РОЛЬ ЛІТЕРАТУРНО – ЖУРНАЛІСТСЬКОЇ СТУДІЇ ДЛЯ РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ ШКОЛЯРА.
Освіта для держави завжди важлива. Її якістю визначається розвиток суспільства. Отже, й інтелект та творчість мають співіснувати разом. Творча освічена людина повинна мати великі можливості, щоб вибрати власну професію та реалізувати в ній свої здібності. Цього потребує сьогодення, і саме цими ознаками відображається сучасна школа.
Не останню роль відіграє і сама дитина. Її роль у тому, щоб забезпечити власні інтереси, але обов’язково враховуючи ще й особисті можливості, досить значна. Тому перед освітніми закладами держава поставила надто непросте завдання: забезпечити здобувачів освіти всіма необхідними умовами для розвитку їх особистості, щоб вони змогли набути життєво важливих компетенцій.
Звичайно, за таких умов, перед педагогами зростають і вимоги до виховання творчої особистості. Адже саме вони мають виховати її так, щоб та була здатна знайти своє місце в надто складному житті і, як результат, принести неабияку користь суспільству.
Проблема самовиховання учнів сьогодні також набуває важливого значення. Організоване самовиховання сприяє становленню активної та розвиненої особистості. Сьогодні, як ніколи, утверджується культ саме такої молоді, яка хоче активно жити, реалізовуючи свій інтелект, талант, професіоналізм, яка вміє і вчитися, і відпочивати, і відгукуватися на чужу біду, і радіти чужим успіхам.
Позашкільна діяльність, найактивніша участь старшокласників у різних її видах є важливою сферою, де можна виявити та ініціювати свою активність, щоб конкретно визначитись і реалізувати свої здібності. В позашкільній діяльності глибоко розкриваються можливості для неочікуваного прояву самостійності.
Саме активна реалізація дитячої творчості сприяє проявам всіх різних дій дитини, які можуть бути навіть оригінальними: спілкування, ігри, малювання, розповіді та ін. В усіх дітей є якісь здібності, вони наділені ними ще від народження, але досить часто так і залишаються не виявленими та не розвиненими.
Інколи ми, дорослі, можемо виявити у дитини талант навіть випадково, а не в процесі систематичної грамотно спланованої роботи. Тому виявляти і розвивати здібності чи талант – це теж педагогічний талант, яким не кожен педагог наділений. Та творчий зацікавлений вчитель справиться з цим завданням завдяки гуртковій роботі, яка є важливим чинником всебічного розвитку особистості дитини.
У шкільному середовищі є багато талановитих дітей. Вони мають літературні здібності. Ці діти вміють аналізувати, мислити, у них розвинене мовлення. А згодо, стаючи старшими, починають в більшій мірі цікавитися журналістською професією. Отже, заняття в літературно – журналістській студії допомагають дітям правильно оцінити свої можливості та одержати орієнтування на професію журналіста.
Швидкий розвиток юнацької журналістики в кінці ХХ – на початку ХХІ ст. тісно пов’язаний із стрімкими історичними та культурними змінами в суспільстві. Юнацька журналістика спрямовує особистість на визначення нею свого місця в діалозі з однолітками, з дорослими і з самим собою. У своїх публікаціях діти можуть вільно висловлювати думки, особисте ставлення до хвилюючих їх проблем, запропонувати шляхи вирішення; вони постійно знаходяться у вирі шкільного життя та розвивають свою активну громадянську позицію.
Юнацтво має бути підготовленим до самостійного життя, вміти визначатися та реалізовувати себе в світі людей та професій. Отже, гурткова робота сприяє самовизначенню та самореалізації старшокласників. Для здійснення ефективної організації такої діяльності визначаються суттєві вимоги й до особистості педагога. Кожен вчитель повинен мати глибокі знання з психології, вміти проектувати та розвивати правильно різні ситуації і, звичайно ж, бути глибоко творчою натурою.
Важливим джерелом та мотивацією для освітянина є потреби та інтереси учнів. Від їх ступеню та ступеню їх задоволення залежить відчуття людиною щастя і стан благополуччя в суспільстві. Адже мотивація – не пасивний механізм. Це активний особистісний мотор. Він постійно рухає дитину в ту діяльність, де її здібності виявляться за певних умов найповніше.
Позакласна робота має велику цінність у вихованні гарних моральних якостей дитини: волі, наполегливості в подоланні труднощів, доведенні до кінця розпочатої роботи, критичного ставлення до себе.
Домогтися розвитку талантів і здібностей, які має в собі кожна людина, - основне завдання гуманістичної місії освіти. Саме гуманістична діяльність цілеспрямовано переноситься на інші види діяльності, у самостійне життя. А там вона формує активну життєву позицію, прагнення бути корисним, примножувати прояви позитиву й добра у світі.
Проблема активного розвитку творчості дитини в наш час є особливо актуальною. Як сформувати та виховати творчу, інтелектуально розвинену, активну, гуманну особистість? Значну роль, звичайно, відіграє гурткова робота з учнями.
Сьогодні дуже популярною стала дитяча журналістика. В багатьох містах і навіть районних центрах випускаються підліткові газети, в видання яких вкладається кропітка серйозна робота. Перевага цих видань над іншими велика. На їх сторінках з’являються свої герої, яких діти добре знають.
Та виникає питання: “Чи потрібна своя газета сучасній школі?” Можна з великою впевненістю стверджувати: “Так. Потрібна.” Перш за все, щоб здружити та об’єднати учнів і вчителів в єдиний колектив, щоб налагодити корисне спілкування між всіма учасниками шкільної родини, щоб інформувати педагогів, учнів та їх батьків про шкільне життя, щоб навчити дітей чомусь корисному.
У дітей, які беруть участь у підготовці та випуску чергового номера газети, легше проходить “перехідний період”. Так вважають психологи. Фахівці стверджують, що ці діти краще справляються з психологічними проблемами, вони стають активнішими в житті, збагачують та розвивають свій духовний світ.
Саме через шкільну газету підлітки популяризують свої успіхи та успіхи вчительського колективу, вільно висловлюють, одержують і передають інформацію в друкованій формі. Ці діти - творчі індивідууми. Діти - журналісти, як ті бджілки, збирають мед, повинні збирати цікаві факти, цінні думки, пропозиції, а потім обробляти їх і виносити на суд читачів. Заняття шкільної літературно – журналістської студії виховують у дітей любов до мови, розвивають аналітичне мислення та творчі здібності, вміння спілкуватися.
Ефективними на цих заняттях є різноманітні форми роботи: лекції, бесіди, зустрічі з цікавими людьми, екскурсії, ділові ігри. Учні виконують багато практичних завдань, беручи участь у підготовці випуску шкільної газети.
Інтерес до друкованого слова не зникає. В нашій школі випускається газета “Репортер”. Вона виходить щомісяця. Газета адресована учням, їх батькам, жителям села, вчителям, а також усім, кому не байдужі проблеми шкільного закладу.
Юні кореспонденти – обдаровані діти. Вони мають неабиякий хист до написання творів. У своїх замітках розповідають про новини з життя класу, про цікаві зустрічі, екскурсії, поїздки, вітають товаришів та вчителів із перемогами, діляться власними роздумами.
Шкільна газета насичена різними літературними жанрами, редакційний колектив спрямовує свої зусилля на підтримку учнівського самоврядування. Створення газети – досить кропітка робота. Але ця праця стала для учнів незабутньою грою, вона їм в радість, тут вони можуть показати свій рівень і теоретичних знань, і практичних: написати щось цікаве, розмістити фото, тощо.
Юні журналісти, готуючи шкільну газету до випуску, відчувають велику відповідальність, тому й стають більш зібраними та організованими. Звичайно, на певному рівні виховується в дітей духовність.
В шкільній газеті регулярно друкуються кращі роботи юних журналістів, добірочки поезій. Навчання в студії здійснюються так, що обов’язково враховуються вікові та індивідуальні особливості учнів. До такої цікавої роботи залучаються і молодші школярі, які також мають літературні здібності.
Освітньо – методична програма літературно – журналістської студії зорієнтована на виконання наступних завдань:
До програми шкільної літературно – журналістської студії з розвитку творчих здібностей учнів вважаю за необхідне включити наступні теми:
На кожному занятті студії створені позитивні умови, завдяки яким діти самовиражаються та підвищують свій творчий потенціал. Така програма дає змогу поглибити знання в сфері журналістики, риторики та кожному вихованцю глибше пізнати своє “Я”.
Потяг до творчості в літературі проявляється в кожного підлітка по – різному. Часто учні бояться виражати свої думки. Вони невпевнені в знаннях або ці знання в них слабкі, особливо знання граматики. Ні в якому разі не потрібно дорікати цим фактом дитині, бо навіть у граматичній неграмотності можна знайти важливі перли цінних думок. Нехай дитина має змогу вільно й спокійно виразити свою думку! Нехай вона не хвилюється і не думає про можливі помилки в написанні слів - тільки тоді ця талановита дитина зможе повною мірою “розкрити свою душу”!
Нерідко буває так, що дитина, тільки почавши творити, не може підібрати влучне слово чи вираз, бо в неї малий лексичний запас. Маленький автор безпомилково відчуває, що в нього виходить негарно та нескладно. Тоді він розчаровується. В такі моменти потрібно підтримати дитину, допомогти їй, “згладити” проблему, що виникла, зробити її непомітною для інших. Отже, можна пограти в гру “Синонімічний словник” – згадати найбільше синонімів до слова. Тим самим підготувати “мовне поле”. А воно вже й допоможе дитині легко здійснити свої творчі задуми. Чимало уваги на заняттях літературно – журналістської студії приділяється питанню літературної творчості. Найкращим стимулом в цьому є випуск особистої сторінки в газеті.
Для того, щоб краще розвинути творчість дитини, щоб вона засвоїла “ази” журналістики, пропоную кожному випробувати себе в ролі редактора. Це допомагає застосувати знання з мови та відчути відповідальність коректора. Складаючи свої дописи, учні вивчають, аналізують факти, пишуть тексти, враховуючи стилістичні, жанрові та естетичні вимоги.
Звичайно, вдосконалення в журналістиці приходить з досвідом. Чим більше юнкори пишуть, стараються, вчаться новому, тим кращі стають їх твори. Але всяка практика потребує також і теорії.
Важка, але цікава робота з журналістами – початківцями дозволяє зберегти індивідуальність. Діяльність в студії вирішує дуже важливі міжособистісні проблеми дітей. Підліткова творчість носить розвивальний характер. Це підтверджується на практиці. Заняття в студії також змінюють взаємовідносини між дорослими та дітьми, бо саме тут зароджуються основи співпраці.
Професія журналіста залишається однією з найпопулярніших професій в сучасному світі. За статистикою, кожен п’ятий випускник сьогодні мріє про цю професію. Навчання підлітків у журналістській студії підвищує їх мотивацію, направленість до творчості, впливає на моральні цінності особистості.
Можливо визначити чинники журналістської професії: уміння спостерігати, дивуватися, знаходити в навколишньому світі цікаві подробиці й використовувати їх в своїй роботі. Журналіст – це яскрава особистість, людина, яка має добре справедливе серце, глибокі співчуття, щире милосердя. Це людина, яка є справжнім громадянином і патріотом своєї держави.
Журналістська студія сприяє формуванню активної життєвої позиції в учнів і вихованню молодих, творчих, перспективних, обдарованих людей. Досвід творчої діяльності, одержаних на заняттях в студії, дозволяє підлітку сприймати себе і радіти своїм успіхам, відчувати свій творчий розвиток.
У кожного, хто цікавиться підлітковою журналістською творчістю, виникає питання: в чому полягає сенс цієї творчості, якщо не завжди можна виховати в дитині майбутнього журналіста? Сенс і значення цієї творчості тільки в тому, що вона дозволяє дитині зробити крутий перевал в розвитку творчої уяви, який дає новий, що залишається на все життя, напрямок її фантазії.
Література.
1. І. І. Бойчук, Н. Б. Мартинчук, - ТОВ Видавництво Ранок, - “Журналістика у школі.”, 2010.
2. І. І. Бойчук, Н. Б. Мартинчук, - ТОВ Видавництво Ранок, - “Шкільний ляльковий театр.”, 2010.
Зошит
для практичних робіт
на заняттях
літературно – журналістської студії
“Перевесло”
-------------------------------------------
Тема 1. Література як мистецтво слова.
«Перевесло» – це добровільне об’єднання обдарованих літературною творчістю учнів.
Завдання 1. Доберіть якомога більше епітетів до таких слів:
юнкори -------------------------------------------------------------------------------------- заняття------------------------------------------------------------------------------------------розвиток--------------------------------------------------------------------------------------- Читання. Обговорення.
Завдання 2. Складіть і запишіть декілька речень із словосполученнями з попереднього завдання. Читання. Обговорення.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Складіть поетичні рядки, які б розкривали девіз нашої літературної вітальні. Література – це мистецтво слова, яке художнім словом відображає сенс життя. Слово – це найголовніший виразник наших поглядів, думок, переживань. За його допомогою досягається високий рівень мистецтва.
Завдання 1. Опишіть зовнішній вигляд найулюбленішого героя мультфільму. Читання. Обговорення.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Завдання 3. Запишіть слова, які римуються зі словами:
газета --------------------------------------------------------------------------------;
слово -------------------------------------------------------------------------------------; веселка -------------------------------------------------------------------------------. Читання. Обговорення.
Завдання 4. Складіть чотири поетичні рядки з будь-яким словом на вибір із попереднього завдання. Читання. Обговорення. Складіть поетичні рядки, які б розкривали назву нашої літературної студії.
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема2. Види та правила аналізу поезій. Практичне заняття.
Ознайомлення із творчістю гуртківців.
Версифікація (віршування, складання віршів) – це система організації поетичної віршованої мови.
Завдання 1. Спробуйте написати поезію “Осінній ранок”. Опишіть у своєму вірші пейзаж на запропоновану тему. __________________________________
__________________________________
__________________________________
__________________________________
Завдання 2. Читання. Обговорення.
Завдання 3. Складіть таврограму. Це такий вид вірша чи розповіді, де всі слова починаються з однієї і тієї самої літери:
а) з літери с: Сьогодні осінь на подвір’ї
Снує у листі павутиння.
Синіє небо угорі,
Сумують в ньому журавлі.
б) з літери п:
в) з літери т:
Читання. Обговорення.
Завдання 4. Напишіть поезію про осінній дощ.