Розробка уроку для 8 класу з теми "Словосполучення. Будова й види словосполучень за способом вираження головного слова. Види зв’язку в словосполученні"

Про матеріал

Розробка уроку з української мови для 8 класу з теми "Словосполучення. Будова й види словосполучень за способом вираження головного слова. Види зв'язку в словосполученні"

Перегляд файлу

Дата  27.09.2016    Клас 8-А

Урок № 9

Тема уроку. Словосполучення. Будова й види словосполучень за способом вираження головного слова. Види зв’язку в словосполученні.

Мета уроку: поглибити знання учнів про словосполучення як синтаксичну одиницю, його будову; формувати вміння визначати змістовний і граматичний зв'язок між словами у словосполученні; навчити визначати види словосполучень за приналежністю головного слова до певної частини мови, виконувати синтаксичний розбір словосполучень; формувати уміння знходити  словосполучення в реченнях, конструювати та редагувати словосполучення; розрізняти типи словосполучень за будовою; розвивати образне та логічне мислення; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу

Обладнання: мультимедійні засоби навчання та їх програмне забезпечення, презентація до теми даного уроку, таблиця, картки самооцінювання. роздатковий матеріал (картки для роботи на уроці), листочки для проведення інтерактивної вправи «Очікування», відеоряд, експрес-урок з О.Авраменком.

Методи та прийоми: перегляд відеоряду, експрес-урок з О.Авраменком, вправа «Хвилинка настрою»,  самооцінювання, творче конструювання, гра «Четверте зайве», синтаксичний розбір словосполучення та речення, слово вчителя, інтерактивна вправа «Очікування», робота з текстом, робота в парах, проблемне завдання, робота з підручником, самостійна, індивідуальна робота, бесіда, словесні, наочні та практичні

(С. Петровський, Е. Талант).

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, українська література, музика.

Соціокультурна лінія: любов до природи

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

У вас на партах картки самооцінювання, тому протягом уроку ви виставлятимете собі бали за кожен вид роботи.

 

Вправа «Хвилинка настрою»  

А зараз оцініть своє самопочуття «тут і тепер» (настрій, фізичний стан тощо) за допомогою «кольоротесту». Для цього слід помітити квадрат  певного кольору, який відображає ваш стан на початку уроку. У цьому вам допоможуть кольори з відповідними значеннями, що відображені на слайді.                                          Слайд №1    

 

 

Кольор-тест (початок уроку)

 

 

 

 

Червоний — активне прагнення до діяльності.

Жовтий — позитивний емоційний стан.

Зелений — спокійний стан.

Синій — прагнення до визнання.

Коричневий — напруга.

Чорний — стан хвилювання.

Білий — важко щось відповісти.

 

Психологічна настанова. Слово вчителя

Сьогодні урок я хочу розпочати  з притчі. Послухайте, будь ласка.

Коли синові виповнилось 10 років, батько дав йому нову лопату і сказав:

  •       Іди, синку, у поле, виміряй ділянку й перекопай її.

Важко було хлопцеві, бо копати він не вмів, аж поки не пристосувався. У кінці робота пішла краще. Але коли син устромив лопату в землю, щоб перевернути останню жменю ґрунту, вона зламалася.

Неспокійно на душі у хлопця: що скаже батько?

  •       Пробачте мені, тато, - я зробив утрату в господарстві. Лопата зламалась.
              - А копати ти навчився?
              - Так. У кінці роботи мені було легше, ніж спочатку.
              - Тоді, я думаю, ти нічого не загубив, а знайшов.
              - Що ж я знайшов, тато?
    А як ви думаєте, діти, що знайшов хлопець? (задоволення від результату праці, бажання працювати, щастя).

Тож сьогодні, я сподіваюся, ви отримаєте задоволення саме від результату своєї праці, від бажання працювати.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Діти,ідучи на урок,я згадала вірш відомої української поетеси.     Тож перегляньте, будь ласка, відеоролик. Скажіть, хто є автором цих слів. Випишіть по 2 словосполучення. Визначте головне й залежне слово та частини мови, якими вони виражені.

Перегляд відеоролика.             Слайд №2

 

Зачитування словосполучень.

Як ви вважаєте, хто читає цей вірш? Я можу вам дати підказку – це відомий український актор.

 

Отже, лейтмотивом нашого уроку буде саме тема осені – найчарівнішої пори року. Виписавши словосполучення, можливо, ви здогадалися, над чим сьогодні будемо працювати, що вивчатимемо.

 

ІІІ. Оголошення теми , визначення учнями завдань уроку.   Слайд №3

Запишіть тему нашого уроку «Словосполучення. Будова й види словосполучень за способом вираження головного слова. Види зв’язку в словосполученні». Розпочинаємо вивчати новий розділ «Синтаксис і пунктуація», а саме словосполучення й речення. Це перший урок у темі. На поглиблення знань про словосполучення відведено 1 годину.

Визначте завдання, яких ми маємо досягти протягом уроку.

 

 Інтерактивна вправа «Очікування»

Напишіть на листочках, які лежать у вас на партах, ваші очікування від сьогоднішнього уроку. Їх ви прикріпите на дерево. А зачитаєте в кінці уроку.

                Проблемне запитання.

 Як правильно сказати: приїхав по справах чи приїхав у справах, шукати по алфавіту чи за алфавітом, піти по гриби чи піти за грибами?

 Чому у вас виникають труднощі та різні думки?

Слово вчителя.  Щоб знайти відповіді на ці та інші запитання, ми будемо вивчати тему «Словосполучення».

 

ІV. Актуалізація опорних знань

Бесіда:

  • Що називається словосполученням?
  • Що не є словосполученням?

Проблемне завдання   Слайд №4

Зіставте сполучення слів у трьох колонках. Поясніть, чому лише сполучення слів третьої колонки можна вважати словосполученнями.

Підкралася осінь.

Дощ і вітер.

Ясний день

Жовкне і осипається листя.

Клени й каштани

Сонячний ранок

 

А чи можна сполучення слів понад річкою вважати словосполученням?

Отже, саме над цим та іншими важливими питаннями ми маємо сьогодні попрацювати, поглибити свої знання з цієї теми, адже саме зі словосполучень складається речення, а вже з речень – текст.

V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

На сьогоднішній урок ви отримали індивідуальне випереджувальне завдання. Тож один із вас уявить себе в ролі вчителя й пояснить навчальний матеріал. А всім іншим необхідно скласти схеми за прослуханим теоретичним матеріалом, можете також скористатися підручником (С.20 - 21).

Будьте уважними, адже після пояснення на вас чекають запитання за прослуханим матеріалом.

Робота зі схемами

Бесіда:

  • Що нового ви дізналися про словосполучення?
  • Які бувають типи словосполучень за будовою?
  • Назвіть види словосполучень за способом вираження головного слова.
  • Як поєднуються слова в словосполученні? (За змістом і граматично)

 

VІ. Закріплення знань, умінь та навичок.

    Гра «Четверте зайве»    (Слайд № 5)

 

У кожному рядку знайти сполучення слів, що не є словосполученнями.

  1. Бігати наввипередки, сподіватися на успіх, у дворі, синє море.
  2. Грати на скрипці, пізно ввечері, сильний вітер, червоні і жовті.
  3. Не помітив, рідний край, заплющувати очі, збирати листя.
  4. Жовтокоса осінь, листячко шумить, у далекій країні, міцне коріння.

 

Самоперевірка    (Слайд № 6)

 Хто з вас не зробив жодної помилки? Чому такі сполучення слів не можна вважати словосполученням? Оцініть свою роботу, занесіть бали в картку самооцінювання.

А ми продовжуємо працювати. І наступне завдання – це робота з текстом.

 

Робота з текстом   (Учні отримують надрукований текст).

 

 Прочитайте мовчки текст.

Осінній день у лісі

               Осіннього дня ми пішли всім класом до лісу. Був теплий сонячний день. Галявини були вже вкриті жовтим листям. Це тільки здалеку килим здавався жовтим. А коли ми прийшли на галявину, то побачили, що цей килим барвистий. Там і багряні, і червоні, і світло-жовті, і коричневі листки. Десь далеко-далеко чувся стукіт: тук, тук, тук. То стукав дятел. І ще чули ми якийсь дивний спів: щось ніби бриніло, немов десь далеко-далеко хтось грав на дивній скрипці. Бриніло ніби десь у глибині лісу, а може, й під землею. Що ж воно таке?

               Довго ми прислухалися, але не могли збагнути, що то за музика. А коли перейшли глибше в ліс, музика стала виразніша, і ми зрозуміли: то дзвонить струмок у яру.             

                                                                                                (В.Сухомлинський)                                                                                                                                                                           

 

  • Що відображає заголовок – тему чи основну думку висловлення?
  • Визначте ідею тексту (Оспівування краси природи)

Виписати з тексту словосполучення зі словом день. Дібрати залежні слова до виділених слів.  Визначити головні й залежні слова в кожному словосполученні, тип словосполучень за будовою, за способом вираження головного слова. Зробити синтаксичний розбір двох словосполучень (на вибір), зразок на С.24.   Робота біля дошки (синтаксичний розбір словосполучень)

 

  • За допомогою якого зв’язку слова поєднуються у словосполучення?
  • Діти, а чи буде словосполученням ми пішли, ми прислухалися?

Робота в парах         (на картках)

Утворити словосполучення. Записати у 3 колонки за способом вираження головного слова (за варіантами – 3 варіанти). Зробити синтаксичний розбір 1-го словосполучення (біля дошки)

Пишатися , краса; радіти, осінь; прогулянка, гай; жовтогарячий , осінь; теплий, осінь; по- осінньому, теплий; надзвичайно красиво; бабина, літо.

 

Отже, щойно ви конструювали словосполучення та з’ясували, що за способом вираження головного слова словосполучення бувають іменні, дієслівні та прислівникові. А ми рухаємося далі.

 

Вашій увазі пропонується відеоролик. Експрес-урок з О.Авраменком. Будьте уважні, бо саме такі помилки ви допускаєте в мовленні.

Відеоролик. Експрес-урок з О.Авраменком          Слайд №7

Користуючись рекомендаціями мовознавця, відредагуйте словосполучення.

Робота з підручником.

Редагування.   Вправа 45 + *зробити синтаксичний розбір словосполучення (на вибір) (С.24).

Самоперевірка           Слайд №8

 

На закріплення вивченого матеріалу ми ще раз з вами випишемо словосполучення, для того щоб ви чітко розуміли, що таке словосполучення.

Робота з підручником

Вибіркова робота         Вправа 42 (І) або І, ІІ завдання.

*Синтаксичний розбір речення (2-ге речення)       (біля дошки)

Отже, ви закріпили свої знання про словосполучення та речення. А зараз попрацюємо творчо.

 

Творче конструювання              (Слайд № 9)

Вправа 38 (ІІ) – скласти за картиною 3 – 4 словосполучення різних видів (іменних, дієслівних, прислівникових)

Або написати невеликий твір-опис (6 – 8 речень) за картиною, використавши складені словосполучення.

 

 

VІІ. Домашнє завдання     (Слайд №  10  )

Опрацювати §3, виконати впр.44 або написати міні-твір «Краса осіннього лісу», використати словосполучення з різними видами словосполучень за способом вираження головного слова.

 

VІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання

  • Рефлексія
  • Чи досягли поставлених завдань?
  • Які очікування ви записували на листочках?
  • Чи справдилися вони?
  • Чи отримали ви задоволення від результату своєї праці, від бажання працювати?

 

  • Вправа «Хвилинка настрою»  

Слайд № 11  

Сьогодні на уроці ми вивчали не тільки сполучник, а й досліджували свій настрій. Оцініть своє самопочуття (настрій, фізичний стан тощо) після уроку.

Червоний — активне прагнення до діяльності.

Жовтий — позитивний емоційний стан.

Зелений — спокійний стан.

Синій — прагнення до визнання.

Коричневий — напруга.

Чорний — стан хвилювання.

Білий — важко щось відповісти.

 

Оцініть свою роботу на уроці  (Картки самооцінювання)

 

Картка самооцінювання

Прізвище та імя

№З/п

Вид роботи

Бали

Набрані бали

1.

Гра «Четверте зайве»

1 б.

 

2.

Робота в парах

1 б.

 

3.

Редагування

1,5 б.

 

4.

Робота біля дошки

1 б.

 

5.

Синтаксичний розбір речення

 1,5 б.

 

6.

Творче конструювання (складання словосполучень)

 2 б.

 

7.

Творче конструювання (твір-опис)

3 б.

 

8.

Активна робота на уроці

1 б.

 

 

Усього

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.3
Оригінальність викладу
3.3
Відповідність темі
4.3
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Коржова Наталія
    Загальна:
    2.3
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    3.0
  3. Федоренко Віра
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 травня 2018
Переглядів
24012
Оцінка розробки
4.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку