Розробка уроку «Чим я пізнаю світ? Смаки.»

Про матеріал
Розробка уроку «Я досліджую світ» у 1 класі. Тема: «Чим я пізнаю світ? Смаки.»
Перегляд файлу

Лісківський заклад загальної середньої освіти

Кілійської міської ради Одеської області

 

 

 

 

Розробка уроку  «Я досліджую світ» у 1 класі.

 Тема: «Чим я пізнаю світ? Смаки.»

 

 

 

                                                                                                     Підготувала:

                                                                           вчитель початкових класів

                                                                         спеціаліст вищої категорії

                                                                               Паланій Вікторія Миколаївна

                                                                            Дата проведення: 25.11.2020

                                             2021

Тема. Чим я пізнаю світ? Смаки.

Мета:

формування предметних компетентностей (природознавча)- ознайомити учнів із органом смаку; закріплювати знання учнів про органи чуття, що допомагають пізнавати світ;  в ході прак­тичних дослідів ознайомити дітей з функцією органу смаку та його значенням; сприяти розвитку спостережливості, мислення дитини; розширювати кругозір дітей; розповісти учням про роль язика у мовленнєвій діяльності; сприяти розвитку вмінь розпізнавати різноманітні форми предметів, визначати властивості предметів;  розвивати мовлення; виховувати вміння працювати разом;

формування ключових компетентностей:

  •             уміння вчитися: формувати здатність само організовуватися до навчальної діяльності, виконувати розумові операції та практичні дії;
  •             вільне володіння державною мовою (уміння усно висловлювати свої думки,чітко та аргументовано пояснювати факти);
  •             здатність спілкуватися рідною мовою (активне використання рідної мови в різних комунікативних ситуаціях);
  •             компетентності у галузі природничих наук (формування допитливості,прагнення шукати і пропонувати нові ідеї, в групі спостерігати та досліджувати, робити висновки на основі проведених дослідів, пізнавати себе шляхом спостереження і дослідження);
  •             соціальні та громадянські компетентності(усвідомлення рівних прав і можливостей, що передбачають співпрацю з іншими особами для досягнення спільної мети, повагу до прав інших осіб, дбайливе ставлення до власного здоров’я , дотримання здорового способу життя).
  •             соціальна і здоров’язбережувальна ( мета - застосування моделі здорової та безпечної поведінки,збереження власного здоров’я та здоров’я інших осіб; здобувач освіти дбає про особисте здоров’я, робить аргументований вибір на користь здорового способу життя);
  •             мовно-літературна( мета- формування комунікативної ключової компетентності, здатність спілкуватися українською мовою. Здобувач освіти взаємодіє з іншими усно, сприймає і використовує інформацію для досягнення життєвих цілей у різних комунікативних ситуаціях);
  •             природнича(мета - розвиток здібностей, які забезпечують успішну взаємодію з природою,формування основи наукового світогляду і критичного мислення, становлення відповідальної безпечної і природоохоронної поведінкиу навколишньому світіна основі усвідомлення принципів сталого розвитку. Здобувач освіти досліджує, шукає відповіді на запитання, експериментує, виявляє допитливість та отримує радість від пізнання, поєднує новий досвід з добутим ранішеі творчо його використовує для розв’язування проблем природничого характеру).

Методи і прийоми:фронтальна бесіда, робота з текстом підручника,робота в групах, створення проблемної ситуації, дослідження, інтерактивні вправи «Мозковий штурм»,"Яке на смак?", «Мікрофон», завдання від Смачнулі.

Матеріали до уроку: малюнок- квітка «Органи чуття»; фрукти (лимон, огірки, яблука); підручник Бібік Н. М. , Бондарчук Г. П., 2018; склянки, піпетки; мішечок з продуктами( часник, мандарин, хурма), картки для дидактичної гри «Органи чуття», презентація; аудіо записи, мікрофон.

Міжпредметні зв’язки: українська мова.

Тип уроку: комбінований

Перебіг уроку

І. Організація класу

Встаньте, дітки, всі рівненько,

Посміхніться враз гарненько.

Дзвоник дзвонить: «Дзень-дзелень»,

Привітайтесь: «Добрий день!»

Вушка – прислухайтесь,

Очки – придивляйтесь,

Носик – глибше дихай,

Ротик – посміхнись.

Спинки – розправляйтесь,

Ручки – піднімайтесь.

Нумо до роботи

Дружно всі взялись!

II. Створення позитивного емоційного настрою.

Звучить аудіозапис

    Діти, покладіть голівки на парти,  заплющіть оченята. Уявіть собі, що ви в лісі. Тут  багато дерев, кущів і всіляких квітів.  Неподалік, біля джерельця, покритий мохом камінь, сядемо на нього … Прислухайтесь до звуків … Ви чуєте спів птахів, шелест трав, шарудіння листя. Відчуйте запахи: пахне волога земля, вітер доносить запах сосен. Проведіть рукою по каменю. Він гладкий і теплий. А тепер доторкніться моху. Він м’який і прохолодний. Скуштуйте суничку. Вона солодко-кислувата. Запам’ятайте свої відчуття, захопіть їх з собою, повертаючись з подорожі. Нехай вони будуть з вами весь день.

IІІ. Актуалізація опорних знань

Упродовж дня у нас виникає багато різних відчуттів. То що таке відчуття? Послухайте уважно слова- відчуття, чуття (вчитель підказує дітям, показуючи на вухо). Ці слова схожі на слово чути. Чим ми чуємо?Дійсно, вушками. Вони допомагають нам чути голоси, різні звуки. Але поміркуймо разом, чи тільки вушка допомагають нам пізнати навколишній світ? Що допомагає нам побачити речі? Так, очі.

- Діти прослухайте вірш та дайте відповідь. Про які органи чуття йдеться мова?

Знає нас і він, і ти.

Між собою ми брати.

Робимо життя яскравим,

Все навкруг стає цікавим.

Вушка чують спів пташок,

Голос батька, рідної неньки.

Смак відчує язичок-

Чи гірке, чи солоденьке.

Очі бачать кольори,

Розмір, форму всіх предметів.

Носик нюха навкруги,

Ловить запахи в повітрі.

Шкіра може підказати,

Чи колюче, чи гладеньке,

Чи холодне, чи тепленьке.

Пам’ятайте 5 братів,

Звуть нас- органи чуттів.

О.Шелухіна

- Про які органи чуття йдеться мова?(Вчитель прикріплює на дошку малюнки з зображенням органів чуття).

Слайд2

Скажіть, а чи зможемо ми відчути смак їжі вушками або очима? Ми відчуваємо смак тільки тоді, коли починаємо їсти або пити. А що нам допомагає це зробити? Ми дізнаємося, коли відгадаємо загадку. Що це?

Що то за орган, скажіть мені потім,

Що розташований в нашому роті?

Він оболонку горбисту має,

Що відчувати смаки помагає.

Він помагає усім при жуванні,

При говорінні і при ковтанні.

Кожен до органу цього вже звик.

Ви здогадались? Це, діти, … (язик)

IV. Вивчення нового матеріалу

Слайд 3

Сьогодні на уроці ми дізнаємося, чи язику вдається розпізнавати їжу.

«Мозковий штурм»

  •              Діти, а як ви гадаєте навіщо  людині язик?

Язик потрібен не для того, щоб дражнитись і показувати його- це дуже негарно,  і виховані діти так це не роблять.Язик потрібен для того, щоб ви могли спілкуватися, вимовляти звуки, проштовхувати їжу, яку споживаєте. За допомогою язика ви відчуваєте смак їжі: солодкий, гіркий, солоний, кислий. Язичок допомагає відчути, що продукти зіпсовані, недоброякісні. Не можна куштувати на смак невідомі речовини.

Слайд 4

Робота з підручником с.46

Відгадування загадки.

Робота над ілюстрацією.

  •              Що зображено на столі? Що тобі до смаку? Що на столі гірке?  Солодке? Кисле? Солоне?

Вправа для очей 

Досліди

Робота в групах

– Перш, ніж говорити далі, ми проведемо досліди: на столі стоять 3 склянки з водою. Чи можете ви, використовуючи органи зору, слуху та нюху, визначити, в якій склянці солодка вода, солона вода, проста вода?

– А що для цього потрібно зробити? (Потрібно скуштувати).

– Який орган ви підключите до виконання завдання? (Язик).

– Яка вода знаходиться в кожній  із склянок?

- Які ще якості їжі розрізняє язик?(Гаряче і холодне, тверде і м’яке, рідке і густе)

Фізхвилинка

Робота в групах. Дегустація

На столі на тарілці лежать яблуко, кислі огірки, шматочки лимону. Діти куштують продукти  та визначають їх смак.

  •              Який на смак лимон?  Яблуко? Огірок?
  •              Вам очі допомогли відчути смак? Шкіра?

Так, язик.  Зовні язик вкритий величезною кількістю сосочків. У них містяться нервові закінчення, завдяки яким ми відчуваємо, що потрапило в рот.

Отже, за допомогою язика ми відчуваємо смак. Людина розрізняє основні смаки: солодкий, солоний, кислий, гіркий. Їх 4.

Слайд 5

Солодке і солонее язик відчуває своїм кінчиком, кисле – боками, а гірке – коренем. Язик – це орган смаку. На ньому розташовані особливі смакові сосочки. З їх допомогою по смакових нервах передається сигнал в головний мозок і людина відчуває певний смак.

Гра «Що зайве?»

Дітям пропоную створити квітку «Органи чуття. Язик» дібрати відповідні малюнки та обґрунтувати відповідь. Чи є зайві предмети?

Гра «Органи чуття»

Робота в групах

  •              До кожного органу чуття доберіть по 6 предметів.
  •              Діти, чи знаєте ви загадки про органи чуття?

Пахнуть смачно у печі

Хліб  й духмяні калачі.

Пахне сад весняним цвітом,

Луг – травою, поле- житом.

А грибами пахне ліс,

Все це відчуває…(ніс)

Що тверде, а що м’якеньке,

 Що шорстке, а що гладеньке,

 Що нас коле, що щипає,

 А що холодом проймає.

Що пече, що ніжно гріє,

Наша ручка розуміє.

І який пухнастий котик

Дізнаємось ми на…(дотик)

Добре слово, рідну мову,

Пісню, музику чудову,

Спів пташок в гаю далекім

І прощальний крик лелеки,

Дзюркіт рік, джерел, струмочків,

Шелест восени листочків,

 Ніжну колискову мами,

Все це чуємо… (вухами)

Сидить в ротику моїм

І чекає, що я з’їм,

Першим їжу зустрічає

І мені «розповідає»:

Це солоне, це гірке,

 Це солодке і смачне.

 Ось такий помічничок,

Здогадались? (Язичок)

Карі, сірі, голубі,

 Ще й підморгують тобі.

Мов маленькі два озерця,

Поглядом стріляють в серце.

Бачать вдень, не люблять ночі.

Здогадались ви? Це ж…(очі)

Наталя Кіщук

Завдання від Смачнулі

Слайд 6

«Впізнай за смаком».У мішечкує різні шматочки продуктів. Серед учнів обирають 2—3 особи, які вихо­дять до дошки, заплющують очі і відкрива­ють рот. Вчитель кожному кладе в рот по шматочку продуктів, а учні, не розплющу­ючи очей, називають, що вони з'їли і який у нього смак. 

Пам’ятка «Як зберегти орган смаку»

Не можна їсти надто гарячу їжу, або пити окріп.

Обов’язково необхідно перед їжею мити руки.

Не можна брати в рот невідомі препарати, рослини та інші предмети.

Пам’ятайте золоте правило: «коли я їм – я глухий і німий». Не розмовляйте під час їжі, це допоможе вам не вдавитися.

Після прийому їжі прополощіть рот.

Не беріть до рота гострі предмети, щоб не поранити язика.

Систематично очищайте язик від нальоту, щоб уникнути попадання інфекції в організм.

 Хвилинка цікавинка

У метеликів смакові рецептори розташовані на ногах.

Змії висувають язик для того, щоб усе скуштувати.

Риба може розрізняти смак всім своїм тілом.

Закінчення язиків в більшості птахів дуже тверді, зароговілі, але вони здатні розрізняти солодке, солоне й гірке.

Кішки не відчувають солодкого смаку.

А коні дуже полюбляють солодке.

Дослідження показали, що у людей, які летять у літаку, відчуття смаку може змінюватися. Солодкий смак менше відчувають, а гіркий - навпаки(більш виражений). В літаку частіше замовляють гостру їжу.

IVПідсумок

Вправа «Мікрофон»

  •              Який орган чуття визначає, що трава зелена?
  •              Який орган чуття визначає, що лід холодний?
  •              Який орган чуття визначає, що спекли смачні пиріжки?
  •              Який орган чуття визначає, що цукерка солодка?
  •              Який орган чуття визначає де звучить музика?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список джерел і літератури

  1.          Навчально- методичний посібник Нова українська школа: методика навчання інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1-2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу/ Тетяна Гільберг, Світлана Тарнавська, Ніна Павич. – Київ: Генеза, 2019.- 256с.
  2.          Нова українська школа: порадник для вчителя/ за заг. ред. Н.М.Бібік.-Київ: Літера ЛТД, 2018.-160с.
  3.          Нова українська школа: розвиток критичного мислення учнів початкової школи: навч.-метод. посіб./ О.І. Пометун.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2020.-192с.
  4.          Інтернет- ресурси: http://psiholog442.blogspot.com/2018/05/

 

docx
Додано
22 квітня 2021
Переглядів
1556
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку