Роберт Льюїс Стівенсон «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади. Утвердження духовної сили піктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей.

Про матеріал

Новація: ОЦІНЮВАННЯ ГРУП РЕЗУЛЬТАТІВ упродовж уроку (згідно з Наказом Міністерства освіти і науки України від 02.08.2024 № 1093 «Про затвердження рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання»)

Мета уроку-дослідження: формувати предметні компетентності: працювати над поглибленим аналізом балади «Вересовий трунок» з елементами дослідництва, дослідити основний конфлікт балади, учити аналізувати баладу, розкривати її основну думку, характеризувати образну систему твору; розвивати навички виразного читання та аналізу тексту, вміння використовувати «фонові знання»; розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, навички аналізу й синтезу прочитаного; уміння самостійно добирати та аналізувати матеріал; ключові компетентності: спілкування державною мовою (уміння усно й письмово висловлювати свої думки та почуття, уміння розуміти й аналізувати інформацію, уміння спілкуватися в різних ситуаціях), інформаційно-цифрову компетентність, медіаграмотність (уміння знаходити, використовувати та створювати інформацію, уміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології, уміння вчитися впродовж життя, ставити цілі та досягати їх, уміння організовувати свою роботу, уміння працювати самостійно); соціальну та громадянську компетентність (уміння спілкуватися та співпрацювати з іншими людьми, уміння бути відповідальним громадянином).

Перегляд файлу

Зарубіжна література 7 клас.

Тема:  Роберт Льюїс Стівенсон «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади. Утвердження духовної сили піктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей.

Мета: формувати предметні компетентності: працювати над поглибленим аналізом балади «Вересовий  трунок» з елементами дослідництва, дослідити основний конфлікт  балади, учити аналізувати баладу, розкривати її основну думку, характеризувати образну систему твору; розвивати навички виразного читання та аналізу тексту, вміння використовувати «фонові знання»; розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, навички аналізу й синтезу прочитаного; уміння самостійно добирати та аналізувати матеріал; ключові компетентності: спілкування державною мовою (уміння усно й письмово висловлювати свої думки та почуття, уміння розуміти й аналізувати інформацію, уміння спілкуватися в різних ситуаціях), інформаційно-цифрову компетентність, медіаграмотність (уміння знаходити, використовувати та створювати інформацію, уміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології, уміння вчитися впродовж життя, ставити цілі та досягати їх, уміння організовувати свою роботу, уміння працювати самостійно); соціальну та громадянську компетентність (уміння спілкуватися та співпрацювати з іншими людьми, уміння бути відповідальним громадянином).

Форма уроку: урок-дослідження.

Обладнання: презентація, малюнки вересу, схема, кросворд.

                    Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організація класу.

Прийом «Продовж думку» (Оцінювання ГР 1)

Шотландія … (Де знаходиться?) Її краса вражає кожного живими бескидами із вічнозеленими соснами,       кремезними дубами, мальовничими озерами …. (яка рослинність і тваринність там?) На цій чудовій землі жив вільнолюбивий народ – пікти…..(Хто такі? Чим займалися?) І саме цей край дав світові багато відомих людей. Серед них і відомий письменник Р.Л.Стівенсон.

ІІ. Робота над темою уроку.

Дослідницька робота (Оцінювання ГР 1) (випереджувальне завдання: критично оцінюючи інформацію в інтернеті, дотримуючись медіаграмотності, дібрати певні факти )

  1. Відомості про життя Л. Стівенсона

Відомий прозаїк і поет народився у заможній сім’ї. Доля обділила його здоров’ям. Прикутий хворобою до ліжка, Стівенсон радів гарній книжці. Хоч би куди не закинула доля поета, він завжди пам’ятав своє шотландське коріння. Стівенсон прожив коротке життя, але намагався зробити його цікавим і насиченим. Писав чудові вірші, їздив верхи, плавав на човні, складав молитви для місцевих жителів.

Доповнення цікавих фактів з відео https://www.youtube.com/watch?v=2xd_SkZGSeg

 

  1. Відомості від істориків.

Пікти – найдавніший з відомих народів, що населяли Шотландію. У шотландському фольклорі пікти часто постають темношкірою расою, невеликими на зріст.   У V ст. в Шотландію з Ірландії прийшли завойовники – скоти, а з півдня – англосакси. До ІХ ст., після тривалих воєн, вони знищили або підкорили собі піктів, і ті припинили своє існування як окремий народ.

  1. Повідомлення дослідників рецепту напою. Вересовий ель (пиво), поза сумнівом, - найстаріша пивоварна спадщина Шотландії. Історія готування вересового трунку має стародавню традицію. Під час археологічних розкопок на шотландському острові Рум були виявлені черепки епохи неоліту, датовані приблизно 2 000 років до н.е., на яких були знайдені сліди пінного напою, що містять верес. Набагато пізніше, приблизно 100 років до н.е., було відомо, що кельти готували відвар із квітів вересу і меду, але найбагатша спадщина з виготовлення вересового елю стосується часів, коли Шотландія називалася Країною пиктів.

Словникова робота

Верес – вічнозелений низький кущ з дрібним і численним листям і лілово-рожевими квітами.

Трунок – напій.

Виразне читання балади підготовленим учнем ((Оцінювання ГР 3).

  •      Бесіда  за змістом прочитаного(Оцінювання ГР 2)
  •          Що ви дізналися про спосіб життя піктів ?
  •          Яким уявляєте шотландського володаря ?
  •          За допомогою яких художніх засобів змальовується загибель усіх піктів?
  •          Як пікт характеризує сина першого разу ? Як ця характеристика згодом змінюється ?
  •          Чому автор нам дає почути крик юнака?
  •          Як ви гадаєте, чому останній пікт ціною власного життя та життя єдиного сина заплатив за секрет вересового напою ?
  •          Символом чого є вересовий трунок?
  •          Автор протиставляє двох героїв балади, зображуючи на коні жорстокого володаря «вересового краю» та маленького старого пікта. Хто, на вашу думку, виграв це протистояння – могутній король чи його безпорадний полонений ?
  •      Дослідницька робота «Подолай перешкоду» (Оцінювання ГР 4)

Зараз вам доведеться подолати перешкоду, розгадавши кросворд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Початок твору(зачин).
  2. Художній прийом, протиставлення явищ, думок, почуттів, характерів (антитеза).
  3. Художнє означення, що найчастіше зустрічається в фольклорних творах (постійні епітети).
  4. Вони є невід’ємними у фольклорних творах (повторення).
  • Доведіть, що в баладі «Вересовий трунок» автор використав фольклорні традиції.

Заповнити схему

 

 

ІІІ. Застосування вивченого на уроці

  •      Літературний диктант(Оцінювання ГР 4)
  1. Місто, в якому народився Р.Л.Стівенсон.  (Единбург)
  2. Батьківщина Стівенсона. (Шотландія)

3. Вічнозелена рослина з лілово-рожевими квітами. (Верес)

4. Давнє поселення Шотландії. (Пікти)

5. Напій, що варили пікти. (Вересовий трунок)

6. Напій із вересу був міцніший за … (Вино)

7. Люди, що варили напій. (Броварі)

8. Що помре разом із останнім піктом ? (Таїна вересового трунку)

9. Збірка, до якої ввійшла балада «Вересовий трунок». («Балади»)

  •      Розгадай кросворд

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Р

 

 

 

У

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

К

 

 

 

  1. Автор балади «Вересовий трунок».
  2. Вічнозелений кущик з рожевими квітами.
  3. Місце, куди кинули вороги сина.
  4. Синонім до слова «трунок».
  5. Батьківщина Стівенсона.
  6. Народ, що жив колись у Шотландії.

IV. Підсумок уроку. «Коло думок»

  •          Чи вартий напій з вересового трунку, щоб за нього віддати життя ?

* Оцінювання навчальних досягнень учнів. Мотивація оцінок.

 У.  Домашнє завдання: 1) скласти цитатний план балади.

                                2) написати есе «Свобода – найцінніше для людини». (Оцінювання ГР 3)

 

 

Використані джерела

1.https://naurok.com.ua/urok-robert-lyu-s-stivenson-1850--1894-balada-pro-veresoviy-trunok-33453.html

2. https://www.youtube.com/watch?v=2xd_SkZGSeg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
30 жовтня
Переглядів
37
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку