Мета: дати уявлення про риторику як науку про переконливе, впливове, ефективне мовлення та мистецтво самореалізації мовної особистості; розвивати вміння володіти ораторським мистецтвом, виховувати толерантність, самовпевненість.
Тип уроку: розвиток комунікативних умінь.
Обладнання: епіграф до уроку;
дидактичний матеріал;
роздруковані тексти;
вирази;
папір, кольорові олівці.
Тема: Риторика як наука і мистецтво
Мета: дати уявлення про риторику як науку про переконливе, впливове, ефективне мовлення та мистецтво самореалізації мовної особистості; розвивати вміння володіти ораторським мистецтвом, виховувати толерантність, самовпевненість.
Тип уроку: розвиток комунікативних умінь.
Обладнання: епіграф до уроку;
дидактичний матеріал;
роздруковані тексти;
вирази;
папір, кольорові олівці.
Хід уроку:
І Організаційний момент уроку
ІІ Повідомлення теми й мети уроку
Оголошення епіграфа уроку та опрацювання його
Мудрим ніхто не народився,
а навчився …
Народна мудрість
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів.
Персонал, аудитор, податок, аванс, баланс, референт, менеджмент.
З'ясуйте назви термінів, дайте правильне визначення до цих слів.
( Персонал – колектив працівників установи; аудитор – фізична особа, яка здійснює перевірку й несе остаточну відповідальність за неї; податок – встановлений державою обов’язковий збір від окремих осіб та підприємств; аванс – частина грошей або товару яка видається в рахунку майбутньої платні за роботу; баланс – відомість, в якій зафіксований підсумок; менеджмент – галузь економіки, що вивчає методи управління підприємством або фірмою; референт – службова особа, яка є доповідачем, консультантом з відповідного кола питань.
IV Мотивація навчальної діяльності
( Ні, цьому слугують реклами, мас-медіа, телеграфія, фотографія, кіно, радіо, телебачення )
(У всіх сферах життя бо мова є основним засобом встановлення контактів між людьми )
V Основний зміст уроку
Робота в групах
Ви додому отримували випереджаюче завдання простежити як зароджувалась і розвивалась риторика в Греції, Римі, дізнатися про найдавніших ораторів цих часів.
У сучасній філософії з’явився напрям комунікативної філософії. Його ідея – ідеальна комунікації. Представники цього напрямку – Юрген Габермас, Вітторіо Гесля. Ідея риторики полягає в тому, що як найбільше чинів суспільства були озброєні риторичними знаннями і вміло спілкувались одне з одним. Тобто комунікація між різноманітними суспільними осередками, організаціями установи має бути толерантною та ефективною.
Нині дуже мало уваги приділяється риториці. Це причина того, що в нашій країні немає стійкої і виваженої політики демократії.
Сучасна риторика – теорія та майстерність ефективного (доцільного, впливового, гармонійного) мовлення.
Предмет сучасної риторики – є закономірність мовленнєвої поведінки. Від нього залежить ефективність висловлювання.
Мовлення повинно бути доцільним – це його відповідність головній межі мовця, його мовленнєвому наміру.
Впливовість мовлення – це здатність розбудити розум і почуття, вплинути на слухача.
Володіння мистецтвом слово – одна з умов досягнення успіх в багатьох професіях.
Уміння складати і проголошувати промови необхідно юристові (бо риторика виникла як мистецтво складання судових промов).
Політик, що говорить грамотно й переконливо викликає повагу і довіру громадян.
У вашій навчальній діяльності риторична майстерність обов’язкова (реферати, доповідь, дипломні, виступи).
Ораторське мистецтво використовується у рекламі, адже її завданням є переконати можливих покупців вибрати саме цей товар чи послугу.
Навіть повсякденне спілкування в колі друзів і родичів потребує певної майстерності, бо мова є основним засобом встановлення контактів між людьми.
Риторику можна визначити як науку, і як мистецтво.
Головне завдання риторики – переконати слухачів у чомусь за допомогою слова.
Мовою, що має переконувати . називав риторику давньоримський оратор – Цицерон.
Риторика – це наука про способи переконання та впливу на аудиторію з урахуванням її особливостей.
Вона вивчає методику творення тексту, визначає його структуру.
Риторика як мистецтво передбачає вміння добре говорити, грамотно будувати висловлювання й уживати слова. Це зумовлює зв'язок риторики з стилістикою, орфоепією, синтаксисом.
Ораторське мистецтво – це уміння говорити красиво, прикрашати свою мову.
Цю особливість мистецтва слова відображає одна з його назв – «красномовство».
а) Кожна група отримує висловлювання про риторику, пояснює цей вираз
б) Запис висловлювання в зошит. Кожна група записує свій вираз.
Колективна робота
в) Скласти загальний образ поняття за ключовим словом «Оратор». Підібрати епітети, які будуть починатись з цих букв і складуть характеристику образу «Оратора» (тобто, яким він повинен бути)
О - освітчений
Р - розумний
А - аргументований
Т - толерантний
О - об’єктивний
Р – раціональний, рішучий
г) Робота з текстами «Оратор»
VI Закріплення матеріалу
За допомогою малюнка зобразити оратора, яким ви його уявляєте, вказати на індивідуальні риси, презентувати роботу
(малюють, 1 представник групи презентує роботу всієї групи)
VII Підсумок уроку
У чому полягає мистецтво оратора?
Гра «Побажання в колі»
На кінець уроку кожен з вас побажайте один одному того, щоб ви побажали собі в Новому році.
VIII Домашнє завдання: підготувати повідомлення:
1