Мета: сформувати поняття про односкладні називні речення, способи вираження в них головного члена; розвивати вміння аналізувати ці речення у висловлюваннях, відрізняти їх від двоскладних неповних речень, аналізувати складні речення, частинами яких є умовно односкладні речення; робити синтаксичний розбір односкладного речення; виховувати здатність бачити прекрасне у природі за допомогою дидактичного матеріалу.
Очікувані результати: учень/учениця знає види односкладних речень, пояснює будову односкладних речень кожного з типів; визначає види односкладних речень (також як частин складних речень); конструює односкладні речення вивчених видів; правильно використовує їх у власному мовленні; вживає в мовленні речення двоскладні й односкладні різних видів як синтаксичні синоніми; використовує в текстах-описах називні речення для позначення часу й місця; оцінює виражальні можливості й роль односкладних і неповних речень у текстах художнього, розмовного, публіцистичного стилів.
Обладнання: мультимедійний комплект.
Вид діяльності (слайд) |
Перебіг уроку |
Примітки |
Тема уроку |
Називні речення. |
|
Актуалізація опорних знань |
Гра «Запитай сусіда» (перевірка правил) |
|
Завдання уроку |
Це потрібно… знати: які речення називаються називними; яку роль виконують односкладні називні речення в мовленні; вміти: розрізняти односкладні називні речення та двоскладні неповні; поширювати називні речення другорядними членами; використовувати називні речення в усному та писемному мовленні. |
|
Дослідження- характеристи-ка |
Прочитати текст, знайти в ньому односкладні речення з головним членом у формі підмета. Якою частиною мови виражений головний член речення? Ніжин. Усе частіше й частіше постає він переді мною. У спогадах, у снах… Тиха вуличка, поросла споришем. Дві тополі біля брами. Сад. На сусідній гостроверхій клуні – лелека. Там пройшло моє дитинство, промайнула юність (М.Баланіна-Москаленко). Визначте, чи всі називні речення поширені. Якими другорядними членами речення вони поширені? (Словникова робота + виписати речення, підкреслити всі члени речення). |
|
Робота з підручником |
§24, с. 161.
|
|
Проблемне завдання |
Прочитайте речення. Чи є виділені речення односкладними називними? Чому?
|
|
Дослідження- зіставлення |
Визначте вид речень за складом граматичної основи. Поясніть різницю.
Чорнозем родючий. |
|
Творче констроюван-ня |
Подані односкладні речення поширте другорядними членами.
|
|
Рефлексія |
|
|
Домашнє завдання |
Підручник, §24, с. 161, вправа 279 – переписати речення, підкреслити всі члени речення в односкладних називних. |
|