Розгорнутий конспект відкритого заняття театрального гуртка «Робота над чіткістю дикції на матеріалі скоромовок і чистомовок»

Про матеріал

Розгорнутий конспект відкритого заняття театрального гуртка «Робота над чіткістю дикції на матеріалі скоромовок і чистомовок»

Перегляд файлу

 

Центр дитячої та юнацької творчості

Краснопільської селищної ради

 

D:\Рабочий стол\depositphotos_1136947-stock-illustration-theatrical-masks.jpg

«Робота над чіткістю дикції на матеріалі скоромовок і чистомовок»

Розгорнутий конспект відкритого заняття

театрального гуртка «Оскар»

Адаптована програма театрального гуртка «Оскар», складена на основі Програми театрального мистецтва (С.О. Загоняйко, Н.В. Войчук); Навчальні програми з позашкільної освіти художньо-естетичного напряму / за ред. Биковського Т.В., Шкура Г.А. – К. : УДЦПО, 2016. – Вип. 1.

основний навчальний рівень, ІІ рік навчання.

 

Підготувала

Савченко Інна Михайлівна

керівник театрального гуртка

«Оскар»

 

 

 

 

2019

Заняття № 55 театрального гуртка «Оскар»

Дата проведення: 11.01.2019 р., 14.00 – 15.45

Місце проведення: ЦДЮТ

Тема: «Робота над чіткістю дикції на матеріалі скоромовок і чистомовок»

Мета: навчати вихованців розуміти і аналізувати скоромовки, швидко їх промовляти; розвивати дикцію, удосконалювати швидкість, правильність, виразність мовлення, розвивати увагу і пам'ять; виховувати гордість за словникове багатство української мови.  

Обладнання: ноутбук, картки зі скоромовками, капелюх з «емоціями», картки із зазначеним тоном, проектор, екран, аудіозапис вірша, відеозапис скоромовок, картки із завданнями, записи музики для супроводу заняття.

Тип заняття: формування практичних умінь та навичок

Методи:• Словесні (пояснення)

                   • Практичні – ( практична робота : навчальні вправи, ігрові вправи)

Форма роботи: колективна, індивідуальна.

Вид заняття: взаємонавчання, закріплення вивченого матеріалу.

Міжпредметний зв’язок: літературне читання, біологія, математика, зарубіжна література, хімія.

Використані джерела:

  1. Антонюк В.Г., Постановка голосу: навчальний посібник. К.: Укр. ідея, 2000
  2. Будянський В, Будянський Д «Шкільний театр» Суми «Козацький вал» 2002 р
  3.  Бервецький Б.С. «Майстерність актора» Методична розробка. Київ 1ПКПК 1998 р.
  4. Ворожейкіна В.О., Театральна вітальня (молодша, середня, старша школа), В-во «Основа», Харків, 2010 рік.
  5. Гужва В.К. «Уроки режиссуры» Харьков ХГИК 1998г.
  6. Клековкин А.Ю. «Психотехнический тренинг актера» Киев КГИТИ 1990г Іван Бонь «Мистецтво аматорського театру» Київ 1993р.
  7. Михельсон А.С. «Работа актера на самодеятельной сцене» Москва 1986г.
  8.  Шкільний театр: методичний посібник. С-ПБ 2012

відео «Найдовша скоромовка українською», аудіовірш «Захворіло ведмежатко» https://mp3ix.net/artist/3722281848/Ulyublen_vrsh/,

https://www.youtube.com/watch?v=5s0MwmxOFAI

 

План заняття

І. Підготовча частина.

1.1. Організаційний момент.

Привітання, перевірка присутніх.

Гра «Асоціативний кущ» - асоціації до слів «Гарний настрій»

1.2. Актуалізація опорних знань, вмінь та навичок.

  • Вправа: Криголам «Ух»
  • Артикуляційна гімнастика. Віібраційний масаж.
  • Вправи для м’язів губ та язика
  • Вправи на розвиток дихання

1.3. Мотивація навчальної діяльності

  • «Найдовша скоромовка українською» - (перегляд відео)
  • Гра «Хто більше?»
  • Кросворд «Народна творчість»

1.4. Повідомлення теми заняття.

ІІ. Пояснення нового матеріалу.( хв)

2.1. Робота над новим матеріалом. Скоромовки і чистомовки

2.2. Комбінована лекція з елементами бесіди. Вправи:

1 вправа «Артикуляційна гімнастика: голосні»

2 вправа «Скоромовка»

Перерва

3 вправа «Зелен гай»

4 «Захворіло ведмежатко» - аудіовірш

5 вправа «Інтонація»

6 вправа «Яким тоном розмовляють з Попелюшкою…»

7 вправа Етюд «Після контрольної»

ІІІ. Підсумок заняття.

  • Підведення підсумків
  • Вправа «Чарівна мавпочка»

 

 

Хід заняття

 

І. Підготовча частина.

1.1. Організаційний момент.

Привітання, перевірка присутніх.

- Доброго дня, давайте з вами привітаємось. Я питатиму вас, а ви покажете відповіді жестами.

- Як ти вітаєшся?

  Як живеш?

  Як біжиш?

  Далеко дивишся?

  Махаєш вслід?

  Вночі спиш?

- Діти, у нас сьогодні на занятті гості.

- Ви здивувались? (показують на обличчі здивування). Чи раді ви їх бачити? Давайте покажемо, які ви раді? (показують радість)

Гра «Асоціативний кущ» - асоціації до слів «Гарний настрій»

- А тепер давайте посміхнемось та передамо свій добрий настрій  один одному і з посмішкою та гарним настроєм ми будемо продовжувати наше заняття.

1.2. Актуалізація опорних знань, вмінь та навичок.

Вправа: Криголам «Ух» Мета: активізувати на спільну діяльність, позбутися негативних емоцій, підняти настрій.

Хід вправи: - Почнемо наше заняття із звільнення від усіх негативних емоцій, які ми отримали протягом дня, за допомогою цієї вправи.

Вихованці стають у коло і беруться за руки. Піднімають руки вгору, одночасно вдихаючи повітря на повні груди. Опускають руки вниз,  видихаючи повітря й вимовляючи: «Ух!» Повторити тричі.

Артикуляційна гімнастика.

«Вібраційний масаж». Вимовити звуки:

[ м ] масажувати   чоло;

[ н ]  масажувати щоки;

[ л’о] плескати долонями по щічкам

[й’а]  вимовляти низьким голосом та бити рукою у груди

Вправи для м’язів губ та язика

«Посмішка-хоботок» Максимально витягуємо губи вперед, склавши їх хоботком, потім якомога більше розтягуємо в усмішку. 8 пар рухів.

«Уколи» Робимо «уколи» напруженим язиком поперемінно у праву і ліву щоки. Губи при цьому зімкнуті, а щелепи розімкнуті.

«Зміїний язичок» Висовуємо язик вперед і, як змія, робимо швидкі уколи.
- А тепер:

  • запросимо в гості тишу - ц-ц-ц
  • вітерець у лісі - ш-ш-ш
  •  прилетіли птахи - шук-шук-шук

Вправи на розвиток дихання

«Свічка» Учасники ставлять палець перед ротом. Набирається і встановлюється дихання, після чого повітря тоненькою цівкою випускається так, щоб полум'я свічки не згасло.

 «Квітковий магазин» Уявимо, що увійшли в квітковий магазин і з задоволенням вдихаємо через ніс аромати квітів. Якщо учасник точно виконує завдання, то він автоматично пропускає повітря в діафрагму. Видихаємо через рот, як би беззвучно вимовляючи «ха».

1.3. Мотивація навчальної діяльності 

- Світ повний чудес. Хіба не диво, що ми можемо розмовляти з людьми, що знаходяться в іншому місті, та ще й бачити їх? Але серед різних чудес ми якось не звертаємо уваги на одне з найдивовижніших - на нашу мову. Мова дає можливість нам поділитися своїми переживаннями, радістю, захопленням, сумом. За допомогою слів ми спілкуємося і розуміємо один одного.

На жаль, але частіше за все, гарний голос і правильна мова – це не подарунок долі, а результат копіткої роботи над ними. Природа, частіше за все, наділяє нас тільки середньостатистичним голосом, тому потрібно багато працювати, щоб удосконалити його. І мову людини не можна назвати бездоганною, якщо у неї погана дикція і присутні слова-паразити.

Практичне опанування технікою мови дає можливість людині виражати свої думки правильною і ясною мовою, гнучким і звучним голосом, здатним притягнути увагу слухачів, впливати не тільки на їх свідомість, але і на почуття, уяву, волю. Така мова – вже мистецтво. Я пропоную вам переглянути відеоролик з якого  ви зрозумієте, що таке дійсно ідеальна дикція.

(перегляд відео «Найдовша скоромовка українською», додаток 1 https://www.youtube.com/watch?v=5s0MwmxOFAI)

Керівник гуртка: Щоб опанувати таку мову, необхідно наполегливо, крок за кроком освоювати мовну майстерність. Дуже важливо знати не лише ЩО говорити, але і ЯК говорити. Живе слово залишається головною зброєю, головною діючою силою у спілкуванні з людьми. Звідси, особлива увага до звучання слова, до його вимови, увага до дикції, бо, чітка, ясна, правильна мова, коли кожне слово виражає почуття, волю, а звучний і гнучкий голос передає усі відтінки думок, абсолютно потрібна для кожної людини. Мова в’яла, монотонна затуманює зміст сказаного і не сприймається слухачами.

Гра «Хто більше?»

Гуртківці об’єднуються у дві команди. Завдання: назвати якомога більше професій, для представників яких дуже важливо володіти ораторським мистецтвом.

Кожен актор повинен прагнути до чіткої вимови кожного звука, тобто тренувати дикцію. Чистота вимови (артикуляції) залежить від того, наскільки правильно в процесі мовлення відбувається робота органів мовлення

Давайте згадаємо, які органі створюють мовленєвий або голосовий апарат людини – губи, язик, щелепи, зуби, тверде і м’яке піднебіння, маленький язичок, гортані, глотка і голосові зв’язки.

Що таке голос? Голос — це сукупність різних звуків, які видає людина за допомогою голосового апарата.

Розмовному голосу будь-якої людини властиві такі якості, як: сила, тобто певний ступінь гучності його звучання; висота, тобто тональні можливості або діапазон; його звуковий обсяг; тембр — певне забарв­лення.

Висота голосу (діапазон) — це його тональні мож­ливості, межа людського голосу від найнижчих до найвищих тонів звучання. Голос кожної людини має три регістри, тобто три частини звукоряду, що різ­няться за висотою звучання: низький, середній і ви­сокий.

Звучність (дзвінкість) — це властивість голосу, що звучить гучно і чітко.

Темп — це швидкість читання і мовлення. Здаєть­ся, що варто лише дотримуватися змісту, структури тексту, і темп відповідатиме задуму.

Проте це не так просто. Кожній людині властивий відповідний темпоритм усного мовлення, що може призвести до спотворення ідеї твору.

Чистота читання — це відсутність під час читання таких вад, як придих, хрипота, сиплість, гугнявість. Відсутність згаданих вад — найголовніша умова благозвучності голосу.

Рухливість (гнучкість) голосу полягає в здатності легко і еластично володіти так званими важелями тону: вище — нижче, гучніше — тихіше, швидше — повільніше, різкіше — м’якше.

Давайте з вами пригадаємо, що таке дикція? Дикція (від лат. dictio — вимова) — чітке вимовляння звуків відповідно до фонетичних норм мови. Виразність дикції — важлива сторона майстерності актора, співака, промовця. Чітка артикуляція звуків залежить від ступеня натренованості активних органів мовлення — губ, язика.

- Ми продовжуємо сьогодні працювати над розвитком сценічної мови, формувати правильну та чітку вимову.  За допомогою чого ми будемо розвивати дикцію нам підкаже кросворд. (додаток 2)

1. Жанр усної народної творчості, дотепне запитання, часто у віршованій формі; є в фольклорі всіх народів світу. (загадка)

2. Вид художньої прози, що походить від народних переказів, порівняно коротка розповідь про фантастичні події та персонажів, такі, як феї, гноми, велетні тощо.(казка)

3. Жанр народної родинної лірики, специфічний зміст і форма якої функціонально зумовлені присиплянням дитини в колисці. (колискова)

4. Швидке повторення жартівливих віршів і фраз, які складно вимовляти без належної практики. (скоромовка)

5. Основне її призначення - організувати гру, визначити, кому починати, кому водити, ловити, жмуритися тощо. (лічилка)

1.4 Повідомлення теми та мети заняття.

- Всі відгадки – це жанри, які належать до усної народної творчості, до фольклору. - То як ви гадаєте, за допомогою якого із цих жанрів ми будемо розвивати дикцію? (За допомогою скоромовки і чистомовки.)

«Робота над чіткістю дикції на матеріалі скоромовок і чистомовок

ІІ. Пояснення нового матеріалу.

ІІ. Основна частина.

2.1. Робота над новим матеріалом. Скоромовки і чистомовки

- Поміркуйте над значенням слова скоромовка (скоро мовити, швидко промовляти).

 - Скоромовка – весела та віртуозна гра у швидке повторення жартівливих віршів і фраз, які складно вимовляти без належної практики. Краса скоромовки полягає у тому, що з першого разу її взагалі важко промовити, адже за правилами гри скоромовку не читають, а повторюють зі слуху, що значно важче. Скоромовки – інструмент народної логопедії. Цінність скоромовки виражається не у смисловому навантаженні, а в такому підборі та розстановці слів, вимова яких вимагає від мовця певних зусиль і сприяє виробленню дикції, правильної артикуляції, що підвищує його культуру мовлення. Наприклад, найбільш відома скоромовка: «Ти, малий, скажи малому, хай малий малому скаже, хай малий мале теля прив’яже», або «Раз - дрова, два - дрова, три  - дрова».

Скоромовка - малий жанр усної народної творчості. Корені її сягають глибини віків. Справа в тому, що українські народні загадки, приказки, прислів'я мають багатющу історію і сотні джерел, а відомості про скоромовки вкрай мізерні. Також не встановлено точний час появи скоромовок, але очевидно, що вони виникли у далекій давнині. Скоромовки створювались дітьми, але завжди за допомогою дорослих.

- Скоромовки називають ще спотиканками. Як ви гадаєте чому? (відповіді дітей).

У ХХ столітті з'явилися і авторські скоромовки, це скоромовки, які написані автором.

  • Хитра Мотря мила мокру моркву. (О. Рута)
  • Наварили смакоти – будем їсти я і ти. А со-рр-оки і во-рр-они будуть їсти мака-рр-они! (Б. Чепурко)

2.2. Комбінована лекція з елементами бесіди.

Керівник гуртка швидко, але чітко промовляє скоромовку:

Босий хлопець сіно косить.

Роса росить ноги босі.

- Що особливого ви помітили у звучанні слів? (Часто зустрічаються звуки [с], [с׳].)

- Скоромовка ніби «танцює» по рядку. (БоСий хлопець Сіно коСить, роСа роСить ноги боСі.) Прочитайте цю скоромовку. Що ви чуєте? Промовте її ще раз.  Гадаю, ви помітили, що під час промовляння звуки [с], [с׳] наштовхуються на інші звуки, ускладнюючи промовляння слів.

Керівник гуртка: Існує багато вправ для того, щоб розвивати та вдосконалювати мову людини. Крім скоромовок, сьогодні ми попрацюємо і з чистомовками, які мають такі ж завдання у вдосконаленні дикції. Ми разом з вами виконаємо деякі вправи, щоб оволодіти цим мистецтвом.

1 вправа «Артикуляційна гімнастика»

Набираємо повітря у груди та видихаємо  «а-а-а». Але спочатку давайте тихенько, потім своїм голосом, потім голосно.

Прочитати віршик, чітко та правильно вимовляючи звук «А» (вірш запис на дошці)

 Абрикос – Анфісі,

Аличу – Алісі,

Акваланг – Антону

Віз Андрійко з Дону.

Набрали повітря у груди та видихаємо  «о-о-о». Але спочатку давайте тихенько, потім своїм голосом, потім голосно.

Олень охоче в оселі прибрав,

До нього осел на обід завітав.

  •                   Наступне завдання: Прочитати віршик, чітко та правильно вимовляючи звук «У»:

Жив собі Удод у лісі,

Мав гніздечко на узліссі,

Був учителем поважним,

і до учнів був уважним.

А тепер давайте разом прочитаємо чистомовку, чітко вимовляючи  звуки «И» та «І».

Мама мила Мілу милом Міла мило не любила (спочатку повільно, потім швидше).

  •                   правильно вимовляючи звук «Е» (скоромовка  записана  на дошці)

Лелека, лелека, літаєш далеко (швидко прочитати).

- А тепер давайте спробуємо з вами розучити скоромовку «Босий хлопець сіно косить. Роса росить ноги босі». Скоромовку треба вимовляти через дуже повільну, чітку мову. Після довгого та багаторазового повторення одних і тих же слів скоромовки мовний апарат стає настільки вправним, що привчається виконувати ту ж роботу в дуже швидкому темпі. Важливо  навчитися вимовляти скоромовку чітко, розбірливо і швидко.

Потрібно промовляти кожну скоромовку спочатку беззвучно, але артикулюючи, потім переходити на шепіт і лише потім – вголос, спочатку в повільному темпі, а далі – в швидкому, пам’ятаючи про чіткість вимови скоромовки

Правила роботи зі скоромовкою

1. Прочитати скоромовку повільно, по складам.

2. Промовити текст чітко, пошепки.

3. Проговорити скоромовку вголос повільно та чітко.

Пам’ятайте: щоб навчитися говорити швидко -  потрібно навчитись говорити повільно.

Коли повністю вивчили та попрацювали над текстом, можете проговорити її з інтонацією. Можна навіть проспівати її як пісню. Якщо ви впевненні в собі, продемонструйте швидкість вашого мовлення.

2 вправа «Скоромовка» Приклади скоромовок. (Діти розповідають свої скоромовки)

Перерва

3 вправа «Зелен гай»  Прочитати вірш емоційно. (Додаток 3)

4 вправа «Захворіло ведмежа» - аудіовірш

5 вправа «Інтонація» (додаток 4)

Потрібно промовити фразу “Яка у нього професія” різною інтонацією. Гуртківці по черзі беруть із капелюха картки із зазначеним тоном (захоплення, співчуття, презирство, зневагу, питання, заздрість, питання-перезапит, здивування, страх, засудження, єхидство, радість, тривога,  полегшення).

6 вправа «Яким тоном розмовляють з Попелюшкою…» Для цього вам потрібно визначити, яким тоном розмовляють з Попелюшкою батько, мачуха, сестри, фея і принц.

Слова для довідок: добрий, злий, захоплений, байдужий, грубий, ніжний, здивований, переляканий, сумний, офіційний, дружній, співчутливий, зневажливий.

7 вправа Етюд «Після контрольної» Показати етюд на тему «Обговорення уроку, на якому писали контрольну роботу» (диби-диби)

 

ІІІ. Підсумок заняття. (10 хвилин)

Керівник гуртка: Діти, тож давайте з’ясуємо, що ви навчилися, сьогодні на занятті.

Керівник гуртка: діти, красива мова потрібна не тільки акторам, вона дуже важливий чинник для успіху в кар’єрі та особистому житті.

І пам’ятайте, що тільки регулярне виконання всіх вправ зі сценічного мовлення гарантує вам хороший і стійкий результат. Щоб тренування дикції було справді результативним, треба уважно стежити за вимовою кожного звука, не захоплюватися передчасно швидкістю читання, доки не буде досягнуто чистоти артикуляції. Лише після кількох тренувань темп читання можна буде потроху збільшувати і поступово довести до найшвидшого. Але й тоді не треба забувати, що головне завдання актора – максимальне збереження якісної артикуляції.

ІІІ Заключна частина.

  Підведення підсумків.

Ми всі сьогодні дуже добре попрацювали. Заняття було дуже насиченим теоретичним матеріалом, який ми закріплювали практичними вправами. Ми говорили про дихання, дикцію, виховання голосу, робили вправи на тренування голосу, вивчали правильну артикуляцію. Важливість тренування дихання і голосу у роботі актора очевидна. Тільки комплексне тренування допоможе оволодіти гучним, виразним словом.

Вправи на правильне дихання і вимову ми включимо пунктом у подальші  заняття.

А знання з яких предметів ми використали на сьогоднішньому занятті? (біологія (голосовий апарат), математика (рахували при виконанні вправ), література (фольклор і вірші)

Гадаю, що навички, здобуті сьогодні, допоможуть вам у майбутньому краще виконувати ролі.

Вправа «Чарівна мавпочка»

- У мене в руках м’яка іграшка - мавпочка, яка допоможе нам сказати один одному добрі слова чи побажання (передати по колу). Я рада Вас всіх бачити, здорово, що ми з Вами зустрілися! Я щаслива, що ви у мене є.

 

Рекомендації до проведення аналогічних занять.

Колективно виконувати вправи для голосу не рекомендується. Дозволити заняття з голосу вдома керівник може лише тоді, коли впевнений, що учні добре засвоїли вправи. Деякі вправи і терміні учням бажано занотовувати.

Керівнику бажано виготовити наочність – таблиці, для полегшення пояснення і запам’ятовування.

Обов’язкове використання перерв, бажано із зміною діяльності (Руханки).

 

Відомості про керівника гуртка:

 Савченко Інна Михайлівна, 1967 р.н., освіта вища, Сумський державний педагогічний інститут ім.. А.С. Макаренка. Стаж роботи – 28 років.

смт. Краснопілля, вул. Кірова, 26.

 

 

 

Додаток  1

У четвер четвертого числа о четвертій дня у центрі столиці садівник розсадівникувався. Та так розсадівникувався, що разом з садом роз висадив ще й сад азалій, сад каприфолій та розарій у садочку навпроти потім ще навпроти, та ще навпроти. Там, де росла липа біля Пилипа, який жив із Пилипицею та пилипилинятами. Як раз із пилипилинятами у цей час пиляв Пилип поліна з лип. Притупив пилку Пилип. А потім Пилип і Пилипко поливали липки. Виросли липки й у Пилипа, й у Пилипка. А Пилипиця напекла пироги перепечені, перцем переперчені. Бо була засмучена, змучена, та вимучена тим, що всю ніч миші в шафі шаруділи, шість шарфів шерстяних з`їли. І хотіла влізти в шафу кішка, там де шурхотить у шафі мишка. Але мишка раз прийшла до кішки, уклонилась кішці в ніжки, кішці – смішки, мишці – нітрішки. Та обидва потім так вимокли перемокли під жахливою зливою під кущем, з жуком та джмелем, що здружилися. Тому був собі коточок, украв собі клубочок – та й сховався в куточок. А Пилипиха плакала-неплакала, їй плакати – нема коли. Та так з відчаю, що шарфи з’їли, голосила переголосила, що заболіло горло в господині, бо багато говорила, переговорила, перенаговарювала на мишку, кішку, й сусідську кішку й мишку, та ще й шишки на сосні та шашки на столі. І побігла стежинами, поміж ожинами, туди, де у діброві - дуби, під дубами - гриби, трава - між грибами, хмарки - над дубами. Й млин стоїть, скоро не вистоїть. Прилетіли горобці – говорили про крупці; не про крупці, не про крупицю, а про крупячко. От і набрала Пилипиця на млинІ борошна та крупячка жменями й торбинами. А на пагорбі одна торба впала та котилася з високого горбА, в торбі паляниця Пилипу й Пилипиці. Пилип знизу верещить, Пилипиця зверху пищить, торбина тріщить. Одначе котилася вона, не перекотилася, тріщала та не тріснула. Як раз у цей час їхала Хима до Максима візком-тарадайкою; тарадайка торохкоче, сива кобила везти не хоче. Бо підкова клокоче. Наче лелека до лелеченят летіла й клекотіла. От біля тарадайки з її хазяйкою й спіймала Пилипиця торбицю. А поруч чорно-білий чорногуз у болото чорне вгруз і чапля сохла, чапля чахла, чапля здохла. Дорогою Пилипиця зупинилася біля броду, біля саду, там де бабин виоран город. Де барабанять по городу бараболя та горох. А горох у городі виріс небувалий, одначе горобці город пограбували. Одне втішило, що бабин біб розцвів у дощ. Буде бабі біб у борщ. Набрала й бобів собі господиня, й гороху. А трохи далі в горішнику горішенька горішками обвішана. Обтрушують горішки Орішка та Тимішка. Попросила в малих малу жменю малих горіхів для милих своїх малих. Їхній батько Гриць ніс горіх через поріг. Став на горіх, упав на поріг. Тому що всю ніч пильно поле пильнував, перепелів полював. А Пилипиця згадала, як приснивсь сьогодні сон сусідці, що приніс їй сусіда сік з суниці. То вона вже за суницю не питала, лише горіхів повну жменю набрала. Й побігла знов Пилипиця поміж ожинами назад стежинами додому, щоб напекти для синців-молодців свіженьких млинців, пироги ж були - перепечені, перцем переперчені. А вона ж, мов та квочка, що ходить коло кілочка, водить діточок коло квіточок, над своїми синами носиться без устану. Тому за годину були у печі смачні та гарячі пшеничні калачі. Зі свіжою ожиною, бабиними бобами, горохом та сиром з горіхами з орішника, що збирали Тимошка й Оришка. І хвалили молодці ті млинці на молоці і гарячі калачі, що пеклися у печі Коржі – з медом, коржі – з маком, і смажЕня – з пастернаком, і галушкИ – з лютим перцем, господиню з добрим серцем, що ще й сусідам усім за спасибі дала ще й хрону, дала риби, мАківку – до мачини, перченятко – до перчини. А потім чорним вечором пригощала й синів, й гостей чаєм з печивом. А дідусь Опанас купив ананас. Кликав: приходьте до нас – почастуємо вас. А Пилипиця стільки наготувала переготувала, що не до ананасів їй було, і вона кликала перекликала усіх сусідів, та їхніх сусідів із сусідніх дворів до себе, та накликала усе місто. Їли їли не переїли, та ще й на завтра лишилося. Тож хочеш їсти калачі – не лежи на печі! От такий вийшов бенкет на весь світ, а все через того садівника, що розсадівникувався своєю розсадою роз.

 

 

 

 

Додаток  2

 

 

 

 

 

 

 

                            3

5

Л

І

Ч

И

Л

К

4

С

К

О

Р

О

М

О

В

К

А

 

О

 

 

 

 

 

 

                                        2

Л

И

С

К

О

В

1

З

А

Г

А

Д

К

А

 

 

А

 

З

К

А

 

 

Додаток  3

Грім. Марія Познанська

Зелен-гай і синя річка

стали темними, як нічка,

стихла вся земля.

Вітер трави не колише,

задрімали, сплять у тиші

луки і поля.

Раптом в небі,

там, де хмари,

хтось немов з гармати вдарив:

то озвався грім!

Дощові упали бризки.

Від дощу шумлять берізки

листячком своїм.

І, злякавшись громовиці,

стрепенувся на травиці

коник-стрибунець.

Грав на скрипочку він зранку,

щиру пісеньку-веснянку

обірвав гравець.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  4

захоплення

співчуття

презирство

питання

заздрість

здивування

страх

радість

тривога

полегшення

 

 

docx
Додано
11 березня 2020
Переглядів
3699
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку