Тема: РМ. Контрольний докладний переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням (за планом)
Мета: з’ясувати рівень сформованості таких текстотворчих умінь, як уміння визначати темиу й головну думку тексту, підтеми і мікротеми (у процесі самостійного складання плану), добирати адекватні змісту виражальні засоби мови, реалізувати задум (письмово відтворюапти текст), удосконалювати написане; розвивати логічне мислення, писемне мовлення, пам’ять, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; виховувати повагу до таких рис, як працелюбність, відповідальність, самокритичність; удосконалювати навички самостійної роботи.
Очікувані результати: учні вміють докладно переказувати текст публіцистичного стилю, добирають необхідні мовні засоби; уміють логічно будувати власне висловлювання, точно викладати власні думки.
Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, лексикологія, синтаксис, пунктуація.
Міжпредметні зв’язки: мова
Тип уроку: розвиток комунікативних умінь
Обладнання: підручник, критерії оцінювання, тека “Матеріали до уроків розвитку зв’язного мовлення”.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання
2. Перевірка присутніх
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІІІ. Підготовка до роботи над переказом
Завдання докладного переказу – відтворити якнайповніше зміст вихідного тексту. Цей вид переказу здійснює детальну, розгорнуту, послідовну, близьку до тексту передачу змісту почутого, побаченого чи прочитаного з якнайповнішим використанням лексичних і стилістичних засобів. Докладний переказ дається ще й з метою привернути увагу школярів до виражальних засобів мови письменника.
ІV. Робота над переказом
Роздуми про життя
Людина — це унікальна істота, яка є не просто творінням вищого розуму, не просто відображенням Божої мудрості, могутності, творчого потенціалу. Людина, з погляду християнства, є особою, яка має власний розум, власну волю, власні почуття.
Людина безсмертна не лише в релігійному розумінні, але й у своїх ділах. Усе, що кожен з нас зробить, матиме свій слід у майбутньому. Найзагальніше покликання кожної людини — жити. І житии гідно. Часто ми відволікаємося на дрібні і скороминущі речі, а це принижує людину, робить її життя примітивним і нецікавим.
Крім основного призначення, кожен має особисте покликання. Бог кожного з нас любить і наділяє тим чи іншим талантом, якоюсь характерною властивістю, яку людина може розвинути або змарнувати. Навіть якщо ми не відчуваємо в собі здібностей.
Тому треба навчитись прощати, жити в спільноті: потішати самотніх, давати потребуючим. Ми маємо творити добро і боротись зі злом. І якщо деколи відступаємо від цього, то завжди можемо виправитись, бо знаємо, що Бог нас очікує з любов’ю і прощенням (315 сл.).
Орієнтовний план переказу:
9. Самостійна робота учнів над переказом (на чернетках)
V. Підведення підсумків уроку
1. Заключна бесіда
– Чи впоралися ви з роботою?
2. Оцінювання
(оцінка діяльності на уроці, обґрунтування виставлених балів, педагогічні рекомендації щодо вдосконалення навчальної роботи).
VІ. Домашнє завдання
Завершити роботу над переказом
1