Розробка тренінговога заняття для учнів "Толерантність"

Про матеріал
Тренінг буде корисним для працівників психологічних служб заклаців освіти, класних керівників.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття «Вчимося розуміти й поважати інших»

Мета: познайомити учасників з типами, видами спіл­кування; поняттям «толерантність», ознаками толерантної лю­дини, правилами ефективного спілкування, орієнтовною схемою «Я-повідомлення»; надати знання про техніки ефективного спіл­кування; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування; розвивати адекватну самооцінку, уміння працювати в групах; виховувати спостережливість, активність, уважність до інших.

Обладнання: картки з правилами групи, картки із завдання­ми, «Дерево очікувань», «Дерево підсумків», маркери, квіточки, яблучка – роздатковий матеріал.

Хід заняття:

  1. Вступне слово

«Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші.

Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими,

якби не існувало між нами взаємної терпимості».

Г.Гвіччардіні – італійський історик, філософ-гуманіст

 Дуже важливим є терпимо, з розумінням, толерантно ставитися до поглядів, переконань, думок, традицій інших людей.

Останнім часом слово «толерантність» набуло значної популяр­ності, стало міжнародним терміном і важливим поняттям у світі.

У перекладі з латинської воно означає «терплячість». У суспільстві це означає «терпимість до ін­ших думок, поглядів, традицій тощо».

Для того щоб досягти успіху в житті, не витрачати сил на кон­флікти, «побутові війни», доцільно сформувати в собі толерант­ність як рису характеру, особливо в підлітковому віці.

Тому теоретичний і практичний матеріал нашого тренінгового заняття націлено саме на те, щоб навчитися навичок ефективної комуні­кації.

Існує вислів: «Спочатку подумай, а потім скажи». Однак дотримуватися цієї поради дуже складно. Але якщо ми все ж таки будемо думати про те, що і як ми говоримо, аналізувати свої думки та слова, ми навчимося спілкуватись і ефективно, і толерантно, і просто приємно. Цього можна й варто навчитися!

Ми познайомимося з типами та видами спілкування, будемо вчитися технік активного спілкування та практично їх відпрацьовувати.

  1. Вправа «Знайомство»

Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, сприяти згуртованості групи.

Для того щоб краще згуртуватися для роботи та краще познайомитися, проведемо вправу «Знайомство». Для цього розрахуйтеся на «перший-другий» — так ви утворите пари. У кожної з пар є завдання: протягом наступних трьох хвилин взяти одне в одного інтерв'ю. Щоб виконати завдання, партнерам потрібно назвати своє ім'я та відповісти на два запитання:

1. Що ти найбільше любиш робити?

2. Яка твоя заповітна мрія?

Далі пари по черзі представляють своїх партнерів. Наприклад: «Поруч зі мною — Антон. Більш за все він любить грати у футбол. Його заповітна мрія — подорож навколо світу».

Обговорення:

І.Які думки виникли у вас під час інтерв'ю?

2. Про що ви дізналися, слухаючи інших?

3. Вправа «Правила»

Мета: повторити правила, створити доброзичливу атмосферу.

На кожному тренінговому занятті існують певні правила, тож ми зараз виконаємо вправу «Правила», для того щоб їх повторити. Кожна пара отримує завдання.

На картці, яка є в кожної пари, записано одне з правил роботи нашої групи. Слід перелічити та коротко записати ті дії, які мають виконувати всі учасники для того, щоб це правило спрацювало. На виконання — 3 хв.

Кожна пара представляє своє правило.

Орієнтовними правилами можуть бути такі:

  1. Один говорить всі слухають.
  2. Поважати думку кожного мовця (не перебивати).
  3. Не критикувати один одного.
  4. Говорити тільки від свого імені.
  5. Обговорювати дії людини, а не людину.
  6. Тактовне (толерантне) ставлення один до одного.
  7. Визнавати право людини відрізнятися від тебе.
  8. Звертатися один до одного по імені.
  9. Добровільність, активність у розмові .
  10. Конкретність, лаконічність, відвертість у відповідях.

Обговорення:

І.Які думки викликала ця робота?

2. Що нам дає повторення правил?

4.  Вправа «Очікування»

Мета: усвідомлення учасниками власних цілей цього заняття.

На кожне заняття ви приходите, працюєте, чогось очікуєте. Отже, які цілі ви ставите перед собою на сьогоднішньому занят­ті? Кожен із вас отримав «квіточку», на якій запише свої очі­кування від сьогоднішнього заняття, від своєї роботи на ньому. На виконання — 2 хв

Тепер кожен із вас прочитає, що записано на його «квіточці», та прикріпить її на плакат «Дерево очікувань».

Обговорення: подивіться на наше дерево, яке так гарно зацві­ло. Про що воно говорить? Сподіваюся, що ми наприкінці заняття зберемо щедрий урожай!

5.  Інформаційне повідомлення «Толерантна людина»

Толерантна особистість знає і правильно оцінює себе, її добре ставлення до себе співіснує з позитивним та доброзич­ливим ставленням до інших.

Прошу вас звернути увагу на плакат та заслухати діалог двох осіб.

А. Це шість.

Б. Це дев’ять,

А. Та ні. Це шістка.

Б. Яка це шістка, коли це дев'ятка?

А. Це найсправжнісінька шістка.

Б. Ти щось плутаєш. Це справжня дев'ятка.

А. Чи ти з глузду з'їхав? Дивишся і не бачиш.

Б. Швидше за все, це тобі треба лікуватися!

І так далі.

Чому учасники не змогли знайти порозуміння?

Висновок. Невміння зрозуміти іншого, упевненість, що ваша думка єдина правильна, небажання побачити ситуацію очима іншого — найкоротший шлях до непорозуміння, а часто й до виникнення конфлікту.

Отже, якщо ви прагнете ефективно спілкуватися, треба по­водитися так, аби не ображати партнера, поважати точку зору іншого та його особистість незалежно від соціального становища, національності, індивідуальних особливостей, уподобань тощо. Таке спілкування називається толерантним.

6.  Вправа «Асоціативний ряд»

Мета: засвоїти поняття «толерантність», розширити його зміст,

А зараз «перші» номери створять одну групу, а «другі» — другу. Для того щоб розширити знання про толерантність, пропо­ную виконати вправу «Асоціативний ряд». Кожна група отримує завдання.

На плакаті, який ви отримали, записано слово «толерантність». Потрібно записати характеристики людини, які асоціюються зі змістом поняття «толерантність» і почати з першої букви верти­кального ряду. На виконання — 3 хв.

T — терплячий;

О — обережний, оптимістичний, об'єктивний;

Л — лояльний, люб'язний;

Е — емпатійний (звернення до тлумачного словника);

P — розважливий, розумний;

А — адекватний, акуратний у стосунках з іншими;

H — ненав'язливий;

T — тактовний;

H — ніжний;

І — інтелігентний, ініціативний;

С — стриманий, співчутливий;

Т — турботливий;

Ь — м'якість (символ толерантності).

Обговорення:

1. Які ваші враження від виконаного завдання?

2. Що нового ви дізналися?

3. Яка з характеристик притаманна кожному з вас?

4. Яку б ви назвали своєю? Повернення в коло.

7. Вправа «Я-повідомлення»

Мета: навчити учасників висловлювати свої почуття без оці­нок, невдоволення та образ.

Інформаційне повідомлення.

Важливо вміти виявляти то­лерантність у спілкуванні. У конфлік­тній ситуації, коли людина переживає сильні негативні емоції, з'являються проблеми з їх вираженням. Одним з ефективних способів вирішення цієї проблеми є усвідомлення своїх почуттів і промовляння їх партнеру. Саме цей спосіб самовираження і на­зивається « Я-повідомленням».

«Я-Повідомлення» — це усвідомлення та промовляння вголос свого стану у зв'язку із ситуацією, що склалася. Висловитися можна по-різному.

Порівняйте: «Я дуже хвилююсь, коли тебе немає вдома об 11-й вечора» і «Ти знову прийшов додому об 11-й вечора».

Використання в мові «Я-Повідомлення» допомагає виразити свої особисті почуття, не принижуючи іншої людини, дає змогу людині вислухати вас і спокійно вам відповісти. Розгляньмо схему «Я-Повідомлення».

Прошу вас поставити два стільці один навпроти одного і розіграти наступну  ситуацію використовуючи «Я-Повідомлення».

Ситуація. Ви з другом (подругою) домовилися зустрітися на ву­лиці. Ви почекали його (її) півгодини, а він (вона) так і не прий­шов (ла).

Обговорення:

1. Які висловлювання ми переважно використовуємо в повсяк­денному житті?

2. Чи важко вам було оперувати «Я-Повідомлення»?

3. Чому це важко було робити?

4. Що ви відчували, коли до вас зверталися з «Я-Повідомлення»?

 Повернення в коло.

8. Вправа «Дерево підсумків»

На початку заняття кожен із вас чогось очікував, і ви це за­писували. Від ваших очікувань розквітло дерево, і ми говорили, що наприкінці заняття будемо збирати врожай.

Кожний учасник отримує маленький аркуш паперу, вирізаний у вигляді яблука, на якому пропонується написати свої враження та думки від проведеного заняття. На виконання — 1 хв.

Потім кожен учасник по черзі зачитує і прикріплює «яблуко» на «Дерево підсумків».

Так із квітів, які розцвіли на дереві на початку заняття, ми зібрали врожай «яблук» — наших напрацювань та результатів роботи. Дякую за активну, ефективну роботу, виявлену заці­кавленість на сьогоднішньому занятті.

9. Ритуал прощання

Вправа «Я бажаю всім бути …»

Кожен учасник висловлює своє побажання всім іншим учасникам бажання бути …. (називає одну рису толерантності)

 

 

docx
Додано
9 грудня 2021
Переглядів
1107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку