Різноманітність природи України

Про матеріал
Мета .Підсумувати знання дітей про природні зони та природу рідного краю. Поглибити та розширити знання про моря , тваринний і рослинний світ України. Формувати вміння встановлювати взаємозв‘язки між природними об’єктами ,зв’язно висловлюватися в контексті змісту .Виховувати почуття гордості за свою країну ,бережливе ставлення до природи та раціональне використання її багатств.
Перегляд файлу

 

 

 

Урок – випробування

Природознавство

Різноманітність природи України

4  клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Нагаєвської Руслани Ігорівни

                             вчителя початкових класів

                             Джуринського опорного закладу  І – ІІІ ст.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема .     Різноманітність природи України.

Мета .Підсумувати знання дітей про природні зони та природу рідного краю. Поглибити та розширити знання про моря , тваринний і рослинний світ України. Формувати вміння встановлювати взаємозвязки  між природними обєктами ,звязно висловлюватися в контексті змісту  .Виховувати почуття гордості за свою країну ,бережливе ставлення до природи та раціональне використання її багатств.

Обладнання:   картки із завданням , глобус, таблиця «Природні зони України», фізична карта України, карта Тернопільської області, ілюстрації,
гербарій рослин ,колекція корисних копалин, сигнальні картки, ІКТ, Червона книга України ,Червона книга Тернопільщини  .

 

Очікувані результати:

-визначають природні зони по карті;

-розпізнають корисні копалини; знаходять їх на карті;

-встановлюють ланцюги  живлення;

-використовують інформацію із  різних джерел;

-розрізняють рослини в гербаріях;

-розповідають про бережливе ставлення до природи та її багатств.

(на партах колекції корисних копалин ,сигнальні картки, гербарії рослин, «Довідкове бюро» -помічники вчителя) 

 

Хід    уроку

І  Організаційний момент

Психоформула : який настрій, передайте обличчям, поділіться хорошим настроєм із другом.

ІІ  Хвилинка спостережень

-Яка зараз пора року?

-Який місяць?

-Що ви можете сказати про стан неба? Чи світить сонце?

-Сьогодні тепло чи холодно?

-Чи є вітер надворі?

-Що роблять люди в цю пору на полях , городах?

-Як поводять себе взимку  звірі ,птахи?

Учні в зошитах визначають фенологічні спостереження

ІІІ  Повідомлення теми уроку

         Є багато країн на землі,

         В них – озера ,річки і долини…

         Є країни великі й малі,

        Та найкраща завжди – Батьківщина

Є багато квіток запашних

Кожна квітка красу свою має

Та гарніші завжди поміж них

Ті, що квітнуть у Рідному Краю.

Є багато пташок голосних

Любі- милі нам співи пташині

Та завжди наймилішими з них

Будуть ті ,що у Рідній Країні

               І тому найдорожчою нам

               Є і буде у кожну хвилину

               Серед інших країн лиш одна-

               Дорога нам усім Україна!

Так, Україна- наш дім, вишенька біля хати, вулиці, де ми бігаєм, річка, де купаємось, ліс, в якому відпочиваємо.

Україна- рідний край. І сьогодні ми перевіримо себе : чи знаємо рідну країну?

Її природу , багатства, чи вболіваємо за її майбутнє?

Але урок в нас буде незвичайний , а з випробуванням. Моїми помічниками будуть Христина та Андрій, які працюють у «Довідковому бюро».

 ВИПРОБУВАННЯ І

За правильну відповідь ви отримаєте червоні трикутники, за не чітку-сині, за невірну –зелені.

Запитання:

1 На території якого материка розташована Україна?

2 Яка найбільша річка України?

3 З яким державами межує Україна?

4 Яке місто є столицею України?

5 Чому така назва міста?

6 Які природні зони є в Україні?

7 У якій природній зоні ми живемо?

8 Які моря омивають територію нашої держави?

9 Чиє в нас гори? Які?

Вам уже відомо ,що Земля має форму кулі. Тому на її поверхню потрапляє неоднакова кількість сонячного тепла і світла: біля полюсів менше, на екваторі  більше .Ось чому різноманітна й природа на Землі .Різна вона і в Україні .Різноманітність природи нашої країни залежить від оточення її холодними і теплими морями, наявності високих гір.

Природу умовно поділяють на природні зони, смуги. Для кожної з них характерні і своєрідна погода , грунти, корисні копалини, тваринний і рослинний світ, праця людей.

ВИПРОБУВАННЯ  ІІ

На столі лежать картки із завданнями. Ви повинні коротко розповісти про особливості зон України.

1 Зона мішаних лісів

      -Яка зима і літо у зоні мішаних лісів?

    - Які міста України розміщені у зоні?

    - Який рослинний і тваринний світ мішаних лісів?

    -Корисні копалини

      -Праця людей у зоні мішаних лісів

Довідкове бюро

Найпоширеніші взаємостосунки в тваринному світі- хижацтво, коли один поїдає іншого. Але в природі все регулюється .Екологи помітили ,що для існування одного вовка в мішаних лісах потрібно 100 лосів .Але якщо винищити вовків , то надмірно розводяться лосі і завдають шкоди лісу.

За сигналом учні об єдналися в 2 групи за ознакою: «Перша буква імені –І та С»

Завдання :скласти ланцюг живлення зони мішаних лісів

2  Лісостеп

           -Розповісти про лісостеп. Чому така назва зони?

           - Які обласні центри розташовані на території?

          -Корисні копалини лісостепу.

             -Рослинний і тваринний світ.

              - Праця  людей лісостепової зони.

Як було сказано ,що Тернопільщина знаходиться у лісостеповій зоні. Тож які особливості нашої області?

Тернопільська область розташована в  лісостеповій зоні на заході Правобережної частини України і займає західну частину Подільської височини. Протяжність території з півночі на південь становить 195 км, а з заходу на схід -129 км. Найбільші міста області: Тернопіль , Чортків, Кременець, Заліщики, Бережани, Бучач , Теребовля, Шумськ, Козова та інші. Тернопільська область багата на нерудні корисні копалини: вапняк, крейда, пісок, доломіти, гіпс , мергель, глина, гравій, галька, торф, буре вугілля.

(розгляд корисних копалин з обговоренням)

Літо тепле, зима холодна. Найбільшою річкою області є Дністер, а також  Серет, Стрипа ,Збруч. Грунти чорноземи, ясно-сірі, темно-сірі опідзолені. Рослинний і тваринний світ досить різноманітний. Поширені буки , дуби ,берези ,граб,  клен, калина, ліщина, бруслина, чорниця, папороть-орляк; ропуха звичайна , яструби, голуба синиця, щиглик, їжак, заєць-русак, білка, лисиця, борсук, лось, тхір, куниця, ласка, дикі свині.

Довідкове бюро

На території області є два державні дендропарки: Гермаківський і Хоростківський. До  Червоної книги Тернопілля занесені : береза темна, вовчі ягоди , бруслина карликова ,зозулині черевички, лісова лілія, сон великий ,сонцецвіт сивий та інші;  з тварин : махаон, аполон, шовкопряд березовий , морена звичайна. Вирезуб, полоз лісовий, лелека чорний, лебідь- шипун, змієїд, пугач, горностай, видра річкова, борсук та інші.

За сигналом учні обєднуються в групи за ознакою: 9 та 10 років

Завдання: скласти ланцюг живлення лісостепової зони

3  Степ

        -Яка зима в степу?    Яке літо?

        - Грунти

          -Корисні копалини степів

            -Які рослини і тварини зустрічаються у степах?

          -Праця людей у степовій зоні.

Довідкове бюро

В степовій зоні є такі заповідники, як Асканія Нова, Луганський, Український степовий. Сонечко- природний регулятор чисельності попелиць.

За сигналом учні об 'єднуються в групи за ознакою: хороший настрій

Завдання : скласти ланцюг живлення степової зони

Фізкультхвилинка

                Ми мандруєм , ми мандруєм Україною крокуєм

              Ось побачили Карпати: як вершину нам дістати?

              Заглядаємо в озерця- не торкнутися нам  дна!

                Так ми довго-довго йшли

                Поки в Крим ми не прийшли

4 Південний берег Криму

      -Яке літо і зима в Криму?

       -Грунти

        -Рослинний і тваринний світ

         -Чим займається населення  в Криму?

Відгадування ребусів

Як ви уже здогадались . що це є складові частини гір. З чого складається гора?

(підніжжя ,крутий схил, пологий схил, вершина.

Сенкан  

1 Гора

2 Висока, сніжна.

3 Вражає, зачаровує, дивує.

4 Манить людей до себе.

5 Висота

-Які рослини характерні для гір?

( Біля підніжжя-листяні ліси, вище- хвойні ліси . ще вище- сланкі рослини , на вершинах-вічні сніги)

-Які гори розташовані на півдні України?

(Кримські гори)

5 Кримські гори

   -Що впливає на руйнування гір? 

   -Для чого висаджують в горах виноградники?

    -Яка найвища вершина Кримських гір?

   -Які корисні копалини добувають в Криму?

    -Рослинний і тваринний світ Кримських гір

Довідкове бюро

Одним із численних див Кримських гір є Великий каньйон, що являє собою глибоку вузьку ущелину із високими скелястими стінами, на дні якого між валунами тече річка. У кам ’яному руслі вона утворює каскад мальовничих водоспадів .Тут зустрічаються рослини, які занесені до Червоної книги : крокуси, тис ягідний, папороть- листовик з довгими суцільними листками. Є дуби , яким більше як 600 років. На Кримському півострові створено три заповідники: Ялтинський, Карадазький, Мис Мартьян.

6 Карпати

   -Що ти знаєш про Карпати?

    -Яка найвища вершина Карпат?

    Які річки течуть в горах?

    -Корисні копалини Карпат

     - Які рослини і тварини зустрічаються в Карпатах?

Довідкове бюро

У Карпатах створено Карпатський заповідник в 1968 р .Тут охороняється дивовижний рослинний і тваринний світ. У заповіднику 867 видів рослин, 44-рідкісні, а також є рідкісні тварини. В Українських Карпатах нараховується понад 500 мінеральних джерел .На базі мінеральних і термальних вод діють численні санаторії, курорти, будинки відпочинку.

(звучать мелодії Карпат)

7 Моря

На півдні Україну омивають Чорне та Азовське моря.

Хвилинка релаксації : слухання шуму моря та крики  чайок

Чорне море на відміну від більшості морів складається з двох шарів: тонкого

поверхневого шару , населеного рослинами і тваринами; і  потужного глибинного шару, позбавленого життя .Солоність води з глибиною повільно збільшується. Багато в Чорному морі промислової риби (камбала, осетер, білуга, скумбрія, ставрида, акула, скат, шпроти, хамса), так і непромислової (морський коник , риба-голка) У поверхневих водах багато медуз: аурелія, ціанея, коренерот. На берегах моря селиться багато птахів: чайки, мартини, кулики, баклани, пелікани.

Довідкове бюро

Азовське море-це мілководна водойма, середня глибина 8-10 м, максимальна- 14м .На північному заході Азовського моря знаходиться мілководна затока Сиваш. Середня глибина затоки близько 1 м .Вода її дуже мінералізована. Тут добувають харчову і калійну солі .Азовське море унікальне. Це своєрідний рибний розплідник. У морі водиться багато видів риб: осетер ,білуга, лящ, хамса, судак, камбала, оселедець.

Фізпауза для очей

ВИПРОБУВАННЯ ІІІ      Станції

«Зоопарк»-класифікація тварин за сигнальними картками: мешканці лісу – зелений, степу- жовтий, живе у воді- синій, під землею- чорний.

«Жива лікарня»-у гербарії рослин знайти лише лікарські.

« Упізнай нас»-розпізнавання рослин і тварин на ілюстраціях

Слово надається представникам Міністерства охорони природи:

Природа України щедра, багата і різноманітна .М який клімат, родючі грунти, значна кількість водних джерел.  Але за останні роки збідніла флора і фауна в більшості регіонів країни. Трагедією в житті українського народу стала аварія на Чорнобильській АЕС, яка безпосередньо вплинула на навколишнє середовище. З метою охорони і збереження зникаючих тваринного і рослинного світу у 1980 р було створено Червону книгу України. Зараз в Україні нараховується 13 заповідників 2 національні парки , понад 1500 державних заказників, 4000 парків.

Тож будемо молитись за нашу Україну, за її природу, багатства матінки –землі

                  Десь за горами, морями

                  Де пливе Дніпро могутній

                  Є країна – Україна -

                  Рідний край наш незабутній

                   Каже мама, щоб молились

                   Ми щовечора й щорання

                   Щоб ту наша Україну

                   Бог позбавив безталання…

ІV Підсумок уроку

-Від чого залежить різноманітність природи України?

-На які природні зони поділено Україну?

-Чи потрібно охороняти природу?

-Як ви можете покращити екологічний стан в нашій країні ?

 

 

Список   використаної літератури

 

  1. Дитяча енциклопедія «Україна – живий світ» .-Харків: Ранок, 2007 р.
  2. Ілюстрації тварин [ Електронний ресурс] .– Режим доступу: http: // www. Youtube.com.
  3. Кобець О. За Україну/ Кобець Олекса// Журнал для дітей « Веселка».-1962 №3.- С. 6.- Режим доступу: www. Svoboda-news.com./arxiv/veselka/

…/veselka-1962-03

  1. Куріпта В.І. Сценарії позакласних заходів для 1-4 класів /В.І. Куріпта-Харків: Вид. група,» Основа»,2006, - / Б-ка журнал « Початкове навчання».
  2. Тернопільська область// Вікіпедія: вільна енциклопедія.- Режим доступу:https://uk.wikipedia,org/wiki/Тернопільська область

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 березня 2019
Переглядів
1786
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку