Робочий зошит для практичних занять "Криворіжжя - мій рідний край"

Про матеріал
Робочий зошит містить матеріали для практичних занять з історичного краєзнавства, призначено для вихованців гуртків краєзнавчого профілю середньої вікової групи ( 11-14 років).
Перегляд файлу

Департамент освіти і науки виконкому Криворізької міської ради

Відділ освіти виконкому Покровської районної у місті ради

Комунальний позашкільний навчальний заклад «Центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді «Фортуна» Криворізької міської ради

 

РОБОЧИЙ ЗОШИТ

для практичних занять з історичного краєзнавства за навчальною програмою з позашкільної освіти туристсько-краєзнавчого напряму  «Історичне краєзнавство» (Омельченко Д. Г. , Савчук О. А.)

КРИВОРІЖЖЯ - МІЙ РІДНИЙ КРАЙ

Підготувала:

керівник гуртка

Шевчук Олена Степанівна

Кривий Ріг

2020

ЗМІСТ

 

      ВСТУП……………………………………………………..3

  1. Межі рідного краю……………………………………4
  2. Фізико-географічна та економічна характеристика рідного краю…………………………………………..6
  3. Сутність історичного краєзнавства, основні поняття…………………………………………………9
  4. Джерела історичного краєзнавства…………………12
  5. Історико-культурні об’єкти рідного краю………….16
  6. Паспортизація пам’ятників історії та культури…….23
  7. Дослідження топонімів Криворіжжя………………..23
  8. Геральдика рідного краю…………………………….29
  9. Складання родоводу…….............................................33
  10.  Видатні особистості Кривого Рогу………………....34
  11. Природоохоронна діяльність……………………..…39

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА………………………………...42

РЕЦЕНЗІЯ…………………………………………………….43

 

 

 

 

ВСТУП

 

Вивчення історії рідного краю є одним з найголовніших чинників формування національної самосвідомості. Знання про рідний край збагачує людину духовно, виховує глибоку повагу до культури та традицій свого народу, почуття патріотизму. Даний посібник містить необхідні матеріали для знайомства з рідним краєм – Криворіжжям. Зміст посібника відповідає навчальній програмі з позашкільної освіти туристсько-краєзнавчого напряму  «Історичне краєзнавство» (Омельченко Д. Г. , Савчук О. А. ) рекомендованої Міністерством освіти і науки України ( лист МОН України №1/11-7083 від 14. 07. 2017). Робочий зошит містить дидактичні матеріали для практичних занять з історичного краєзнавства: інтегровані завдання, таблиці, схеми. Мета даного посібника сприяти індивідуалізації навчання через самостійну роботу учнів під час освоєння навчального матеріалу, подальша активація навчально-пізнавальної діяльності, розвиток творчих здібностей та культури мислення дітей. Матеріал подано в цікавій та доступній формі з урахуванням психологічних особливостей дітей. Призначено для вихованців гуртків краєзнавчого профілю середньої вікової групи ( 11-14 років).

 

Межі рідного краю

                                         

                                                                   «Мало любити свій рідний край,

        його треба ще й знати»

 М. Рильський

 

Завдання 1. Позначте на карті населений пункт, у якому ви живете, область, у якій він розташований та області, з якими межує.

 

 

Завдання 2. Користуючись картою визначте, до якого історико-етнографічного регіону України належить м. Кривий Ріг та Дніпропетровська область________________________________________

 

.

 

 

 

 

 

«В дитинстві відкриваєш материк,

котрий назветься потім — Батьківщина»

     Л. Костенко

 

Фізико-географічна та економічна характеристика рідного краю

Завдання 1. Вікторина «Чи знаєш ти свій край?»

  • Коли утворилася Дніпропетровська область? Які території увійшли до її складу?__________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  • З якими областями та районами межує наша область?

____________________________________________________________________________________________________________

  • Вкажіть найбільші населені пункти нашої області?__________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________
  • Які річки протікають по території області та м. Кривий Ріг?

__________________________________________________________________________________________________________

  • Які види рослинності поширені на нашій території?

_________________________________________________

  • Які корисні копалини видобувають у нашій області?___________________________________________________________________________________________
  • Скільки років з дня заснування нашого міста?____________________________________________
  • Ким і коли було засновано ваше місто?___________________________________________
    __________________________________________________________________________________________________
  • Дата визволення міста від німецько-фашистських загарбників у Другій світовій війні:______________________________________________________________________________________________
  •  Скільки районів входять до складу Кривого Рогу? Назвіть їх___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  • В якому районі знаходиться історичний центр Кривого Рогу?_____________________________________________
  • Де і коли встановлено пам’ятник, який символізує назву нашого міста?

_________________________________________________

 

  • Кривий Ріг найдовше місто у …
  • Яка споруда нашого міста занесена в Книгу рекордів України?

_________________________________________________

  • Назвіть видатних людей, уродженців вашого міста.

____________________________________________________________________________________________________

  • Назвіть героїв війни — уродженців вашого міста.

____________________________________________________________________________________________________

  • Назвіть найважливіші промислові підприємства міста.

____________________________________________________________________________________________________

  • Що ще ви би додали про рідне місто?_____________________________________________________________________________________________

 

Сутність історичного краєзнавства, основні поняття

Завдання 1.  Дайте визначення термінам:

  • Краєзнавство___________________________________________________________________________________________________________________________________________
  • Історичне краєзнавство ______________________________

____________________________________________________________________________________________________

  • Топоніміка_________________________________________

__________________________________________________

  • Геральдика________________________________________

__________________________________________________

  • Герб______________________________________________

__________________________________________________

  • Етнографія________________________________________

__________________________________________________

  • Пам’ятник_________________________________________
    __________________________________________________
  • Пам’ятка культури__________________________________

____________________________________________________________________________________________________

  • Музей_______________________________________________________________________________________________

__________________________________________________

  • Експонат__________________________________________

__________________________________________________

  • Експозиція_________________________________________

__________________________________________________

  • Архів_____________________________________________

__________________________________________________

  • Реставрація__________________________________________________________________________________________

 

 

Завдання 2. Приведіть у відповідність поняття та їх визначення:

 

А) генеалогія             1)  наука,  що вивчає історію людства за  

                                                       матеріальними                 

                                          залишками        діяльності людей

Б) Археологія            2)  родознавство, наука, що  вивчає

                                      походження та родинні  зв'язки осіб,  

                                           історію родів і сімей

В) нумізматика         3)  наука, що вивчає монети, гроші  

                                     та медалі

Г) геральдика           4) охоплює печаткове мистецтво  

                                        (виготовлення печаток),

                                       печаткознавство (наука про печатки).

Д) сфрагістика         5) наука, що вивчає герби,

                                      кольорові емблеми; досліджує

                                  історію виникнення та розвиток гербової

                                    традиції

Е) топоніміка         6) наука, що вивчає географічні назви, їх  

                                      походження, смислове значення

Є) хронологія        7) суспільствознавча наука, об'єктом  

                                     дослідження якої

                                  є народи, їхня культура і побут, походження

                                                    і розселення

 

Ж) етнографія         8)  послідовність історичних подій у часі;  

                                   часослів'я, опис і

                                  вивчення того, як саме відбувалися певні

                                       події в часі (історично).

 

                Джерела історичного краєзнавства

 

Завдання 1.  Розшифруйте анаграми ,  визначте в кожному переліку зайве слово та обґрунтуйте свій вибір.

 

 

ІХРАОЯГЛЕО____________

 ТІРОНГАЕЯФ____________

 ВИСРПЛІЯ_______________

 ИАМУКНЗІМАТ__________

 

 

ІМФ_________________

НДЕАГЕЛ____________

ЯЛСВІИРП___________

ОГХРОАЛЕ___________

 

ГРИПІАКАТМО___________

 ЕАКАБТ__________________

 ЛІГЄОІФР________________

 НАПЕТОСК_______________

 

 

ЙМЕУЗ_______________

ВПІНАОДИКЗ__________

РАРТЕАОТВРС_________

ВАХІР_________________

 

Завдання 2. Визначте до якого виду історичних джерел належать зображені пам’ятки.

 

А)

 

  

Б)                                              В)

 

 

Г)                                                                Д)

 

 

      

Е)                                                                Ж)

 

А__________________ Г_________________

Б___________________ Е_________________

В__________________ Д________________

                          Ж_______________

 

Завдання 3. Заповнити таблицю «Джерела історичного краєзнавства» розмістивши наведені приклади історичних джерел до відповідної групи:

 фотографія, стародавній рукопис, карта, археологічна пам’ятка, споруда, легенда, відео, акти органів державної влади, витвір мистецтва, акти органів державної влади, місцеві перекази, предмети, пов’язані з розвитком науки та техніки, рідкісні книги, архітектурні ансамблі, монети, розповідь, екскурсія, експедиції, археологічні розкопки, енциклопедії, словники, архіви, довідник, фотоальбом, виставка.

Джерела історичного краєзнавства

Матеріальні

Усні

Писемні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Історико-культурні об’єкти рідного краю.

 

«Країв прекрасних і трудящих

 В житті немало знаю я,

 Та серед них ти все ж найкраща,

 Дніпропетровщино моя!»

 

Завдання 1. Визначте населені пункти Дніпропетровської області.

 

 

 

 

 

Завдання 2. Підпишіть туристичні об’єкти м. Кривого рогу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 3.Встановіть відповідність між культовими спорудами м. Кривого Рогу та їх назвами:

  • Храм Святителя Миколая ( вул. Свято-Миколаївська)
  • Спасо-Преображенський кафедральний собор Кривого Рогу ( вул. Соборна)
  • Храм Різдва Пресвятої Богородиці (вул. Українська)
  • Православний Свято-Покровський жіночий монастир ( вул. Курчатова)
  • Православний Свято-Володимирський чоловічий монастир (вул. Монастирська)

 

 

 

 

 

 


Завдання 4. Підпишіть цікаві природні та рекреаційні об’єкти Покровського району  м. Кривого Рогу:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 5. З’ясуйте, яким подіям або історичним діячам присвячені ці пам’ятники. Визначте, які серед цих пам’ятників є скульптурною групою, бюстом, статуєю, обеліском.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 6. Встановіть відповідність (поєднайте стрілочками)  між особливостями архітектури та архітектурними пам’ятками м. Кривого Рогу.

       

Кам’яний

архітектурний стиль

Сталінський

неокласицизм

 

 

Цегляний стиль

Для стилю характерне застосування у будівництві червоних руд, темно цвітних і жовтувато-бурих залізистих кварцитів та оздоблення ними стін та фундаментів будівель

Стиль орієнтований на використання художніх принципів античності. Характерними є наявність колон, арочних вікон, прикрашення скульптурами, рельєфними зображеннями

Найстаріший архітектурний стиль в місті. Будинки не штукатурилися, цегла використовувалася для фігурної кладки, за допомогою якої на фасадах будівель створювалися різні карнизи, лиштви та портали

Паспортизація пам’ятників історії та культури

Завдання1. Зберіть інформацію та заповніть паспорт об’єкта, історичної пам’ятки.

 

Назва історичної пам’ятки:

 

___________________

Вид пам’ятки (категорія пам’ятки):

______________________________________

 Дата створення:

_______________________________________

Місцезнаходження:_____________________
_______________________________________

 

Історичні дані про об’єкт:_____________
_____________________________________________________________________________________________________________________

 Стан збереження:______________________
_______________________________________

 Цікаві історії, пов’язані з пам’яткою:___
_______________________________________
_______________________________________

Дата створення паспорту:

Відомості про укладача паспорту:_______
_______________________________________

Топоніміка рідного краю

Завдання 1. З історичної назви місцевості можна дізнатися про давні часи. Користуючись довідковими виданнями, опрацюйте легенди про походження населених пунктів і окремих місць Криворіжжя. Заповніть таблицю.

Словник історико-географічних назв Криворіжжя

Історична назва місцевості

Походження назви. Про що вона розповідає

 

Вечірній Кут

 

 

 

 

Чорногорка

 

 

 

 

Чорноярка

 

 

 

 

Аллахівка

 

 

 

 

Карнаватка

 

 

 

 

 

Карачуни

 

 

 

 

Недайвода

 

 

 

 

Веселі Терни

 

 

 

 

Мар’янівка

 

 

 

 

Ганнівка

 

 

 

 

Веселі Боковеньки

 

 

 

 

Дубова Балка

 

 

 

 

Суха Балка

 

 

 

Рахманівка

 

 

 

 

Котолуповка

 

 

 

 

Соколовка

 

 

 

 

Солоне озеро

 

 

 

 

Крутий яр

 

 

 

 

Балка Тараса Бульби

 

 

 

 

Ковальська Балка

 

 

 

 

Солонувата Балка

 

 

 

 

 

річка Саксагань

 

 

 

 

річка Інгулець

 

 

 

 

річка Зелена

 

 

 

 

річка Вербова

 

 

 

 

річка Жовта

 

 

 

 

річка Кам’янка

 

 

 

 

річка Боковенька

 

 

 

 

Вовче гирло

 

 

 

 

Жовта річка

 

 

 

 


Геральдика рідного краю

Завдання 1.Визначити герб Кривого Рогу

 

                  

А)                          Б)                                 В)

    

Г)                                 Д)                          Е)

 

Правильна відповідь________________________

Завдання 2. Серед поданих варіантів відшукати герби районів міста

    а) ______________________

Coat_of_Arms_of_Ternivskyj_raion

Kharkiv-town-herbб)__________________

в) ____________

Coat_of_Arms_of_Kryvyi_Rih

г) ____________________

Central_City_Raion_Coat_of_Arms

COA_of_Kyiv_Kurovskyiґ)___________________

 

д) _______________

Coat_of_Arms_of_Saksaganskyj_raion

е)_____________________

Metalurgiyniy_district_Krivoy_Rog

є) __________________

Coat_of_Arms_of_Dovgyntsivskyj_raion

ж)__________________

Coat_of_Arms_of_Zhovtnevyj_raion

Coat_of_arms_of_Lvivз) __________________

 

и)

Coat_of_Arms_of_Inguletyskyj_raion

 

Coat_of_Arms_of_Odessaі)_________________

 

 

         Завдання 2. Опрацюйте додаткові видання та спробуйте пояснити значення зображеного гербу. Заповніть таблиці за зразком

Герб Дніпропетровської області

Символічне значення кольорової гами гербу

Колір

Символічне значення барв

Золото

(Жовтий)

Знатність та багатство

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 

Символічне значення елементів гербу

 

 

Елемент

 

 

Символічне значення

Хвиляста синя лінія

 

Символ головної  водної артерії області - річки Дніпро.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Складання родоводу

Завдання 1. Уявіть себе дослідником родинної історії та проведіть родознавче дослідження( імена та прізвища родичів, дати народження, де жила родина, хто за спеціальністю). Результати оформіть у вигляді кругового дерева роду.

 

Кругове дерево роду ____________________________________

Видатні особистості Кривого Рогу

Завдання 1. Користуючись різними джерелами знайти інформацію про видатних діячів науки, культури, мистецтва, громадських діячів Кривого Рогу та заповнити таблицю.

Наша гордість

Люди, які прославили Кривий Ріг

Прізвище Ім’я По батькові

Заслуги, чим знамениті

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 2 . Вони прославили Кривий Ріг. На їх честь названі вулиці міста.  Назвіть їх імена ( встановити відповідність)

Леонід Бородич, Едуард Фукс, Мартін Шимановський, Володимир Бизов, Яков Ракітін, Юрій Сич, Андрій Рзянкін, Аркадій Шурупов, Сергій Колачевський, Петро Калнишевський.

 

  1. Геолог та гірничий інженер, розвідник надр Криворізького басейну, викладач Гірничорудного інституту, фотограф _______________________

 

  1.  Відомий рудопромисловець, власник залізного рудника. Побудував для працівників будинки, школу, лікарню. Меценат.  Майже все майно за його заповітом  розподілено між благодійними та освітніми установами. Заповів 30 млн. руб. Криворізькому земству на розвиток освіти і охорону здоров’я. Доктор медичних наук, новатор. Хірург, що здійснив першу в Російській імперії  успішну операцію резекції шлунка.

          ___________________________________

  1. Почесний громадянин міста Кривого Рогу, член спілки архітекторів СРСР, член Національної спілки художників України, видатна особистість, в якій поєднувалися воєдино талант архітектора, художника, дизайнера, скульптора, ювеліра, поета. Багато будинків, пам’ятників, скверів відновлено та зведено в місті за його проектами. Певний час обіймав посаду головного архітектора міста Кривого Рогу. Митця відзначено багатьма державними нагородами

_____________________________________

  1. Із 1886 року  займав відповідальну посаду головного інженера і уповноваженого в краї, та директора-розпорядника "Акціонерного товариства криворізьких залізних руд"- кампанії з французьким капіталом, що була створена у 1880 році. Завдяки його піклуванню та розумному керівництву, у селищі Гданцівка виникло перше металургійне підприємство - Гданцівський чавунно-ливарний завод.

       __________________________________

  1. Славетний отаман Запорізької Січі, що останнім в історії козацької республіки займав цю почесну посаду, до самого зруйнування Січі за наказом імператриці Катерини ІІ, відіграв визначну роль у заснуванні міста Кривого Рогу

_________________________________

 

  1. Український вчений-гірник,  ректор Криворізького Технічного Університету, Президент Академії гірничих наук України, професор, доктор технічних наук, «Заслужений діяч науки і техніки України», лауреат Державної премії в галузі науки і техніки.

_________________________________

 

  1. Воїн – інтернаціоналіст. В республиці Афганистан брав участь у 18 операціях. Зняв и знешкодив приблизно 150 мін ворога. У боях виявляв вийняткову мужність. Загинув у бою, закривши власним тілом командира.

____________________________________

  1. Генерал-полковник міліції, перший заступник Міністра внутрішніх справ України, Почесний громадянин міста Кривого Рогу___________________
  2. Краєзнавець, директор міського краєзнавчого  музею, засновник та перший директор музею авіації. Завдяки йому встановлена дата заснування міста Кривий Ріг. Автор панорам присвячених визволенню Кривого Рогу. Допомагав у встановленні танка Т-34 на площі Визволення_____________________________________________
  3. В  лютому 1944 року спеціальний загін під його керівництвом захопив та розмінував греблю КРЕС, втримував її знаходячись в оточенні. Бійці врятували греблю від вибуху, а місто від затоплення_______________________________________

 

 

Природоохоронна діяльність

Завдання 1. Вкажіть об’єкти природно-заповідного фонду Криворіжжя загальнодержавного значення.

 

 

 

 

 

Завдання 2. Позначте на карті розташування об'єктів природно-заповідного фонду Криворіжжя.

 

 

 

Картосхема природно-заповідних обєктів м. Кривий Ріг
Умовні позначки:

1 - Криворізький Ботанічний сад НАН України,
2 – Ландшафтний заказник Балка Північна Червона,
3 - Геологічна пам’ятка природи виходи амфіболітів ( біля шахти «Батьківщина),
4 – Дерево культурної груші,
5 - Геологічна пам’ятка природи Сланцеві скеліа шахтою «Артем-1»),
6 – пам’ятка садово паркового мистецтва парк ім. Федора Мершавцева,
7 – Геологічна пам’ятка природи скелі МОДРу,
8 - Дендрологічний парк (Довгинцівський район, селище Залізничне),
9 - Геологічна пам’ятка природи Пісковикова скеля (Південний ГЗК),
10 – Геологічна пам’ятка природи виходи аркозових пісковиків (лівий берег річки Інгулець. Південний ГЗ),
11 - Геологічна пам’ятка природи Скелеватські виходи (Лівий берег річки Інгулець, в 500м від кар'єру Південного ГЗК),

12 – Ландшафтний заказник Візирка
 

 

 

 

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА

  1. Близняк М. Історичне краєзнавство: навчальний посібник / М. Близняк. – Острог : Видавництво Національного університету “Острозька академія”, 2011. – 236 с
  2. Варгатюк П. Л. Криворіжжя. Путівник / П. Л. Варгатюк — Дніпропетровськ: Промінь, 1969.
  3. Голубко В., Качараба С., Середяк А. Історичне краєзнавство. Навчальний посібник. – Ч.І. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2005. – 130 с.
  4. Енциклопедія Криворіжжя: у 2-х т. / [упорядник В. П. Бухтіяров]. — Кривий Ріг: ЯВВА, 2005. Т. 2. — 2005.
  5. Історична енциклопедія Криворіжжя / [упорядники О. О. Мельник та ін.]. — Кривий Ріг: Видавничий дім, 2007. Т. 1 — 2007.
  6. Історична енциклопедія Криворіжжя / [упорядники О. О. Мельник та ін.]. — Кривий Ріг: Видавництво «СТПРЕС», 2009. Т. 2 — 2009.
  7. Історичне краєзнавство. Напрями та методи історикокраєзнавчих досліджень : курс лекцій / В. Є. Голубко, А. В. Середяк, Р. Я. Генега та ін. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2011.  
  8. Прокопчук В.С. Шкільне краєзнавство: навчальний посібник / В.С. Прокопчук; наук. ред. П.Т. Тронько; МОН України, Кам’янець-Подільський нац. ун-т ім. Івана Огієнка. – К.; Кам’янець-Подільський: Кондор, 2010.
  9. Основи краєзнавства: підруч. для студ. вищ. навч. закл. / кол. авт.; за заг. ред. чл.-кор. НАНУ О. П. Реєнта. — Х. : ХНУ імені В.Н.Каразіна, 2016. — 276 с.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шульга Юлія Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
1012
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку