Тема: Спільнокореневі слова і форми слова
( за підручником О.П.Глазової «Українська мова. 5 кл./ Видання нове, доопрацьоване – К.: Освіта, 2018 )
Мета: повторити й поглибити знання учнів про корінь і спільнокореневі слова,; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити корінь слова і добирати споріднені слова; розвивати творчі вміння використання спільнокореневих слів , збагачувати словниковий запас; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти формуванню самостійності, витримки, кмітливості, доброзичливості.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. АОЗ.
Слово вчителя
Казка про частини слова(продовження)
Корінь, Префікс, Суфікс і Закінчення оселилися поряд. Їхні хатки були чепурними і гарними, привертали увагу подорожуючих.
( на дошці – зображення чарівних будиночків, дах яких-це графічні зображення кореня, префікса, суфікса, закінчення)
- А чи зможете ви розпізнати будиночки друзів?
Завдання: знайти будиночок кожної частини слова і коротко про неї розповісти. ( відповіді учнів )
(Продовження казки)
Жили частини слова дружно, запрошували один одного на гостини, грали в ігри. Та одного разу Префікс, Суфікс і Закінчення так захопилися грою, що не помітили, як Корінь пішов. Коли ж друзі захотіли біля будиночків виростити рослини, та не прості, а рослини-слова, дерева-слова, кущі-слова, то нічого не вийшло: рослини починали в'янути навіть не випустивши жодного листочка. Залишався єдиний вихід – попросити поради у мудрої бабусі Української Мови. Та їх уважно вислухала і сказала:
- А де ваш друг Корінь? Чому його немає з вами? Адже без кореня не росте жодна рослина, як і без кореня немає більшості слів. Саме в корені міститься основне значення слова.
Соромно стало друзям, що забули про Корінь. Та друг не ображався, натомість, дав їм корінь «МИР», який ті посадили в землю.
ІІ. МНД. Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (§13)
1. Робота з підручником ( ст.77) – коментоване читання. Бесіда:
- Корінь слова – це…
- Спільнокореневі (споріднені) слова – це…
- Спільнокореневі слова відрізняються одне від одного:
*закінченнями (кум[Ø] — кум[а]);
*префіксами (бити — розбити);
*суфіксами (ліс — лісник).
*Вони можуть належати як до однієї, так і до різних частин мови (школа — шкільний, читати — читання, п'ять — п'ятірка).
2. Завдання-дослідження.
- Яке ж гарне і розлоге дерево виросло. Дерево спільнокореневих слів. (вчитель прикріплює листочок-слово до зображення дерева, інші спільнокореневі слова до слова «мир» повинні придумати і записати учні)
- Допоможімо друзям – частинам слова виростити дерево спільнокореневих слів.
МИР: мирний, мирова, миритися, примирення, мирилки, помирились, миротворець, сумирний.
- Навколо будиночків друзів виросло багато дерев-спільнокореневих слів, рослин-слів. Господарі їх добре доглядали. Раділи й милувалися своїми творіннями частини слова. Вирішили будь-що бути разом. Префікс стояв завжди перед Коренем, Суфікс – після Кореня, а Закінчення після Суфікса.
3. Виконання вправ.
- Вправа № 146 ( речення 4): підкресліть спільнокореневі слова, виділіть корінь.
*Руханка.
- Робота в групах. Взаємонавчання.
І гр. – опрацювати матеріал підручника (ст..78), підготувати розповідь.
ІІ гр. – опрацювати матеріал підручника (ст..79), підготувати розповідь.
Після презентації свого матеріалу кожна група виконує Вправу №148:
І гр. - переписати і виділити суфікси у словах ( І );
ІІ гр. – переписати і виділити префікси у словах ( ІІ ).
Взаємоперевірка.
IV. Підсумок уроку.
Продовж речення: « Найбільше на уроці мене зацікавило…»
V. Домашнє завдання.
Вивчити матеріал підручника - §13,
Вправа №150 (пис.), №152 (усно)
Тема: Спільнокореневі слова і форми слова
( за підручником О.П.Глазової «Українська мова. 5 кл./ Видання нове, доопрацьоване – К.: Освіта, 2018 )
Мета: повторити й поглибити знання учнів про корінь і спільнокореневі слова,; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити корінь слова і добирати споріднені слова; розвивати творчі вміння використання спільнокореневих слів , збагачувати словниковий запас; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти формуванню самостійності, витримки, кмітливості, доброзичливості.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. АОЗ.
Слово вчителя
Казка про частини слова(продовження)
Корінь, Префікс, Суфікс і Закінчення оселилися поряд. Їхні хатки були чепурними і гарними, привертали увагу подорожуючих.
( на дошці – зображення чарівних будиночків, дах яких-це графічні зображення кореня, префікса, суфікса, закінчення)
- А чи зможете ви розпізнати будиночки друзів?
Завдання: знайти будиночок кожної частини слова і коротко про неї розповісти. ( відповіді учнів )
(Продовження казки)
Жили частини слова дружно, запрошували один одного на гостини, грали в ігри. Та одного разу Префікс, Суфікс і Закінчення так захопилися грою, що не помітили, як Корінь пішов. Коли ж друзі захотіли біля будиночків виростити рослини, та не прості, а рослини-слова, дерева-слова, кущі-слова, то нічого не вийшло: рослини починали в’янути навіть не випустивши жодного листочка. Залишався єдиний вихід – попросити поради у мудрої бабусі Української Мови. Та їх уважно вислухала і сказала:
- А де ваш друг Корінь? Чому його немає з вами? Адже без кореня не росте жодна рослина, як і без кореня немає більшості слів. Саме в корені міститься основне значення слова.
Соромно стало друзям, що забули про Корінь. Та друг не ображався, натомість, дав їм корінь «МИР», який ті посадили в землю.
ІІ. МНД. Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (§13)
1. Робота з підручником ( ст.77) – коментоване читання. Бесіда:
- Корінь слова – це…
- Спільнокореневі (споріднені) слова – це…
- Спільнокореневі слова відрізняються одне від одного:
*закінченнями (кум[Ø] — кум[а]);
*префіксами (бити — розбити);
*суфіксами (ліс — лісник).
*Вони можуть належати як до однієї, так і до різних частин мови (школа — шкільний, читати — читання, п'ять — п'ятірка).
2. Завдання-дослідження.
- Яке ж гарне і розлоге дерево виросло. Дерево спільнокореневих слів. (вчитель прикріплює листочок-слово до зображення дерева, інші спільнокореневі слова до слова «мир» повинні придумати і записати учні)
- Допоможімо друзям – частинам слова виростити дерево спільнокореневих слів.
МИР: мирний, мирова, миритися, примирення, мирилки, помирились, миротворець, сумирний.
- Навколо будиночків друзів виросло багато дерев-спільнокореневих слів, рослин-слів. Господарі їх добре доглядали. Раділи й милувалися своїми творіннями частини слова. Вирішили будь-що бути разом. Префікс стояв завжди перед Коренем, Суфікс – після Кореня, а Закінчення після Суфікса.
3. Виконання вправ.
- Вправа № 146 ( речення 4): підкресліть спільнокореневі слова, виділіть корінь.
*Руханка.
- Робота в групах. Взаємонавчання.
І гр. – опрацювати матеріал підручника (ст..78), підготувати розповідь.
ІІ гр. – опрацювати матеріал підручника (ст..79), підготувати розповідь.
Після презентації свого матеріалу кожна група виконує Вправу №148:
І гр. - переписати і виділити суфікси у словах ( І );
ІІ гр. – переписати і виділити префікси у словах ( ІІ ).
Взаємоперевірка.
IV. Підсумок уроку.
Продовж речення: « Найбільше на уроці мене зацікавило…»
V. Домашнє завдання.
Вивчити матеріал підручника - §13,
Вправа №150 (пис.), №152 (усно)