Тема. Розподільна властивість множення
Мета: повторити розглянуті в 5 класі способи запису та застосування розподільної властивості множення та поширити її на множення раціональних чисел.
Тип уроку: систематизація та узагальнення знань.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
Вибірково перевіряємо зошити.
Усні вправи (фронтально)
а) +; б) - ; в) 2 - 1; г) 3 + 1; д) · ; є) · ;
ж) 4 · 5; з) 4 · 10; к) : ; л) : ; м) 0 : 4; н) 1 : 1.
-33 · 50 та -11 · 150; -45 · 13 та -26 · 22.
II. Актуалізація опорних знань
а) 39 · 10 + 10 · 21; б) 45 : 13,5 - 45 · 12,5; в) 4 · 5?
а) 5а + 3а; б) 5 · (а + b); в) 3а – а; г) 8а; д) 2а; є) 5а + 5b; ж) 15а2; з) 5а - 3а.
III. Систематизація та узагальнення знань
Після виконання завдання 1 та завдання 2 учні «здогадуються», що мова на уроці піде про використання розподільної властивості множення (учні повинні мати уявлення про цю властивість і способи її використання з 5 класу) для множення раціональних чисел. Тому завданням учителя є не стільки пояснення нового матеріалу, скільки узагальнення та систематизація знань учнів з цього питання. Аналогічно до розглянутого питання «Сполучна і переставна властивості множення» ми працюємо над тим, щоб учні усвідомили, що:
|
Конспект 34 |
Розподільна властивість множення |
|
1. Розкриття дужок: a(b + c) = ab + ас. 2. Винесення спільного множника за дужки: ab + ас = а(b + с) |
Приклад 1. а) -5(а + 0,3) = (-5) · а + (-5) · 0,3 = = -5а + (-1,5) = -5a – 1,5; б) - 4 · 9 = = = (-4) · 9 + · 9 = -36 + (-3) = -39. 2. а) 4 · (-3) + 4 · 7 = 4 · (-3 + 7) = 4 · 4 = 16; б) 5х – 4х = х(5 – 4) = х · 1 = х. |
IV. Вдосконалення вмінь, відпрацювання навичок
Оскільки на вивчення теми програмою відводиться 3 години, автор вважає доцільним розділити навчальний матеріал на дві частини: на цьому уроці займаємося обчисленнями (робота із числовими виразами), на наступному — робота з буквеними виразами; на третьому — узагальнюємо матеріал, пишемо самостійну роботу.
Усні вправи
г) 54 · (-8) + 54 · 9; д) 25 · 90 +25 · (-86); е) +3 · 3; ж) -3 · (-9).
-3 · 2 + 3 · 7; -0,3 · 0,2 + 0,1 · (-0,7); -3,4 - 5,4.
Письмові вправи
Обчисліть:
г) 91 · 31 – 32 · 91 + 91; д) 1,4 · 1,9 – 3,2 · 1,4 – 1,4 · 8,7;
є) -5 · - · ; ж) · - · - · .
а) 78 · 62 + 13 · 78 - 75 · 68; б) 54 · 36 - 42 · 54 + 6 · 74;
в) 478 · 27 + 28 · 478 - 678 · 55; г) 4,8 · 6,5 - 8,5 · 6,8 + 2 · 4,8.
Завдання 1. Особливу увагу звертаємо на те, що, перш ніж виносити спільний множник за дужки, треба зрозуміти, які доданки записані (тобто відпрацьовуємо поняття «алгебраїчна сума»).
Завдання 2. Знову в дужках маємо алгебраїчну суму, а тому враховуємо це під час множення.
Наприклад
а) 6 · = 6 · = 6 · + 6 · = 2 + (-3) = -1 і т. д.
Завдання 3. Вправа є підготовчою для вироблення уявлення про спільний множник як найбільший спільний дільник доданків.
Завдання 4. Вчимося використовувати прийоми швидкої лічби — подаємо один з доданків як алгебраїчну суму розрядної одиниці та числа ±1.
Завдання 5. Послідовне кількаразове використання розподільної властивості.
V. Підсумок уроку
Ще раз нагадуємо учням (після розв'язування № 4 та № 5 це дуже наочно), що використання розподільної властивості множення дозволяє в багатьох випадках досить складні дії робити усно.
VI. Домашнє завдання
а) -7,2 · (-15) * 100; б) 100 · (- 3) * 300; в) 0,2 · (-14) * -2,5.
а) 36 · 28 + 36 · 39 - 67 · 46; б) 3,4 · 4,5 - 3,4 · 10,6 + 6,1 · 4,4.
а) · (-6); б) .
Додаткова вправа
Як обчислити усно: 11 · 99; (-11) · (-273); 99 · (-273)?