Тема уроку : І.П.Котляревський . Соціально – побутова
драма « Наталка – Полтавка» . Наталка –
уособлення кращих рис української жінки.
Мета уроку : Допомогти учням глибше усвідомити причини
конфлікту між героями твору, розв’язання
його автором відповідно до норм народної
моралі, етики; вказати на роль пісні в житті
кожного українця; розвивати навички роботи
в групах, комунікативність , творчі здібності,
вміння самостійно працювати з різними
джерелами інформації для досягнення
поставленої мети; виховувати почуття
гідності, цінності особистого щастя , гуманізм
і толерантність , активну життєву позицію.
Тип уроку : Урок – дослідження з елементами інсценізації
та дискусії.
Обладнання : Портрет письменника, ілюстрації до твору,
книжкова виставка реферати про роль пісні в
житті українського народу, аудіозаписи
пісень п’єси « Наталка – Полтавка».
Перебіг уроку
1. Організаційна частина.
2. Вступне слово вчителя.
На минулому занятті ми ознайомилися зі змістом п’єси І.Котляревського
« Наталка Полтавка», розглянули конфлікт у творі, визначили особливості жанру.
3. Активізація знань і вмінь учнів
Інтерактивна гра «Мозковий штурм»
( за запитаннями домашнього завдання):
a) Яка тема п’єси І.Котляревського «Наталка Полтавка» ?
b) У чому новаторство Котляревського драматурга ?
c) Композиція п’єси «Наталка Полтавка».
d) Кого віднесено до позитивних героїв п’єси, а кого - до негативних і чому?
4. Повідомлення теми та очікуваних результатів .
«Наталка Полтавка» - це драма кохання бідної української дівчини – селянки,яка відстоює своє право на щастя.
В основі сюжету п’єси лежить цілком життєва ситуація. Сьогодні на уроці, характеризуючи героїв твору, ми повинні розглянути шляхи до щастя кожного персонажа.
Адже в житті існує вічна проблема щастя. Яким треба бути, як себе поводити , які треба використовувати засоби в здобутті щастя? Сподіваюся, що п’єса , героїв якої ми будемо характеризувати, допоможе нам зрозуміти поняття щастя, підкаже шляхи до нього.
Напевно, кожен із вас хоче бути щасливим!?
1.Яким був шлях до щастя кожного героя п’єси?
2. Як п’єса І.Котляревського «Наталка Полтавка» допомогла мені зрозуміти поняття щастя.
Учням було запропоновано дослідницько – пошукову роботу з використанням комп’ютерних технологій , власне тексту твору для дослідження поставлених запитань.
Учням запропоновано завдання:
• з’ясувати кількість пісень у п’єсі;
• виділити пісні за групами;
• з’ясувати , хто з героїв виконує конкретну пісню;
• визначити, які риси характеру героя розкриває пісня;
• зробити висновки.
(При роботі групи фоном використовується музична заставка з п’єси )
Отже, усі ці пісні є не тільки окрасою твору чи вставним додатком для розваги; їх роль насамперед характеризуючи, вони відіграють важливу роль у характеристиці героїв, підкреслюючи їх настрої, розкривають душу, вдачу та внутрішній світ персонажа .
Проведена групою фольклористів – дослідників робота підштовхнула нас до етапу вирішення нашої проблеми п’єси « Наталка Полтавка»: Яким був шлях до щастя кожного героя п’єси?
Переходимо до наступного виду роботи.
Метод «Прес» будемо проводити в групах.
Учням необхідно об’єднатися в групи:
1.- образ Наталки;
2.- образ Петра;
3.-образ Терпелихи ;
4.- образ Возного.
Кожна група обговорює питання:
1. Чи боровся герой за своє щастя?
2. Яким був шлях до щастя?
3. Як би вчинили ви , будучи на місці вашого героя ?
( Учні дискутують над поставленими питаннями зважаючи на персонажів , яких представляють )
Узагальнюючий етап роботи в групах.
1.Висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору ( починайте зі слів: «я вважаю, що…..»).
2.Поясніть причину появи цієї думки( починайте зі слів «тому, що ….»).
3. Наведіть приклади , додаткові аргументи на підтримку вашої позиції.
4.Узагальніть свою думку ( зробіть висновок, починаючи словами : «отже», «таким чином»).
( Представник кожної групи оголошує позицію команди під час обговорення проблеми . Ті, хто не згоден з висновками інших груп, висловлюють свій протест, аргументуючи власну точку зору).
4.Закріплення вивченого.
Як п’єса І.Котляревського «Наталка Полтавка» допомогла мені зрозуміти поняття щастя?
(Учні говорять лаконічно й швидко. Відповіді не коментуються й не оцінюються.)
Це творче завдання. Для нього потрібен представник від кожної попередньої групи . Представники об’єднаються у творчу групу й розігрують найулюбленіший фрагмент п’єси .
5.Підсумковий етап уроку . Метод «Незакінчене речення»
Отже, на уроці ми з’ясували, що……
Наталка – особа м’яка й тендітна, і в той же час сильна, наполеглива та рішуча в боротьбі за своє щастя; її дорога до сімейного щастя – терниста.
Петро – позитивний і реалістичний образ, цільна натура, у якій….. домішує надмірна людська доброта, християнське смирення та всепрощення. Саме цим пояснюється відмова його від свого щастя заради Наталчиного благополуччя. Він не так бореться за щастя, як Наталка . І , найголовніше, ви зрозуміли поняття щастя.
На уроці продемонстрували вміння…
характеризувати героїв твору, критично мислити, працювати в групах , а також вміння працювати з різноманітними джерелами інформації , зокрема з комп’ютерами , додатковою літературою. Дуже творчою, активною, яскравою була гра акторів. Видно, що герої п’єси для вас стали близькі , ви зрозуміли їхню поведінку, встигли полюбити їх.
6.Оцінювання навчальних досягнень учнів. Рефлексія.
7.Домашнє завдання.
Підготувати усне повідомлення на одну з тем
«Доброта й людяність – основні мотиви твору «Наталка
Полтавка» І.Котляревського».
«Чи може бути Наталка ідеалом для сучасної української дівчини».