Розділові знаки в СПР з кількома підрядними

Про матеріал
Конспект уроку з української мови "Розділові знаки у складнопідрядному реченні з кількома підрядними" (9 клас)
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок на запрошення:

«Розділові знаки

в складнопідрядних реченнях

з кількома підрядними частинами»

 

Учитель

української мови та літератури:

Онощенко М.А.

 

 


 

Клас 9-А    дата 20.02.2020

Тема. Розділові знаки в СПР з кількома підрядними частинами

 

Мета:

Закріпити знання про послідовну, однорідну й неоднорідну підрядність; формувати вміння й навички учнів розрізняти ці речення в тексті, визначати вид підрядності, ставити розділові знаки у такого типу реченнях, складати їх структурні схеми; удосконалювати навички синтаксичного розбору складнопідрядних речень; збагачувати словниковий запас школярів; формувати компетентності: спілкування державною мовою, вміння вчитися впродовж життя,

розвивати культуру усного й писемного мовлення, творчі здібності;

виховувати відповідальне ставлення до здоров’я як до цінності, повагу до людей з обмеженими фізичними можливостями, пропагувати здоровий спосіб життя.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: підручник (Авраменко О.), мультимедійні засоби навчання та їх програмне забезпечення, дидактичний матеріал, індивідуальні завдання, картки, відеоролик

Методи й прийоми: бесіда, метод спостереження над текстом, робота з підручником, проблемне питання, робота в групі, робота в парах, словникова робота, використання ІКТ, Кахут, самостійна, індивідуальна та творча робота.

Компетентності: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова компетентності, уміння вчитися впродовж життя, соціальні та громадянські компетентності, екологічна грамотність і здорове життя

Наскрізні лінії: «Громадянська відповідальність» (НЛ - 2), «Здоров’я і безпека» (НЛ - 3), «Екологічна безпека і сталий розвиток» (НЛ - 1)

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Доброго дня, діти та гості!

Слайд 1. Емоційне налаштування (фото ряд щасливих людей, але з особливими потребами, серед них Нік Вуйчич).

- З якими поняттями асоціюються у вас ці зображення?

- Чи знаєте ви Ніка Вуйчича? Слайд 2

 

Слайд 3. Перегляд відеофрагменту про Ніка Вуйчича (з 1.10 хв – 3.00 ), скласти 1-2 речення, використовуючи складні речення, висловивши своє ставлення до нього. Слайд 4.

 

- Що необхідно для щастя? (любов, здоров’я тощо)

ІІ. Підготовка до сприйняття матеріалу та актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

Ми з вами підходимо до завершення вивчення теми «Складне речення», тож давайте за допомогою інтелект-карти (Карти розуму, або карти пам'яті, думок) пригадаємо все, що відомо про  складне речення. Такий собі лайфхак до ЗНО.

  1. Складання карти пам’яті
  2. Випереджувальне завдання «Реклама СР» (група захищає рекламу)

 

IV. Оголошення теми, мети, очікувані результати. Слайд 5

Отже, метою нашого уроку є

Інструктаж щодо використання картки самооцінювання

V. Сприйняття й засвоєння нового навчального матеріалу.

Розпочнемо урок із заповнення поданої таблиці слайд 6

Колективне опрацювання теоретичного матеріалу з теми (зіставлення нових знань із базовими).

Розділові знаки у складнопідрядному реченні з кількома підрядними.

Поясніть на прикладі поданих речень правила розстановки розділових знаків

Правило

Приклади

 

...Ми дивились довго, як хмаринка тане,... як синіє синь, як колише вітер струни павутинь (М. Риль­ський).

 

Ми підійшли до наметового містечка, коли вже зовсім звечоріло і коли вівчар гнав з поля отару.

 

Люблю дивитись, як повільно падає сніг, покриваючи землю білою, мов сукня нареченої, ковдрою; як потім цей сніг тане, даючи простір для буйноцвіття.

 

Цим поглядом було сказано і яка це несподівана зустріч, і яка вона приємна, і яка радість від побачення нестримна.

 

Орієнтовна відповідь

Правило

Приклади

1. Між однорідними підрядними реченнями, що не з'єднані сполуч­ником сурядності, ставиться кома

Пишіть листи і надсилайте вчасно, коли їх ждуть далекі адресати, коли є час, коли немає часу і коли навіть ні про що писати (Л. Костенко) 

2. Між однорідними підрядними реченнями, що з'єднані неповторю­ваними сполучниками і, й, та, або, чи,кома не ставиться

Ми підійшли до наметового містечка, коли вже зовсім звечоріло і коли вівчар гнав з поля отару.

3. Між однорідними підрядними реченнями, якщо вони поширені й мають свої розділові знаки, ста­виться крапка з комою

Люблю дивитись, як повільно падає сніг, покриваючи землю білою, мов сукня нареченої, ковдрою; як потім цей сніг тане, даючи простір для буйноцвіття.

4. Між однорідними підрядними реченнями, якщо вони з'єднані пов­торюваними сурядними сполучни­ками, ставиться кома перед другим і наступними сполучниками

Цим поглядом було сказано і яка це несподівана зустріч, і яка вона приємна, і яка радість від побачення нестримна.

 

Слайд 7. Пунктуаційний практикум. «Пунктуаційний вірус»

(розставте  пропущені розділові знаки, у виділених словах поставте наголос

Вчитель. Ніхто не застрахований від інфек­ційних хвороб. Причина кожного інфекційного захворювання — вірус, який атакує людину і змушує тяжко переносити хворобу. На уроці української мови найстрашніший — «пунктуаційний вірус». Розставте правильно пунк­туаційні знаки у тексті.

 

Робота з текстом

Медики не могли пояснити чому в малюка такі страшні вади тим більше що згодом у сім’ї з’явилося двоє здорових дітей. Юнак зізнався що тривалий час лікарі не давали жодних прогнозів щодо того чи зможе він хоч якось пристосуватися до життя розглядали його як аномалію, предмет наукових експериментів.

….— Найбільш вдячний я своїм батькам що не ховали мене від світу не соромилися того що в них такий син. Записали у звичайну школу де вчилися здорові діти. Надмірно не опікали щоб я працював над собою. Було дуже важко особливо в молодших класах коли доводилося терпіти насмішки однолітків.

….У дорослому житті Нік мешкав далеко від родини — ​в Каліфорнії де мав свій бізнес займаючись операціями з нерухомістю що давало фінансову незалежність. 

Довгий час я йшов до прийняття себе та інвалідності. Важливу роль у цьому зіграло почуття гумору. Наприклад я зрозумів що можу розігрувати людей так, як ніхто інший.  Часто ми не отримуємо від життя того чуда про яке просимо. Але завжди можемо стати чудом для інших.

 

Довідка для вчителя. Робота з текстом

Медики не могли пояснити, чому в малюка такі страшні вади, тим більше, що згодом у сім’ї з’явилося двоє здорових дітей. Юнак зізнався, що тривалий час лікарі не давали жодних прогнозів щодо того, чи зможе він хоч якось пристосуватися до життя, розглядали його як аномалію, предмет наукових експериментів.

— Найбільш вдячний я своїм батькам, що не ховали мене від світу, не соромилися того, що в них такий син. Записали у звичайну школу, де вчилися здорові діти. Надмірно не опікали, щоб я працював над собою. Було дуже важко, особливо в молодших класах, коли доводилося терпіти насмІшки однолітків. У 8 років я навіть вирішив вчинити самогубство — ​втопитися у ванні, — ​згадував Нік. — ​Зупинила віра у Господа і любов до рідних.

На той час мешкав далеко від родини — ​в Каліфорнії, де мав свій бізнес, займаючись операціями з нерухомістю, що давало фінансову незалежність. 

Довгий час я йшов до прийняття себе та інвалідності. Важливу роль у цьому зіграло почуття гумору. Наприклад, я зрозумів, що можу розігрувати людей так, як ніхто інший. Часто ми не отримуємо від життя того чуда, про яке просимо. Але зАвждИ можемо стати чудом для інших.

 

Увага на екран! Слайд 8

Синтаксичний розбір речення

Коли на уроці розглядається цікавий матеріал, коли чергується розумова праця з фізичними вправами, тоді відсутня втома, яка заважає сприймати тему.

 

 

У цьому реченні висловлена думка, що для зняття втоми потрібно чергувати розумову працю з фізичною. Ми повинні прислухатися до цієї думки. Пропоную виконати цю умову. Згодні?

Фізхвилинка

1. Вихідне положення: розташувати долоні перед собою, випрямити їх та розсунути пальці. Стискати та розтискати пальці на двох руках одночасно, супроводжуючи рухи відповідними фразами: «Ліхтарики засвітилися! Ліхтарики потухли!» (стиснути пальці). Тримати руки з розведеними пальцями та стиснутими до 10 с. Вправу виконувати декілька разів.

2. Заплющити очі на рахунок «раз-два», розплющити і подивитися на кінчик носа на рахунок «три-чотири».

 

VІ. Виконання практичних завдань.

Вибірково-розподільна робота. За варіантами слайд 9 - 10

 

Однорідна підрядність

Послідовна підрядність

Неоднорідна підрядність

Змішана підрядність

1,4

2,5

3,6

7

 

 І. Прочитайте речення і спишіть, групуючи їх за видами підрядності:  варіант 1 –  з однорідною підрядністю; варіант 2 –  з послідовною підрядністю; 3 – з неоднорідною підрядністю; усі – зі змішаною підрядністю. Поясніть розділові знаки. Доберіть з кожної групи по одному реченню і накресліть їхні схеми.

  1. Я люблю, щоб сонце гріло, щоб гукали скрізь громи, щоб нове життя будило рух і гомін між лю­дьми (П. Грабовський). 
  2. Вже було за південь, коли минули ліс і виїхали на чистий степ, що легенько піднімався вгору   (О.Маковей). 
  3. Якби не жовте листя в садках, то можна було б подумати, що на­ дворі не бабине літо, а справжнє літо (І. Нечуй-Левицький). 
  4. Серед тієї краси світової, де закльовується  радість  і  щастя,   де  прокидається  любов  до всього,  лиха   смерть  та  розбій  появились   (Панас Мирний). 
  5. Як тільки човен вийшов з-за кручі, де річка була дуже вузька, несподівано пролунав різкий крик пугача (О.Бойченко). 
  6. При світлі воскової свічки,  що вони роздобули у млині,  вони взялися до роботи і так захопилися, що забули про втому та сон (М. Коцюбинський).
  7. Емма Андієвська розповідає, що до шести років узагалі не володіла українською мовою і що для неї навіть вибирали няньок зі справжнім російським акцентом, аби виховати панську дитину.

VІІ. Закріплення, систематизація та узагальнення.

Дослідження-реконструювання слайд 11

  З поданих простих речень скласти складнопідрядні речення з однорідними підрядними, з’єднаними одиничним сурядним сполучником і. Пояснити наявність або відсутність коми в конструкціях типу

http://notatka.at.ua/_pu/22/62068280.jpg

Ряд 1. СПР з однорідними підрядними з’ясувальними: Я зрозумів. Я був неправий. Не треба карати за це (І. Цюпа).

Ряд 2. СПР з однорідними підрядними з’ясувальними: З моря видно. Хлопці кидаються навтіки. По протилежній стороні гори вони збігають униз (М. Трублаїні).

Ряд 3. СПР з однорідними підрядними з’ясувальними: Гарно тут стояти отак після доброї роботи й думати. Здивується напарник. Здивується й бригадир, глянувши на зораний лан (О. Сизоненко).

Додаткові вправи

Робота з підручником

Вправа ____, С. ____

Слайд 12. Дослідження — творче конструювання (робота за варіантами)

        За поданими початками скласти моделі складнопідрядних речень з кількома підрядними. З’ясувати структуру речень і вид підрядності. Обґрунтувати вживання розділових знаків.

Варіант 1

1. Найчастіше вважалося, що ... і що ... . 2. Найчастіше вважалося, що якщо ..., то ... . 3. Ми пишаємося, що ..., що ... і ... . 4. Допомагай кожному, хто ..., хто ... і хто ... .

Варіант 2

1. Сама мудрість без знання — безпомічна, бо ... і бо ... . 2. Сама мудрість без знання — безпомічна, бо, коли ..., ... . 3. Ми славимо тих, хто ..., хто ... і хто ... . 4. Можна з деякою впевненістю вважати, що ... і ... .

 

VІІI. Контрольно-коригувальний етап

Використання програми Кахут

Сторітелінг  вигадайте власну розповідь за тими ілюстраціям, що Ви бачите на екрані, використавиши СПР

 

ІХ. Підбиття підсумків уроку

- Чи справдилися ваші очікування?

- Що нового ви дізналися?

 

Х. Рефлексія

«Колесо балансу» Сторітелінг:

- Що запам’яталося вам?

- Чи всі люди можуть бути щасливими?

- Яку стежку для свого щастя виберете ви?

 

Картка самооцінювання

 

ХІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

 Опрацювати п. 18, 22, вивчити правила.

Виконати вправу 215 або 263, *скласти ментальну карту СПР

За поданими схемами-моделями скласти складнопідрядні речення з кількома підрядними:

(Коли ...) і (...) , [ ... ] .

[ ... ] , (яка ...) , (яка ...) .

[ ... ] , (бо (якщо ...) , то ...) .

[ ... ] , (що , (коли ...) , ...) .

·         Скласти міні-твір-роздум на тему «Стежку до свого майбутнього ми обираємо самі», уживаючи складнопідрядні речення з кількома підрядними.

 

 

Використана література

  1.  Панченко Т.М., учитель української мови та літератури КУ Сумська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 26, м. Суми, Сумської області
  2. http://mahaolena.blogspot.com/2017/11/34.html
  3. Складнопідрядне речення// https://naurok.com.ua/test/skladnopidryadni-rechennya-z-kilkoma-pidryadnimi-32446.html

 


Картка самооцінювання

 

Прізвище та ім’я_____________________________________________

 

Види робіт

Бали

К-сть балів

Робота з таблицею

1

 

Робота з текстом

2

 

Вибірково-розподільна робота

2

 

Дослідження-реконструювання

1

 

Тести (кахут)

3

 

Сторітелінг

2

 

Правильні відповіді протягом уроку

1

 

 

 

 

 

 

Картка самооцінювання

 

Прізвище та ім’я_____________________________________________

 

Види робіт

Бали

К-сть балів

Робота з таблицею

1

 

Робота з текстом

2

 

Вибірково-розподільна робота

2

 

Дослідження-реконструювання

1

 

Тести (кахут)

3

 

Сторітелінг

2

 

Правильні відповіді протягом уроку

1

 

 

 

 

 

Картка самооцінювання

 

Прізвище та ім’я_____________________________________________

 

Види робіт

Бали

К-сть балів

Робота з таблицею

1

 

Робота з текстом

2

 

Вибірково-розподільна робота

2

 

Дослідження-реконструювання

1

 

Тести (кахут)

3

 

Сторітелінг

2

 

Правильні відповіді протягом уроку

1

 

 

 

 

 


Картка самооцінювання

 

Прізвище та ім’я_____________________________________________

 

Види робіт

Бали

К-сть балів

Робота з таблицею

1

 

Робота з текстом

2

 

Вибірково-розподільна робота

2

 

Дослідження-реконструювання

1

 

Тести (кахут)

3

 

Сторітелінг

2

 

Правильні відповіді протягом уроку

1

 

 

 

 

 

 

Картка самооцінювання

 

Прізвище та ім’я_____________________________________________

 

Види робіт

Бали

К-сть балів

Робота з таблицею

1

 

Робота з текстом

2

 

Вибірково-розподільна робота

2

 

Дослідження-реконструювання

1

 

Тести (кахут)

3

 

Сторітелінг

2

 

Правильні відповіді протягом уроку

1

 

 

 

 

 

Картка самооцінювання

 

Прізвище та ім’я_____________________________________________

 

Види робіт

Бали

К-сть балів

Робота з таблицею

1

 

Робота з текстом

2

 

Вибірково-розподільна робота

2

 

Дослідження-реконструювання

1

 

Тести (кахут)

3

 

Сторітелінг

2

 

Правильні відповіді протягом уроку

1

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Скрипніченко Марина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
10730
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку