Урок на тему: "Спільнокореневі слова і форми слова"

Про матеріал

Тема: Спільнокореневі слова і форми слова

( за підручником О.П.Глазової «Українська мова. 5 кл./ Видання нове, доопрацьоване – К.: Освіта, 2018 )

Мета: повторити й поглибити знання учнів про корінь і спільнокореневі слова,; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити корінь слова і добирати споріднені слова; розвивати творчі вміння використання спільнокореневих слів , збагачувати словниковий запас; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти формуванню самостійності, витримки, кмітливості, доброзичливості.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. АОЗ.

Слово вчителя

Казка про частини слова(продовження)

Корінь, Префікс, Суфікс і Закінчення оселилися поряд. Їхні хатки були чепурними і гарними, привертали увагу подорожуючих.

( на дошці – зображення чарівних будиночків, дах яких-це графічні зображення кореня, префікса, суфікса, закінчення)

- А чи зможете ви розпізнати будиночки друзів?

Завдання: знайти будиночок кожної частини слова і коротко про неї розповісти. ( відповіді учнів )

(Продовження казки)

Жили частини слова дружно, запрошували один одного на гостини, грали в ігри. Та одного разу Префікс, Суфікс і Закінчення так захопилися грою, що не помітили, як Корінь пішов. Коли ж друзі захотіли біля будиночків виростити рослини, та не прості, а рослини-слова, дерева-слова, кущі-слова, то нічого не вийшло: рослини починали в'янути навіть не випустивши жодного листочка. Залишався єдиний вихід – попросити поради у мудрої бабусі Української Мови. Та їх уважно вислухала і сказала:

- А де ваш друг Корінь? Чому його немає з вами? Адже без кореня не росте жодна рослина, як і без кореня немає більшості слів. Саме в корені міститься основне значення слова.

Соромно стало друзям, що забули про Корінь. Та друг не ображався, натомість, дав їм корінь «МИР», який ті посадили в землю.

ІІ. МНД. Оголошення теми і мети уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (§13)

1. Робота з підручником ( ст.77) – коментоване читання. Бесіда:

- Корінь слова – це…

- Спільнокореневі (споріднені) слова – це…

- Спільнокореневі слова відрізняються одне від одного:

*закінченнями (кум[Ø] — кум[а]);

*префіксами (бити — розбити);

*суфіксами (ліс — лісник).

*Вони можуть належати як до однієї, так і до різних частин мови (школа — шкільний, читати — читання, п'ять — п'ятірка).

2. Завдання-дослідження.

- Яке ж гарне і розлоге дерево виросло. Дерево спільнокореневих слів. (вчитель прикріплює листочок-слово до зображення дерева, інші спільнокореневі слова до слова «мир» повинні придумати і записати учні)

- Допоможімо друзям – частинам слова виростити дерево спільнокореневих слів.

МИР: мирний, мирова, миритися, примирення, мирилки, помирились, миротворець, сумирний.

- Навколо будиночків друзів виросло багато дерев-спільнокореневих слів, рослин-слів. Господарі їх добре доглядали. Раділи й милувалися своїми творіннями частини слова. Вирішили будь-що бути разом. Префікс стояв завжди перед Коренем, Суфікс – після Кореня, а Закінчення після Суфікса.

3. Виконання вправ.

- Вправа № 146 ( речення 4): підкресліть спільнокореневі слова, виділіть корінь.

*Руханка.

- Робота в групах. Взаємонавчання.

І гр. – опрацювати матеріал підручника (ст..78), підготувати розповідь.

ІІ гр. – опрацювати матеріал підручника (ст..79), підготувати розповідь.

Після презентації свого матеріалу кожна група виконує Вправу №148:

І гр. - переписати і виділити суфікси у словах ( І );

ІІ гр. – переписати і виділити префікси у словах ( ІІ ).

Взаємоперевірка.

IV. Підсумок уроку.

Продовж речення: « Найбільше на уроці мене зацікавило…»

V. Домашнє завдання.

Вивчити матеріал підручника - §13,

Вправа №150 (пис.), №152 (усно)

Перегляд файлу

Тема: Спільнокореневі слова і форми слова

( за підручником О.П.Глазової «Українська мова. 5 кл./ Видання нове, доопрацьоване – К.: Освіта, 2018 )

Мета: повторити й поглибити знання учнів про корінь і спільнокореневі слова,; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити корінь слова і добирати споріднені слова; розвивати творчі вміння використання спільнокореневих слів , збагачувати словниковий запас; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти формуванню самостійності, витримки, кмітливості, доброзичливості.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. АОЗ.

Слово вчителя

Казка про частини слова(продовження)

Корінь, Префікс, Суфікс і Закінчення оселилися поряд. Їхні хатки були чепурними і гарними, привертали увагу подорожуючих.

( на дошці – зображення чарівних будиночків, дах яких-це графічні зображення кореня, префікса, суфікса, закінчення)

- А чи зможете ви розпізнати будиночки друзів?

Завдання: знайти будиночок кожної частини слова і коротко про неї розповісти. ( відповіді учнів )

(Продовження казки)

Жили частини слова дружно, запрошували один одного на гостини, грали в ігри. Та одного разу Префікс, Суфікс і Закінчення так захопилися грою, що не помітили, як Корінь пішов. Коли ж друзі захотіли біля будиночків виростити рослини, та не прості, а рослини-слова, дерева-слова, кущі-слова, то нічого не вийшло: рослини починали в’янути навіть не випустивши жодного листочка. Залишався єдиний вихід – попросити поради у мудрої бабусі Української Мови. Та їх уважно вислухала і сказала:

- А де ваш друг Корінь? Чому його немає з вами? Адже без кореня не росте жодна рослина, як і без кореня немає більшості слів. Саме в корені міститься основне значення слова.

Соромно стало  друзям, що забули про Корінь. Та друг не ображався, натомість, дав їм корінь «МИР», який ті посадили в землю.

ІІ. МНД. Оголошення теми і мети уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (§13)

1. Робота з підручником ( ст.77) – коментоване читання. Бесіда:

- Корінь слова – це…

- Спільнокореневі (споріднені) слова – це…

- Спільнокореневі слова відрізняються одне від одного:

*закінченнями (кум[Ø] — кум[а]);

*префіксами (бити — розбити);

*суфіксами (ліс — лісник).

*Вони можуть належати як до однієї, так і до різних частин мови (школа — шкільний, читати — читання, п'ять — п'ятірка).

2. Завдання-дослідження.

- Яке ж гарне і розлоге дерево виросло. Дерево спільнокореневих слів. (вчитель прикріплює листочок-слово до зображення дерева, інші спільнокореневі слова до слова «мир» повинні придумати і записати учні)

- Допоможімо друзям – частинам слова виростити дерево спільнокореневих слів.

МИР: мирний, мирова, миритися, примирення, мирилки, помирились, миротворець, сумирний.

- Навколо будиночків друзів виросло багато дерев-спільнокореневих слів, рослин-слів. Господарі їх добре доглядали. Раділи й милувалися своїми творіннями частини слова. Вирішили будь-що бути разом. Префікс стояв завжди перед Коренем, Суфікс – після Кореня, а Закінчення після Суфікса.

3. Виконання вправ.

- Вправа № 146 ( речення 4): підкресліть спільнокореневі слова, виділіть корінь.

*Руханка.

- Робота в групах. Взаємонавчання.

І гр. – опрацювати матеріал підручника (ст..78), підготувати розповідь.

ІІ гр. – опрацювати матеріал підручника (ст..79), підготувати розповідь.

Після презентації свого матеріалу кожна група виконує Вправу №148:

І гр. -  переписати і виділити суфікси у словах ( І );

ІІ гр. – переписати і виділити префікси у словах ( ІІ ).

Взаємоперевірка.

IV. Підсумок уроку.

Продовж речення: « Найбільше на уроці мене зацікавило…»

V. Домашнє завдання.

Вивчити матеріал підручника - §13,

Вправа №150 (пис.), №152 (усно)

docx
Додано
6 листопада 2018
Переглядів
15372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку