розробка уроку 5 клас Позначення букв я,ю,є,ї,щ на письмі

Про матеріал
- навчальна: повторити і закріпити знання учнів про звукове значення букв я,ю,є,ї,щ; виробити навички розмежування понять «звук» і «буква»; розвивати навички правопису; - розвивальна: розвивати вміння працювати колективно та самостійно; логічне мислення; вдосконалювати мовленнєві навички; - виховна: виховування почуття дружби, товариськості, взаємодопомоги.
Перегляд файлу

Урок української мови
Тема:  Звукове значення  літер ю, я, є, ї,щ.

Мета:

- навчальна: повторити і закріпити знання учнів про  звукове значення букв я,ю,є,ї,щ;  виробити навички розмежування понять «звук» і «буква»; розвивати навички правопису;

- розвивальна: розвивати вміння працювати колективно та самостійно; логічне мислення; вдосконалювати мовленнєві навички;

- виховна: виховування почуття дружби, товариськості, взаємодопомоги.


                                                  Хід уроку

І. Організація учнів до уроку:

- Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо .

Роботу швидше починаймо.

Вчитель: - Добрий день, діти. Девізом сьогоднішнього уроку  будуть слова:     
                 Працюємо дружно, плідно, сумлінно,

                 щоб вивчити Фонетику»  на відмінно.

II. Мотивація навчальної діяльності.

1.Заповнити таблицю в зошитах: ( слайд 1)

Знаю

Хочу дізнатись більше

Навчився

 

 

 

 

 

 

 

2. Бліцопитування:

1. -  Що вивчає Графіка? ( розділ науки про мову,що вивчає знаки письма).

-  Які ви знаєте графічні знаки?(літери, апостроф, дефіс, знак наголосу, знак переносу та розділові знаки).

-  Що називається  алфавітом? (розміщені в певному порядку літери).

-  Назвіть синоніми до слова алфавіт (абетка, азбука).

-  Скільки букв в алфавіті?(33).

- Чим відрізняються букви від звуків?(букви бачимо і пишемо, звуки чуємо і вимовляємо).

- Як позначаються звуки мови на письмі? (у квадратних дужках).

- Чи кожній літері відповідає звук? (ні, літера щ завжди позначає два звуки [шч];

злиті звуки [дж], [дз] передають двома літерами д і ж,  д і  з).

ІІІ.Тренувальні вправи

1. Виправити помилки в тексті: (слайд 2) 1. В українській мові, окрім літер, існують ще такі знаки письма: не буквені (апостроф, дефіс, знаки наголосу, переносу) та розділові знаки (крапка, кома, двокрапка, тире, знаки питання ).2 Систему знаків, що позначають звуки на письмі, вивчає орфографія.3. Найчастіше звук позначається відповідно буквою. 5.Проте є повна  схожість  між звуками та буквами.6. В українській мові 33 літери,38 звуків: 6 голосних,32 приголосні,4 твердих. 7.Голосні звуки бувають наголошені. 8.Приголосні звуки поділяються на тверді і м’які, дзвінкі і наголошені. 9.Знак, який слугує для позначення на письмі звука, називається фонемою. 10.Літери  я,ю, можуть позначати  по 2 звуки. Літери ї завжди позначає 2 звуки.

      2.  Вправа  « Мудре перо»: записати слова,визначити кількість букв та звуків у кожному слові.

Хурделиця,  завія, єдиний, вбрання, Україна, колядка, священик, довір’я, радіють,  під’ їхати.

     3. Розподільна робота                                   

Розподіліть слова у стовпчики. До першого ті, в яких кількість звуків і букв однакова, до другого - різна.

                    I                                                                     II

 Кількість звуків і букв однакова                           Кількість звуків і букв різна

 

Любов, звичаї, таємничий, обряди, милосердя, дитячий, піклування, вітальня, вдячність, свято,маєток,зоря.

4. Гра «Розшифруй слово» (Слайд 3)

Завдання: за допомогою алфавіту розшифрувати слова (цифра — це номер букви в алфавіті). Скласти із цими словами речення

       15, 21, 11, 18, 11, 27, 33          (Криниця)

       33, 2, 16, 24, 18, 33                    (Яблуня)

       33, 22, 15, 21, 1, 3, 11, 14        (Яскравий)

5..Фізкультхвилинка.Якщо вчитель називає слово, в якому букви я,ю,є,ї,щ позначають 2 звуки- учні хлопають 2 рази  в ладоні, якщо 1 звук- 1 раз.

Танція, синиця,ячмінь, щука, йод, повітря, рояль, ім’я, в’їзд, люди,плюс,юрист,знання.

6.Записати речення, виконати  фонетичний аналіз слів: слабіє, пір’ям, знанням.

Без діла слабіє сила. Пташка красна своїм пір’ям, а людина – знанням.

7. Робота  в парах ( слайд 4)  Перед вами тексти. Доберіть до тексту заголовок, підкресліть слова, у яких є букви, що позначають два звуки.

Любий друже! Знай, бережи, збагачуй велике духовне надбання наше – рідну українську мову. Це – Мова великого народу, великої культури, нашої історії. Українською мовою написані невмирущі твори Котляревського і Шевченка, Франка і Лесі Українки, Нечуя – Левицького і Коцюбинського. Українська мова живе в прекрасних піснях твого народу

 8.Гра «Павутинка».(слайд 5) Завдання для кмітливих. З’єднайте павутинкою дані частини прислів’я, відшукавши відповідники. Знайдіть слова з я, ю, є, ї. Укажіть співвідношення букв і звуків. 

Слово до слова                                         умій слухати

Умієш говорити                                       язик не помело

Слово-не полова                                      зложиться мова

9.Тести:

   1.Знайдіть слова, написані неправильно.

Безземельний, стебло, веридливий, пиріг, апельсин, лемон, крапелька, букварь, осилитися, веселка.

  1. Уставте пропущені букви.

Х…жак, пш…ниця, к…шеня, м…жа, ш…поче, од…ниця, д…мар, т…мніти, кр…ниця, с…кретар,  нал…вати, з…мувати.

3.У якому рядку в усіх словах букви Я, Ю, Є позначають один звук? 

  1. Значення, помилитися, співає, знання.
  2. По-моєму, купатися, м’ята, обличчя.
  3. Пляма, копієчка, малювати, краєзнавчий.
  4. Ляльковий, їдальня, сперечатися, малюнок

 

ІУ.Рефлексія

1.Заповнити таблицю ( стопчик 3: навчився).

2. Закінчіть речення:

- на уроці я поглибив знання про …

- цікавим було …

- труднощі виникали при …

У.Домашнє завдання: стр.102,103- повторити правила

 

 

 

 

docx
Додано
19 листопада 2019
Переглядів
1857
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку