10 клас
Тема: Воєнні дії в 1914 р.
Мета: по закінченні уроку учні зможуть: проаналізувати процес захоплення російськими військами Східної Галичини та Північної Буковини; охарактеризувати політику російської окупаційної влади на захоплених територіях.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Основні поняття: Галицька битва, окупаційна влада, репресії, депортація, Галицько-Буковинське генерал-губернаторство.
Обладнання: підручник, атлас.
Хід уроку.
Етап заняття |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Організаційний момент (3 хв) |
||
Актуалізація опорних знань (5 хв) |
|
Пригадують вивчений матеріал. |
Вивчення нової теми (20 хв) |
План
Проблемне завдання:
Сучасні історики В.А. Смолій та В. С. Степанков відзначають: «У процесі відступу з етнічних українських земель австро-угорська влада, командування армії вдалися до масштабних репресій проти місцевих жителів. У пошуках винних за провал кампанії вони охоче схопилися за версію польської адміністрації провінції, згідно з якою невдачі стали наслідком «зради українців», які начебто таємно симпатизували й допомагали росіянам. Русофілів, а відтак і всіх підряд українців, почали сотнями заарештовувати, страчувати без суду. Тисячі їх гнали до австрійських концентраційних таборів. Лише у сумнозвісному Талергофі, у Штирії, де в жахливих умовах утримувалося понад 30 тис. українофілів та русофілів, унаслідок тифу протягом короткого часу загинуло більш як 1 тис. осіб. Попри запаморочення шовіністичним чадом, навіть австрійський парламент змушений був реагувати на нелюдське ставлення до українців».
- Поясніть значення понять «репресії», «концентраційні табори», «шовінізм». - Чим викликані й наскільки обґрунтованими були репресії австро-угорської влади проти населення Галичини в 1914 р.? - Хто такі русофіли? Чому їх переслідували особливо жорстоко?
Робота зі схемою: За матеріалом підручника складіть схему, яка б відображала адміністративний поділ Галичини та Буковини, після їх загарбання російськими військами.
Розповідь про головні битви. Завдання: знайти на карті місця основних битв.
|
Слухають, відповідають на запитання, складають схему, працюють з картою. |
Закріплення нових знань (10 хв) |
Творче завдання: І варіант. Напишіть офіційну статтю про Галицьку битву до російської газети. ІІ варіант. Напишіть офіційну статтю про Галицьку битву до австрійської газети. ІІІ варіант. Напишіть статтю про Галицьку битву до стрілецького літопису. Поясніть, які події ви вважаєте головними. Чому саме вони? Чому про одну і ту саму подію вийшли статті з різними акцентами та оцінками? |
Учні поділяються на 3 варіанти і виконують завдання самостійно. |
Висновки і узагальнення (5 хв) |
Вчитель робить короткий підсумок уроку. |
Можуть задавати запитання. |
Домашнє завдання (2 хв) |
§ 11, Підготувати повідомлення про діяльність керівників УСС — Д. Вітовського та Г. Коссака. |
Запис у щоденники. |