Проведено вчителем початкових класів Демешкевич М. А.
Дата проведення: 09.11.14
Клас: 1.
Тема: Ой, яка чудова українська мова!
Мета: розширювати уявлення дітей про історію становлення української мови; формувати почуття національної гідності, усвідомлення власної мовної ідентичності, гордість за приналежність до українського народу; виховувати почуття патріотизму, бажання спілкуватися рідною мовою.
Обладнання: збірка віршів Д. Г. Білоуса «Чари барвінкові», «Кобзар» Т. Шевченка.
Форма проведення: мовна гра.
Література:
1. Садовнича В. В. Велика книга маленького українця. Захопливі розповіді з історії, природознавства та народознавства України. – Х : Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2013. – 352 с.
2. Сидоренко К. Л. Цікаві ігри та вправи на уроках української мови в початкових класах : методичний посібник / К. Л. Сидоренко. – Тернопіль : Мальва – ОСО, 2010. – 80с.
3. Система виховання у початковій школі (за Національною програмою виховання МОН України) / Упоряд. А. В. Лихва. – 3-тє вид. – Х.: Видавнича група «Основа», 2012. – 373 с.
4. Улюблена читанка. Найкращі українські твори для дітей / укл. А. А. Ємець, О. В. Шапка. – Х: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2013. – 320 с.
5. Барвінок. – 2003. – № 9. – С. 26.
Хід бесіди
I. Організаційна частина
1. Привітання
– До нас на гостину запрошуємо щиро. Ми вам готували цікаві вірші, складали тексти, добирали мовні цікавинки, розучували вірші-руханки.
2. Девіз
– Повторимо девіз (виконуємо рухи)
Я, ти, він, вона,
Україна в нас одна.
Україна в нас єдина,
Всі ми діти твої, Україно.
Українські діти люблять рідну мову.
Наша рідна мова – диво калинове.
Сонячне проміння, хвильки по ріці…
Доля мови, діти, у вашій руці.
3. Оголошення теми та мети
– Ми сьогодні зібралися, щоб вшанувати та возвеличити свою мову. Батьківщина починається з батька і матері, з оселі, де ви вперше побачили світ, з мови, якою розмовляють ваші батьки, з подвір’я, по якому ви бігали, з села чи з міста України, де ви народилися. А Україна – це наша Батьківщина.
II. Основна частина
– Українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’їна. Наша мова – прекрасна, барвиста, наче дощова веселка. Учні нашого класу підготували вірші про рідну мову. Дамо їм слово.
Рідна мова
Розвивайся, звеселяйся,
моя рідна мово,
у барвінки зодягайся, моє щире слово.
Колосися житом в полі,
піснею в оселі,
щоб зростали наші діти
мудрі і веселі.
Щоб на все життя з тобою
ми запам’ятали,
як з колиски дорогої
мовоньку кохали.
Любов Забашта
Українські діти всім говорять сміло:
Свій народ любити – то велике діло!
Лиш по-українськи любо говорити
І по-українськи Господа молити.
Треба й чужі мови старанно вивчати,
Та з усіх найбільше рідну шанувати.
А. Незнаний.
Ой, яка чудова українська мова!
Не загинула вона у течії віків.
Мова солов’їна, мова колискова,
Рідного народу і моїх батьків.
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.
Як ту мову нам забути,
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила.
Ой, яка чудова,
Світла і багата
Українська мова,
Мова мами й тата!
Мова мами й тата,
Діда і бабусі.
Знаю її добре,
Ще й краще навчуся.
Марійка . Підгірянка
Українська мова
Золоте курчатко
В золотій торбинці
Принесло сьогодні
Літери дитинці.
А дитинка з літер збудувала слово.
І звучить, як пісня,
Українська мова.
Г. Чубач
II. Основна частина
– Запрошуємо до слова наших юних науковців, які підготували цікаві відомості про нашу мову.
День української писемності та мови щороку відзначають в Україні 9 листопада. За православним календарем це день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця.
На звання найчастіше вживаної в мовленні літери в українській мові претендують кілька голосних – «а», «о», «е». Натомість буквою, з якої починається найбільша кількість слів в українській мові, є «п». Найрідше вживаною буквою українського алфавіту є «ф».
Паліндром (перевертень) – це слово, словосполучення чи фраза, які можна читати і зліва направо, і справа наліво, причому звучання та значення в обох випадках є однаковим.
Приклади слів-паліндромів: біб, діді, корок, Кирик, ротатор, тартрат (сіль винної кислоти).
Найдовшою фразою-перевертнем в українській мові є «Аргентина манить негра».
– Мабуть, ви вже стомилися сидіти за партами? Відпочинемо, нагадавши наші улюблені ігри-рухавки.
У долині жив удав.
Удавав, що він все знав.
Удавав, що все умів.
У траві хвостом вертів.
У ріку лише дивився –
Удавав, що вже умився.
Г. Чубач
Автобус їде по алеї,
Акація цвіте в садку,
А ми, зібравшися під нею,
Абетку вивчимо легку.
Н. Забіла.
Носик носу носа втер –
Носа не дере тепер.
О. Орач.
Мама – сонечко
Мама – сонечко в сім’ї,
Ми – промінчики її.
Якщо сонечко в оселі,
То промінчики веселі.
Л. Савчук.
Буква «О» така от кругла,
Хто не бачив – подивись:
Наче сонце, наче бублик,
Мов обручик – хоч котись!
В. Гринько
У лісі зеленім
Метелик пригожий.
Ось крильця згорнув –
І на «В» став він схожий.
В. Федієнко
То не ляпка-закаляпка,
Не карлючка на листку –
Буква «Л» зігнула лапку,
Наче в кішечки, м’яку.
Буква «с», буква «с»…
Усміхається Олесь:
Мов пів бублика смачного.
І чому це він не весь.
– Пригадайте, на уроках риторики ми вчилися складати тексти із слів, що починається тією ж буквою. Які тексти підготували ви?
Квіти квітнуть, кавуни,
Кругом криком крякають
Качки, колом кактус квітне,
Крім колючок. Кращий край –
Кіровград квітучий! (Мартинюк Давід).
Заєць, забачивши зебру, запримітив, забіг, заховався. Зебра засмутилася, засумувала, заплакала. Заєць зглянувся – з зеброю Зорею зустрівся. Зраділа зебра Зоря – заспівала, затанцювала. (Борщ Максим).
Кіт крався коридором. (Щуров Владислав).
Сьогодні свято сонця. (Соловйова Яна).
Ми малюємо машину. Машина маленька. Мама може мити машину. Моя мама – молодець. (Скороход Дмитро).
Осінню Оскар опинився один обабіч особливого озера. Озеро облагородив, обступив очерет. Орангутанг, обідаючи, обгризав очерет. Орел облетів обрій. Олень обскакав обрив. Обачливий Оскар озирнувся, обдивився, обстежив, обміркував. Озеро очарувало Оскара. (Холодовський Оскар).
III. Заключна частина
– Мова – це безмежний океан слів, багатство думок, краса художніх творів. І саме від нас залежить, чи буде мова розвиватися і збагачуватися далі, чи буде цвісти калиновим цвітом.
– Хоча ми навчаємося тільки ще у 1 класі, ми показали, що теж багато вміємо та знаємо. Сподіваємося, шановні гості, вам сподобалося.
Клятва
Мова кожного народу
Неповторна і – своя,
В ній гримлять громи в негоду,
В тиші – трелі солов΄я.
На своїй природній мові
І поточки гомонять,
Зелен-клени у діброві
По-кленовому шумлять.
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту – на віки –
Українську рідну мову
В дар дають мені батьки.
Берегти іі, плекати
Буду всюди й повсякчас, –
Бо ж єдина – так, як мати –
Мова в кожного із нас.
В. Лучук