Урок 9
Тема: Пісня – душа народу.
Історичні пісні (5 клас)
Мета:
Навчальна: познайомити дітей з українськими історичними піснями. Прививати любов до української народної культури, звичаїв Розвивати естетичні смаки дітей, вміння аналізувати прослухані твори
Розвиваюча: розвивати навички яскравого, образного виконання народної пісні
Виховна: познайомити дітей з історичними піснями. Прививати любов до української культури та звичаїв. Розвивати естетичні смаки та вміння аналізувати прослухані твори.
Музичний матеріал: Ук.н.п.»Ой на горі та женці жнуть»; ; М. Балема «Козацькому роду нема переводу»; «Гопак»
Обладнання: комп’ютер фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учитель. Діти, я рада вітати вас на уроці музичного мистецтва. Ми продовжуємо мандрівку у Країні музичного мистецтва.
Сподіваюся на плідну та творчу співпрацю.
Проте, для мене є важливим і ваші очікування від нашого уроку:
Охарактеризуйте їх за допомогою прикметників, до складу яких входять назви нот.
Наприклад:
Наш урок буде ДОброзичливим.
РЕзультативною
ПРЕзентабельною
НепеРЕвершеною
ФАнтастичною
Учитель. Я вам дуже вдячна. Сподіваюся, що ваші очікування стануть реальністю.
Учитель. Діти, я а яким настроєм ми продовжимо наш шлях?
Оберіть та покажіть нотку - смайлик, яка відповідає вашому настрою зараз? (діти виконують)
Учитель. Дякую. Можливо ваш настрій протягом нашого уроку зміниться.
Тож розпочинаємо.
Діти, у кожного із вас на парті лежить такий папірець (у вигляді яблучка). На цьому листочку ви будете записувати свої бали. Я буду задавати питання всі вони будуть коштувати – 0,5 балів. (пишу на дошці).
В кінці пари ми порахуємо бали, і той, хто набере:
12 балів – отримує 12 і так далі.
Учитель. Зрозуміло?
Учитель. Протягом двох уроків ми знайомилися з якою темою? (діти відповідають)
Молодці. Так ми знайомилися із «Календарно-обрядовими піснями».
Учитель. Добре. Зараз я пропоную пограти у гру «Так, Ні»
У кожного із вас лежать по два кружочка (червоний та зелений)
Учитель. Я буду зачитувати фати по темі «Календарно-обрядові пісня». Якщо ви згодні із цим твердженням, ви підіймаєте «зелений» кружочок, якщо не згодні – «червоний»
Зрозуміло?
Гра «Так, Ні»
Учитель. Я вам вдячна діти за відповіді. Я сподіваюся, що колядки та щедрівки, які ми розучили ви проспіваєте своїм сусідам, родичам за що отримаєте солодощі.
Домашнім завданням вам було створити «Музично-пісенний календар»
(перевірка домашнього завдання, діти оцінюють один одного)
Основна частина
Учитель. Сьогодні ми дізнаємося про події у світі й державі з газет, репортажів журналістів по телебаченню і статей в Інтернеті. А як було раніше, коли ще не існувало преси, радіо і телебачення, Інтернету? Наприклад, у часи козацтва?Упродовж багатьох віків, ще до появи письменства, народ творив своє геніально просте і величне мистецтво. Це казки, билини, прислів’я, пісні. Твори ці передавалися з уст в уста, від покоління до покоління.
Могутню історію нашого народу можна простежити через пісні. Народні пісні (які пісні ми називаємо народними?), у яких йдеться про події минулого, називаються історичними.
Тема нашого уроку:
«Пісня – душа народу. Історичні пісні»
(записують у зошит)
Учитель. Погляньте на дошку та дайте відповідь на запитання?
Що я знаю про історичні пісні? |
Що я хочу дізнатися про історичні пісні? |
Що я дізнався (-лася) про історичні пісні? |
|
|
|
Учитель. Дякую. Тож метою нашого уроку є:
Учитель. Пропоную спочатку дізнатися хто ж є головним героєм історичних пісень? У цьому нам допоможе пазл. Складіть його будь ласка. (діти складають)
Учитель. Хто у нас вийшов?
Учитель. Так - це козак. А хто такий козак? (діти відповідають)
Пропоную вам скласти Асоціативний кущ
Практикум «Асоціативний кущ»
(Слава, воля, побратимство, лицар, герой, захисник, оборонець, вірність, любов до рідного краю)
Учитель. Охарактеризувати нашого героя допопоже ось така скринька.
(по черзі дістаємо допоміжні слова зі скриньки)
Учитель. Молодці, діти. Ви добре впоралися із завданням. Протягом багатьох століть український народ вів непримиренну боротьбу проти іноземних загарбників. Історичні пісні розповідають про козацькі походи, в них «оживають» сторінки далекого минулого, оспівуються славні діяння й подвиги.
Гордістю українського народу є сміливі й мужні козаки, які не могли жити без доброї пісні, без музики. Вони вправно грали на бубнах трубах,та особливо шанували бандуру й кобзу.
Козацькі пісні — це музично-поетичні твори,у яких оспівуються безстрашні герої, захисники вітчизни — козаки.
(діти записують у зошит)
Учитель. Козаки не могли жити без доброї пісні, без музики. Вони грали на бубнах і трубах, але найчастіше – на бандурах і кобзах. За часів козаччини на Україні було багато кобзарів – співців-мандрівників, яких осліпили вороги в неволі. Та навіть незрячими вони зберегли свій бойовий дух. Мандруючи Україною, кобзарі в думах і піснях оспівували доблесть і славу героїв, красу рідного краю.
На початку 16 ст. зародилося козацтво. Пізніше, сформувалася Запорізька Січ – оплот козацької вольниці (ілюстрація). Козаки взяли на себе обов’язок захищати українські землі від татаро-турецьких нападів. В мирні дні, як правило, козаки свій вільний час присвячували фізичній підготовці: "об'їжджали» коней, вправлялися в стрільбі, фехтуванні на шаблях.
Найулюбленішими розвагами у козаків були рухливі ігри та змагання на силу, витривалість, спритність. Особливістю запорозьких козаків було те, що вони брили голови, залишаючи довжелезного чуба і вуса. Одягались вони у вишиті сорочки, шаровари, шкіряні чоботи, шапки, жупани та мали довгий пояс. За широким поясом носили люльку, до нього ж прив'язували порохівницю з порохом. За плечима носили карабін, схожий на нашу рушницю. А на боку у козака завжди висіла гостра шабля, з якою він ніколи не розлучався.
Вміли славні козаки й відпочивати. Під час відпочинку козаків лунала гра бандури, лилась пісня, затівалися різноманітні ігри та змагання. А ще неможливо було уявити собі козака без запального танцю-гопака.
(відео «Гопака»)
Гопак – веселий, запальний танець у дводольному розмірі його назва походить від слова гупати, тобто тупотіти, стрибати, і від вигуку «Гоп»,яким звичайно закінчується виконання танцю. І справді, виконавці гопака притопують ногами, стрибають, кружляють – Спочатку неквапливо, а потім усе швидше, й швидше. Музика гопака часто звучить не лише радісно, а й мужньо, героїчно. Гопак виконує один танцюрист або кілька. Кожен з них вигадує власні рухи. Тоді танець перетворюється на змагання: хто краще? Об'єднувалось в цьому танці і мистецтво воїна, і особливості козацького характеру. Не раз гопак приходив на допомогу козакові в запеклому бою з ворогом.
Пропоную переглянути цей танець. Подумайте який він за характером?
(перегляд «Гопак»)
(обговорення)
Учитель. Скажіть мені будь ласка, які три жанри в музиці ви знаєте? (діти відповідають)
Учитель. Молодці, діти. А ми переходимо до наступного питання.
Ознайомитися із українськими народними інструментами.
Учитель. Діти, які інструменти вам взагалі відомі? (діти відповідають)
Так, молодці. Всі інструменти поділяються на групи. Тож які групи інструментів ви знаєте?
Сьогодні ми познайомимося із українськими народними інструментами.
(перегляд відео)
(обговорення)
Учитель. Прослухавши пісню «Їхав козак за Дунай» який інструмент ви впізнали?
Так – це бандура. (показую малюнок)
Банду́ра — український народний струнно-щипковий музичний інструмент.
Учитель. Саме піснею линули розповіді про історичні події та їх учасників. А замість журналістів ці новини «розповідали» співці — кобзарі та бандуристи. Нерідко такими співцями були самі відважні герої, які брали участь у боях. І характер цих пісень — дум, був відповідним — ліричним і драматичним. А виконувались думи в супроводі кобзи або бандури.
Кобзар — мандрівний співак, який виконував пісні та думи в супроводі кобзи чи бандури.
Вони не тільки їх виконували, але і складали. Мандруючи від села до села, кобзарі виконували пісні про бойову славу й вічну доблесть козацького війська, про свободу та красу рідного краю.
Учитель. Погляньте будь ласка на екран. Хто зображений на картині? Кого ми називаємо Кобзарем України?
Учитель. Так це Тарас Григорович Шевченко – український письменник.
(Слухання звучання бандури)
Учитель. Пропоную послухати як звучить бандури. (Стацюк А.)
(слухання)
(обговорення)
Учитель. Отже, скажіть мені будь ласка,
Учитель. Чи є сьогодні «козаки» в Україні? Хто вони? (Це ті хто нас зараз захищає. Це воїни АТО. Це герої Небесної Сотні)
У них нема коней. В руках замість шаблі граната. А в серці, як і в козаків, велика любов до України і її народу.
Увага на екран!!!
(перегляд відео «Їхали козаки АТО» у виконанні гурту «Тінь сонця»)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Вокально-хорова робота.
Учитель. Хвилюються на пагорбах дозрілі жита, черкають серпами женці. А розігнувши натомлені спини бачать вони, як увесь видолинок неначе зацвів червоним маком – то йде запорізьке військо. Женці ще здалека впізнають молодого Дорошенка, що веде козаків, доброю посмішкою проводжають Сагайдачного, що йде собі, не поспішаючи і розкурює свою знамениту люльку…. Пісня, з якому ми з вами сьогодні познайомимося «Ой на горі та й женці жнуть» донесла до нас пам’ять про героїв цієї боротьби.
Учитель. Як ви гадаєте, яким повинен бути характер пісні, для того, щоб передати образ справжнього, мужнього героя, захисника своєї Батьківщини? (Маршова, мужня, щиросердечна, правдива, героїчна, мужня, енергійна, переможна, урочиста, виразна, впевнена, піднесена)
Учитель. Послухайте пісню у виконанні Державної капели бандуристів і зверніть увагу на характер музики, на динаміку, на особливості, які характерні не тільки цій, а й іншим історичним пісням.
(Слухання пісні. « Ой на горі та й женці жнуть»)
Учитель.
(відповіді учнів)
Учитель. . Молодці. А зараз я пропоную познайомитися із цією піснею. Тобто проспівати.
Але спершу давайте пригадаємо наші правила співу!
Учитель. Діти, а чи можемо ми вже почати співати? (Ні)
Що нам потрібно зробити перед співом? (розспіватися)
(розспівуємося) (розучування пісні)
Учитель. Добре, діти. Зараз я вам пропоную згадати пісню, яку ми вивчали у 4 класі - «Козацькому роду нема переводу»
Підбиття підсумків.
Учитель. Молодці, діти. Давайте подивимося, досягли ми поставленої мети?
Отже, на цьому накопичення балів закінчено.
(повертаємося до завдання)
Учитель. Отже, ми разом з вами виконали всі завдання. Ми молодці. Тож давайте звернемося до наших питань.
Що я знаю про календарно- обрядові пісні? |
Що я хочу дізнатися про календарно- обрядові пісні? |
Що я дізнався (-лася) про календарно- обрядові пісні? |
|
|
|
Учитель. Дайте відповіді більш розширено.
«Інтерактивна гра
«Мікрофон»!
Що я дізнався (-лася) про календарно- обрядові пісні? |
Учитель. Добре, дякую. Протягом уроку ви заробляли бали. Підрахуйте будь ласка. Напишіть на своїх листочках. Пам’ятаємо про академічну доброчесність.
Учитель. Отже, підніміть руку у кого 12,11,10…балів. Молодці, я хочу сказати, що ви всі сьогодні добре працювали, всі були активними. Молодці.
(На дошці зображення Капітошки)
Учитель. Дякую. Будь ласка відкрийте щоденний – запишемо домашнє завдання.
Намалювати ілюстрацію до тексту козацької пісні «Ой на горі та женці жнуть»
Учитель. Домашнє завдання зрозуміле? Які будуть до мене питання?
Учитель. На цій ноті завершується наш урок. Сподіваюсь, що тепер ми глибше пізнали наших далеких предків, переконалися в справжній глибині їхньої мудрості.
Козацька сторінка займає важливе місце у житті кожного справжнього українця. І кожного дня підростають на нашій землі маленькі козаченьки, які будуть прославляти і захищати нашу Батьківщину.