Тема. Рівняння. Основна властивість рівняння.
Мета: повторити та узагальнити знання учнів про зміст поняття «рівняння» та пов'язаних з ним понять і способи розв'язання рівнянь, що відомі учням з початкової школи та 5 класу; сформувати уявлення про основні види рівносильних перетворень лінійних рівнянь з однією змінною (на інтуїтивному рівні); розпочати роботу з вироблення вмінь виконувати основні рівносильні перетворення рівнянь для їх розв'язування.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
а) |
|
б) |
|
в) |
|
г) |
|
г) х : (-2,2) = -0,8; д) -2,2 : х = -0,8; е) -2,2 - х = -0,8;
ж) (х - 3)(х - 2) = 0.
г) –(х + 1) + (х - 1); д) -2(а - 3); г) -0,2(-2а + 0,3).
III. Мотивація навчальної діяльності
Задача. На одній шальці терезів лежать два однакових бруски мила, на іншій один такий брусок та ще гирка масою 100 г. Скільки важить один брусок мила?
Розв'язання. Зрозуміло, що один брусок важить 100 г. Але якщо записати рівняння, що відповідає умові задачі, прийнявши масу бруска мила за х (г), будемо мати: 2х = х + 100 — бачимо, що невідоме знаходиться в різних частинах рівняння. Такі рівняння ми поки що розв'язувати не вміємо. Отже, треба дізнатись про певну властивість, яка допоможе нам розв'язати рівняння, що мають невідомі в різних частинах рівняння (вчитель повідомляє тему уроку).
IV. Повторення та систематизація знань
Перш ніж розібрати з учнями основні види рівносильних перетворень рівнянь, бажано повторити та систематизувати знання про рівняння, які учні повинні мати на цей час, а саме:
V. Формування знань
Після проведеного повторення та систематизації знань учнів ми на інтуїтивному рівні формуємо уявлення про основні види рівносильних перетворень рівнянь. Формувати такі уявлення можна за допомогою використання наочно-предметних засобів, зокрема уявлення про терези, що в рівновазі (якщо на обидві шальки терезів, що перебувають у рівновазі, покласти гирки однакової маси або з обох шальок таких терезів прибрати гирки однакової маси, то терези залишаться в рівновазі).
Таким чином формуємо уявлення про першу властивість рівнянь:
Корені рівняння не зміняться, якщо будь-який доданок (доданки) перенести з однієї частини рівняння в іншу, змінивши при цьому його знак (на протилежний).
І якщо сам цей висновок для більшості учнів зрозумілий, то його застосування потребує копіткої роботи.
VI. Закріплення знань. Вироблення вмінь
Усні вправи
а) 2х – 3 – х – 7 = 0; б) 2х – х = -7 - 3; в) -2х + х = -7 + 3; г) 2х – х = 7 + 3.
7х - 14 = 5х; 7х - 5х = 14; 2х = 14; х = 14 : 2; х = 7.
Письмові вправи
Перед розв'язуванням письмових вправ слід ще раз пояснити, що переносити з однієї частини рівняння в іншу можна тільки доданки; переносять доданки так, щоб в одній частині рівняння були відомі числа, а в іншій — невідомі.
а) 7х - 5 = 6х + 1; б) 4х - 3 = 2х + 5; в) 9 - 8у = -6у + 1;
г) 6m + 3 = 7m + 8; д) -9m – 2 = 9m - 2; е) -9а + 6 = -10а + 15;
ж) 4у + 7 = -5 + 4у; з) 0,7х + 1,6 = -0,1х; к) -4,5х - 3 = 2,7х + 15;
л) 39 - 7у + 17 = 3y + 16; м) 15 – 6х = 2х - 5х - 3.
(Перш ніж переносити доданки, треба спростити вирази в правій та лівій частинах окремо (звести подібні доданки, якщо вони є).
Логічна задача
Конкурс |
5х – 1 = 3х + 3 |
49 |
порт |
7х + 5 = 8х + 2 |
64 |
мир |
5х – 7 = 13 |
? |
VI. Підсумки уроку
Сформулюйте правило переносу доданків з однієї частини рівняння в іншу. Чи однакові корені мають рівняння 2х - 3 = х + 5 та 2х – х = 5 - 3? Чому?
VII. Домашнє завдання
а) 5х - 5 = 2х - 7; б) х – 9 = 3х - 6; в) 4,5у + 1 = -5 + 5у;
г) 11х - 1,8 = 7х + 1,4; д) 5,6х – 1 = -1 + 6х; e) 5,7m - 13,75 = 8,2m.
а) 5m - (3m + 5) + (2m - 4); б) -5(х + 3) + 4(х – 2) – 6(2х + 1);
в) 0,2(6х - 5) - 4(0,2х - 2); г) 0,4(1,5y + 3) -2,5(3 - 0,6y);
д) ; е) .