Робота з деформованим текстом. Упорядкування частин тексту, окремих речень, добір заголовка.

Про матеріал
Очікувані результати: - самостійно впорядковує деформований текст: переставляє частини за логікою загального змісту; вилучає зайві речення, що не відповідають темі; - добирає заголовок, додає кінцівку тощо;
Перегляд файлу

Розвиток мовлення                         3 клас      

Тема. Робота з деформованим текстом. Упорядкування частин тексту, окремих речень, добір заголовка.                                                                                                                            

Очікувані результати:                                                                                                         - самостійно впорядковує деформований текст: переставляє частини за логікою загального змісту; вилучає зайві речення, що не відповідають темі;                         - добирає заголовок, додає кінцівку тощо;                                                                                                                           
ключові компетентності:


уміння вчитися впродовж життя: сприймає мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планує, моделює, прогнозує і виконує необхідні дії, контролює й оцінює свої результати; уміє висловлювати рефлексивні та оцінні судження;
комунікативної: удосконалює володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;
соціальної: удосконалює вміння працювати в парі, групі, з усіма в колективі;
загальнокультурної:  дотримується норм мовленнєвої культури, правил поведінки.
Основні терміни і поняття: текст, будова тексту.
Обладнання: квітка  побажань, лепбук, конверти з текстом для роботи в парах, правила роботи в групі, кошик з завданням для роботи в групі, цеглинки LEGO

Хід  заняття
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організаційний момент. Емоційне налаштування «Квітка побажань» . Діти в колі, передаючи один одному квітку, висловлюють свої побажання.                                 2. Визначення настрою. Вправа «Пальчик»                                                                            - Я в чудовому настої – великий пальчик вгору.                                                                   - Мені не сумно і не весело – пальчик вбік.                                                                                                          - Я засмучений – пальчик вниз.                                                                                                            — Кожен, хто приходить до школи, хоче досягти успіху. Щоб досягти успіху, треба бути на уроці:

У — уважним
С — старанним
П — працьовитим
І — ініціативним                                                                                                                       Х— хорошим учнем.                                                                                                                    3. Оголошення теми уроку.                                                                                                              -  Нас чекає сьогодні робота з деформованим текстом. Ви будете вчитися ділити текст на речення, визначати частини тексту, аб­заци, добирати заголовки, дописувати кінцівки.                                                                                                                     - Пригадайте і поясніть, який текст називають деформованим.(Текст, у якому порушено зв'язок речень, зміст.)
- Ото ж, сьогодні на уроці ми будемо розвивати наше  мовлення, пригадаємо і закріпимо свої знання про текст, навчимося його вдосконалювати.

 4. Каліграфічна хвилинка. (отримують пазл)

Василь Сухомлинський – видатний український педагог.

5. Мотивація навчальної діяльності.                                                                                           - Працюватимемо в групах, адже разом цікавіше.(повторити правила роботи в групі) 1.Працюють всі.
2.Говоримо по черзі коротко й чітко.
3. Не перебиваємо один одного.
4. Критикуємо – не товариша, а ідею.
5. Працюємо разом, щоб було добре всім.
6.Культурна людина вміє не тільки говорити, а й слухати.                                                                       

- За кожне правильно виконане завдання  група отримаєте частинку пазлу,  з яких складається речення, а яке саме, ви зможете дізнатись в кінці уроку, зібравши всі частинки.  — То ж вперед, часу не гаймо, працювати починаймо!   

6. Актуалізація життєвого досвіду дітей.

а) Робота з  лепбуком.                                                                                                                -  Пригадати все, що ж ми знаємо про текст допоможе лепбук, який ми виготовили у 2 класі.

б) Гра «Вірю - не вірю»
 

Вірю — цеглинка зеленого кольору.                                                                                  Не вірю — цеглинка червоного кольору.

Зв’язані за змістом речення утворюють текст. (вірю)
У тексті речення розміщені в будь-якому порядку. (не вірю)
У тексті речення розміщені у певному порядку. (вірю)
До тексту не можна дібрати заголовок. (не вірю)                                                           Текст має зачин, основну частину та кінцівку. (вірю)                                                                               Кожна частина в тексті пишеться з абзацу. (вірю) 

- Із цим завданням впорались. Привітаємо себе оплесками.  ( діти отримують частину пазлу)                                   

 ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Робота в парах. Встановлення меж речень (завдання в конвертах).

- Виконувати його ви будете у парах. Вам потрібно прочитати текст та поділити його на речення. Якщо можна, доберіть заголовок. Про закінчення роботи пара сигналізує підняттям рук.

                                    __________________________
    На грядочці виросла гарна квітка жоржини у ній — сорок дві пелюстки.
    І ось одна з них запишалася, не захотіла жити у квітці вискочила пелюстка та й пішла собі ходила вона, ходила поки й засохла а квітка і далі цвіла.
   Ось така, бачте, казка  квітка і без однієї пелюстки цвістиме, а пелюстка
без квітки — ніщо.                        (За Василем Сухомлинським)

( групи отримують по 2 частини пазлу)                                 

— Доведіть, що це текст. ( всі речення розміщені у певній послідовності, є заголовок)
— Скільки в ньому частин?
— Як ви дізналися?
— Як називається перша частина тексту?
— Прочитайте зачин.
— Як називається друга частина тексту?
— Прочитайте основну частину.
— Як називається третя частина тексту?
— Прочитайте кінцівку.
— Згадайте, скільки частин у тексті?
— Скільки абзаців у тексті?

( діти отримують частину пазлу)  

  2. Робота в групах. (Спікер групи підходить до лепбука, бере з корзинки одну картку)                            Картка 1
1. Прочитайте текст.
2. Визначте зачин, основну частину, кінцівку.
3. Визначте послідовність абзаців. Пронумеруйте їх.

                    _____________________________________
       Чує, десь далеко-далеко дзвенять голосні дзвіночки. Летить бджілка на
музику дзвіночків. Прилітає до лісу. А то дзвонять квіти конвалії. Кожна
квітка — маленький срібний дзвіночок. Усередині — золотий молоточок.
Б’є молоточок по сріблу — лунає дзвін — аж до пасіки лине. Ото так конвалія кличе бджілку. Прилітає бджілка, збирає з квітки пилок та й каже:
— Дякую, квіточко...
        А квітка мовчить. Вона лише зніяковіло опускає голівку.
        Вилетіла з вулика бджілка. Літає над пасікою й прислухається.
4. Придумайте заголовок.
5. Спишіть зачин.
Картка 2
1. Прочитайте текст.
2. Визначте зачин, основну частину, кінцівку.
3. Визначте послідовність абзаців. Пронумеруйте їх.
         Уночі, щойно кури посідають на сідало, він бере свій гребінець і розчісує
свого барвистого хвоста. Через те і хвіст у нього такий пишний. Розчесавши
хвоста, півень кладе гребінець на голову.
        А вдень ходить, розпустивши хвоста.
        У нашого півня червоний гребінець.

4. Придумайте заголовок.
5. Спишіть зачин.

Картка 3
1. Прочитайте текст.
2. Визначте зачин, основну частину, кінцівку.
3. Придумайте кінцівку.
ЇЖАЧОК І СВІТЛЯЧОК
Ішов лісом їжачок. Ніс яблуко на своїх голках.
Раптом бачить — щось світиться, а то такий пеньок. «Дай,— думає
їжачок,— візьму шматочок пенька, буду ввечері світити, бо діти маленькі
в темряві бояться». Узяв він світлячка, приніс додому. Світліше стало в гнізді
у їжачка.
________________________________
________________________________
Дітки-їжаченята зраділи:
— Ой, як світло тепер у нас. Будемо малюнки розглядати.

Картка 4
1. Прочитайте текст.
2. Визначте зачин, основну частину, кінцівку.
3. Придумайте кінцівку.
ДВА МЕТЕЛИКИ
Над зеленим лужком літали два метелики. Один білий, а другий червоний.
Зустрілися, сіли на зеленому листочку та й хваляться. Білий метелик говорить:
— Мої крильця найкрасивіші, бо я схожий на білу хмаринку.
А червоний метелик і собі хвалиться:
— Ні, мої крильця красивіші, бо я схожий на сонце.
Зайшло сонце, настала ніч.
________________________________________________________
Обидва метелики посіріли.

( діти отримують останню частину і складають пазл з реченнями « Дорогі мої найкращі діти в світі! Ви МОЛОДЦІ!)

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Рефлексія
Вправа «Продовж речення».
- Найбільше мені сподобалося виконувати...
- Сьогодні на уроці я дізнався...
- Ці знання мені потрібні для того, щоб...

2. Самооцінка  роботи на занятті. (цеглинки LEGO)

Зелена    активно працював, все вдалося!

 Жовта   працював старанно, іноді потребував допомоги.

Червона – було важко,постійно потребував допомоги.

 

3. Визначення настрою після уроку

 Який настрій у вас після уроку? Вправа «Пальчик»

       - Я в чудовому настої – великий пальчик вгору.                                                                   - Мені не сумно і не весело – пальчик вбік.                                                                                                          - Я засмучений – пальчик вниз.  

                                                                                                                                                                                                  
3. Домашнє завдання (за вибором)
1) Завдання на картці.

— Прочитайте текст.
— Складіть і запишіть  план до казки.
— Запишіть основну частину казки з абзацу                                                         

       Метелик  народився ввечері. Злетів він зі свого листочка.

      Сонце вже сховалося за обрій. Летить метелик, дивиться з подивом на квіти, на місяць. Раптом бачить щось яскраве, світле. «Це, мабуть, сонце»,— думає метелик. Поспішає до нього. А то не сонце, а лампочка.
— Не поспішай, метелику, зупинись. Бо тільки-но доторкнешся до неї — згориш.

Картка 1

— Прочитайте текст.
— Придумай  і запиши заголовок.
— Запишіть основну частину казки з абзацу.
2) Картка  2
1. Прочитайте текст.
2. Відновіть текст.
ЯК ЗДИВУВАВСЯ МУРКО
       А на подвір’ї ходило курча. Воно жалібно пищало. Потім підійшло до
Мурка, притулилося, очі заплющило. Розплющив кіт очі — курча. Здивувався: та й сміливе яке!
        Якось грівся проти сонечка кіт Мурко.
       Лежить Мурко, думає: налякати курча чи хай гріється?

 

Картка 3

Чи правильно розміщені абзаци?                                                                                     Віднови їх послідовність
ЯК МЕТЕЛИК ПЛАВАВ У СТАВКУ
1   А хтось кинув у воду червону квітку. Пливе квітка. Побачив метелик
червону квітку. Сів на неї, сидить, крильцями водить. Квітка пливе, і метелик пливе. Летить ластівка над водою, дивується: «Що це таке? Як метелик
навчився плавати?». Доторкнулась ластівка крилом до води. Сколихнулася
вода, сколихнулася квітка, загойдався метелик.
2   Весело йому пливти в ставку.
3  Летів білий метелик над ставком.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шепелева Надежда
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 лютого 2023
Переглядів
1829
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку