Тема. Рівняння. Основна властивість рівняння
Мета: продовжити роботу з вироблення вмінь правильно переносити доданки з однієї частини рівняння в іншу; сформувати уявлення про другу основну властивість рівнянь та розпочати роботу з вироблення вмінь використовувати множення або ділення обох частин рівняння на одне й те саме число, відмінне від 0, для розв'язування рівнянь.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
Два-три учні працюють біля дошки: з карток з відповідями, які вчитель заготував заздалегідь, вибирають відповіді, які вважають правильними до вправ домашнього завдання, які вчитель розподіляє між ними на власний розсуд.
Усні вправи
а) |
|
б) |
|
в) |
|
в) 3т + 2т - 4т; г) 3т - 2т - 4т; д) -3т - 2т - 4т.
III. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
а) , 3, 6,5; б) , ; в) , ; г) , , , 0,5.
IV. Мотивація навчальної діяльності
На цьому етапі уроку треба дати зрозуміти учням, що властивості рівнянь, які вони розглянули на попередньому уроці і які розглянуть сьогодні, є інструментом, що допомагає спрощувати розв'язування рівнянь.
V. Формування знань
Властивість рівняння, яку автор також пропонує дати учням, є основою для розуміння алгоритмів розв'язування дробових рівнянь (8 кл.) та багатьох лінійних рівнянь (7 кл.), і використання цієї властивості для розв'язування рівнянь, що містять дроби (раціональні або звичайні), з досвіду автора, викликає певні труднощі в семи-та восьмикласників. Тому вважаємо за доцільне розпочати роботу з вироблення вмінь застосування цієї властивості рівносильності рівнянь уже в 6 класі.
Розв'язання. За правилом знаходження невідомого множника, х + 5 = 12.4, тобто х + 5 = 3. Звідси х = 3 - 5, х = -2
Розв'язання. За властивістю ділення, маємо:
4(х + 5) : 4 = х + 5, 12 : 4 = 3, тому х + 5 - 3, х = 3 - 5, х = 2.
Порівнявши (1) і (2) та їх розв'язання, доходимо висновку:
Корені рівняння не змінюються, якщо його обидві частини помножити або поділити на одне й те саме число, що не дорівнює 0.
Приклад. Розв'яжіть рівняння х + 12 = х.
Розв'язання. Помножимо обидві частини рівняння на 3:
х + 12 = х | -3; ·3 = х · 3; х + 36 = 3х або 3х = х + 36.
Далі розв'язуємо рівняння, переносячи невідомі доданки в одну частину, а відомі залишаючи в іншій. 3х – х = 36; 2х = 36; х = 18.
Перевірка: ·18 + 12 = 18 — правильна рівність.
Отже, якщо рівняння містить дробові коефіцієнти, можна позбутися цих дробів, помноживши праву та ліву частини рівняння на знаменник (спільний) цих дробових коефіцієнтів.
VI. Закріплення знань. Вироблення вмінь
Усні вправи
а) х + 6 = 7; б) х + 6 = -х + 1; в) х + 6 = х + 1; г) х + = х - 1.
Письмові вправи
а) х – 4 = -х + 1; б) -2- 3х = -1х; в) х + 3 = х + 2;
г) х + 3 = х + 5; д) у - у + 2 = у - 3; є) х + х + 5 = х;
ж) 0,2х + 2,3 = 0,7х - 3,2.
а) -40 · (-7х + 5) = -1600; б) (-20х - 50) · 2 = 100; в) 2,1 · (4 - 6у) = - 42;
г) -3 · (2 – 15х) = -6.
Вправи на повторення
3х – 1 = 5 |
|
7х + 4 = 11 |
4х – 7 = 5 |
|
5х – 1 = 9 |
VII. Підсумки уроку
VIII. Домашнє завдання
а) 2 - х = - х + 3; б) х - 2 = -х; в) 1х + = -х + 2;
г) у - = ; д) х + х – 1 = 1.
а) -20 · (х - 13) = -220; б) (30 - 7х) · 8 = 352; в) (2,8 - 0,1х) · 3,7 = 7,4;
г) (3х - 1,2) · 7 = 10,5.
б) -5(5 – х) – 4х; в) (3х – 6) – (7х – 21); г) 5,4(3у – 2) – 7,2(2у – 3);
д) (1,8m – 5,4) – (2,1m – 4,2); є) (0,3y – 0,6) – (0,4у – 0,8).