Департамент освіти і науки виконкому Криворізької міської ради
Відділ освіти виконкому Покровської районної у місті ради
Комунальний позашкільний навчальний заклад «Центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді «Фортуна» Криворізької міської ради
РОБОЧИЙ ЗОШИТ
для практичних занять з історичного краєзнавства за навчальною програмою з позашкільної освіти туристсько-краєзнавчого напряму «Історичне краєзнавство» (Омельченко Д. Г. , Савчук О. А.)
КРИВОРІЖЖЯ - МІЙ РІДНИЙ КРАЙ
Підготувала:
керівник гуртка
Шевчук Олена Степанівна
Кривий Ріг
2020
ЗМІСТ
ВСТУП……………………………………………………..3
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА………………………………...42
РЕЦЕНЗІЯ…………………………………………………….43
ВСТУП
Вивчення історії рідного краю є одним з найголовніших чинників формування національної самосвідомості. Знання про рідний край збагачує людину духовно, виховує глибоку повагу до культури та традицій свого народу, почуття патріотизму. Даний посібник містить необхідні матеріали для знайомства з рідним краєм – Криворіжжям. Зміст посібника відповідає навчальній програмі з позашкільної освіти туристсько-краєзнавчого напряму «Історичне краєзнавство» (Омельченко Д. Г. , Савчук О. А. ) рекомендованої Міністерством освіти і науки України ( лист МОН України №1/11-7083 від 14. 07. 2017). Робочий зошит містить дидактичні матеріали для практичних занять з історичного краєзнавства: інтегровані завдання, таблиці, схеми. Мета даного посібника сприяти індивідуалізації навчання через самостійну роботу учнів під час освоєння навчального матеріалу, подальша активація навчально-пізнавальної діяльності, розвиток творчих здібностей та культури мислення дітей. Матеріал подано в цікавій та доступній формі з урахуванням психологічних особливостей дітей. Призначено для вихованців гуртків краєзнавчого профілю середньої вікової групи ( 11-14 років).
Межі рідного краю
«Мало любити свій рідний край,
його треба ще й знати»
М. Рильський
Завдання 1. Позначте на карті населений пункт, у якому ви живете, область, у якій він розташований та області, з якими межує.
Завдання 2. Користуючись картою визначте, до якого історико-етнографічного регіону України належить м. Кривий Ріг та Дніпропетровська область________________________________________
.
«В дитинстві відкриваєш материк,
котрий назветься потім — Батьківщина»
Л. Костенко
Фізико-географічна та економічна характеристика рідного краю
Завдання 1. Вікторина «Чи знаєш ти свій край?»
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________
_________________________________________________
_________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________
Сутність історичного краєзнавства, основні поняття
Завдання 1. Дайте визначення термінам:
____________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________
Завдання 2. Приведіть у відповідність поняття та їх визначення:
А) генеалогія 1) наука, що вивчає історію людства за
матеріальними
залишками діяльності людей
Б) Археологія 2) родознавство, наука, що вивчає
походження та родинні зв'язки осіб,
історію родів і сімей
В) нумізматика 3) наука, що вивчає монети, гроші
та медалі
Г) геральдика 4) охоплює печаткове мистецтво
(виготовлення печаток),
печаткознавство (наука про печатки).
Д) сфрагістика 5) наука, що вивчає герби,
кольорові емблеми; досліджує
історію виникнення та розвиток гербової
традиції
Е) топоніміка 6) наука, що вивчає географічні назви, їх
походження, смислове значення
Є) хронологія 7) суспільствознавча наука, об'єктом
дослідження якої
є народи, їхня культура і побут, походження
Ж) етнографія 8) послідовність історичних подій у часі;
часослів'я, опис і
вивчення того, як саме відбувалися певні
події в часі (історично).
Джерела історичного краєзнавства
Завдання 1. Розшифруйте анаграми , визначте в кожному переліку зайве слово та обґрунтуйте свій вибір.
ІХРАОЯГЛЕО____________ ТІРОНГАЕЯФ____________ ВИСРПЛІЯ_______________ ИАМУКНЗІМАТ__________
|
ІМФ_________________ НДЕАГЕЛ____________ ЯЛСВІИРП___________ ОГХРОАЛЕ___________ |
ГРИПІАКАТМО___________ ЕАКАБТ__________________ ЛІГЄОІФР________________ НАПЕТОСК_______________
|
ЙМЕУЗ_______________ ВПІНАОДИКЗ__________ РАРТЕАОТВРС_________ ВАХІР_________________ |
Завдання 2. Визначте до якого виду історичних джерел належать зображені пам’ятки.
А)
Б) В)
Г) Д)
Е) Ж)
А__________________ Г_________________
Б___________________ Е_________________
В__________________ Д________________
Ж_______________
Завдання 3. Заповнити таблицю «Джерела історичного краєзнавства» розмістивши наведені приклади історичних джерел до відповідної групи:
фотографія, стародавній рукопис, карта, археологічна пам’ятка, споруда, легенда, відео, акти органів державної влади, витвір мистецтва, акти органів державної влади, місцеві перекази, предмети, пов’язані з розвитком науки та техніки, рідкісні книги, архітектурні ансамблі, монети, розповідь, екскурсія, експедиції, археологічні розкопки, енциклопедії, словники, архіви, довідник, фотоальбом, виставка.
Джерела історичного краєзнавства |
||
Матеріальні |
Усні |
Писемні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Історико-культурні об’єкти рідного краю.
«Країв прекрасних і трудящих
В житті немало знаю я,
Та серед них ти все ж найкраща,
Дніпропетровщино моя!»
Завдання 1. Визначте населені пункти Дніпропетровської області.
|
|
|
|
|
|
Завдання 2. Підпишіть туристичні об’єкти м. Кривого рогу
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 3.Встановіть відповідність між культовими спорудами м. Кривого Рогу та їх назвами:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 4. Підпишіть цікаві природні та рекреаційні об’єкти Покровського району м. Кривого Рогу:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 5. З’ясуйте, яким подіям або історичним діячам присвячені ці пам’ятники. Визначте, які серед цих пам’ятників є скульптурною групою, бюстом, статуєю, обеліском.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 6. Встановіть відповідність (поєднайте стрілочками) між особливостями архітектури та архітектурними пам’ятками м. Кривого Рогу.
Кам’яний архітектурний стиль |
Сталінський неокласицизм
|
Цегляний стиль |
Для стилю характерне застосування у будівництві червоних руд, темно цвітних і жовтувато-бурих залізистих кварцитів та оздоблення ними стін та фундаментів будівель |
Стиль орієнтований на використання художніх принципів античності. Характерними є наявність колон, арочних вікон, прикрашення скульптурами, рельєфними зображеннями |
Найстаріший архітектурний стиль в місті. Будинки не штукатурилися, цегла використовувалася для фігурної кладки, за допомогою якої на фасадах будівель створювалися різні карнизи, лиштви та портали |
Паспортизація пам’ятників історії та культури
Завдання1. Зберіть інформацію та заповніть паспорт об’єкта, історичної пам’ятки.
Назва історичної пам’ятки:
___________________ |
Вид пам’ятки (категорія пам’ятки): ______________________________________ |
Дата створення: _______________________________________ |
|
Місцезнаходження:_____________________ |
|
|
|
Історичні дані про об’єкт:_____________ |
|
Стан збереження:______________________ |
|
Цікаві історії, пов’язані з пам’яткою:___ |
|
Дата створення паспорту: |
Відомості про укладача паспорту:_______ |
Топоніміка рідного краю
Завдання 1. З історичної назви місцевості можна дізнатися про давні часи. Користуючись довідковими виданнями, опрацюйте легенди про походження населених пунктів і окремих місць Криворіжжя. Заповніть таблицю.
Словник історико-географічних назв Криворіжжя
Історична назва місцевості |
Походження назви. Про що вона розповідає |
Вечірній Кут
|
|
Чорногорка
|
|
Чорноярка
|
|
Аллахівка
|
|
Карнаватка
|
|
Карачуни
|
|
Недайвода
|
|
Веселі Терни
|
|
Мар’янівка
|
|
Ганнівка
|
|
Веселі Боковеньки
|
|
Дубова Балка
|
|
Суха Балка
|
|
Рахманівка
|
|
Котолуповка
|
|
Соколовка
|
|
Солоне озеро
|
|
Крутий яр
|
|
Балка Тараса Бульби
|
|
Ковальська Балка
|
|
Солонувата Балка
|
|
річка Саксагань
|
|
річка Інгулець
|
|
річка Зелена
|
|
річка Вербова
|
|
річка Жовта
|
|
річка Кам’янка
|
|
річка Боковенька
|
|
Вовче гирло
|
|
Жовта річка
|
|
Геральдика рідного краю
Завдання 1.Визначити герб Кривого Рогу
А) Б) В)
Г) Д) Е)
Правильна відповідь________________________
Завдання 2. Серед поданих варіантів відшукати герби районів міста
а) ______________________
|
б)__________________ |
в) ____________
|
г) ____________________
|
ґ)___________________ |
д) _______________
|
е)_____________________
|
є) __________________
|
ж)__________________
|
з) __________________
|
и)
|
і)_________________
|
Завдання 2. Опрацюйте додаткові видання та спробуйте пояснити значення зображеного гербу. Заповніть таблиці за зразком
Герб Дніпропетровської області
Символічне значення кольорової гами гербу
Колір |
Символічне значення барв |
Золото (Жовтий) |
Знатність та багатство
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Символічне значення елементів гербу
Елемент
|
Символічне значення |
Хвиляста синя лінія
|
Символ головної водної артерії області - річки Дніпро. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Складання родоводу
Завдання 1. Уявіть себе дослідником родинної історії та проведіть родознавче дослідження( імена та прізвища родичів, дати народження, де жила родина, хто за спеціальністю). Результати оформіть у вигляді кругового дерева роду.
Кругове дерево роду ____________________________________
Видатні особистості Кривого Рогу
Завдання 1. Користуючись різними джерелами знайти інформацію про видатних діячів науки, культури, мистецтва, громадських діячів Кривого Рогу та заповнити таблицю.
Наша гордість
Люди, які прославили Кривий Ріг |
Прізвище Ім’я По батькові Заслуги, чим знамениті
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 2 . Вони прославили Кривий Ріг. На їх честь названі вулиці міста. Назвіть їх імена ( встановити відповідність)
Леонід Бородич, Едуард Фукс, Мартін Шимановський, Володимир Бизов, Яков Ракітін, Юрій Сич, Андрій Рзянкін, Аркадій Шурупов, Сергій Колачевський, Петро Калнишевський.
___________________________________
_____________________________________
__________________________________
_________________________________
_________________________________
____________________________________
Природоохоронна діяльність
Завдання 1. Вкажіть об’єкти природно-заповідного фонду Криворіжжя загальнодержавного значення.
|
|
|
|
|
|
Завдання 2. Позначте на карті розташування об'єктів природно-заповідного фонду Криворіжжя.
Картосхема природно-заповідних обєктів м. Кривий Ріг
Умовні позначки:
1 - Криворізький Ботанічний сад НАН України,
2 – Ландшафтний заказник Балка Північна Червона,
3 - Геологічна пам’ятка природи виходи амфіболітів ( біля шахти «Батьківщина),
4 – Дерево культурної груші,
5 - Геологічна пам’ятка природи Сланцеві скелі (за шахтою «Артем-1»),
6 – пам’ятка садово паркового мистецтва парк ім. Федора Мершавцева,
7 – Геологічна пам’ятка природи скелі МОДРу,
8 - Дендрологічний парк (Довгинцівський район, селище Залізничне),
9 - Геологічна пам’ятка природи Пісковикова скеля (Південний ГЗК),
10 – Геологічна пам’ятка природи виходи аркозових пісковиків (лівий берег річки Інгулець. Південний ГЗ),
11 - Геологічна пам’ятка природи Скелеватські виходи (Лівий берег річки Інгулець, в 500м від кар'єру Південного ГЗК),
12 – Ландшафтний заказник Візирка
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
1