Розвиток мовлення 3 клас
Тема. Робота з деформованим текстом. Упорядкування частин тексту, окремих речень, добір заголовка.
Очікувані результати: - самостійно впорядковує деформований текст: переставляє частини за логікою загального змісту; вилучає зайві речення, що не відповідають темі; - добирає заголовок, додає кінцівку тощо;
ключові компетентності:
уміння вчитися впродовж життя: сприймає мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планує, моделює, прогнозує і виконує необхідні дії, контролює й оцінює свої результати; уміє висловлювати рефлексивні та оцінні судження;
комунікативної: удосконалює володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;
соціальної: удосконалює вміння працювати в парі, групі, з усіма в колективі;
загальнокультурної: дотримується норм мовленнєвої культури, правил поведінки.
Основні терміни і поняття: текст, будова тексту.
Обладнання: квітка побажань, лепбук, конверти з текстом для роботи в парах, правила роботи в групі, кошик з завданням для роботи в групі, цеглинки LEGO
Хід заняття
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організаційний момент. Емоційне налаштування «Квітка побажань» . Діти в колі, передаючи один одному квітку, висловлюють свої побажання. 2. Визначення настрою. Вправа «Пальчик» - Я в чудовому настої – великий пальчик вгору. - Мені не сумно і не весело – пальчик вбік. - Я засмучений – пальчик вниз. — Кожен, хто приходить до школи, хоче досягти успіху. Щоб досягти успіху, треба бути на уроці:
У — уважним
С — старанним
П — працьовитим
І — ініціативним Х— хорошим учнем. 3. Оголошення теми уроку. - Нас чекає сьогодні робота з деформованим текстом. Ви будете вчитися ділити текст на речення, визначати частини тексту, абзаци, добирати заголовки, дописувати кінцівки. - Пригадайте і поясніть, який текст називають деформованим.(Текст, у якому порушено зв'язок речень, зміст.)
- Ото ж, сьогодні на уроці ми будемо розвивати наше мовлення, пригадаємо і закріпимо свої знання про текст, навчимося його вдосконалювати.
4. Каліграфічна хвилинка. (отримують пазл)
Василь Сухомлинський – видатний український педагог.
5. Мотивація навчальної діяльності. - Працюватимемо в групах, адже разом цікавіше.(повторити правила роботи в групі) 1.Працюють всі.
2.Говоримо по черзі коротко й чітко.
3. Не перебиваємо один одного.
4. Критикуємо – не товариша, а ідею.
5. Працюємо разом, щоб було добре всім.
6.Культурна людина вміє не тільки говорити, а й слухати.
- За кожне правильно виконане завдання група отримаєте частинку пазлу, з яких складається речення, а яке саме, ви зможете дізнатись в кінці уроку, зібравши всі частинки. — То ж вперед, часу не гаймо, працювати починаймо!
6. Актуалізація життєвого досвіду дітей.
а) Робота з лепбуком. - Пригадати все, що ж ми знаємо про текст допоможе лепбук, який ми виготовили у 2 класі.
б) Гра «Вірю - не вірю»
Вірю — цеглинка зеленого кольору. Не вірю — цеглинка червоного кольору.
Зв’язані за змістом речення утворюють текст. (вірю)
У тексті речення розміщені в будь-якому порядку. (не вірю)
У тексті речення розміщені у певному порядку. (вірю)
До тексту не можна дібрати заголовок. (не вірю) Текст має зачин, основну частину та кінцівку. (вірю) Кожна частина в тексті пишеться з абзацу. (вірю)
- Із цим завданням впорались. Привітаємо себе оплесками. ( діти отримують частину пазлу)
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Робота в парах. Встановлення меж речень (завдання в конвертах).
- Виконувати його ви будете у парах. Вам потрібно прочитати текст та поділити його на речення. Якщо можна, доберіть заголовок. Про закінчення роботи пара сигналізує підняттям рук.
__________________________
На грядочці виросла гарна квітка жоржини у ній — сорок дві пелюстки.
І ось одна з них запишалася, не захотіла жити у квітці вискочила пелюстка та й пішла собі ходила вона, ходила поки й засохла а квітка і далі цвіла.
Ось така, бачте, казка квітка і без однієї пелюстки цвістиме, а пелюстка
без квітки — ніщо. (За Василем Сухомлинським)
( групи отримують по 2 частини пазлу)
— Доведіть, що це текст. ( всі речення розміщені у певній послідовності, є заголовок)
— Скільки в ньому частин?
— Як ви дізналися?
— Як називається перша частина тексту?
— Прочитайте зачин.
— Як називається друга частина тексту?
— Прочитайте основну частину.
— Як називається третя частина тексту?
— Прочитайте кінцівку.
— Згадайте, скільки частин у тексті?
— Скільки абзаців у тексті?
( діти отримують частину пазлу)
2. Робота в групах. (Спікер групи підходить до лепбука, бере з корзинки одну картку) Картка 1
1. Прочитайте текст.
2. Визначте зачин, основну частину, кінцівку.
3. Визначте послідовність абзаців. Пронумеруйте їх.
_____________________________________
Чує, десь далеко-далеко дзвенять голосні дзвіночки. Летить бджілка на
музику дзвіночків. Прилітає до лісу. А то дзвонять квіти конвалії. Кожна
квітка — маленький срібний дзвіночок. Усередині — золотий молоточок.
Б’є молоточок по сріблу — лунає дзвін — аж до пасіки лине. Ото так конвалія кличе бджілку. Прилітає бджілка, збирає з квітки пилок та й каже:
— Дякую, квіточко...
А квітка мовчить. Вона лише зніяковіло опускає голівку.
Вилетіла з вулика бджілка. Літає над пасікою й прислухається.
4. Придумайте заголовок.
5. Спишіть зачин.
Картка 2
1. Прочитайте текст.
2. Визначте зачин, основну частину, кінцівку.
3. Визначте послідовність абзаців. Пронумеруйте їх.
Уночі, щойно кури посідають на сідало, він бере свій гребінець і розчісує
свого барвистого хвоста. Через те і хвіст у нього такий пишний. Розчесавши
хвоста, півень кладе гребінець на голову.
А вдень ходить, розпустивши хвоста.
У нашого півня червоний гребінець.
4. Придумайте заголовок.
5. Спишіть зачин.
Картка 3
1. Прочитайте текст.
2. Визначте зачин, основну частину, кінцівку.
3. Придумайте кінцівку.
ЇЖАЧОК І СВІТЛЯЧОК
Ішов лісом їжачок. Ніс яблуко на своїх голках.
Раптом бачить — щось світиться, а то такий пеньок. «Дай,— думає
їжачок,— візьму шматочок пенька, буду ввечері світити, бо діти маленькі
в темряві бояться». Узяв він світлячка, приніс додому. Світліше стало в гнізді
у їжачка.
________________________________
________________________________
Дітки-їжаченята зраділи:
— Ой, як світло тепер у нас. Будемо малюнки розглядати.
Картка 4
1. Прочитайте текст.
2. Визначте зачин, основну частину, кінцівку.
3. Придумайте кінцівку.
ДВА МЕТЕЛИКИ
Над зеленим лужком літали два метелики. Один білий, а другий червоний.
Зустрілися, сіли на зеленому листочку та й хваляться. Білий метелик говорить:
— Мої крильця найкрасивіші, бо я схожий на білу хмаринку.
А червоний метелик і собі хвалиться:
— Ні, мої крильця красивіші, бо я схожий на сонце.
Зайшло сонце, настала ніч.
________________________________________________________
Обидва метелики посіріли.
( діти отримують останню частину і складають пазл з реченнями « Дорогі мої найкращі діти в світі! Ви МОЛОДЦІ!)
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Рефлексія
Вправа «Продовж речення».
- Найбільше мені сподобалося виконувати...
- Сьогодні на уроці я дізнався...
- Ці знання мені потрібні для того, щоб...
2. Самооцінка роботи на занятті. (цеглинки LEGO)
Зелена – активно працював, все вдалося!
Жовта – працював старанно, іноді потребував допомоги.
Червона – було важко,постійно потребував допомоги.
3. Визначення настрою після уроку
— Який настрій у вас після уроку? Вправа «Пальчик»
- Я в чудовому настої – великий пальчик вгору. - Мені не сумно і не весело – пальчик вбік. - Я засмучений – пальчик вниз.
3. Домашнє завдання (за вибором)
1) Завдання на картці.
— Прочитайте текст.
— Складіть і запишіть план до казки.
— Запишіть основну частину казки з абзацу
Метелик народився ввечері. Злетів він зі свого листочка.
Сонце вже сховалося за обрій. Летить метелик, дивиться з подивом на квіти, на місяць. Раптом бачить щось яскраве, світле. «Це, мабуть, сонце»,— думає метелик. Поспішає до нього. А то не сонце, а лампочка.
— Не поспішай, метелику, зупинись. Бо тільки-но доторкнешся до неї — згориш.
Картка 1
— Прочитайте текст.
— Придумай і запиши заголовок.
— Запишіть основну частину казки з абзацу.
2) Картка 2
1. Прочитайте текст.
2. Відновіть текст.
ЯК ЗДИВУВАВСЯ МУРКО
А на подвір’ї ходило курча. Воно жалібно пищало. Потім підійшло до
Мурка, притулилося, очі заплющило. Розплющив кіт очі — курча. Здивувався: та й сміливе яке!
Якось грівся проти сонечка кіт Мурко.
Лежить Мурко, думає: налякати курча чи хай гріється?
Картка 3
Чи правильно розміщені абзаци? Віднови їх послідовність
ЯК МЕТЕЛИК ПЛАВАВ У СТАВКУ
1 А хтось кинув у воду червону квітку. Пливе квітка. Побачив метелик
червону квітку. Сів на неї, сидить, крильцями водить. Квітка пливе, і метелик пливе. Летить ластівка над водою, дивується: «Що це таке? Як метелик
навчився плавати?». Доторкнулась ластівка крилом до води. Сколихнулася
вода, сколихнулася квітка, загойдався метелик.
2 Весело йому пливти в ставку.
3 Летів білий метелик над ставком.