Урок на тему «Прямолінійний рівноприскорений рух. Розв’язування задач»
(урок фізики у 9 класі)
Мета уроку: пригадати поняття рівноприскореного прямолінійного руху, переміщення під час рівноприскореного руху , його характеристик прискорення та швидкості. Навчити учнів розв’язувати основну задачу механіки для рівноприскореного прямолінійного руху. Сприяти формуванню навиків усвідомленого розв’язування задач. Розвивати вміння творчо мислити, аналізувати, робити висновки.
Обладнання: підручник «Фізика9клас» за редакцією В.Г. Баряхтара, С.О. Довгого, збірник задач «Фізика 9 клас» (рівень стандарту)І.М.Гельфгат, І.Ю. Ненашев.
Тип уроку: формування компетентностей
Ключові компетентності:спілкування державною мовою (спілкуватися, грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах, чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; переконливо доводити власну точку зору); математична (вільно використовувати математичний апарат як мову фізичної науки; уміти сприймати та відтворювати фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи у формі математичних рівнянь, співвідношень та інших, включаючи графічні, залежностей);інформаційно-цифрова (працювати з інформацією: аналізувати, відбирати потрібну, оцінювати, узагальнювати, створювати нову інформацію тощо); уміння вчитися(визначати мету, планувати навчальну діяльність, створювати необхідні умови для самостійного додаткового вивчення фізики); ініціативність і підприємливість (вести діалог, узагальнювати інформацію,)соціальна і громадянська (аргументовано дискутувати, відстоювати власну та сприймати чужу думку; поважати думки і погляди опонентів);
Структура уроку
Хід уроку
Привітання. Розпочнемо творити наш урок. Від кожного з нас залежить наскільки цей урок буде вдалим.
“Якщо ваш внутрішній голос каже,
що ви не можете малювати –
малюйте якомога більше,
тоді цей голос затихне.”
Вінсент Ван Гог.
( нідерландський художник)
Даємо учням 2-3 хвилини на обговорення даного вислову. Це, по суті, буде і психологічним налаштуванням і водночас мотивацією до уроку.
Дійсно, як сказав відомий американський науковець і винахідник Томас Едісон : « У геніальності 1% таланту і 99% праці». То ж до роботи!
Знання механіки необхідні для пізнання навколишнього світу. Власне кажучи, жодне явище природи не може бути зрозуміле без знання механіки. (Наприклад: настання дня і ночі, зміна пір року). Все наше життя з ранку й до вечора проходить у постійному русі: вранці йдемо на заняття, увечері — додому. Їдемо в автобусі, йдемо в туристичний похід, граємо у футбол, обертається Земля — все це рухи.
Зашифровка в QRкоді.
Що таке QR-КОД:
QR код «QR - Quick Response – Швидкий відгук» —це двовимірний штрих код,що несе інформацію ,яка швидко розпізнається за допомогою камери мобільного телефону.
Шановні діти, я думаю всі з вже зрозуміли, що на сьогоднішньому уроці мова піде про механіку, ми детальніше зупинимося на темі прямолінійного рівноприскореного руху та його характеристик: прискорення та швидкості. Будемо продовжувати розв’язувати основну задачу механіки для рівноприскореного прямолінійного руху.
Вміти розв’язувати задачі в фізиці – це велика майстерність. Щоб це стало можливим, ми повинні знати теорію, володіти математичним апаратом, мати просторове мислення і … бути трошечки екстрасенсом – відчувати задачу. Далеко не всім це вдається легко і одразу. Але ще Ісаак Ньютон говорив: «Щоб навчитися розв’язувати задачі – треба просто почати їх розв’язувати».
Вправа 1
Актуалізацію знань проводимо за допомогою хмарного сервісу https://learningapps.org«Механічний рух. Формули. Графіки»
Вправа 2
«Закінчи речення» робота в парах
інтервалу часу, за який це переміщення відбулося, називається … (швидкістю)
Вправа 3. Учимося розв'язувати задачі ( біля дошки)
1. Потяг вирушає від станції метро. За який час він досягне швидкості 90 км/год, якщо розганяється з прискоренням 1 м/с2 ?
2. При аварійному гальмування автомобіль, що рухався зі швидкістю 72 км/год, зупинився через 5 с. Знайти гальмівний шлях.
3. Проаналізувати графіки швидкості.
4. На рисунку1 наведено графік залежності швидкості від часу. Охарактеризуйте рух тіла, визначте параметри руху, запишіть рівняння залежності швидкості від часу.
5. Автомобіль через 10 с від початку руху набрав швидкість 72 км/год. З яким прискоренням він рухався?
Вправа 4
Хвилинка відпочинку
А тепер давайте відпочинемо , виконавши деякі вправи:
Створіть 2 групи і сідайте на місця.
Вправа 5
« Кросенс» робота в групах
Пропоную вам розгадати кросенс- асоціативну головоломку нового покоління. Розгадується по спіралі ,починаючи з верхнього лівого кутка.
1. Ввів поняття « Фізика» ( Арістотель)
2. Види рухів
3. Переміщення
4. Траєкторія
5. Динаміка відповідає на питання « Чому» рухається тіло
6. Кінематика відповідає на питання « Як» рухається тіло
7. Миттєва швидкість
8. Приклади рухів
9. МЕХАНІКА
Вправа 6
Закріплення вивченого.
Зайти по QRкоду і пройти тест.
Усне розв’язування задач
«Ключові слова». Учні виділяють основні терміни, пристрої, правила, формули, знання, які були отримані протягом уроку і пояснюють свою позицію.
Підведення підсумків. Рефлексія
Вправа 7 «Ластівка»
Учитель запускає паперову «ластівку». Учень, біля якого впала «ластівка», першим починає підбивати підсумки уроку — говорить одне речення і запускає «ластівку» далі. «Продовж речення»
На уроці: - мені вдалося…
Домашнє завдання : Попрацювати над створенням інтерактивних плакатів
ЕТАП УРОКУ |
ФОРМИ І МЕТОДИ ДІЯЛЬНОСТІ |
|
Привітання . |
|
Епіграф уроку |
|
Вправа 1. https://learningapps.org |
|
Вправа 2. «Закінчи речення» робота в парах |
|
Розв’язування задач з використанням електронної презентації. |
|
Вправа 3. «Ключові слова» |
|
Вправа 4. «Ластівка» |
|
Складання кросворду. Робота з електронними додатками |