РЕЧЕННЯ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ (БЕЗ СПОЛУЧНИКІВ І ЗІ СПОЛУЧНИКАМИ А, АЛЕ, І). КОМА МІЖ ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ

Про матеріал
навчити учнів розрізняти однорідні члени речення (головні і другорядні), виділяти їх у зв’язному висловлюванні; моделювати схеми речень з однорідними членами; формувати загальнопізнавальні вміння визначати вид однорідних членів речення, аналізувати зв’язок між ними (сполучниковий чи безсполучниковий), правильно інтонувати речення з однорідними членами; розставляти розділові знаки між однорідними членами, з’єднаними сполучниками а, але, і; розвивати творчі вміння реконструювання двох простих речень на одне з однорідними членами, відтворювати деформований текст із реченнями з однорідними членами
Перегляд файлу

РЕЧЕННЯ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ (БЕЗ СПОЛУЧНИКІВ І ЗІ СПОЛУЧНИКАМИ А, АЛЕ, І). КОМА МІЖ ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ

українська мова, 5 клас

Мета: навчити учнів розрізняти однорідні члени речення (головні і другорядні), виділяти їх у зв’язному висловлюванні; моделювати схеми речень з однорідними членами; формувати загальнопізнавальні вміння визначати вид однорідних членів речення, аналізувати зв’язок між ними (сполучниковий чи безсполучниковий), правильно інтонувати речення з однорідними членами; розставляти розділові знаки між однорідними членами, з’єднаними сполучниками а, але, і; розвивати творчі вміння реконструювання двох простих речень на одне з однорідними членами, відтворювати деформований текст із реченнями з однорідними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти морально-етичному розвиткові особистості.

Правопис: кома між однорідними членами речення.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія: засвоєння нових слів, добір синонімів, робота з тлумачним словником.

Орфоепія: формування вмінь правильного наголошення слів.

Граматика: способи вираження означення, додатка й обставини різними частинами мови.

Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації в реченнях з однорідними членами.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

  

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

Психологічна настанова й внутрішня мотивація щодо вивчення теми «Речення з однорідними членами». Ознайомлення учнів із ходом навчальної діяльності.

III. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок п’ятикласників

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Проблемна демонстрація навчального матеріалу на основі зв’язного висловлювання

1. Прочитати текст. Визначити стиль і тип мовлення. Знайти у тексті непоширені речення. Накреслити їх схеми.

ТИХО В ЛІСІ ВЗИМКУ

Тихо і спокійно зимового дня в лісі. Стоять стрункі, високі, нерухомі дерева зі сніговими шапками. Чути, як дятел стукає по стовбурі дуба. Це він шукає жучків і комах під корою. От щось зашепотіло. Пробіг зайчик, сів під дубом і оглянувся. Десь на ставку тріснула крига. Щось задзвеніло, заспівали синички і горобці. Впала сніжинка на кущ шипшини (За В. Сухомлинським).

2. Розглянути схеми. Поставити запитання до виділених слів (робота з опорною схемою).

m103

Коментар учителя. Однорідними називаються члени речення, які відповідають на одне і те ж питання і відносяться до одного й того самого члена речення. Однорідні члени не залежать один від одного і з’єднуються між собою за допомогою:
а) інтонації переліку або протиставлення і сполучників;
б) тільки інтонації.

Наприклад: 

m104

Однорідними можуть бути головні і другорядні члени речення. Однорідні підмети залежать від присудка, однорідні присудки — від підмета. Другорядні однорідні члени речення залежать від головних членів або інших другорядних.

 

Пізнавальне завдання на зіставлення речень з однорідними членами

Порівняти речення. В якому з них перелік має завершений характер, а в якому — перелік можна продовжити? Прочитати речення з правильною інтонацією. Звернути увагу на знак паузи між словами.

На весільні урочистості із зеленого листя барвінка плетуть гірлянди і вінки.

Вінки з барвінка символізують вірність, / постійність почуттів, / міцність шлюбу.

Пояснити наявність чи відсутність розділових знаків між однорідними членами.

 

Побудова та доповнення речення

а) Доповнити текст словами з довідки.

В небі жайворонки...,

Заливаються

Грають, дзвонять цілий день,

І щебечуть, і...,

І з весною світ...,

Дзвоном радісній пісень.

Довідка: сміються, в 'ються, вітають, співають.

 

б) Поширити речення однорідними членами.

Я люблю слухати мамині розповіді, ...

У колискові співається про котика, ...

Дідусь розповідає історії, ...

А тато знає багато загадок, ...

Бабуся навчає мене колядок і ...

 

в) Скласти речення за схемами:

 

 , , ,

 

         і ,  і , і

 

 та , та

 

 

Творча робота.

Скласти невелике висловлення про пісню, використавши в ролі однорідних членів речення подані слова.

Звучить, лунає;

Чудово, задушевно, ніжно,

Мелодійна, милозвучна, лірична.

 

Гра «Допоможи прислів’ю». Відновити прислів’я. Назвати ОЧ.

У ріднім краю і земля найкраща,                        туди й голова.

Хто на багато весіль поспішає,                            душу й серце обігріло.

Куди ноги,                                                                  на жодне не встигне.

Шануй батька і неньку,                                         або сльози ллє.

Відвага або мед п’є,                                                буде тобі скрізь добренько.

Щире слово, добре діло                                        і люди найкрасивіші.

 

Робота у парі. Конструктивна вправа.

Перебудувати подані прості неускладнені речення на речення з однорідними членами, використовуючи потрібні за змістом сполучники, уникаючи повторів однакових слів. Підкреслити ОЧ.

Папуга літав цілий день. Він бачив багато чого.

У лісі ростуть берізки. Тут є ще клени. Можна зустріти й осики.

Восени листя на деревах жовтіє. Воно сохне. Згодом листя обпадає, встеляючи землю різнокольоровим килимом.

Взимку діти грають в сніжки. Вони також катаються на санках, ковзанах і лижах.

Микола любить історію. Він її вивчає.

Улітку я їздив з батьками до Карпат. Улітку я відпочивав у таборі.

 

 

VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми

 Пояснювальний диктант.

Підкреслити однорідні члени речення. Пояснити вживання розділових знаків. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.

1. Листопад гойда гілки і розтрушує листки. Січень віє навкруги, навіває скрізь сніги.  Лютий кригою кує і морозу додає. (М. Щербак.) Вітер снігом б’є в обличчя, засипає снігом дах. Змерзлим груддям скрізь і всюди вкрилось поле і шляхи. (Н. Забіла.) Я й мигнуть не вспіла! Де сніжинки ці? Лишилось по краплинці на вії і щоці. (О. Кобець.) Ластівки літають низько? То вже дощ та буря близько. На пісок вилазять раки? Це грози й дощу ознаки. (М. Щербак.)

2. Серце рвалося, сміялось, виливало мову. (Т. Шевченко.) У слова свої ознаки світла, тепла, ваги. Тільки воно єднає різні людські береги. (П. Воронько.) Мені потрібне слово, а не слава. (Л. Костенко.) Чистих серцем я шукаю, а не гострих на язик. (М.Чернявський.) Доводиться не списом, а пером боротися… (Леся Українка.) Я вірю не в чудо, а в силу таланту. (П. Воронько.)

3. Ніч іде в гаї, в долини, трави нахиля. (А. Малишко.) Ще ліс не стогне тим важким, осіннім, довгим тоном. (І. Франко.) Збирають світлі, золоті меди веселокрилі та прозорі бджоли. І пада сніг лапатий, волохатий спокійно й величаво над селом. (М. Рильський.)

 

Конструктивне завдання на трансформацію синтаксичних одиниць (реконструювання двох простих речень на одне з однорідними членами)

Перебудувати подані прості речення на речення з однорідними членами, використовуючи потрібні за змістом сполучники, уникаючи повторів однакових слів. Підкреслити граматичні основи.

1) На верболозах біля річок з’являються пухнасті котики. Вони з’являються і біля ставків. На узліссях також з’являються пухнасті котики.

2) Таке буває в лютому. Інколи таке буває навіть у січні.

3) Цвіт верби не тільки зворушливе диво природи. Цвіт верби — вражаючий символ краси.

4) Навесні вербові котики тішать нас надією. Вони звеселяють наше серце.

5) Верби укріплюють береги. Вони стримують наше серце. У посушливих місцях верби зупиняють піщані заноси.

Прочитати побудовані речення, дотримуючись правильної інтонації.
Визначити, яким реченням відповідають схеми:

m107

4. Користуючись тлумачним словиником, з’ясувати значення слів верболози, узлісся.

 

VII. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Подумати і дати відповіді на питання:

1. Які члени речення називаються однорідними?

2. Які члени речення можуть бути однорідними?

3. За яких умов між однорідними членами ставиться кома? Коли між однорідними членами кома не ставиться?

 

VIII. Підсумок уроку

IX. Домашнє завдання

1. Підготувати повідомлення про однорідні члени речення. Проілюструвати теоретичний матеріал прикладами речень із поданого тексту.

На порозі будинку з’являється високий світлочолий чорновусий і лагідний батько. Він бере на руки сина і високо підкидає до променистого мережива старої липи.

Батько стоїть замислений під зеленим наметом. І вже снується виткана з тої млистої духмяної куряви дивна казка. Обіч дороги стоять тополі ясени каштани. Жайворонки в’ються над головою засипають віз піснями і квітами (За І.Цюпою).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 квітня 2019
Переглядів
12263
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку