Риторика як наука і мистецтво

Про матеріал

Мета: дати уявлення про риторику як науку про переконливе, впливове, ефективне мовлення та мистецтво самореалізації мовної особистості; розвивати вміння володіти ораторським мистецтвом, виховувати толерантність, самовпевненість.

Тип уроку: розвиток комунікативних умінь.

Обладнання: епіграф до уроку;

дидактичний матеріал;

роздруковані тексти;

вирази;

папір, кольорові олівці.

Перегляд файлу

Тема: Риторика як наука і мистецтво

Мета: дати уявлення про риторику як науку про переконливе, впливове, ефективне мовлення та мистецтво самореалізації мовної особистості; розвивати вміння володіти ораторським мистецтвом, виховувати толерантність, самовпевненість.

Тип уроку: розвиток комунікативних умінь.

Обладнання: епіграф до уроку;

      дидактичний матеріал;

      роздруковані тексти;

      вирази;

      папір, кольорові олівці.

Хід уроку:  

І Організаційний момент уроку

ІІ Повідомлення теми й мети уроку

Оголошення епіграфа уроку та опрацювання його

       Мудрим ніхто не народився,

       а навчився …

          Народна мудрість

ІІІ Актуалізація опорних знань учнів.

 

  1. Проведення жеребкування. Дати назву групам.
  2. Словникова робота

Персонал, аудитор, податок, аванс, баланс, референт, менеджмент.

  1. Творча робота

З'ясуйте назви термінів, дайте правильне визначення до цих слів.

( Персонал – колектив працівників установи; аудитор – фізична особа, яка здійснює перевірку й несе остаточну відповідальність за неї; податок – встановлений державою обов’язковий збір від окремих осіб та підприємств; аванс – частина грошей або товару яка видається в рахунку майбутньої платні за роботу; баланс – відомість, в якій зафіксований підсумок; менеджмент – галузь економіки, що вивчає методи управління підприємством або фірмою; референт – службова особа, яка є доповідачем, консультантом з відповідного кола питань.

IV Мотивація навчальної діяльності

  • Ви знаєте, що риторика зародилася ще в Давній Греції. Чи не втратила вона своєї актуальності?

( Ні, цьому слугують реклами, мас-медіа, телеграфія, фотографія, кіно, радіо, телебачення )

  • Навіщо нам потрібно знати основи риторики? Де і коли ми можемо застосувати ці знання в повсякденному спілкуванні?

(У всіх сферах життя бо мова є основним засобом встановлення контактів між людьми )

V Основний зміст уроку

Робота в групах

Ви додому отримували випереджаюче завдання простежити як зароджувалась і розвивалась риторика в Греції, Римі, дізнатися про найдавніших ораторів цих часів.

  1. виступи груп
  2. Доповнення розповіді вчителем

У сучасній філософії з’явився напрям комунікативної філософії. Його ідея – ідеальна комунікації. Представники цього напрямку – Юрген Габермас, Вітторіо Гесля. Ідея риторики полягає в тому, що як найбільше чинів суспільства були озброєні риторичними знаннями і вміло спілкувались одне з одним. Тобто комунікація між різноманітними суспільними осередками, організаціями установи має бути толерантною та ефективною.

 Нині дуже мало уваги приділяється риториці. Це причина того, що в нашій країні немає стійкої і виваженої політики демократії.

 Сучасна риторика – теорія та майстерність ефективного (доцільного, впливового, гармонійного) мовлення.

 Предмет сучасної риторики – є закономірність мовленнєвої поведінки. Від нього залежить ефективність висловлювання.

Мовлення повинно бути доцільним – це його відповідність головній межі мовця, його мовленнєвому наміру.

Впливовість мовлення – це здатність розбудити розум і почуття, вплинути на слухача.

Володіння мистецтвом слово – одна з умов досягнення успіх в багатьох професіях.

Уміння складати і проголошувати промови необхідно юристові (бо риторика виникла як мистецтво складання судових промов).

Політик, що говорить грамотно й переконливо викликає повагу і довіру громадян.

У вашій навчальній діяльності риторична майстерність обов’язкова (реферати, доповідь, дипломні, виступи).

Ораторське мистецтво використовується у рекламі, адже її завданням є переконати можливих покупців вибрати саме цей товар чи послугу.

 Навіть повсякденне спілкування в колі друзів і родичів потребує певної майстерності, бо мова є основним засобом встановлення контактів між людьми.

 Риторику можна визначити як науку, і як мистецтво.

Головне завдання риторики – переконати слухачів у чомусь за допомогою слова.

Мовою, що має переконувати . називав риторику давньоримський оратор – Цицерон.

Риторика – це наука про способи переконання та впливу на аудиторію з урахуванням її особливостей.

Вона вивчає методику творення тексту, визначає його структуру.

Риторика як мистецтво передбачає вміння добре говорити, грамотно будувати висловлювання й уживати слова. Це зумовлює зв'язок риторики з стилістикою, орфоепією, синтаксисом.

Ораторське мистецтво – це уміння говорити красиво, прикрашати свою мову.

Цю особливість мистецтва слова відображає одна з його назв – «красномовство».

  1. Робота в групах

а) Кожна група отримує висловлювання про риторику, пояснює цей вираз

б) Запис висловлювання в зошит. Кожна група записує свій вираз.

Колективна робота

в) Скласти загальний образ поняття за ключовим словом «Оратор». Підібрати епітети, які будуть починатись з цих букв і складуть характеристику образу «Оратора» (тобто, яким він повинен бути)

О - освітчений

Р - розумний

А - аргументований

Т - толерантний

О - об’єктивний

Р – раціональний, рішучий

г) Робота з текстами «Оратор»

  • Прочитати текст, визначити тему, стиль, основну думку, презентувати свої відповіді
  • Конкурс «Кращий оратор групи» (стисло переказати текст, представник з групи)
  •  

VI Закріплення  матеріалу

 

За допомогою малюнка зобразити оратора, яким ви його уявляєте, вказати на індивідуальні риси, презентувати роботу

(малюють, 1 представник групи презентує роботу всієї групи)

 

VII Підсумок уроку

 У чому полягає мистецтво оратора?

Гра «Побажання в колі»

На кінець уроку кожен з вас побажайте один одному того, щоб  ви побажали собі в Новому році.

 

VIII Домашнє завдання: підготувати повідомлення:

  • Професійний імідж;
  • Імідж оратора;
  • Риторичні вимоги мовця.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Глотова Татьяна Василівна
    Хороший урок. Відповідає програмі, цікаві практичні завдання. Дякую.
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т.)
Додано
25 березня 2018
Переглядів
10090
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку