Речення. Речення прості й складні (повторення), двоскладні й односкладні. Складання усного висловлення «Енергозбереження в сучасному світі»

Про матеріал

Урок з української мови покликаний сформувати екологічні, економічні, комунікативні компетенції учнів, розвивати зв"язне писемне й усне мовлення, виховувати бережливе ставлення до енергоресурсів. Присвячений Дню сталої енергії.

Перегляд файлу

Тема. Речення. Речення прості й  складні (повторення), двоскладні й односкладні. Складання усного висловлення «Енергозбереження в сучасному світі»

Мета уроку: поглибити знання учнів про будову речення, його граматичну основу; дати поняття односкладних і двоскладних речень та навчити їх розрізняти й порівнювати; розвивати творчі вміння моделювати двоскладні й односкладні, прості й складні речення відповідно до мети й обставин спілкування; розвивати логічне мислення, увагу; формувати знання учнів про необхідність економного використання електроенергії, бережного ставлення до ресурсів країни; виховувати шанобливе ставлення до рідного слова; до природи рідного краю .

Земля не належить нам: ми належимо Землі.

Марлі Матлін

 

Перебіг уроку

1.Організаційний момент

  • Вступне слово вчителя  
  • Сьогодні в нас незвичайний урок, бо на ньому ми не тільки згадаємо відомості з синтаксису рідної мови, а й спробуємо навчитися бережного ставлення до тих благ цивілізації, які ми з вами – сучасні люди – майже  ніколи не помічаємо, але дуже страждаємо, коли вони відсутні. В кінці уроку ми підсумуємо, що це за блага, як ми маємо ними користуватись. А зараз легенда.

Легенда

  Одного зимового холодного дня двоє восьмикласників заблукали під час лижної прогулянки. Мороз був міцненький, згодом ще й вітер почав дошкуляти. Підлітки спробували самотужки дістатись до людського помешкання. Але чи то вітер збивав їх зі шляху, чи хуртовина замела дорогу, та  діти зрозуміли, що порятунку їм чекати марно. Вони вже приготувались до вічного зимового сну, як раптом побачили яскравий спалах -  у  сяянні світла з'явився Рятувальник. Школярів не дуже здивувала його поява( це ж його робота – рятувати інших).

  Чоловік мовчки повів дітей схилом гори. Де він ішов, там стихав вітер, вщухала хуртовина, виглядало сонечко. Скільки тривала дорога невідомо. Аж раптом Рятувальник  вивів дітей на широку галявину. Крутилися посеред неї величезні вітряки, розганяючи вітер ледь не по всій планеті, яскраво горіли кетяги електричних лампочок, сонцем освітлюючи все навколо, з гігантського  джерела витікала  велична ріка, яка несла свої води кудись  далеко від галявини.

    Діти були здивовані й налякані, коли побачили, що  Рятувальник збільшився в розмірах у кілька разів. Але він з доброю усмішкою пояснив горе-мандрівникам, що вони потрапили в гості до Ангела-охоронця нашої планети. Саме на його галявині створюються й розповсюджуються  по Землі всі енергоресурси,  такі необхідні землянам. Але з кожним роком мешканці нашої планети використовують їх усе більше й більше. Тому прийде час, коли пересохне величне джерело, бо люди зіпсують усю воду, зупиняться  вітряки, бо  ні на чому буде працювати диво-двигунам, погаснуть кетяги-лампочки, бо скінчиться електроенергія. А без води, сонячного світла, свіжого повітря загине все живе на планеті, в тому числі й людина.

     Показав Ангел дорогу дітям, а навзаєм попросив передати людям засторогу берегти всі ресурси, якими наділена наша планета, щоб життя на Землі не зникло.

  1. Лінгвістичний експеримент. ( Дати характеристику реченням із легенди ).

1 команда

1.Одного зимового холодного дня двоє восьмикласників заблукали під час лижної прогулянки.

2. Де він ішов, там стихав вітер, вщухала хуртовина, виглядало сонечко.

2 команда

1. Підлітки спробували самотужки дістатись до людського помешкання.

2. Діти були здивовані й налякані, коли побачили, що  Рятувальник збільшився в розмірах у кілька разів.

2. Дослідження - трансформація.

  • Перетворити складні речення у прості. Записати їх. Підкреслити граматичні основи.

1.У тебе вдома багато приладів, які споживають електроенергію.

2.Електростанції, на яких виробляється електроенергія, забруднюють повітря й довкілля загалом.

  • Що об’єднує ці речення ?

3. Творча робота «Майстри слова»

Скласти тест до плаката, який закликає зберігати електроенергію.

Які речення за метою висловлювання ви використали?

  1.   Систематизація й узагальнення знань.
  1. Бесіда за питаннями.
  • Чи можна у процесі висловлювання обмежитися лише односкладними (або двоскладними) реченнями?
  • Яку роль у мовленні відіграють односкладні й двоскладні речення?
  • Яку роль у мовленні відіграють прості й складні речення?
  1. Дослідження- характеристика.

Записати текст, визначити тему, основну думку, дати усну характеристику кожному реченню.

Вода

   Первісна людина рано підмітила, що вода приносить їй і природі велике добро. Вона оживляє землю і робить її плодючою. Вода має велику силу, яку виявляє особливо весною, в пору розтавання снігів. У давнину води було більше ніж тепер.

  Вода була ще з початку світу. Ось тому воду дуже шанують, вона свята.

3.Творче завдання. Скласти по три питальні речення за змістом тексту.

4.Хвилинка - цікавинка..

  • У формі односкладних речень записати назви енергоресурсів, якими найчастіше ми користуємося в побуті.
  • Використовуючи односкладні речення, скласти і записати правила економного користування енергоресурсами.

4.Дослідження - аналіз (Синтаксичний розбір простого речення)

Незначна частина енергії Сонця крізь щільні  шари атмосфери досягає Землі.

Більша частина випромінюваної Сонцем енергії проходить крізь атмосферу Землі.

5. Складання усного висловлення «Енергозбереження в сучасному світі»

Уявіть, що вам випала нагода звернутись до всіх людей планети. Часу вам виділили тільки три хвилини. Підберіть слова, щоб переконати людство зберегти нашу Землю.

  1.   Підсумок уроку

Рефлексія. Метод «Мікрофон»

  •       Що нове ви дізнались сьогодні на уроці?
  •       Чи реалізували поставлені перед собою цілі, завдання?
  •      Які у вас виникли труднощі?
  •      Про які блага цивілізації ми згадували сьогодні?
  •      Що треба зробити людям, що не зникли не тільки ці блага, а людство в цілому?
  1.       Домашнє завдання.

Написати есе, підтвердивши або спростувавши слова М.Пришвіна : «Щоб берегти земну природу, треба її полюбити. Щоб полюбити, треба пізнати. Пізнавши – неможливо не полюбити.»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Федоренко Віра
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 жовтня 2018
Переглядів
2867
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку