Розробка позакласного заходу "Лінгвістичний брейн - ринг для учнів 9 - 11 класів та учителів до Дня української писемності та мови"

Про матеріал
Засвоїти та поглибити знання з предмету Українська мова. Сформувати, удосконалити та розширити пізнавальні, дослідницькі та творчі навички знання та уміння учнів. Поринути в історію створення Дня української писемності та мови.
Перегляд файлу

Лінгвістичний брейн – ринг для учнів 9 – 11 класів та учителів до Дня української писемності та мови

Участь у лінгвістичному конкурсі беруть 2 команди по 5 членів у кожній команді

Учитель: Рідне слово! Скільки в ньому чарівних звуків, животворного трепету й вогню! У кожному слові найтонші відтінки почуттів і переживань, у кожному свій аромат.

Рідна мова!... Вона неповторна, співуча, мелодійна, бо увібрала в себе шум вічнозелених смерек, гомін полів і морів, запах лугів і трав. Переткана червоною калиною, хрещатим барвінком, вишневим цвітом, запашною рутою – м’ятою. Сила слова безмежна! Воно здатне робити диво, бо хвилює найтонші струни людського серця.

Ми сьогодні з вами зібралися не просто так. Нас зібрало у цій залі чудове свято мови, письма та словесності – День української писемності та мови.

1) Історія писемності

Перші спроби письма відносяться приблизно до 35 – 50 віків до нашої ери. Спочатку це була гілочка пальми – знак миру. Потім – схематичне зображення предмета чи якогось явища. І нарешті – ієрогліфи.  Прямим попередником слов’янської мови – є алфавіт, створений великими просвітителями слов’ян – братами Кирилом і Мефодієм.

Кириличний алфавіт (створений братами) з ХІ ст. широко застосовується в історичній та світській літературі східних слов’ян. Від давньоруського періоду його успадкували всі три східнослов’янські народи: російський, український та білоруський .

Вперше українську народну мову було піднесено до рівня літературної наприкінці XVIII століття з виходом у 1798 році першого видання «Енеїди» Івана Котляревського, який вважається зачинателем нової української літературної мови.

2) З історії свята

6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться: «На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: «Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця».

3) Рідна мова

Буду я навчатись мови золотої

У трави – веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

Буду я навчатися мови – блискавиці

В клекоті гарячім кованої криці,

В корневищі пружному ниви колоскової,

В леготі шовковому пісні колискової,

Щоб людському щастю дбанок свій надбати,

Щоб раділа з мене Україна – мати.

А. Малишко

Питання учителя: «Готові навчатися?» Тоді поїхали

Частина 1. Представлення команд

Кожна команда по черзі представляє свою назву, девіз, емблему. Проводиться жеребкування команд для подальшої участі у конкурсах.

Частина 2. Розминка

Команди по черзі дають відповіді на питання:

1.Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2.Скільки голосних букв в українському алфавіті? (10)

3.Скільки звуків в українській мові? (38)

4.Яка буква алфавіту не передає звук? (ь)

5.З якої голосної букви не можуть починатися слова? (и)

6.Який знак зазвичай ставимо після букв б, п, в, м, ф? (апостроф)

7.Які бувають форми мовлення? (усне, писемне)

8.Які є типи мовлення? (розповідь, опис, роздум)

9.Які знаєте види мовленнєвої діяльності? (аудіювання, читання, говоріння, письмо)

10.Яка літера найчастіше вживається в українській мові? (п)

Частина 3. Абракадабра

Із запропонованих слів потрібно скласти якомога більше нових слів за 2 хвилини

І. Велосипед

ІІ. Гербарій

Частина 4. «Незвичайна математика»

Шляхом здійснення математичних дій утворити слова

І. Поспішайко

ІІ. Пізнайко

Частина 5. «Загадки – жарти»

Команди по черзі розгадують загадки

1. Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (під мокрим)

2. Без чого не буває криниці? (без дна)

3. У який горщик не можна налити води? ( у повний)

4. Що буде козі, коли їй мине 7 років? ( восьмий піде)

5. Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море?

( мокрим)

6. Де є річка без води? (на карті)

7. На яке питання не можна відповісти «ні»? (ти мене чуєш?)

8. Які ключі до неба добираються? (журавлині)

9. Від чого у качки лапи червоні? (від колін)

10. Що важче: 1 кг пір’я чи 1 кг заліза? (однаково)

Частина 6. «Творча майстерня»

З поданими словами кожній команді необхідно скласти чотиривірші таким чином, щоб саме ці слова римувалися

Дитина, Єдина

Дбає, Навчає.

Частина 7. «Вгадай мелодію»

Команди по черзі вгадують мелодії народних пісень, одну на вибір співають

І. «Два кольори»

ІІ. «Пісня про рушник»

Частина 8. «Фразеологічна пантоміма»

Показати фразеологізм так, щоб глядачі їх вгадали. Розтлумачити значення.

І. Намилити шию

Зуб на зуб не попадає

ІІ. Надувати губи

Накивати п’ятами

Частина 9. «Народ скаже, як зав’яже!»

Продовжити прислів’я

Гостре словечко коле сердечко.

Вік живи, вік учись.

Вчення – світ, а невчення тьма.

Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.

Хто рано встає, тому Бог дає.

Хто людей питає, той багато знає.

Частина 10. «Капітан – скоромовець»

Капітани кожної команди по черзі декламують скоромовки

І. Бабин біб розцвів у дощ,

Буде бабі біб у борщ.

ІІ. Дзижчить над житом жвавий жук,

Бо жовтий він вдягнув кожух.

 Підведення підсумків заходу і нагородження учасників грамотами

Заключне слово вчителя.

В землі віки лежала мова

І врешті вибилась на світ.

О мово, ночі колискова!

Прийми мій радісний привіт.

Навік пройшла пора безславна…

Цвіти і сяй, моя державна…

Олександр Олесь

docx
Додано
31 липня 2021
Переглядів
648
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку