Роль практичного психолога при проходженні позитивної соціалізації учнів в навчальному закладі
Номер слайду 2
Потрібно знати дитину, знати її силу і слабкості, розуміти її думки, переживання, бережно доторкнутися до її серця…В. О. Сухомлинський
Номер слайду 3
Головна мета соціально –психологічної служби при соціалізації особистості: допомогти дитині набути (віднайти) стан внутрішньої рівноваги в невизначеному, постійно змінному у світі людей.
Номер слайду 4
Шкільна дезадаптація - втрата дитиною навчальної мотивації, низька успішність, конфліктність у спілкуванні з учителями, однолітками, батьками, схильність до асоціальної поведінки, низьке самооцінювання, негативне емоційне напруження. (82% опитаних)
Номер слайду 5
Причини труднощів процесу адаптаціїВікові особли-вості учнів недосконалість нервової системи; незначний життєвий досвід; низький ситуативний імунітетфізичні та фізіо-логічнізміни початок статевого дозрівання; інтенсивний ріст тіла; зростання фізичного навантаження на всі органи; нерівномірність фізичного розвитку і нервової системи підвищена втомлюваність; зниження рівня концентрації уваги; часта зміна настрою; уповільнення будь- якої діяльності; зниження успішностінестій-кість психіки роздратованість; збудженість; психічне напруження;
Номер слайду 6
Причини труднощів процесу адаптаціїОргані-заційнінедолі-ки відсутність чітких вимог до учня; дезорганізованість педагогічного та учнівського колективівнедоскона-ла система організації навчально-виховного процесунеправильні методи виховання в сім’ї несприймання дитини; відсутність єдиних вимог з боку батьків; жорстоке ставлення до дитини; занадто лояльне ставлення до дитини низька організованість; неуважність і недисциплінованість на уроках; низький рівень працездатності ; зниження інтересу до навчання і його результатів; високий рівень тривожності.
Номер слайду 7
Ефективний перебіг процесу соціалізації у школі забезпечує цілеспрямоване координування дій адміністрації школи, учителів-предметників, класного керівника, просвітницька робота з батьками та діагностична і консультативна робота практичного психолога і соціального педагога
Номер слайду 8
48%-середній рівень соціальної адаптації, показники високого рівня не виявлено.88% неповнолітніх мають низький рівень навчальної мотивації.48% завищений рівень конфліктності та агресії.73% рівень вольової регуляції є низьким.35% середній рівень розумового розвитку. Ціннісні орієнтації деформовані-переважать гроші, друзі, розваги; професійне становлення, прагнення до краси, самоактуалізація- не є популярні серед учнів школи.78% учнів говорять про непорозуміння та конфлікти у сім’ях, а також байдужість. За результатами дослідження виявлено що:
Номер слайду 9
Постійний контроль за відвідуванням школи тавзаємодію усіх учасників навчально-виховного процесу. Спостереження на уроках та проведення діагностичних обстежень з метою дослідження індивідуальних характеристик особистості.Індивідуальне консультування (особисті питання). Просвіту та профілактику негативних явищ в учнівському колективі. Корекційно-розвивальну роботу. Залучення інших фахівців та спеціалістів з проблемних питань Психологічний супровід надається правопорушникам і включає:
Номер слайду 10
Діагностування (виявлення причин відхилень у поведінці)*Соціальні причини правопорушень*Рівень навчальної мотивації*Самооцінка і рівень тривожності*Темперамент та характер*Анкета «Моя сім`я»*Ціннісні орієнтації (Рокіч)Індивідуальні консультації та просвіта. Соціалізація за межами навчального закладу включає залучення молоді до спортивних закладів, навчання в ХМВКК, підлітковому клубі за інтересами «Вікторія». Шкільний клуб «Я планую власне майбутнє» Система роботи з важковиховуваними дітьми та правопорушниками
Номер слайду 11
Корекційно-розвивальна робота:створені та затверджені корекційні, розвивальні програми та тренінги, з елементами арт-терапії, які саме націлені на подолання негативних емоційних станів (тривоги, агресії) та покликані допомогти дитині подолати власні психологічні проблеми, відновити емоційну рівновагу чи усунути порушення поведінки. Найкраще саме з нашими учнями працюють техніки малювання та елементи пісочної терапії. В результаті в психіці дитини виробляються різні адаптивні механізми. Вони дозволяють людині краще пристосовуватись до життя, бути більш успішним в мінливому світі.
Номер слайду 12
Номер слайду 13
сім ї, які повністю або частково втратили свої виховні можливості; (80% досліджуваних)батьки зловживають спиртними напоями, наркомани, ведуть аморальний спосіб життя;панують жорстокість та насилля;Висока конфліктність; спілкування батьків із дітьми має формальний характер; 82% учнівнадмірна суворість у вихованні, застосування фізичних покарань; низький морально-культурний рівень батьків; неповні сім ї;Проблемні сім`ї
Номер слайду 14
*Знайомство з сім'єю при прибутті до школи;*Складання двосторонньої угоди (за потребою).*Консультування та просвіта.*Діагностичне дослідження сім'ї та усвідомлення існуючих у ній проблем (Які Ви батьки? «Стиль виховання у родині», «Батьківсько-дитячі відносини» PARI).*Обстеження житлових умов сім'ї.*Корекційно-розвивальні заняття (практичні вправи, притчі, рольові ігри) комунікативний тренінг для батьків: « Позиція батьків-розуміння, визнання та прийняття дитини»*Метод медіації (вирішення конфліктів за допомогою медіатора).*Залучення інших спеціалістів.*Засідання координаційної ради школи. Алгоритм роботи практичного психолога з проблемною сім'єю:
Номер слайду 15
дітям-іноземцямдітям які мають власні сім`ї та дітейтривожним дітям (тест Філіпса)дітям які часто хворіють та перебувають у СІЗОдітям з сімей, які потрапили в складні життєві обставини. Психологічна підтримка надається:
Номер слайду 16
Необхідно пам’ятати що позитивної соціалізації потребують і учні які мають власні сім`ї та дітей а також вагітні , в яких проблем значно побільшало, що можуть спричинити нервове виснаження, депресії, розпач, зневіру, для них постійно працює консультпункт, де розглядаються питання з якими звернулися діти, в разі необхідності залучаються інші фахівці (Служба у справах неповнолітніх, юрист,спеціалісти з центру зайнятості, медичні працівники)