Рекомендації щодо застосування сторітелінгу на уроках математики у 5-8 класах

Рекомендації щодо застосування сторітелінгу на уроках математики у 5-8 класах. На уроках математики у п’ятому класі пропоную застосовувати такі інструменти активного сторітелінгу, як цікаві історії, пов’язані з темами уроків, що вивчаються.

Рекомендації щодо застосування сторітелінгу на уроках математики у 5-8 класах

Мистецтво storytelling – це «один із найприродніших і водночас найефективніших способів надання навчальному процесу з математики особливої якості» .

Цей метод сприяє продуктивному та ефективному урізноманітненню навчального процесу, створює основу для збагачення математичного мовлення учнів, розвитку їх логічного мислення, формування особистих ціннісних суджень.

На уроках математики у п’ятому класі пропонуємо застосовувати такі інструменти активного сторітелінгу, як цікаві історії, пов’язані з темами уроків, що вивчаються.

Наприклад, вивчення теми «Числові і буквені вирази» можна розпочати з такої історії:

Ця історія, на мою  думку, додасть поштовху до формування математичного мовлення школярів, зацікавить їх до сприйняття теми.

Починаючи з 6-го класу, на нашу думку, вже можна застосовувати такий інструмент, як цікаві факти з життя видатних математиків. З приводу цього Н. Бондаренко зауважує, що «розповіді про визначних діячів із різних галузей знань, історії їх успіху природно імплементуються в зміст усіх без винятку предметів як шкільного, так і вишівського курсу» .

Наприклад, на уроках математики у 6 класі, розглядаючи прості та складені числа, вчитель може підготувати історію про Ератосфена Кіренського та «решето Ератосфена». Розповідаючи про цього видатного грецького математика, слід звернути увагу, що він був ще й поетом (крім математика, астронома та географа). Варто сказати учням про існування твердження, що більшість математиків – це поети і навести цитату Софії Ковалевської «поет повинен бачити те, чого не бачать інші, бачити глибше інших. І це саме повинен і математик». Також можна дати учням завдання – відшукати інформацію про інших математиків-поетів та скласти розповідь про їх життєвий шлях та здобутки в математиці.

Що стосується «решета Ератосфена» (рис. 1), то на цю тему існує багато методичних розробок, тому не варто «вигадувати велосипед».

Решето Эратосфена - Простые и Составные числа

Рис. 1 «Решето Ератосфена»

Варто лише зауважити, що, розповідаючи про цей метод, слід застосувати активний сторітелінг, залучаючи учнів до закреслювання потрібних чисел.

У восьмому класі,вивчаючи на уроці алгебри тему «Квадратні рівняння» та теорему Вієта доцільно буде теж застосувати такий інструмент сторітелінгу, як розповідь цікавих фактів із життя видатних учених. Ця історія може мати наступний вигляд:

Історії про видатних математиків можна не тільки слухати, а й подивитись на уроках документальні чи художні фільми про них. За посиланням https://vseosvita.ua/news/4-dokumentalni-filmy-pro-vydatnykh-matematykiv-svitu-14133.html розміщені художньо-документальні фільми про видатних математиків світу:

- «Архімед. Повелитель чисел», 2013 рік (Україна)– розповідається про його відкриття: катапульту, здатну запускати вантаж до 250 кг; систему блоків та ричагів, що використовується в портах для розвантаження судів; перший планетарій світу, гвинт для зрошення полів та інші. Фільм розповідає, якою людиною був цей геній, як його винаходи вплинули на хід історії та уявлення людей про навколишній світ;

- «Леонардо да Вінчі», 2013 рік (Україна) - історія про одного з найвидатніших художників, музикантів та винахідників усіх часів Леонардо да Вінчі, який зробив багато відкриттів та створив численні винаходи вже у дорослому віці. Парашут, броньований танк, людиноподібна машина, водолазний костюм, дельтаплан – ці та багато інших винаходів, які людство змогло втілити у життя лише у ХІХ-ХХІ столітті, були створені да Вінчі ще у
XV столітті. Він захоплювався багатьма науками, але більш за все – математикою;

- «Гра в імітацію», 2014 рік (Велика Британія) – про зламування надскладних шифрів німців у період другої світової війни англійським математиком та криптографом Аланом Тю́рінгом. Вважається, що винахід британського генія став вирішальним фактором у перемозі союзників над нацистами. А. Тюрінга вважають батьком сучасної інформатики.

Таким чином, можна зробити висновок, що на уроках математики у
5-8 класах можливе застосування багатьох інструментів сторітелінгу.

Математика, Інші матеріали