Рефлексія на уроці: важливість, ефективність, ідеї. 14 рефлексивних вправ

Про матеріал
Чи потрібна рефлексія на уроці? Так, потрібна. Рефлексія здійснюється протягом усього навчального процесу, виконуючи на ріхних його етапах різні функції. При цьому важливо, щоб до процесу рефлексії були залучені й учні, і вчитель.
Перегляд файлу

image

image

Визначення педагогічної рефлексії

image Навичка, яка дозволяє не тільки контролювати спрямованість уваги, а й усвідомлювати власні думки, відчуття і загальний стан. Рефлексія – це будь-які наміри особистості, спрямовані на самоаналіз.

Методика організації рефлексії на уроці:

1.       Зупинка предметної діяльності.

2.       Відтворення послідовності виконаних дій.

3.       Аналіз послідовності та змісту дій.

4.       Формулювання результатів.

5.       Перевірка гіпотез у наступній діяльності.

image

9      сфер застосування рефлексії

1.      Емоційно-чуттєва (позитивні або негативні емоції: радість, смуток, почуття розчарування, успіх тощо).

2.      Потребно - пасивна або активний стан з прагненням, бажанням до діяльності, саморозвитку тощо.

3.      Мотиваційна (наскільки діяльність виявилася особистісно значущою, зовнішні й внутрішні мотиви).

4.      Сфера інтересів (які інтереси з’явилися, на що вони спрямовані, рівень інтересу).

5.     

image image

Сфера ціннісних орієнтацій (що стало особистісною цінністю, як збагатився спектр цінностей, у чому виявилася цінність).

6.      Діяльнісна сфера (яку діяльність ця взаємодія провокує, яку коригує, від якої змушує відмовитися, наскільки збагачує досвід діяльності).

7.      imageГностична сфера (що сталося зі знаннями (чи відбулося їх нарощування, поглиблення, систематизація), що нового дізналася людина).

8.      Сфера свідомості (чи відбулося усвідомлення своєї діяльності, чи усвідомлює себе суб’єктом діяльності / взаємодії, як змінилася

“Я - концепція” (система уявлень про себе), самооцінка своєї діяльності).

Методики рефлексії:

   1. Навчальний прийом «Три М»

image«Три М» – навчальний прийом, який доцільно впроваджувати наприкінці уроку з метою рефлексії. У кінці заняття учні мають відзначити 3 моменти за певним критерієм, які вони найбільш уподобали впродовж уроку.

Приклади найяскравіших моментів, які можна аналізувати наприкінці уроку:

   Три моменти, які здивували в процесі уроку, і про які з них захотілося б

дізнатися більше.

   Три моменти, які міцно зв’язалися з вивченим раніше матеріалом.

   Три моменти, під час яких учні зіткнулися з труднощами, і як вони подолали або не змогли подолати.

2.     Однохвилинне есе

imageУ цьому завданні учні мають записати свої найбільші відкриття або найважливіші питання сьогоднішнього уроку за 1 хвилину.

3.     Вправа «3-2-1»

3 факти, які вони дізналися на уроці;

2 питання, які у них виникли під час уроку або їх зацікавили;

взаємозв’язок з реальним життям, який вони встановили.

Час на виконання цієї вправи вчитель визначає на власний розсуд.

4. Вправа «TimeOut!» (час вичерпано)

1.      Що ти помітив/вивчив?

2.      Які питання залишилися без відповіді?

image

7. Рефлексивна мішень

imageДобре використовувати протягом вивчення теми. Мішень потрібно розділити на кілька частин, залежно від чинників, які вас цікавлять.

Чим ближче до цілі – тим більший бал. 8. ПОПС – формула

П – позиція, О – обгрунтування, П – приклад, С – судження.

Кожна з цих позицій – це відповідне речення:

Я вважаю, що…”, “Тому що…”,

“Я можу довести це на прикладі…”,

“Виходячи з цього, я роблю висновок про те, що…”.

9.               Синквейн (сенкан)

Сінквейн або сенкан - це складання вірша з 5-ти рядків.

10.      Аркуш контролю

    Наші контрольні роботи не завжди доцільно використовувати, і вони нам

imageне дають рефлексію. І в нас є помічники – у всіх дітей є гаджети. Можна провести аркуш контролю за допомогою Google-форм, Kahoot або інших сервісів. 11. Незакінчене речення

У кінці уроку вчитель починає речення, а учні мусять закінчити. “Література для мене – це…”;

    “Я б запитав у письменника про…”

    “Я б хотів/не хотів бути на місці…”

12. Ромашка запитань або Ромашка Блума Є 6 видів запитань:

1.      Прості

2.      imageУточнювальні (“отже, ти говориш, що…?”, “якщо я правильно зрозумів, то…?”, “я можу помилятися, але, здається, ви сказали про…?”)

3.      Інтерпретаційні або пояснювальні (“чому листя на деревах восени жовтіє?”)

4.      Творчі (“що б змінилося у світі, якби …?”, “як ви думаєте, як будуть розвиватися події?”)

5.      Оцінювальні (“чому щось добре, а щось погано?”,

“чим один герой відрізняється від іншого?”)

6.      Практичні (“де ви в звичайному житті могли …?”,

“як би ви вчинили на місці …?”)


13. Підбиття підсумків

Діти підбивають підсумки, продовжуючи речення.

На уроці я:

     дізнався…

     зрозумів…

     навчився…

     найбільший мій успіх – це…

     найбільші труднощі я відчув…

     я не вмів, а тепер умію…

     я змінив своє ставлення до…

     на наступному уроці я хочу…

14. Острови

imageЦя методика підходить для довготривалих проєктів. Учні ділять світ (ватман) на острови:

острів Радості

Інтересу

Незадоволення

Задоволення

Здивування

Суму

Розчарувань


image

Синквейн (сенкан)

imageРефлексія Мотиваційна, чуттєва Коригує, провокує, оцінює Рефлексія - будь-які наміри особистості, спрямовані на самоаналіз

Самоспостереження Дякую за увагу!

pdf
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
8 жовтня
Переглядів
113
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку