи за цією темою; що корисного для себе зробив кожен із вас; що корисне для інших було зроблено тощо.

 

6 КЛАС

Лексикологія

6. Прочитайте текст. Доберіть заголовок до нього.

Немає жодного виду людської діяльності, що не впливав би на навколишнє середовище та під час якого не використовувались би природні ресурси. Використання природних ресурсів спричинює збіднення матеріально-сировинних ресурсів Землі, а утворення відходів — забруднення навколишнього середовища. Свій екологічний слід має кожен товар і продукт. Адже під час його виробництва, використання та утилізації витрачаються природні ресурси.

Для отримання деревини вирубують у Карпатах ліс. Разом зі зрубаними деревами гинуть кущі, трав’яний покрив, гинуть чи мігрують тварини, що влаштували помешкання у цих місцях.

Потім ліс вивозять тягачами, які дуже зашкоджують природі гір: порушують ґрунтовий покрив, знищують чагарники та інші рослини. І оскільки в Карпатах часто йдуть дощі, тимчасові автошляхи перетворюються на брудні стрімкі потоки. Так виникають селеві потоки, від яких останнім часом все більше страждають населені пункти.

Далі деревину переправляють на деревообробний комбінат, де її ріжуть на дошки, висушують, роблять придатною для застосування. Для спорудження будь-якого промислового комбінату вилучаються великі площі землі. Побіжно утворюється велика кількість пилу та відходів деревообробки.

Потім готові дошки відправляють залізницею до твого міста. Цей процес теж несе певні екологічні загрози: високий рівень електромагнітного випромінювання, створеного струмом, шумове забруднення, потрапляння у ґрунти і води мастильних речовин. (Н. А. Пустовіт)

  • Вкажіть лексичне значення виділених слів.
  • Назвіть, до якої групи лексики вживання і поширеністю в мові належать ці слова.

Вправа «Мозковий штурм»(робота у парах).

  • Складіть і запишіть речення із п’ятьма-шістьма словами, які зуcтрілися у тексті та нещодавно увійшли до лексики української мови.
  • Поміркуйте, в яких галузях суспільного життя з’являється найбільше нових слів. Чим зумовлена їх поява?
  • Які слова називаються неологізмами? Наведіть приклади з тексту. Доповніть власними прикладами.

 

Словотвір. Орфографія

7. Прочитайте текст.

Міська рослинність

У містах, особливо у літню спеку, на висоті 80-90 метрів збирається брудна хмара, що складається з часточок пилу та газів, які заважають вертикальному руху повітря.

За розрахунками, нормальне щорічне осадження пилу на 1м2 становить 7,6 тонн, але у містах ця цифра набагато більша.

Технічні рішення та методи, що застосовуються для очищення повітря, часто неефективні.

У таких випадках на допомогу приходять міські рослини. Вони виробляють кисень, підвищують вологість повітря, уловлюють часточки пилу листям та поглинають шкідливі гази, а далі перетворюють їх на органічні сполуки, необхідні людині.

Одне десятирічне дерево (береза або тополя) виробляє стільки кисню, скільки його потребує одна людина. Однак рослинність гине, коли пил та шкідливі викиди досягають великих концентрацій. Чутливість до забруднення повітря у рослин є різною, і ця їх особливість використовується для оцінки стану забруднення міського середовища. Такі рослини називають біоіндикаторами. Наприклад, лишайник, що росте на деревах, особливо чутливий до високихконцентрацій діоксиду сірки у повітрі, тому його використовують для визначення якості повітря у певній місцевості або окремих частинах міста.( З посібника «Зелений пакет»)

  •           З’ясуйте, за допомогою яких значущих частин утворено виділені в тексті слова. Яку роль вони виконують?
  •           Уведіть ці слова до самостійно створених речень (письмово).
  • Як міське біорізноманіття (позитивно / негативно) впливає на людей?

Творче завдання

  • Яке значення має різноманіття тварин, рослин, природних умов, мінералів і гірських порід, рельєфу тощо? Уявіть собі світ, у якому немає різноманіття. Яким би було наше життя? Запишіть стисло свої міркування.

 

Морфологія. Орфографія

8. Прочитайте текст. Доберіть заголовок до нього.

Рекламу товарів можна побачити всюди. На рекламних щитах, по телебаченню, на упаковці,почути по радіо, прочитати в газетах, зустріти в магазинах, на автобусних зупинках і навіть вдома.

Етикетки мають інформувати споживача про вміст упаковки. Однак, з точки зору виробників важливіше привернути увагу споживача та переконати його в тому, що цей продукт кращий за інші. Частіше за все інформаційна функція етикеток відходить на другий план, а у деяких крайніх випадках написи швидше дезінформують, ніж інформують. Мета надання неправильної інформації — змусити покупця схопити цей товар і купити його негайно, після чого він або вона може повірити в те, що написано на етикетці, або пошукати інший товар.

Реклама, етикетки, а також увесь продукт відповідають загальному правилу, що смаки та очікування споживачів мають бути задоволені. Люди віддають перевагу товарам у привабливих упаковках з чіткими етикетками та красивими малюнками, навіть не замислюючись над їх вмістом, а завдання виробників — задовольнити ці очікування.

Особливу увагу слід приділити інформації, що надходить з рекламою або написана на етикетках, на яких використовуються заголовки або слогани на екологічну тему. Люди не повинні бути байдужими до того, чи це дійсно пов’язано з турботою про природу, чи виробник безпідставно розмістив там цей символ з метою звернутися до суспільної свідомості.

(З посібника «Зелений пакет»)

  • Випишіть з тексту прикметники. Зазначте їхній розряд за значенням.
  •  Розберіть за будовою виділені прикметники. З’ясуйте, якими способами вони утворені.
  • Чи реагують іноді дорослі на рекламу, яка закликає дітей щось придбати?
  • Які наслідки для дорослих і для природного середовища має агресивна реклама?
  • Знайдіть у тексті  2–3 думки, що схвилювали чи занепокоїли вас. Розкажіть про це однокласникам.

 

7 клас

Морфологія. Орфографія

Дієслово

9. Прочитайте текст. Доберіть заголовок до нього.

Негативний вплив господарської діяльності людини не залишається безслідним для природи. Людина, як частина природи, сама ж їй шкодить і потерпає від цього.

Негативні зміни, що настають у природі під впливом різних чинників, називають екологічними проблемами.

Внаслідок спалювання величезної кількості нафтопродуктів, газу і вугілля теплові електричні станції постійно забруднюють довкілля викидами шкідливих газів і сажі. Заводи з виробництва металів і багатьох інших речовин та матеріалів забруднюють повітря, водойми і ґрунт небезпечними для живої природи речовинами. Понад 200 видів шкідливих речовин потрапляють у навколишнє середовище з викидами автомобільного транспорту. При цьому на горіння пального витрачаються величезні об'єми кисню. Так, на шляху в одну тисячу кілометрів автомобіль використовує річну норму кисню однієї дорослої людини. Повітряний і водний транспорт також забруднюють повітря. Особливу небезпеку становлять пожежі на торфовищах, лісові і степові пожежі. Тут вогонь знищує все живе на своєму шляху, у довкілля надходить величезна кількість попелу, сажі, шкідливих газів.

Загрозу для навколишнього середовища становлять порушення у зберіганні палива і мастил. Якщо трапляються їх виливи, то потерпають поверхневі і підземні води. Ґрунт забруднюється від того, що в сільському господарстві неправильно зберігають і використовують у надмірній кількості добрива та засоби боротьби зі шкідниками і бур'янами. Джерелами забруднення навколишнього середовища є промислові і побутові відходи. У великих містах на земній поверхні щороку їх накопичується величезна кількість.

(А. Н. Борисова)

  • Випишіть виділені дієслова.
  • Утворіть від них форми другої особи однини, третьої особи множини теперішнього або майбутнього часу дієслів.
  • Поясніть вживання м’якого знака в утворених дієсловах.

Вправа «Мозковий штурм» (робота в групах).

  •           Які природні ресурси потрібні людині для задоволення життєвих потреб.
  •           Складіть невеличкий перелік таких потреб. Запишіть їх у зошиті.

 

Дієприкметник

10. Прочитайте текст. Визначте тему й основну думку. Що нового ви дізналися? Доберіть заголовок до тексту.

Виникнення озонових «дірок» і, відповідно,збільшення кількості онкологічних захворювань викликали стурбованість населення світу. Внаслідок цього процесу на міжнародному рівні було підписано низку угод про заборону використання фреонів.

Згідно них виробники переважно парфумерної продукції (у вигляді аерозолів) та холодильників змушені були замінити фреони на такі речовини, що не руйнують озоновий шар. У результаті на побутових аерозолях та холодильних агрегатах з’явилися позначки.

Серед різних позначок особливе місце займають знаки екологічного маркування. Вони вказують на екологічні переваги продукції або послуги.

Знаки екологічного маркування різних країн світу об’єднує Глобальна Мережа

Екологічного Маркування. В Україні також запроваджено знак екологічного маркування «Екологічно чисто та безпечно». Такий знак ви можете зустріти на деяких товарах у супермаркетах. Пам’ятайте, що обираючи продукцію з таким знаком, ви робите вибір на користь чистого довкілля і власного здоров’я.

Оскільки продукція з таким маркуванням використовується переважно у побуті, то і здатність впливати на руйнування чи збереження озонового шару є у кожного жителя планети. І відповідальність за сучасне і майбутнє лежить на кожному з нас. Стосовно цієї глобальної екологічної проблеми словосполучення «збереження озонового шару» та «збереження цивілізації» виступають синонімами. (Г. С. Бузан)

  • З’ясуйте лексичне значення виділених слів. У разі потреби зверніться до тлумачного словника.
  • Поміркуйте, чим дієприкметник відрізняється від дієслова й прикметника і що має спільного з ними.
  • Знайдіть у тексті дієслова. Утворіть від них дієприкметники.
  • Чи проявляєте ви інтерес до екологічних проблем? У чому це виражається?

 

Дієприслівник

11. Прочитайте текст. Визначте тему й основну думку.

Зима, прийшовши на зміну дощам пізньої осені, часто починається з холодних вітрів. Дерева вже давно скинули своє листя, поступово занурюються у глибокий сон. Яскраве сонце світить лише кілька годин на добу, зовсім не зігріваючи.
            На вулиці мороз, і люди видихають густі струмені пари. Усі  одягнули теплі шуби, сховавши вуха під шапками, а руки в рукавички. Тільки ніс і щоки ніяк не вберегти від морозу, і вони стають рум’яними.
           А потім випадає довгоочікуваний сніг – густий і чистий, який не тане через півгодини. Сніг перетворює звичайний світ навколо у казковий. Сніг товстим білим килимом вистилає дахи будинків, лягаючи на гілки дерев, а в повітрі ще кружляють великі сніжинки. Замерзають річки. А в містах заливають катки, на яких можна кататися на ковзанах. Всюди чути вибухи сміху і радісні крики.

Іноді буває така хуртовина, що не видно на метр попереду себе, вітер і сніг б'ють в обличчя. А бувають спокійні ясні дні, коли сніг виблискує на сонці, ніби складаючись з дорогоцінних каменів.

Зима – ніби справжня Снігова королева, холодна та іноді непривітна. Зате прекрасна у своїх  білих шатах зі снігу й прикрасах із діамантів льоду. Накинувши на плечі шаль з вітру та хуртовини, зима нечутним кроком ступає по землі, радуючи нас своєю красою і веселими забавами. (З журналу)

  • Визначте дієприслівники. З’ясуйте час і вид кожного.
  • Утворіть від виділених дієслів дієприслівники і запишіть їх. Визначте вид та час утворених дієприслівників.
  • Чи переконані ви в необхідності збереження природи? Чому?

 

8 клас

Двоскладне речення

Головні і другорядні члени речення

12. Прочитайте текст. Визначте тему й основну думку.

Не дозволяйте гарячій воді постійно циркулювати. Циркуляційний насос із реле часу скорочує втрати тепла й зменшує вартість електроенергії, що споживається насосом.

Приймати не ванну, а душ – такий девіз усіх, хто заощаджує енергію. Чи знаєте Ви, що витрати енергії на прийняття ванни приблизно в три рази вище, ніж на прийняття душу? Родина з 4 чоловік зможе заощаджувати на вартості енергії й води, якщо замість ванни буде приймати душ.

Мудрі господарі регулярно запрошують фахівців з техобслуговування водонагрівачів.
Завдяки цьому заощаджується енергія й збільшується термін служби техніки. (З журналу)

  • Розкажіть, що ви знаєте про головні члени речення та способи їхнього вираження. Наведіть приклади з тексту на підтвердження власної думки.
  • Поміркуйте, чи сприятиме енергозбереження покращенню довкілля і здоров’я людей?

 

13. Прочитайте текст. Доберіть заголовок до тексту. Визначте тему й основну думку.

За давньогрецькою легендою, жила колись чарівна німфа Пітіс, веселої вдачі, душевної щедрості. Закохався в неї бог холодних північних вітрів Борей. Легковажний і жорстокий, намислив він силою взяти її з квітучих лук на суворі снігові простори. Втекла Пітіс від Борея, заховалась у лісовій сторожці. Укрив лісовик її зеленими шатами. Налетів Борей, поморозив трави, листя на деревах – шукав німфу. Але міцно тримала своє зелене вбрання перелякана красуня. Усе навколо неї померзло, тільки шати лишилися зеленими, хоча ніжне тіло задерев'яніло, а сльози прозорою смолою виступили на її тонкому і гнучкому стані.

Близько 100 видів сосни поширено переважно в помірній зоні Північної півкулі, в Україні є 6 диких і 11 культурних видів. У Карпатах ще є сосна кедрова або європейська. Нерідко одинокі сосни чи й в гурті утворюють величне і яскраве видовище, викликаючи подив-захоплення.

Сосна у багатьох народів – символ життєвої сили, самотності, безсмертя. Побутували різні форми її пошанування, різні повір'я. Наші предки садили це красиве дерево біля осель. Його гілки взимку слугували весільним гільцем, котре оздоблювали квітами калини. Зараз сосну або ялину прикрашають на Новий рік, Різдво.

Красу сосни (сосонки, соснового гаю, лісу, сосняку) художньо змалювали в своїх творах О. Кобилянська, М. Коцюбинський, П. Тичина, Л. Костенко, І. Драч та інші письменники.

Від сивої давнини сосна не лише тішила око людини, а й була і є незмінним супутником у побуті. Із соснової деревини виготовляють двері, вікна, підлогу, добувають каніфоль, скипидар. Медицина користується хвоєю і живицею. (В. Г. Латанський)

  • Визначте другорядні члени у реченнях третього абзацу, укажіть їхні типи та поясніть, чим вони виражені.

Домашнє завдання

  • Знайдіть додаткові відомості про інформацію, надану в тексті.
  • Напишіть твір-розповідь (8 – 10 речень) на тему «Сосна – символ рідного житла».

 

Речення з однорідними членами

14. Прочитайте текст мовчки. Дотримуючись відповідної інтонації, зачитайте уголос ті місця, які вас найбільше зацікавили. Визначте тип і стиль тексту. Обґрунтуйте своє міркування.

Що ми знаємо про підсніжники?

Уже почали з’являтися перші підсніжники – провісники початку весни. А що ми про них знаємо? Виявляється, підсніжники — дуже давні квіти. Їм понад 300 мільйонів років! Вони росли ще тоді, коли на землі жили динозаври.

Підсніжники з’явилися дуже давно, тож про їх виникнення складено багато легенд.

Так, слов’янська легенда стверджує, що одного разу баба Зима зі своїми супутниками Морозом і Вітром вирішили не пускати на землю Весну. Але сміливий Підсніжник випростався, розправив пелюстки й попросив захисту в Сонця. Сонце помітило квіточку й відкрило дорогу Весні.

Є й така стародавня легенда, у якій йдеться про те, що Бог вигнав з раю Адама та Єву, йшов сніг, і Єва змерзла. Їй на втіху кілька сніжинок перетворилися на ніжні білі підсніжники. Єва зраділа і зрозуміла, що незабаром потепліє. Відтоді підсніжник уважають провісником тепла.

Цікаво, що ж допомогло підсніжникам вистояти з давніх пір і до сьогодні та як удалося пристосуватися до навколишнього середовища? (За Т. Д. Видайко)

  •    Назвіть речення з однорідними членами. Якою частиною мови вони виражені? До якого слова в реченні відносяться?
  • З’ясуйте зв’язок між однорідними членами речення. Визначте їх синтаксичну роль.
  •    Зробіть фонетичний розбір виділених слів. Уведіть їх у речення з однорідними членами.
  • Запишіть по пам’яті ключові слова і словосполучення та перекажіть текст.
  • Дайте відповідь на запитання, сформульоване автором у заголовку до тексту і в останньому реченні.

 

 

9 клас

Пряма й  непряма мова

15. Прочитайте текст уголос, звертаючи увагу на виразність читання.

Мова рослин

«Купало, Купало, насвіти ніч!»

Купало птаха ночі подвоює:

на одну гору садовить птаха, що є вечір,

на другу гору садовить птаха, що є ранок,

 і стало у долині серед ночі видно, як удень.

«Купало, Купало, даруй мову рослинам!»

Купало підійде до рослини, що спить,

збудить тихенько: «Уставай»,

квітка прокинеться, а навколо не ніч, а день,

треба розмовляти.

Сон-трава каже:

«Я — щоб дитині добре спалося».

Ранник каже:

«Я — щоб рани скоро гоїлися».

Розрив-трава каже:

«Я — відкриваю таємниці». В. Голобородько

  • Поясніть розділові знаки при звертанні та прямої мові.
  • Які поетичні образи знайомі вам із відомого народного свята?
  • Що ви знаєте про квіти, які називають сон-трава, розрив-трава?

 

Складносурядне речення

16. Прочитайте. Доведіть, що перед вами текст, згадавши його основні ознаки.

Квіти весни

Життя квітів починається з пролісків.

Пролісок — квітка ніжна, але смілива і нетерпляча. Сьогодні це біло-зеленавожовтуватий хвостик. Завтра це біло-зелена гостриця. Післязавтра це вже довгий зелений листок з тоненькою стрілкою всередині. Ще за день брунька на кінці стрілочки розквітає враз твердою білою кашицею. І квітів визорює так густо, що земля знову стає біла і зимна від рясного холодного цвіту.

І негайно ж заквітовує ряст. Це вже весна. Квіти рясту фіалко­ві — теплі і сонячні. І хоча тіло квітки ще тверде, напружене, готове до опертя холоду й негоді — її дух вже ніжний, теплий, весняний. Вона вже пахне.

Потім з’являється жовтий козелець. Це вже повна весна. Квітка гаряча, як сонце. Вона м’яка і ніжна.

І тоді рясно вибухає фіалковий цвіт. Густим килимом вкривають теплу землю фіалки. Вони пахнуть ніжно, радісно і хвилююче. Ви­простовує свої м’які волохаті пелюстки тихий сон. Стрімко зводяться легкі тремтливі дзвіночки. Все затоплює, все захоплює, все укриває войовничий, невідступний, швидкий барвінок. (Ю. К. Смолич)

  • Поясніть орфограми в словах.

Лінгвістичний експеримент

  • Перекажіть текст, замінюючи, де можливо, прості речення на складносурядні.
  • Як зміниться текст?
  • Який з текстів передає цілісну картину, а який зосереджує увагу на окремих деталях?

Творче завдання

Складіть твір-мініатюру, використавши подані словосполучення та складносурядні речення.

Ранок у лісі

Загорнені в сутінь; вкриті росою; слухаючи щебет птахів; залитий сонцем; вдихаючи лісові пахощі; окрім деяких поодиноких ялин.

 

Складнопідрядне речення

17. Прочитайте текст мовчки. Визначте тип і стиль тексту. Обґрунтуйте своє міркування. Доберіть заголовок до поданого тексту.

Про вербу, скромну нашу вербу, написано чимало. Вона посіла почесне місце й у фольклорі. Якщо, скажімо, хочуть комусь висло­вити побажання, неодмінно згадають вербу. Кажуть: «Будь висо­кий, як верба, а багатий, як земля».

З п’ятисот видів верб, які ростуть на нашій планеті, тридцять припадає на Україну. Годі знайти річку, біля якої не сторожили б ці незрадливі охоронці. Розлоге гілля оберігає численні джерельця, які поїли русло, від замулу та зацвітів. Кому доводилося подорожу­вати Дніпром, той не міг не помітити численних вербових заростей на його берегах. Вони оберігали від псування і рукотворні греблі, на яких працювали водяні млини. Іноді дехто вважає, що лоза як будівельний матеріал не заслужила пошанівки. Проте практика показує, що будівлі з верби є теплими і ніколи не сиріють. Там, де росте верба, завжди є вода. (За В. Т. Скуратівським)

  • Підкресліть у реченнях сполучники одною рискою, а сполучні сло­ва — двома. Свій вибір обґрунтуйте.
  • Проведіть аналіз речень (2-й абзац, три речен­ня). Сформулюйте висновок про складнопідрядні речення з підрядною означальною частиною.

Домашнє завдання

  • Знайдіть додаткові відомості про інформацію, надану в тексті.
  • Підготуйте усний твір-розповідь (8– 10 речень) на тему «Без верби і калини нема України», використовуючи складнопідрядні речення з підрядною означальною частиною.

 

 

 

Безсполучникове складне речення

18. Прочитайте вірш уголос, звертаючи увагу на виразність читання.

Вечірнє

Чорніє повітря… Шляхи засиніли,

Гойднулися квіти пахучими снами,

Натомлені села вечеряти сіли

Під грушами, вишнями і небесами.

І тихий туман, пригорнувши до себе,

Вечеряє поле піснями з долин,

Над селами й полем вечеряє небо,

Вмокаючи руки в хлібини хмарин.

Чорніє повітря… Гойдається небо,

П’є роси на яблуках вітер заблудлий…

Мій світе зелений, мій світе вселюдний!

Всі думи-турботи від тебе й до тебе! (М. С. Вінграновський)

  • Чому, на вашу думку, автор ви­користав саме безсполучникові речення?
  • Як називається такий опис?
  • Випишіть із вірша безсполучникові речення.
  • З’ясуйте смислові від­ношення між частинами в них.
  • Поміркуйте, чи впливають смислові відношення на розді­лові знаки в безсполучниковому складному реченні.

 

Складне речення з різними видами сполучниково­го

й безсполучникового зв'язку

19. Прочитайте. Об’єднайте наведені прості речення різними видами зв’язку (суряд­ним, підрядним, безсполучниковим).

Здалеку закружляв вихор, веретеном устав догори, розквітнув під небом. Вигнутий стовп пилу пройшовся шляхом. Затьмарилось сонце. Смерч упав на землю зливою задушливого пилу. Вітер одніс його далі. Хмара на південному заході катастрофічно росла. Майстро поволі переліг на ґреґо — протилежний вітер. Греґо підганяв хма­ри. Він тирлував їх, збивав докупи, мов отару. Чувся приглушений гуркіт. Сонце палило. За кілометр постала сіра висока пелена. Там ішов дощ. Степ потемнів, земля ніби здригалася, чекаючи дощу. Над степом спускалася завіса дощу. Дощ дрібно сік. Дощ напинав свої вітрила, пронизував землю. Дощ, витрусивши безліч краплин, посунув свої хмари далі. Сонце проглянуло зза хмар. Заблищав на­вкруги рівний степ. (За Ю. І. Яновським)

  • Укажіть на відношення між предикативними частинами складних речень.
  • Які речення перебувають у синонімічних відношеннях із простими? Обґрунтуйте свою думку.
  • Які речення передають цілісну картину яскравіше, емоційніше?
  • Які речення, на вашу думку, економніші, тобто за допомогою меншої кількості мовних засобів передають складну семантику?

Вправа «Мозковий штурм» (робота у парах).

  • Чи завдаєте ви шкоди природі своїм способом життя? Як саме? Запишіть свої міркування.

 

 

1

 

docx
Додано
25 липня 2019
Переглядів
1988
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку