Конспект уроку
Тема .Односкладні речення з головним членом у формі присудка
Мета: закріпити й поглибити знання учнів про просте речення; формувати вміння відрізняти односкладні речення від двоскладних; використовувати різні за будовою речення у власному мовленні, визначати в односкладних реченнях граматичну основу, поглиблювати вміння аналізувати ці речення; розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення; виховувати любов до рідної мови.
Очікувані результати: учні вміють відрізняти односкладні речення від двоскладних; визначають типи односкладних речень; використовують різні за будовою речення у власному мовленні.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Типи односкладних речень», музика для релаксації
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Слово вчителя
Добрий день, діти! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож давайте зробимо ще крок,
Щоб знов пірнуть у мовную безодню.
Ключ:
червоний – піднесеність;
помаранчевий – радість;
жовтий – приємність;
зелений – спокій;
фіолетовий – тривожність;
синій – сум;
чорний – незадоволення;
білий – складно визначитися.
II. Актуалізація опорних знань
Прийом «Аукціон знань»
— Що називається реченням?
— На які види поділяються речення за будовою та головними членами?
— Яка різниця між односкладними та двоскладними реченнями?
— За якими ознаками розрізняють речення?
— Які члени речення називають головними і чому?
— Які другорядні члени речення ви знаєте?
2.Робота біля дошки.
Запишіть речення. Підкресліть граматичну основу.
Надворі смеркало й сутеніло. (І. Нечуй-Левицький) Ось наша школа. (Ю. Збанацький)
III. Оголошення теми й мети уроку .Мотивація навчальної діяльності школярів.
1. Вступне слово вчителя.
Для того щоб охарактеризувати односкладні речення, вміти правильно й доцільно вживати їх в усному і писемному мовленні, щоб збагатити наше мовлення, зробити його яскравішим, виразнішим, ми повинні вивчити тему «Односкладне речення».
Прийом «Незавершене речення…»
III. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.Слово вчителя .
На відміну від двоскладних речень, у яких обов'язково повинні бути два головні члени — і підмет, і присудок,— в односкладних є лише один головний член.
Залежно від того, чим виражений головний член і наскільки виразно він указує на діяча, односкладні речення поділяють на два типи: з головним членом — присудком (означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові); з головним членом — підметом (називні). Суть цих речень великою мірою розкривається в їхніх назвах.
Односкладні речення, як і двоскладні, можуть бути непоширеними й поширеними. Тобто в поширеному односкладному реченні головний член поширюється другорядними членами.
Односкладні прості речення можуть бути частинами складного речення: Хоч була рання весна, але надворі вже було гаряче. (І. Нечуй-Левицький) Друга частина цієї складної конструкції — односкладне, безособове речення.
Діти, скажіть мені, чи любите ви казки?(відповіді дітей)
Хоч ви вважаєте себе дорослими, але все ж таки ви лишаєтеся ще дітьми. Пригадайте скільки ми з вами у попередніх класах як з укр.. літератури так і зар. літератури прочитали казок вони були різні за тематиками. А з укр.. мови ми складали в минулому році казку з розділу МОРФОЛОГІЯ. Я пропоную вам повернутися трішечки назад у часі і прослухати казку .
Тож сьогодні ви прослухаєте лінгвістичну казку про «Односкладні прості речення».
У процесі роботи учні слухають лінгвістичну казку про односкладні речення.
"Жили-були Односкладні і Двоскладні Речення. Жили дружно, у разі потреби заміняли одні одних. Але одного разу Двоскладні Речення зневажливо кинули: "Подумаєш, Односкладні! Мають тільки один головний член. Хіба вони можуть як слід думку передати?"
"Мені здається, — ображено сказало Означено-Особове Речення, — без нас мова стала б значно біднішою. Присудок-трудівник у нас працює за двох: своїм закінченням вказує на підмет. Тому ми й можемо без нього обійтися. Ви тільки прислухайтесь, як гарно: "Люблю красу своєї мови, звучання слів і запах слів…"
Узагальнено-особове речення промовляло дуже врівноважено і спокійно:
"Що посієш, те й пожнеш. Не знаючи броду, не лізь у воду. Мої речення — це народна творчість і народна мудрість. Вони стосуються всіх, тому й називають їх узагальнено-особовими. Хіба мова може обійтись без них?"
"Безособові речення часто нагадують виразні пейзажні замальовки, що ніби застигли в слові: "Світає. Розвидняється. Благословлялось на світ." Або: "Смеркає. Сутеніє. Темніє надворі."
Діти, на жаль, я загубила кінець цієї чудової казки. Тож прошу вас допомогти мені завершити її. Одним із домашніх завдань, за бажанням, буде… продовжити казку.
Яку ми завершимо на наступний урок і цим перевіримо чи засвоїли ви тему сьогоднішнього уроку.
3.Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу с.72 П. 16
4.Опрацювання таблиці.
Типи односкладних речень
Типи речень | Засоби вираження головного члена | Значення головного члена | Приклади |
Означено-особові | дієслово в 1-й та 2-й особі однини чи множини дійсного або наказового способу | повідомляє про дію конкретної особи, на яку вказує особове закінчення дієслова (діяч — я, ти, ми, ви) | П'ю життя моє спрагнено-радо. (Є. Маланюк) |
Неозначено-особові | дієслово у 3-й особі множини теперішнього чи майбутнього часу або у формах множини минулого часу | повідомляє про дію, виконувану невизначеною або умисне не названою особою | Продають фіалки, сині, наче очі. (В. Сосюра) |
Узагальнено-особові | дієслово у 2-й особі однини дійсного або наказового способу, рідше у 1-й та 2-й особі множини, 3-й особі однини теперішнього або майбутнього часу | повідомляє про дію, виконувану особою, яка мислиться узагальнено | 3 вогнем не |
Безособові | безособове дієслово, особове дієслово в безособовому значенні, безособова форма на | передає дію, стан незалежно від будь-якої особи | Нам наказано йти. (В. Сосюра) |
Називні | іменник у Н. в. | стверджує наявність предметів, явищ | Пороги, вежі, мури, брами… (В. Сосюра) |
5.Практична робота
Користуючись таблицею «Типи односкладних речень», визначте тип кожного односкладного речення.
Виконання вправи 153,с.72-73
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
1.Практикум
Тренувальні вправи.Робота із підручником.
Завдання: з поданого тексту випишіть речення тільки односкладні.
Запишіть речення. Підкресліть у них граматичні основи. Визначте вид односкладних речень, що є частинами складних.
Духу народу незборима сила, коли не ждуть манни з неба, а товчуть просо, не заглядають комусь до рук, а діють. (Ю. Яновський) Не журись, коли недоля в край чужий тебе закине! (Леся Українка)
Оберіть зручну позу, сидячи на стільці. Голову схиліть на груди, руки можна покласти на коліна. Розслаблення м'язів приносить відчуття спокою. Тому повторюйте (можна про себе):
• Я заспокоююсь
• Я дихаю легко
• Я відпочиваю. Відпочиває моє тіло, мозок.
• Я почуваю себе зовсім спокійно
• Я здоровий
• Я впевнений у собі
• Сили мої відновились
• Я знову можу виконувати завдання
(Під час вправи звучить спокійна музика ).
Розподіліть у колонки типи односкладних речень: 1 — означено-особові; 2 — неозначено-особові; 3 — узагальнено-особові; 4 — безособові; 5 — називні(користуючись підручником с.74-75 таблиця, і таблицею на дошці)
Люби життя у боротьбі щоденній. (Л. Забашта) Ведуть коня вороного. (Т. Шевченко) Пахне терпкою ожиною в лісі. (Д. Луценко) Поживемо — побачимо. (Нар. творч.) Холодний день. Обвітрена блакить. (М. Луків) Вище себе не скочиш. (Нар. творч.) У нашій сім'ї дуже шанували лелек. (Ю. Збанацький) Знай ціну і дружбі, й ворожнечі. (Д. Луценко) Козацькому роду нема переводу. (Нар. творч.) Тиша. Озеро. Туман. Зілля приклади до ран. (А. Ковальчук)
VІ. Підсумки уроку
Установіть відповідність між односкладними реченнями та їх типами.
1 безособове 2 неозначено-особове 3 узагальнено-особове 4 означено-особове 5 називне | А Бережіть честь змолоду. (Нар. творч.) Б Хати хитало течією. (О. Довженко) В Село. Обійстя. Мальва край воріт. (Є. Гуцало) Г Шануй батька свого і матір свою. (З Біблії) Д Ударили у дзвін, народу сповістивши перемогу. (Л. Забашта) Е Зеленіють по садочку черешні та вишні… (Т. Шевченко) |
Відповідь: 1Б; 2Д; 3А; 4Г; 5В.
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1. Завдання для всього класу.
1) Опрацювати теоретичний матеріал
2) Виконати вправи 159(п)
2. Індивідуальне завдання дописати казку.
8 кл.,укр..мова Ілляшенко Г.В.
Конспект уроку
Тема .Односкладні речення з головним членом у формі присудка
Мета: закріпити й поглибити знання учнів про просте речення; формувати вміння відрізняти односкладні речення від двоскладних; використовувати різні за будовою речення у власному мовленні, визначати в односкладних реченнях граматичну основу, поглиблювати вміння аналізувати ці речення; розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення; виховувати любов до рідної мови.
Очікувані результати: учні вміють відрізняти односкладні речення від двоскладних; визначають типи односкладних речень; використовують різні за будовою речення у власному мовленні.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Типи односкладних речень», музика для релаксації
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Слово вчителя
Добрий день, діти! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож давайте зробимо ще крок,
Щоб знов пірнуть у мовную безодню.
Ключ:
червоний – піднесеність;
помаранчевий – радість;
жовтий – приємність;
зелений – спокій;
фіолетовий – тривожність;
синій – сум;
чорний – незадоволення;
білий – складно визначитися.
II. Актуалізація опорних знань
Прийом «Аукціон знань»
— Що називається реченням?
— На які види поділяються речення за будовою та головними членами?
— Яка різниця між односкладними та двоскладними реченнями?
— За якими ознаками розрізняють речення?
— Які члени речення називають головними і чому?
— Які другорядні члени речення ви знаєте?
Запишіть речення. Підкресліть граматичну основу.
Надворі смеркало й сутеніло. (І. Нечуй-Левицький) Ось наша школа. (Ю. Збанацький)
III. Оголошення теми й мети уроку .Мотивація навчальної діяльності школярів.
Для того щоб охарактеризувати односкладні речення, вміти правильно й доцільно вживати їх в усному і писемному мовленні, щоб збагатити наше мовлення, зробити його яскравішим, виразнішим, ми повинні вивчити тему «Односкладне речення».
Прийом «Незавершене речення…»
III. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
На відміну від двоскладних речень, у яких обов’язково повинні бути два головні члени — і підмет, і присудок,— в односкладних є лише один головний член.
Залежно від того, чим виражений головний член і наскільки виразно він указує на діяча, односкладні речення поділяють на два типи: з головним членом — присудком (означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові); з головним членом — підметом (називні). Суть цих речень великою мірою розкривається в їхніх назвах.
Односкладні речення, як і двоскладні, можуть бути непоширеними й поширеними. Тобто в поширеному односкладному реченні головний член поширюється другорядними членами.
Односкладні прості речення можуть бути частинами складного речення: Хоч була рання весна, але надворі вже було гаряче. (І. Нечуй-Левицький) Друга частина цієї складної конструкції — односкладне, безособове речення.
Діти, скажіть мені, чи любите ви казки?(відповіді дітей)
Хоч ви вважаєте себе дорослими, але все ж таки ви лишаєтеся ще дітьми. Пригадайте скільки ми з вами у попередніх класах як з укр.. літератури так і зар. літератури прочитали казок вони були різні за тематиками. А з укр.. мови ми складали в минулому році казку з розділу МОРФОЛОГІЯ. Я пропоную вам повернутися трішечки назад у часі і прослухати казку .
У процесі роботи учні слухають лінгвістичну казку про односкладні речення.
"Жили-були Односкладні і Двоскладні Речення. Жили дружно, у разі потреби заміняли одні одних. Але одного разу Двоскладні Речення зневажливо кинули: "Подумаєш, Односкладні! Мають тільки один головний член. Хіба вони можуть як слід думку передати?"
"Мені здається, — ображено сказало Означено-Особове Речення, — без нас мова стала б значно біднішою. Присудок-трудівник у нас працює за двох: своїм закінченням вказує на підмет. Тому ми й можемо без нього обійтися. Ви тільки прислухайтесь, як гарно: "Люблю красу своєї мови, звучання слів і запах слів…"
Узагальнено-особове речення промовляло дуже врівноважено і спокійно:
"Що посієш, те й пожнеш. Не знаючи броду, не лізь у воду. Мої речення — це народна творчість і народна мудрість. Вони стосуються всіх, тому й називають їх узагальнено-особовими. Хіба мова може обійтись без них?"
"Безособові речення часто нагадують виразні пейзажні замальовки, що ніби застигли в слові: "Світає. Розвидняється. Благословлялось на світ." Або: "Смеркає. Сутеніє. Темніє надворі."
Опрацювання теоретичного матеріалу с.72 П. 16
Типи односкладних речень
Типи речень |
Засоби вираження головного члена |
Значення головного члена |
Приклади |
Означено-особові |
дієслово в 1-й та 2-й особі однини чи множини дійсного або наказового способу |
повідомляє про дію конкретної особи, на яку вказує особове закінчення дієслова (діяч — я, ти, ми, ви) |
П’ю життя моє спрагнено-радо. (Є. Маланюк) |
Неозначено-особові |
дієслово у 3-й особі множини теперішнього чи майбутнього часу або у формах множини минулого часу |
повідомляє про дію, виконувану невизначеною або умисне не названою особою |
Продають фіалки, сині, наче очі. (В. Сосюра) |
Узагальнено-особові |
дієслово у 2-й особі однини дійсного або наказового способу, рідше у 1-й та 2-й особі множини, 3-й особі однини теперішнього або майбутнього часу |
повідомляє про дію, виконувану особою, яка мислиться узагальнено |
3 вогнем не |
Безособові |
безособове дієслово, особове дієслово в безособовому значенні, безособова форма на |
передає дію, стан незалежно від будь-якої особи |
Нам наказано йти. (В. Сосюра) |
Називні |
іменник у Н. в. |
стверджує наявність предметів, явищ |
Пороги, вежі, мури, брами… (В. Сосюра) |
Користуючись таблицею «Типи односкладних речень», визначте тип кожного односкладного речення.
Виконання вправи 153,с.72-73
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
1.Практикум
Тренувальні вправи.Робота із підручником.
Завдання: з поданого тексту випишіть речення тільки односкладні.
Запишіть речення. Підкресліть у них граматичні основи. Визначте вид односкладних речень, що є частинами складних.
Духу народу незборима сила, коли не ждуть манни з неба, а товчуть просо, не заглядають комусь до рук, а діють. (Ю. Яновський) Не журись, коли недоля в край чужий тебе закине! (Леся Українка)
Оберіть зручну позу, сидячи на стільці. Голову схиліть на груди, руки можна покласти на коліна. Розслаблення м'язів приносить відчуття спокою. Тому повторюйте (можна про себе):
• Я заспокоююсь
• Я дихаю легко
• Я відпочиваю. Відпочиває моє тіло, мозок.
• Я почуваю себе зовсім спокійно
• Я здоровий
• Я впевнений у собі
• Сили мої відновились
• Я знову можу виконувати завдання
(Під час вправи звучить спокійна музика ).
Розподіліть у колонки типи односкладних речень: 1 — означено-особові; 2 — неозначено-особові; 3 — узагальнено-особові; 4 — безособові; 5 — називні(користуючись підручником с.74-75 таблиця, і таблицею на дошці)
Люби життя у боротьбі щоденній. (Л. Забашта) Ведуть коня вороного. (Т. Шевченко) Пахне терпкою ожиною в лісі. (Д. Луценко) Поживемо — побачимо. (Нар. творч.) Холодний день. Обвітрена блакить. (М. Луків) Вище себе не скочиш. (Нар. творч.) У нашій сім’ї дуже шанували лелек. (Ю. Збанацький) Знай ціну і дружбі, й ворожнечі. (Д. Луценко) Козацькому роду нема переводу. (Нар. творч.) Тиша. Озеро. Туман. Зілля приклади до ран. (А. Ковальчук)
VІ. Підсумки уроку
Установіть відповідність між односкладними реченнями та їх типами.
1 безособове 2 неозначено-особове 3 узагальнено-особове 4 означено-особове 5 називне |
А Бережіть честь змолоду. (Нар. творч.) Б Хати хитало течією. (О. Довженко) В Село. Обійстя. Мальва край воріт. (Є. Гуцало) Г Шануй батька свого і матір свою. (З Біблії) Д Ударили у дзвін, народу сповістивши перемогу. (Л. Забашта) Е Зеленіють по садочку черешні та вишні… (Т. Шевченко) |
Відповідь: 1Б; 2Д; 3А; 4Г; 5В.
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1. Завдання для всього класу.
1) Опрацювати теоретичний матеріал
2) Виконати вправи 159(п)
2. Індивідуальне завдання дописати казку.
1