Тема: «Модуль в математиці»
Означення і основні властивості модуля
Абсолютним значенням числа (позначається ) називається відстань від точки. Яка зображує дане число на координатній прямій, до початку відліку. З означення випливає, що
Властивості:
1) 7)
2) 8) і
3) 9)
4) 10)
5) 5) 11)
6) 12)
Завдання для 6 класу
Модуль числа
1. а) Знайти число , якщо
б) Розв’язати рівняння
Відповідь: -3;5.
За означенням модуля або або
Перевірка
Прямокутна система координат
2. а) Де на координатній площині лежать точки, координати яких задовольняють умову:
*) і **) і ***) і
Розв’язання: (мал. 1).
Додавання і віднімання раціональних чисел
3. а) Виконати дії
Розв’язання:
б) Розв’язати рівняння і зробити перевірку
Розв’язання:
Ділення і множення раціональних чисел
4. а) Обчислити якщо
Розв’язання:
Два інших – аналогічно.
б) При яких натуральних значеннях справджується нерівність
при всіх
при
Завдання для 7 класу
Вирази зі змінами
1. а) Записати вираз без знака модуля
Розв’язання: За означенням модуля маємо:
або
б) При яких значеннях правильна рівність?
при
при
при
Лінійні рівняння з однією змінною
2. а) Чи мають коріння рівняння?
– так, – так, – ні, – так, – так, – так.
б) Чи рівносильні рівняння?
і – так.
і – так.
і – ні.
в) Яке з рівнянь рівносильне рівнянню : а) (Вірно), б) в)
Лінійна функція та її графік
3. Побудувати графік функції:
(Мал. 2).
1)
2) (мал. 3).
Завдання для 8 класу
Розв’язування квадратних рівнянь
1. Розв’язати рівняння
I спосіб:
Відповідь: –2; –3; 2; 3.
II спосіб:
Відповідь: –3; –2; 2; 3.
Розв’язування лінійних нерівностей з однією змінною
2. Або за властивістю модуля: тоді
Розв’язування систем нерівностей з однією змінною
3. (мал. 4).
Завдання для 9 класу
Функція та її властивості
1. Розглянути графік і властивості функції
Побудова графіка квадратичної функції
2. Побудувати графік функції
(мал. 5).
Розв’язування лінійних рівнянь та нерівностей, що містять модуль
3. а) Розв’язати рівняння б) Розв’язати нерівність
Розв’язання: а) (мал. 6)
Відповідь: –2; 8.
б) (мал. 7).
Відповідь:
Побудуємо графіки функцій
(мал. 8).
Розв’язування нерівностей другого ступеня з однією змінною
4. На основі властивості модуля а)
б) в) На основі означення модуля
Розв’язування:
а) (мал. 9).
б)
в)
Розв’язування рівнянь, що зводяться до квадратних
1. Розв’язати рівняння:
Розв’язання:
Відповідь: .
2. Розв’язати рівняння:
Розв’язання: заміна тоді
Відповідь: –4; –2; –1; 1; 2; 4.
Завдання 10 клас
Співвідношення між тригонометричними функціями
1. Довести тотожність
Доведено.
Тригонометричні рівняння і нерівності
1. Розв’язати рівняння: а) б)
Розв’язання:
а) Оскільки то рівняння рівносильне системі:
Відповідь:
б)
Відповідь:
Ірраціональні показникові тригонометричні рівняння і нерівності
1. Розв’язати рівняння:
а) б)
в) г)
д)
Розв’язання:
а)
Розглянемо три випадки:
1: коренів немає.
2:
3: коренів немає.
Другий випадок: Відповідь: 1,25.
б)
в) Розглянемо два випадки:
1)
2) Оскільки для будь-якого то ці значення є коренями рівняння. Відповідь: 0; 4.
г) (мал. 10).
1)
2)
3)
4) Відповідь:
д)
2. Розв’язати нерівності:
а) б) в)
г)
Розв’язання:
а) в цьому випадку
Відповідь:
б)
в)
Відповідь:
г)
ОДЗ:
Якщо маємо систему.
Відповідь:
Завдання 11 клас
12. Розв’язати рівняння:
а)
б)
в)
Розв’язання рівнянь та нерівностей, що містять знак модуля
1. Розв’язання рівнянь виду
Оскільки якщо то
Приклад 1. Розв’язати рівняння
Розв’язання. Маємо або Корінь першого рівняння а другого Отже,
Приклад 2. Розв’язати рівняння
Розв’язання. Дане рівняння розпадається на два: Розв’язання першого рівняння а другого Відповідь: і
Вправи
Розв’язати рівняння:
1. 4.
2. 5.
3. 6.
2. Розв’язання рівнянь виду
Вкажемо два прийоми розв’язання цих рівнянь.
1. Рівняння має корні, коли Отже, Тому достатньо розв’язати два рівняння і для знайдених значень перевірити справедливість нерівності
2. Оскільки якщо і якщо то рівняння рівносильне кожній із наступних систем: або У першій системі, розв’язав рівняння для знайдених коренів треба перевірити виконання умови Аналогічні міркування приводять і для другої системи.
Зауваження. Можна розв’язати рівняння і і корні кожного з них перевірити підстановкою в рівняння .
Приклад 3. Розв’язати рівняння
Розв’язання. Тут скористаймося першим прийомом. Розв’яжемо рівняння і Перше з них має корні –2/3 і 0, а друге 0 і –3/2. Легко побачити, що умова виконується лише при і при Отже, –2/3 і 0 – корні первинного рівняння.
1