Урок – випробування
Природознавство
Різноманітність природи України
4 клас
Нагаєвської Руслани Ігорівни
вчителя початкових класів
Джуринського опорного закладу І – ІІІ ст.
Тема . Різноманітність природи України.
Мета .Підсумувати знання дітей про природні зони та природу рідного краю. Поглибити та розширити знання про моря , тваринний і рослинний світ України. Формувати вміння встановлювати взаємозв‘язки між природними об’єктами ,зв’язно висловлюватися в контексті змісту .Виховувати почуття гордості за свою країну ,бережливе ставлення до природи та раціональне використання її багатств.
Обладнання: картки із завданням , глобус, таблиця «Природні зони України», фізична карта України, карта Тернопільської області, ілюстрації,
гербарій рослин ,колекція корисних копалин, сигнальні картки, ІКТ, Червона книга України ,Червона книга Тернопільщини .
Очікувані результати:
-визначають природні зони по карті;
-розпізнають корисні копалини; знаходять їх на карті;
-встановлюють ланцюги живлення;
-використовують інформацію із різних джерел;
-розрізняють рослини в гербаріях;
-розповідають про бережливе ставлення до природи та її багатств.
(на партах колекції корисних копалин ,сигнальні картки, гербарії рослин, «Довідкове бюро» -помічники вчителя)
Хід уроку
І Організаційний момент
Психоформула : який настрій, передайте обличчям, поділіться хорошим настроєм із другом.
ІІ Хвилинка спостережень
-Яка зараз пора року?
-Який місяць?
-Що ви можете сказати про стан неба? Чи світить сонце?
-Сьогодні тепло чи холодно?
-Чи є вітер надворі?
-Що роблять люди в цю пору на полях , городах?
-Як поводять себе взимку звірі ,птахи?
Учні в зошитах визначають фенологічні спостереження
ІІІ Повідомлення теми уроку
Є багато країн на землі,
В них – озера ,річки і долини…
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди – Батьківщина
Є багато квіток запашних
Кожна квітка красу свою має
Та гарніші завжди поміж них
Ті, що квітнуть у Рідному Краю.
Є багато пташок голосних
Любі- милі нам співи пташині
Та завжди наймилішими з них
Будуть ті ,що у Рідній Країні
І тому найдорожчою нам
Є і буде у кожну хвилину
Серед інших країн лиш одна-
Дорога нам усім Україна!
Так, Україна- наш дім, вишенька біля хати, вулиці, де ми бігаєм, річка, де купаємось, ліс, в якому відпочиваємо.
Україна- рідний край. І сьогодні ми перевіримо себе : чи знаємо рідну країну?
Її природу , багатства, чи вболіваємо за її майбутнє?
Але урок в нас буде незвичайний , а з випробуванням. Моїми помічниками будуть Христина та Андрій, які працюють у «Довідковому бюро».
ВИПРОБУВАННЯ І
За правильну відповідь ви отримаєте червоні трикутники, за не чітку-сині, за невірну –зелені.
Запитання:
1 На території якого материка розташована Україна?
2 Яка найбільша річка України?
3 З яким державами межує Україна?
4 Яке місто є столицею України?
5 Чому така назва міста?
6 Які природні зони є в Україні?
7 У якій природній зоні ми живемо?
8 Які моря омивають територію нашої держави?
9 Чиє в нас гори? Які?
Вам уже відомо ,що Земля має форму кулі. Тому на її поверхню потрапляє неоднакова кількість сонячного тепла і світла: біля полюсів менше, на екваторі більше .Ось чому різноманітна й природа на Землі .Різна вона і в Україні .Різноманітність природи нашої країни залежить від оточення її холодними і теплими морями, наявності високих гір.
Природу умовно поділяють на природні зони, смуги. Для кожної з них характерні і своєрідна погода , грунти, корисні копалини, тваринний і рослинний світ, праця людей.
ВИПРОБУВАННЯ ІІ
На столі лежать картки із завданнями. Ви повинні коротко розповісти про особливості зон України.
1 Зона мішаних лісів
-Яка зима і літо у зоні мішаних лісів?
- Які міста України розміщені у зоні?
- Який рослинний і тваринний світ мішаних лісів?
-Корисні копалини
-Праця людей у зоні мішаних лісів
Довідкове бюро
Найпоширеніші взаємостосунки в тваринному світі- хижацтво, коли один поїдає іншого. Але в природі все регулюється .Екологи помітили ,що для існування одного вовка в мішаних лісах потрібно 100 лосів .Але якщо винищити вовків , то надмірно розводяться лосі і завдають шкоди лісу.
За сигналом учні об єдналися в 2 групи за ознакою: «Перша буква імені –І та С»
Завдання :скласти ланцюг живлення зони мішаних лісів
2 Лісостеп
-Розповісти про лісостеп. Чому така назва зони?
- Які обласні центри розташовані на території?
-Корисні копалини лісостепу.
-Рослинний і тваринний світ.
- Праця людей лісостепової зони.
Як було сказано ,що Тернопільщина знаходиться у лісостеповій зоні. Тож які особливості нашої області?
Тернопільська область розташована в лісостеповій зоні на заході Правобережної частини України і займає західну частину Подільської височини. Протяжність території з півночі на південь становить 195 км, а з заходу на схід -129 км. Найбільші міста області: Тернопіль , Чортків, Кременець, Заліщики, Бережани, Бучач , Теребовля, Шумськ, Козова та інші. Тернопільська область багата на нерудні корисні копалини: вапняк, крейда, пісок, доломіти, гіпс , мергель, глина, гравій, галька, торф, буре вугілля.
(розгляд корисних копалин з обговоренням)
Літо тепле, зима холодна. Найбільшою річкою області є Дністер, а також Серет, Стрипа ,Збруч. Грунти чорноземи, ясно-сірі, темно-сірі опідзолені. Рослинний і тваринний світ досить різноманітний. Поширені буки , дуби ,берези ,граб, клен, калина, ліщина, бруслина, чорниця, папороть-орляк; ропуха звичайна , яструби, голуба синиця, щиглик, їжак, заєць-русак, білка, лисиця, борсук, лось, тхір, куниця, ласка, дикі свині.
Довідкове бюро
На території області є два державні дендропарки: Гермаківський і Хоростківський. До Червоної книги Тернопілля занесені : береза темна, вовчі ягоди , бруслина карликова ,зозулині черевички, лісова лілія, сон великий ,сонцецвіт сивий та інші; з тварин : махаон, аполон, шовкопряд березовий , морена звичайна. Вирезуб, полоз лісовий, лелека чорний, лебідь- шипун, змієїд, пугач, горностай, видра річкова, борсук та інші.
За сигналом учні об’єднуються в групи за ознакою: 9 та 10 років
Завдання: скласти ланцюг живлення лісостепової зони
3 Степ
-Яка зима в степу? Яке літо?
- Грунти
-Корисні копалини степів
-Які рослини і тварини зустрічаються у степах?
-Праця людей у степовій зоні.
Довідкове бюро
В степовій зоні є такі заповідники, як Асканія Нова, Луганський, Український степовий. Сонечко- природний регулятор чисельності попелиць.
За сигналом учні об 'єднуються в групи за ознакою: хороший настрій
Завдання : скласти ланцюг живлення степової зони
Фізкультхвилинка
Ми мандруєм , ми мандруєм Україною крокуєм
Ось побачили Карпати: як вершину нам дістати?
Заглядаємо в озерця- не торкнутися нам дна!
Так ми довго-довго йшли
Поки в Крим ми не прийшли
4 Південний берег Криму
-Яке літо і зима в Криму?
-Грунти
-Рослинний і тваринний світ
-Чим займається населення в Криму?
Відгадування ребусів
Як ви уже здогадались . що це є складові частини гір. З чого складається гора?
(підніжжя ,крутий схил, пологий схил, вершина.
Сенкан
1 Гора
2 Висока, сніжна.
3 Вражає, зачаровує, дивує.
4 Манить людей до себе.
5 Висота
-Які рослини характерні для гір?
( Біля підніжжя-листяні ліси, вище- хвойні ліси . ще вище- сланкі рослини , на вершинах-вічні сніги)
-Які гори розташовані на півдні України?
(Кримські гори)
5 Кримські гори
-Що впливає на руйнування гір?
-Для чого висаджують в горах виноградники?
-Яка найвища вершина Кримських гір?
-Які корисні копалини добувають в Криму?
-Рослинний і тваринний світ Кримських гір
Довідкове бюро
Одним із численних див Кримських гір є Великий каньйон, що являє собою глибоку вузьку ущелину із високими скелястими стінами, на дні якого між валунами тече річка. У кам ’яному руслі вона утворює каскад мальовничих водоспадів .Тут зустрічаються рослини, які занесені до Червоної книги : крокуси, тис ягідний, папороть- листовик з довгими суцільними листками. Є дуби , яким більше як 600 років. На Кримському півострові створено три заповідники: Ялтинський, Карадазький, Мис Мартьян.
6 Карпати
-Що ти знаєш про Карпати?
-Яка найвища вершина Карпат?
Які річки течуть в горах?
-Корисні копалини Карпат
- Які рослини і тварини зустрічаються в Карпатах?
Довідкове бюро
У Карпатах створено Карпатський заповідник в 1968 р .Тут охороняється дивовижний рослинний і тваринний світ. У заповіднику 867 видів рослин, 44-рідкісні, а також є рідкісні тварини. В Українських Карпатах нараховується понад 500 мінеральних джерел .На базі мінеральних і термальних вод діють численні санаторії, курорти, будинки відпочинку.
(звучать мелодії Карпат)
7 Моря
На півдні Україну омивають Чорне та Азовське моря.
Хвилинка релаксації : слухання шуму моря та крики чайок
Чорне море на відміну від більшості морів складається з двох шарів: тонкого
поверхневого шару , населеного рослинами і тваринами; і потужного глибинного шару, позбавленого життя .Солоність води з глибиною повільно збільшується. Багато в Чорному морі промислової риби (камбала, осетер, білуга, скумбрія, ставрида, акула, скат, шпроти, хамса), так і непромислової (морський коник , риба-голка) У поверхневих водах багато медуз: аурелія, ціанея, коренерот. На берегах моря селиться багато птахів: чайки, мартини, кулики, баклани, пелікани.
Довідкове бюро
Азовське море-це мілководна водойма, середня глибина 8-10 м, максимальна- 14м .На північному заході Азовського моря знаходиться мілководна затока Сиваш. Середня глибина затоки близько 1 м .Вода її дуже мінералізована. Тут добувають харчову і калійну солі .Азовське море унікальне. Це своєрідний рибний розплідник. У морі водиться багато видів риб: осетер ,білуга, лящ, хамса, судак, камбала, оселедець.
Фізпауза для очей
ВИПРОБУВАННЯ ІІІ Станції
«Зоопарк»-класифікація тварин за сигнальними картками: мешканці лісу – зелений, степу- жовтий, живе у воді- синій, під землею- чорний.
«Жива лікарня»-у гербарії рослин знайти лише лікарські.
« Упізнай нас»-розпізнавання рослин і тварин на ілюстраціях
Слово надається представникам Міністерства охорони природи:
Природа України щедра, багата і різноманітна .М який клімат, родючі грунти, значна кількість водних джерел. Але за останні роки збідніла флора і фауна в більшості регіонів країни. Трагедією в житті українського народу стала аварія на Чорнобильській АЕС, яка безпосередньо вплинула на навколишнє середовище. З метою охорони і збереження зникаючих тваринного і рослинного світу у 1980 р було створено Червону книгу України. Зараз в Україні нараховується 13 заповідників 2 національні парки , понад 1500 державних заказників, 4000 парків.
Тож будемо молитись за нашу Україну, за її природу, багатства матінки –землі
Десь за горами, морями
Де пливе Дніпро могутній
Є країна – Україна -
Рідний край наш незабутній
Каже мама, щоб молились
Ми щовечора й щорання
Щоб ту наша Україну
Бог позбавив безталання…
ІV Підсумок уроку
-Від чого залежить різноманітність природи України?
-На які природні зони поділено Україну?
-Чи потрібно охороняти природу?
-Як ви можете покращити екологічний стан в нашій країні ?
Список використаної літератури
…/veselka-1962-03