Урок "Порівняльний зворот"

Про матеріал

Урок №

Тема . Порівняльний зворот

Мета:

• навчальна: ознайомити учнів з порівняльним зворотом, його роль у текстах різної стильової належності;

• розвивальна: розвивати пунктуаційні вміння виділяти порівняльні звороти комами на письмі; удосконалити навички правильно використовувати різні види обставин як в усному, так і в писемному мовленні;

• виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню шанобливого ставлення до української мови

Очікувані результати: учні вміють знаходити та правильно визначати порівняльний зворот у тексті; правильно ставлять розділові знаки; обґрунтовують їх уживання за допомогою вивчених правил; доцільно вживають і використовують порівняльні звороти в художньому мовленні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, відеоурок Авраменка

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Хід урока

§ І. Організаційний момент

"Психологічна настанова" - початку уроку:

"До успіху"

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. А чи вірно я вжила слово УСМІХНІТЬСЯ? (відповіді учнів). Давайте перевіримо за допомогою вже знайомого нам уроку Авраменка

Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі

( можна оформити як девіз уроку):

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання.

1) Перевірка завдання письмово

Прийом «Музична хвилина»(спочатку слухають пісню,потім на картках читають і підкреслюють) – Олеся Заяць «Це моя Україна»

Завдання: пропоную знайти попередню тему уроку в пісні. Так ми перевіремо д/з.

Знайдіть і підкресліть в реченнях пісні обставини, як другорядний член речення. На завдання я даю вам кілька хвилин.

2) Фронтальне опитування.

Прийом «Пінг-понг»

Опис прийому

Варіант 2. Один з учнів підготував прості питання за домашнім завданням. Відповіді на них повинні бути односкладовими. Він виходить до дошки, кидає м'яч будь-якому з учнів класу й одночасно ставить йому питання. Звучить відповідь і м'яч повертається до першого учня. Учитель оцінює якість і оригінальність питань і правильність відповідей.

IІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

  • 1. З'ясування емоційної готовності до уроку.
  • Учитель. Сьогодні урок незвичний. У нас гостя. Скажіть, як ви себе почуваєте? Виберіть із даних висловлювань те, яке передає ваш стан:
  • як горох при дорозі;
  • як риба у воді;
  • як муха в окропі;
  • як вареник у маслі;
  • як у Бога за дверима;
  • як на голках;
  • як на долоні;
  • як у себе вдома.
  • Діти, ви сказали про свій настрій за допомогою даних висловлювань. А що лежить в основі цих висловлювань?
  • Пригадайте, з ким, із чим вас у дитинстві порівнювали?
  • Отже, ми з самого малечку чуємо, а потім використовуємо у своєму мовленні, коли щось із чимось або когось із кимось порівнюють.
  • Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, як, у яких ситуаціях, наскільки вдало, з якою метою ми використовуємо у мовленні порівняльні звороти.
  • 1.Повідомлення теми й мети уроку
  • Запис теми до зошитів.
  • 2.Наші дії:

Прийом «Продовж речення…»

Продовжіть речення:

• Ми навчимося…

• Зможемо…

• Розвинемо уміння…

• Станемо уважнішими до…

Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати у розділі, а саме поглибимо знання про порівняльний зворот .

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

Порівняльний зворот. Виділення порівняльних зворотів комами.

Порівняльний зворот образно характеризує предмети, дії, ознаки шляхом порівняння їх з іншими предметами, діями, ознаками.

У реченні порівняльний зворот є одним членом речення і здебільшого виконує синтаксичну роль обставини способу дії.

Порівняльні звороти в усному мовленні виділяються інтонацією, а на письмі - комами. Якщо зворот стоїть у середині речення, то кми ставляться з обох боків: Люблю, мов сонце, материнську мову.

Порівняльні звороти вводяться в речення за допомогою ПОРІВНЯЛЬНИХ СПОЛУЧНИКІВ як, мов, мовби, немовби, наче, неначе, неначебто, ніби, нібито, буцім тощо.

Комами відокремлюються в будь-якій позиції щодо дієслова-присудка:

1) Порівняльні звороти зі сполучниками наче, неначе, мов, немов, ніби, як ніби, неначебто, ніж, буцім, що (А ніч, мов мати, над тобою долоню на чоло кладе (Б.-І. Антонич)).

2) Звороти з як, якщо вони не мають інших відтінків, крім порівняння (Хмара, як ніч, налетіла, і сонце сховалось (П. Гулак-Артемовський)).

3) Звороти, що починаються словами як і (Олена слухала все те, але в розмову не вступала, мучилася одна і, як і раніше, цуралася людей (Гр. Тютюнник)).

4) Сполучення як правило, як звичайно, як завжди, як зараз, як раніше, як тепер, як навмисне (Мати, як завжди, читає йому Нечуя-Левицького (В. Шевчук)).

Порівняльний зворот не відокремлюється комами в таких випадках:

  • Якщо порівняльний зворот є частиною складеного присудка. У цьому випадку можна поставити тире: Дівчина - мов маківка.
  • Якщо порівняльним зворотом є прислівники майже, зовсім: Хлопці говорили майже як дорослі.

Якщо порівняльний зворот входить до складу фразеологізмів типу жити як сир у маслі, боятися як вогню тощо: Запахло сіркою, горілим, і дощ линув як з відра.

Перед як, ніби стоять прислівники зовсім, майже, частка не (Ходжу на лижах майже як пінгвін (Л. Костенко)).

У вас картки з правилами ви їх запишіть у зошит з використанням ІНТЕРАКТИВНОГО ПРИЙОМУ «Перетвори текст на схему»

2. Робота з підручником.

1) Опрацювання теоретичного матеріалу

2) Виконання вправ і завдань

Виконання вправи_____

3. Завдання учням(парова робота)

Запишіть речення, знайдіть і підкресліть порівняльні звороти. Поясніть уживання коми при порівняльних зворотах(2 речення на вибір)

Весняне сонце вже припікало, як улітку. Ліс гомонить, мов живий. (А. Малишко) І всі ми, як один, підняли вгору руки. (І. Франко) Все він робив не як люди. (Л. Глібов) Хлопець хороший, дарма що гарячий. (Ю. Смолич) Упав як підкошений. Він був неначе сон­ний. (О. Корнійчук) Усе в нього не як у людей. Олег як син рибалки добре знав морські звичаї. (В. Підмогильний)

4. Дослідження-відновлення . Прочитати текст(групова робота)

Словникова робота: скриня.

Уставити потрібні за змістом порівняльні звороти з довідки. Розставити розділові знаки.

Ніколи не минеться мода на хустки. Вони барвисті __________________мерехтливі ________________________. Незбагненне диво – українська хустка. Легенька ___________________ тепла _______________________ вона лягає на жіночі плечі. І _______________________ злітає в руці нареченої в той незабутній радісний день. Хустка ____________________ стелиться на голівку немовляти.

Зринає в пам'яті образ мудро усміхненої бабусі. У білій хустці _______________________вона підходить до скрині й виймає розцвічені всіма барвами літа святкові хустки.

Довідка. Як сад навесні, мов весняний вітерець, як світання над річкою, мамині руки, як пташка, як пелюстка, як білий цвіт.

§ ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.Пунктуаційний практикум.

Списати, розставляючи потрібні розділові знаки. Указати на слова, яких стосуються порівняльні звороти. Визначити їх синтаксичну роль.

1. Чорнів як ноги павука мольберт у куточку (С. Скляренко).

2. Хмари піднялися вище мов пасма диму (О. Васильківський).

2. Робота з підручником

Виконання вправи

3. Лінгвістичний експеримент. «Народ скаже як зав'яже». Виконується вправою «Ланцюжкова реакція»

Замість виділених слів у словосполученнях вставити фразеологізми з довідки. Довести, чи потрібна кома перед сполучником як. Запис у зошит 3 фразеологізмів.

Глянув неприязно; рости надзвичайно швидко; підлога дуже чиста; повзти повільно; надувся дуже; працювати самовіддано; знати досконало.

Довідка: як вилизана; як п'ятака дав; як свої п'ять пальців; як проклятий; як слимак; як з води; як сич.

Дослідити, чи всі фразеологізми виконуватимуть роль обставини.

4.Творча робота. (Робота в групах.)

Утворити речення з порівняльними зворотами.

І група - 1.Український народ створив багату й співучу мову. Така ще багата наша земля. Такий ще співучий соловейко. 2.Кожне слово виблискує в ній всіма гранями лагідності й доброти. Так виблискує діамант.

ІІ група - 3.Час одне пропускає, інше затримує й відкидає. Тим він нагадує казкове сито. 4. Прагнення до волі завжди живе в народі. Так іскра живе в кремені.

Кремінь –дуже твердий мінерал, уживаний у давнину для добування вогню.

5.Фізкульхвилинка

Вправа «Повітряна кулька»

Станьте, заплющте очі, руки підніміть угору, наберіть повітря у легені. Уявіть, що Ви — велика повітряна куля, що наповнена повітрям. Постійте у такій позі 1—2 хвилини, напружуючи усі м'язи тіла. Потім уявіть, що у кульці з'явилася невеличка дірочка. Повільно починайте випускати повітря, одночасно розслаблюючи м'язи тіла: кисті рук, потім — м'язи плечей, шиї, корпусу, ніг тощо. Запам'ятайте свої відчуття у стані розслаблення. Виконуйте вправу ще 2 рази. Ви досягли оптимального емоційного стану релаксації..

V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1) Опрацювати теоретичний матеріал

2) Написати твір-мініатюру з елементами опису природи, використовуючи порівняльні звороти.

VІ. Підсумки уроку

Як ви зараз себе почуваєте? Скажіть порівнянням:

як горох при дорозі;

як риба у воді;

як муха в окропі;

як вареник у маслі;

як у Бога за дверима;

як на голках;

як на долоні;

як у себе вдома.

  • 1.Наші дії . прийом «Продовж речення…»

2.Прийом «Спитай-відповідаю»

Питальні слова:

Хто ? Що? Де? Коли? Як?Чому ?

Приблизні питання :

1. Що називається порівняльним зворотом?

2. Як виділяється порівняльний зворот в усному мовленні й на письмі?

3. Яку роль виконують порівняння в художньому мовленні?

VI. Оцінювання.

Оцінювання учнів

3-4 Учні з допомогою вчителя відтворюють основний навчальний матеріал, можуть повторити за зразком певну операцію, дію

5-6 Учні виявляють знання й розуміння основних положень навчального матеріалу. Відповіді їх правильні, але недостатньо осмислені. Вміють застосовувати знання при виконанні завдань за зразком

7-8 Учні застосовують вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагаються аналізувати, робити висновки, загалом контролюють власну діяльність. Відповіді їх логічні, хоч і мають неточності

9-10 Учні мають повні, глибокі знання, здатні використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення

Перегляд файлу

1

Урок №

Тема . Порівняльний зворот

Мета:

• навчальна: ознайомити учнів з порівняльним зворотом, його роль у текстах різної стильової належності;

• розвивальна: розвивати пунктуаційні вміння виділяти порівняльні звороти комами на письмі; удосконалити навички правильно використовувати різні види обставин як в усному, так і в писемному мовленні;

• виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню шанобливого ставлення до української мови

Очікувані результати: учні вміють знаходити та правильно визначати порівняльний зворот у тексті; правильно ставлять розділові знаки; обґрунтовують їх уживання за допомогою вивчених правил; доцільно вживають і використовують порівняльні звороти в художньому мовленні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, відеоурок Авраменка

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

 

Хід урока

  • І. Організаційний момент

"Психологічна настанова" - початку уроку:

 "До успіху"

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. А чи вірно я вжила слово УСМІХНІТЬСЯ? (відповіді учнів). Давайте перевіримо за допомогою вже знайомого нам уроку Авраменка

Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі

( можна оформити як девіз уроку):

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання.

1) Перевірка завдання  письмово

Прийом «Музична хвилина»(спочатку слухають пісню,потім на картках читають і підкреслюють) – Олеся Заяць «Це моя Україна»

Завдання: пропоную знайти попередню тему уроку в пісні. Так ми перевіремо д/з.

Знайдіть і підкресліть в реченнях пісні обставини, як другорядний член речення. На завдання я даю вам кілька хвилин.

2)   Фронтальне опитування.

Прийом «Пінг-понг»

Опис прийому

 Варіант 2. Один з учнів підготував прості питання за домашнім завданням. Відповіді на них повинні бути односкладовими. Він виходить до дошки, кидає м’яч будь-якому з учнів класу й одночасно ставить йому питання. Звучить відповідь і м’яч повертається до першого учня. Учитель оцінює якість і оригінальність питань і правильність відповідей.

 

IІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

1. З’ясування емоційної готовності до уроку.                                                                          

Учитель. Сьогодні урок незвичний. У нас гостя. Скажіть, як ви себе почуваєте? Виберіть із даних висловлювань те, яке передає ваш стан:

                    як горох при дорозі;

                    як риба у воді;

                    як муха в окропі;

                    як вареник у маслі;

                    як у Бога за дверима;

                    як на голках;

                    як на долоні;

                    як у себе вдома.

 

Діти, ви сказали про свій  настрій  за допомогою даних висловлювань. А що лежить в основі цих висловлювань?

Пригадайте, з ким, із чим вас у дитинстві порівнювали?

Отже, ми з самого малечку чуємо, а потім використовуємо у своєму мовленні, коли щось із чимось або когось із кимось порівнюють.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, як, у яких ситуаціях, наскільки вдало, з якою метою ми використовуємо у мовленні порівняльні звороти.

 

  1. Повідомлення теми й мети уроку

Запис теми до зошитів.

 

  1. Наші дії:

Прийом «Продовж речення…»

Продовжіть речення:

 Ми навчимося…

 Зможемо…

 Розвинемо уміння…

 Станемо уважнішими до…

 

Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати у розділі, а саме поглибимо знання про  порівняльний зворот       .

 

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

Порівняльний зворот. Виділення порівняльних зворотів комами.

Порівняльний зворот образно характеризує предмети, дії, ознаки шляхом порівняння їх з іншими предметами, діями, ознаками.

У реченні порівняльний зворот є одним членом речення і здебільшого виконує синтаксичну роль обставини способу дії.

Порівняльні звороти в усному мовленні виділяються інтонацією, а на письмі - комами. Якщо зворот стоїть у середині речення, то кми ставляться з обох боків: Люблю, мов сонце, материнську мову.

Порівняльні звороти вводяться в речення за допомогою ПОРІВНЯЛЬНИХ СПОЛУЧНИКІВ як, мов, мовби, немовби, наче, неначе, неначебто, ніби, нібито, буцім тощо.

Комами відокремлюються в будь-якій позиції щодо дієслова-присудка:

1) Порівняльні звороти зі сполучниками наче, неначе, мов, немов, ніби, як ніби, неначебто, ніж, буцім, що (А ніч, мов мати, над тобою долоню на чоло кладе (Б.-І. Антонич)).

 2) Звороти з як, якщо вони не мають інших відтінків, крім порівняння (Хмара, як ніч, налетіла, і сонце сховалось (П. Гулак-Артемовський)).

3) Звороти, що починаються словами як і (Олена слухала все те, але в розмову не вступала, мучилася одна і, як і раніше, цуралася людей (Гр. Тютюнник)).

 4) Сполучення як правило, як звичайно, як завжди, як зараз, як раніше, як тепер, як навмисне (Мати, як завжди, читає йому Нечуя-Левицького (В. Шевчук)).

 

Порівняльний зворот не відокремлюється комами в таких випадках:

  • Якщо порівняльний зворот є частиною складеного присудка. У цьому випадку можна поставити тире: Дівчина - мов маківка.
  • Якщо порівняльним зворотом є прислівники майже, зовсім: Хлопці говорили майже як дорослі.

Якщо порівняльний зворот входить до складу фразеологізмів типу жити як сир у маслі, боятися як вогню тощо: Запахло сіркою, горілим, і дощ линув як з відра.

Перед як, ніби стоять прислівники зовсім, майже, частка не (Ходжу на лижах майже як пінгвін (Л. Костенко)).

 

У вас картки з правилами ви їх запишіть у зошит з використанням ІНТЕРАКТИВНОГО ПРИЙОМУ «Перетвори текст на схему»

2. Робота з підручником.

1) Опрацювання теоретичного матеріалу

2) Виконання вправ і завдань

Виконання вправи_____

3. Завдання учням(парова робота)

Запишіть речення, знайдіть і підкресліть порівняльні звороти. Поясніть уживання коми при порівняльних зворотах(2 речення на вибір)

Весняне сонце вже припікало, як улітку. Ліс гомонить, мов живий. (А. Малишко) І всі ми, як один, підняли вгору руки. (І. Франко) Все він робив не як люди. (Л. Глібов) Хлопець хороший, дарма що гарячий. (Ю. Смолич) Упав як підкошений. Він був неначе сон­ний. (О. Корнійчук) Усе в нього не як у людей. Олег як син рибалки добре знав морські звичаї. (В. Підмогильний)

 

4. Дослідження-відновлення . Прочитати текст(групова робота)

Словникова робота: скриня.

Уставити потрібні за змістом порівняльні звороти з довідки. Розставити розділові знаки.

Ніколи не минеться мода на хустки. Вони барвисті __________________мерехтливі ________________________. Незбагненне диво – українська хустка. Легенька ___________________ тепла _______________________ вона лягає на жіночі плечі. І _______________________ злітає в руці нареченої в той незабутній радісний день. Хустка ____________________ стелиться на голівку немовляти.

Зринає в пам’яті образ мудро усміхненої бабусі. У білій хустці _______________________вона підходить до скрині й виймає розцвічені всіма барвами літа святкові хустки.

Довідка. Як сад навесні,  мов весняний вітерець, як світання над річкою, мамині руки,  як пташка, як пелюстка, як білий цвіт.

 

  • ІV.              Закріплення знань, умінь і навичок
  1.      Пунктуаційний практикум.

Списати, розставляючи потрібні розділові знаки. Указати на слова, яких стосуються порівняльні звороти. Визначити їх синтаксичну роль.

1. Чорнів  як ноги павука мольберт у куточку (С. Скляренко).

2. Хмари піднялися вище  мов пасма диму (О. Васильківський).

2. Робота з підручником

Виконання вправи

3. Лінгвістичний експеримент. «Народ скаже як зав’яже». Виконується вправою «Ланцюжкова реакція»

Замість виділених слів у словосполученнях вставити фразеологізми з довідки. Довести, чи потрібна кома перед сполучником як. Запис у зошит 3 фразеологізмів.

Глянув неприязно; рости надзвичайно швидко; підлога дуже чиста; повзти повільно; надувся дуже; працювати самовіддано; знати досконало.

Довідка: як вилизана; як п’ятака дав; як свої п’ять пальців; як проклятий; як слимак; як з води; як сич.

Дослідити, чи всі фразеологізми виконуватимуть роль обставини.

4.Творча робота. (Робота в групах.)

Утворити речення з порівняльними зворотами.

І група - 1.Український народ створив багату й співучу мову. Така ще багата наша земля. Такий ще співучий соловейко. 2.Кожне слово виблискує в ній всіма гранями лагідності й доброти. Так виблискує діамант.

ІІ група - 3.Час одне пропускає, інше затримує й відкидає. Тим він нагадує казкове сито. 4. Прагнення до волі завжди живе в народі. Так іскра живе в кремені.

 

Кремінь –дуже твердий мінерал, уживаний у давнину для добування вогню.

 

5.Фізкульхвилинка

Вправа «Повітряна кулька»

Станьте, заплющте очі, руки підніміть угору, наберіть повітря у легені. Уявіть, що Ви — велика повітряна куля, що наповнена повітрям. Постійте у такій позі 1—2 хвилини, напружуючи усі м'язи тіла. Потім уявіть, що у кульці з'явилася невеличка дірочка. Повільно починайте випускати повітря, одночасно розслаблюючи м'язи тіла: кисті рук, потім — м'язи плечей, шиї, корпусу, ніг тощо. Запам'ятайте свої відчуття у стані розслаблення. Виконуйте вправу ще 2 рази. Ви  досягли оптимального емоційного стану релаксації..

 

V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1) Опрацювати теоретичний матеріал

2) Написати твір-мініатюру з елементами опису природи, використовуючи порівняльні звороти.

 

VІ. Підсумки уроку

Як ви зараз себе почуваєте? Скажіть порівнянням:

як горох при дорозі;

як риба у воді;

як муха в окропі;

як вареник у маслі;

як у Бога за дверима;

як на голках;

як на долоні;

як у себе вдома.

 

  1. Наші дії . прийом «Продовж речення…»
  2.           Прийом «Спитай-відповідаю»

Питальні слова:

Хто ? Що? Де? Коли? Як?Чому ?

Приблизні питання :

1. Що називається порівняльним зворотом?

2. Як виділяється порівняльний зворот в усному мовленні й на письмі?

3. Яку роль виконують порівняння в художньому мовленні?

VI. Оцінювання.

Оцінювання учнів

3-4 Учні з допомогою вчителя відтворюють основний навчальний матеріал, можуть повторити за зразком певну операцію, дію

5-6 Учні виявляють знання й розуміння основних положень навчального матеріалу. Відповіді їх правильні, але недостатньо осмислені. Вміють застосовувати знання при виконанні завдань за зразком

7-8 Учні застосовують вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагаються аналізувати, робити висновки, загалом контролюють власну діяльність. Відповіді їх логічні, хоч і мають неточності

9-10 Учні мають повні, глибокі знання, здатні використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення

 

doc
Додав(-ла)
Ильяшенко Анна
Додано
17 жовтня 2018
Переглядів
19388
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку