Розробка уроку "І.П.Котляревський . Соціально – побутова драма « Наталка – Полтавка» . Наталка- уособлення кращих рис української жінки"

Про матеріал
Урок – дослідження з елементами інсценізації та дискусії, що направлений на глибоке усвідомлення учнями причин конфлікту між героями твору, розв’язання його автором відповідно до норм народної моралі, етики; визначення ролі пісні в житті українського народу.
Перегляд файлу

Тема уроку :  І.П.Котляревський . Соціально – побутова

                        драма « Наталка – Полтавка» .  Наталка 

                        уособлення кращих рис української жінки.

 

Мета уроку :  Допомогти учням  глибше усвідомити  причини

                        конфлікту між героями  твору, розв’язання

                        його автором відповідно до норм народної

                        моралі,   етики; вказати на роль пісні в житті

                        кожного українця; розвивати навички  роботи

                        в групах,  комунікативність , творчі здібності,

                        вміння   самостійно    працювати з різними

                        джерелами інформації  для досягнення  

                        поставленої мети; виховувати  почуття

                        гідності,   цінності особистого щастя , гуманізм

                        і толерантність , активну життєву позицію.

 

Тип уроку :    Урок – дослідження з елементами інсценізації

                        та дискусії.

 

Обладнання : Портрет письменника, ілюстрації  до твору,

                         книжкова виставка   реферати про роль пісні в

                         житті українського народу,   аудіозаписи 

                         пісень   п’єси « Наталка – Полтавка».

 

 

 

Перебіг  уроку

1. Організаційна частина.

2.  Вступне слово вчителя.

На минулому занятті ми ознайомилися зі змістом п’єси І.Котляревського

 « Наталка Полтавка», розглянули конфлікт у творі, визначили особливості жанру.  

3. Активізація знань і вмінь учнів

       Інтерактивна  гра  «Мозковий штурм»

( за запитаннями домашнього завдання):

a) Яка тема п’єси І.Котляревського «Наталка Полтавка» ?

b) У чому новаторство Котляревського драматурга ?

c) Композиція п’єси «Наталка Полтавка».

d) Кого віднесено до позитивних героїв п’єси, а кого - до негативних і чому?

 

4. Повідомлення теми та очікуваних результатів .

  • Слово вчителя

      «Наталка Полтавка» - це драма кохання бідної української дівчини – селянки,яка відстоює своє право на щастя.

        В основі сюжету п’єси лежить цілком життєва ситуація. Сьогодні на уроці,  характеризуючи героїв твору, ми повинні розглянути шляхи до щастя кожного  персонажа.

           Адже в житті існує вічна проблема щастя. Яким треба бути, як себе поводити , які треба використовувати засоби в здобутті щастя? Сподіваюся, що п’єса , героїв якої ми будемо характеризувати, допоможе нам зрозуміти поняття щастя, підкаже  шляхи до нього.

 Напевно, кожен із вас хоче бути щасливим!?

  • Інтерактивна  гра  «Проблемні питання»

 1.Яким був шлях до щастя кожного героя п’єси?

          2. Як п’єса І.Котляревського «Наталка Полтавка» допомогла мені зрозуміти   поняття щастя.

  • Слово вчителя .

Учням було запропоновано дослідницько – пошукову роботу  з використанням  комп’ютерних технологій , власне тексту твору  для дослідження поставлених запитань.

  •  Дослідницько-пошукова робота  групи  «Фольклористи – дослідники » пройшла досить вдало  і ми з вами можемо самі в цьому пересвідчитись.

 Учням запропоновано завдання:

 з’ясувати кількість пісень у п’єсі;

 виділити пісні за групами;

 з’ясувати , хто з героїв виконує конкретну пісню;

 визначити, які риси характеру героя розкриває пісня;

 зробити висновки.

(При роботі групи фоном використовується музична заставка з п’єси )

  • Слово вчителя .

    Отже, усі ці пісні є не тільки окрасою твору чи вставним додатком для   розваги; їх роль насамперед характеризуючи, вони відіграють важливу роль у характеристиці героїв, підкреслюючи їх настрої, розкривають душу, вдачу та внутрішній світ персонажа .

        Проведена  групою  фольклористів – дослідників робота  підштовхнула нас до етапу вирішення нашої проблеми  п’єси « Наталка Полтавка»:   Яким був шлях до щастя кожного героя п’єси?

          Переходимо до наступного виду роботи.

 Метод «Прес» будемо проводити в групах.

          Учням необхідно  об’єднатися в групи:

           1.- образ Наталки;

           2.- образ Петра;

           3.-образ Терпелихи ;

           4.- образ Возного.

           Кожна група обговорює питання:

1. Чи боровся герой за своє щастя?

2. Яким був шлях до щастя?

3. Як би вчинили ви , будучи на місці вашого героя ?

( Учні дискутують над поставленими питаннями зважаючи на персонажів , яких представляють )

Узагальнюючий етап роботи в групах.

            1.Висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору ( починайте зі слів: «я вважаю, що…..»).

2.Поясніть причину появи цієї думки( починайте зі слів «тому, що ….»).

3. Наведіть приклади , додаткові аргументи на підтримку вашої позиції.

4.Узагальніть свою думку ( зробіть висновок, починаючи словами : «отже», «таким чином»).

          ( Представник кожної групи оголошує позицію команди під час обговорення проблеми . Ті, хто не згоден з висновками інших груп, висловлюють свій протест, аргументуючи власну точку зору).

 

4.Закріплення вивченого.

  • Гра «Мікрофон» (надає можливість кожному сказати щось швидко, висловлюючи свою думку).       

Як п’єса  І.Котляревського «Наталка Полтавка» допомогла мені зрозуміти поняття щастя?

(Учні говорять лаконічно й швидко. Відповіді не коментуються й не оцінюються.)

  • Програвання ролей

 Це творче завдання. Для нього потрібен представник  від кожної попередньої групи . Представники об’єднаються у творчу групу й розігрують найулюбленіший фрагмент п’єси .

 

5.Підсумковий етап уроку . Метод  «Незакінчене речення»

           Отже, на уроці ми з’ясували, що……

 Наталка – особа м’яка й тендітна, і в той же час сильна, наполеглива та рішуча в боротьбі за своє щастя; її дорога до сімейного щастя – терниста.

           Петро – позитивний і реалістичний образ, цільна натура, у якій….. домішує надмірна людська доброта, християнське смирення та всепрощення. Саме цим пояснюється відмова його від свого щастя заради  Наталчиного благополуччя. Він не так бореться за щастя, як Наталка . І , найголовніше, ви зрозуміли поняття щастя.

          На уроці продемонстрували вміння…

 характеризувати героїв твору, критично мислити, працювати в групах , а також вміння працювати з різноманітними джерелами інформації , зокрема з комп’ютерами , додатковою літературою. Дуже творчою, активною, яскравою була гра акторів. Видно, що герої п’єси для вас  стали близькі , ви зрозуміли їхню поведінку, встигли полюбити їх.

    6.Оцінювання  навчальних досягнень   учнів. Рефлексія.

   7.Домашнє завдання.

           Підготувати усне повідомлення   на одну з тем

    «Доброта й людяність – основні мотиви твору «Наталка

      Полтавка»  І.Котляревського».

     «Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української   дівчини».

docx
Додано
3 березня 2021
Переглядів
351
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку