Розробка уроку "Калейдоскоп музики і слова (Поетизація природи в повісті Даррелла "Балакучі квіти" та балеті Чайковського "Вальс квітів")

Про матеріал
Розробка уроку "Калейдоскоп музики і слова (Поетизація природи в повісті Даррелла "Балакучі квіти" та балеті Чайковського "Вальс квітів") для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Мета заняття: - ознайомити учнів з основними фактами життя і творчого шляху англійського письменника Дж. Даррелла та російського композитора П. Чайковського; - визначити зв'язок між людиною і природою, передані засобами літератури і музики; - порівняти засоби художнього зображення в цих видах мистецтва; - вчити висловлювати власні судження про життєвий характер літературних та музичних образів і різноманітність їх втілення у різних жанрах та формах; - розвивати логічне мислення, пам'ять, вміння давати розгорнуті відповіді на запитання; - виховувати спостережливість, естетичні смаки, любов до природи, доброту, щирість.
Перегляд файлу

 

 

Міністерство освіти і науки України

Відділ освіти, молоді та спорту

 Гуляйпільської районної держадміністрації Запорізької області

 

 

 

 

 

 

Калейдоскоп музики і слова

(Поетизація світу природи у творі

Дж. Даррелла «Балакучі квіти» та в балеті П.Чайковського «Вальс квітів»)

 

 

 

Конспект заняття факультативу

                                             «Мотиви й образи світової              

літератури в музичному                       

мистецтві»

в 7 – Б класі

КЗ «Гуляйпільська ЗОШ

І-ІІІ ступенів № 1»

Гуляйпільської  районної ради

 

Учитель: Крутінь

           Ніна Григорівна

 

 

2018 р.

  Мета заняття:

 

 - ознайомити учнів з основними фактами життя і творчого шляху англійського письменника Дж. Даррелла та російського композитора

П. Чайковського;

 - визначити зв'язок між людиною і природою, передані засобами літератури і музики;

 - порівняти засоби художнього зображення в цих видах мистецтва;

 - вчити висловлювати власні судження про життєвий характер літературних та музичних образів і різноманітність їх втілення у різних жанрах та формах;

 - розвивати логічне мислення, пам'ять, вміння давати розгорнуті відповіді на запитання;

 - виховувати спостережливість, естетичні смаки, любов до природи, доброту, щирість. 

 

  Обладнання:

 

  • мультимедійна дошка;
  • портрети Дж. Даррелла та П. Чайковського;
  • ілюстрації різних квітів;

- «виставочна зала» «Квіти – це залишки раю на землі»: квіткові композиції із паперу, стрічок, бісеру, вишиванки,вишиті сорочки;

- записи музики П. Чайковського, уривку балету «Лускунчик» - «Вальс квітів»; попурі естрадних пісень про квіти, «Балада про мальви», «Чорнобривці»;

- збірочки альманахів «Пролісок»;

- репродукція картин К. Білокур «Мальви»;

- роздруковані вірш «Мова квітів» Д. Білоуса,

- символіка кольорів при створенні букетів.

 

  Епіграфи:

… природа

Не слепок, не бездушный лик,

В ней есть душа, в ней есть свобода,

В ней есть любовь, в ней есть язык.

                            Ф. Тютчев

 

Музика – беззаперечно загальнолюдська мова.

                                      Карл Вебер

 

Де закінчується  слово, там

Починається музика.

                                       Е.Т.А. Гофман   

Хід заняття

 

 І. Вступне слово вчителя.

 

 Інколи, перебуваючи під враженням від прочитаної новели чи вірша, ми відчуваємо, що для того, щоб виразити всі почуття і думки, які нас переповнюють, нам бракує слів. Це взмозі зробити тільки її Величність Музика, що має у своєму почті плачну скрипку Ніколо Паганіні, яка примушує нас відчувати всім серцем її біль, і флейту Томмазо Альбіноні, яка зачаровує нас достоту космічною мелодією, і рояль Йоганна Штрауса, котрий паморочить наші голови палкими і радісними звуками вальсу, кружить нас у вихорі дивовижних мрій.

 Музика і слово. Слово і музика. А що їх єднає? Вони доповнюють одне одного, допомагають глибше і витонченіше сприймати мистецькі твори, сильніше й емоційніше співпереживати, споглядати, розуміти образи і характери.

 Сьогодні ми будемо мандрувати країною квітів.

 

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

 Тема, мета заняття.

(Слайди № 1,2,3).

  • Який епіграф, на ваш погляд, є головним? Чому?

Словникова робота:

(Слайд № 4,5)

Калейдоскоп

Мистецтво

Вальс

Балет

 

  • Робота з таблицею

«Види мистецтва»                                                                      (Слайд № 6)

 

ІІІ. Сприйняття матеріалу.

 

  1. Слово вчителя.

 

Людина і природа. Природа і людина. Це два нерозривні поняття буття на землі. Людина тільки тим вища за рослини, тварин і птахів, що має розум, свідомість. Людина – частина природи, і берегти матінку-природу наш святий обов’язок перед майбутніми поколіннями.

Письменник-натураліст Дж. Даррелл переконує нас, що все на землі переплетено воєдино. І людина, хоч і найрозумніша істота на землі, без спілкування з фауною і флорою бідна, нещасна і обділена.

 

  1. Хто ж він Дж. Даррелл?

(Слайд № 7)

/Повідомлення учня/.

 

Слово вчителя.

 

Повість Даррелла «Моя сім`я та інші звірі» має 18 розділів, що складають 3 частини. Оповідання «Балакучі квіти, уривок з якого ми будемо розглядати, - це 14 розділ повісті. Письменник розповів про своє дитинство, про долю тварин. Він закликав захищати «братів своїх менших», бути милосердними, спостережливими, і тоді кожному з нас відкриється справжня краса – для очей і для серця.

 

  • Від імені кого ведеться розповідь?

/Хлопчика Джеррі/.

 

  • Як він потрапив до пана Кралевського?

/Батьки найняли йому вчителя,

щоб підтягти у навчанні/. 

 

  • З ким ще познайомився хлопчик у домі вчителя?

/З його матір’ю, панною Кралевською/.

 

- Знайдіть і зачитайте опис інтер’єру кімнати пані Кралевської. Що нагадує місце, куди він потрапив?

/Казку/.

 

- Доведіть це мовою твору.

/ «Справжнє царство квітів»,

«Міріади гарних суцвіть нагадують казкові

 вогники, коштовне каміння, багатство»,

«Золотисто-каштанове волосся мінилося

і переливалося» /

 

- Як називає Джеррі пані Кралевську?

/ «Казковою феєю», «королевою квітів»/

 

-У чому суть теорії пані Кралевської?

/На думку дивної жінки, квіти розмовляють,

розуміють одне одного. Кожна з них – індивідуальність/.

 

  • А кого вам нагадує пані Кралевська?

/Вона – цариця різнобарвного, дивовижного,

розкішного королівства флори. Вона – відкрита,

у неї жива душа, ніжне, чутливе серце,

тонкий розум, любить квіти/.

 

  • Як поставився Джеррі до всього почутого від Королеви квітів?

/ «йому стало цікаво»/

 

  •                   Що хлопчик дізнався про квіти, про їх «характери»? Які художні засоби використав автор, розповідаючи про квіти?

/Робота зі слайдом № 8,9/.

 

  • Як оцінив хлопчик корисність бесіди з пані Кралевською для себе?

/ «Вельми цікаво»/.

 

  • Як пані Кралевська сприйняла свою зустріч з хлопчиком?

/ «Змістовно побесідували»/.

 

- У чому полягає змістовність зустрічі? Що нового дізнався Джеррі від пані Кралевської? Знайдіть відповіді у тексті.

/ «квіти розмовляють»

«люди чують голос природи, якщо серце не зачерствіє»

«кожна квітка має свою індивідуальність»

«квіти між собою у стосунках, ніби люди»/

 

  • Коли, на думку старої жінки, людині пощастить почути мову квітів?

/якщо серце не зачерствіє/

 

  • Чому навчили Кралевські хлопчика?

/чути, бачити і відчувати природу як живий організм/

 

  • А що корисного ви взяли для себе з порад пані Кралевської?

/Не можна в один букет складати багато різних квітів. Для продовження життя квітів у воду додають аспірин, срібні монети, бренді, цитриновий сік, трохи землі. Воду не треба часто міняти/.

 

  • Чому розказана історія названа автором «Балакучі квіти»?

/Назва історії – символічна. На думку автора, квіти – представники світу живої природи, сповненого своїх особливостей. Цей світ певною мірою автономний: він має своє призначення, розвивається за своїми законами і має свою мову/.

 

  Вчитель:

 

Познайомившись з героями оповідання «Балакучі квіти», ви мали змогу переконатися, що квіти «точнісінько як люди» вміють говорити. Говорять же вони своєю особливою мовою, яку розуміють лише люди мудрі, спостережливі, поетичні, здатні сприймати, тонко відчувати красу.

/Ще раз звертається увага на епіграф слайду № 7/.

 

  • У назвах (або змісті) яких художніх творів йдеться про якісь квіти?

 

  1. Робота зі слайдом № 10.

 

«Музика – достоту загальнолюдська мова», - сказав німецький письменник Карл Юліус Вебер. З ним важко не погодитися, адже музику розуміють люди різних національностей без перекладача. Бах, Бетховен, Вівальді, Чайковський, Лисенко… Музичні твори, що належать їхньому таланту, звучать у концертних залах усіх країн світу і пробуджують високі почуття в серцях слухачів.

 

  • Що ж вам відомо про композитора П.І. Чайковськрого?

 

/Повідомлення учня/.

 

  Вчитель:

 

 Музичний твір – це палітра музичних звуків, що організовуються в певному порядку й утворюють самостійний музичний образ.

 Мовою музики можна передати радість і горе, урочистість і тривогу, надію і розчарування, захоплення, спокій.

 

  • Пропоную прослухати Вам «Вальс квітів» Чайковського.

/Слайд № 11/.

 

Спробуйте подумки відновити картину, що виникла під час прослуховування музики.

/Слайд № 12/.

/Учні говорять про картини весни, пробудження природи,

дзюрчання струмків…/

  Вчитель:

 

Так, «Вальс квітів» - це поема весни, розквіт життя. Цей вальс – музична поема, але в ній яскраво на перший план виступає хореографічне начало – всі теми вальсу танцювальні й пластичні.

/Перегляд слайду № 13/

/музика «Вальс квітів» проілюстрована квітами,

що розкриваються назустріч сонячному теплу/

 

«Вальс квітів» - це вальс любові і радості. Ніжна краса квітів не залишає нікого байдужим.

 

  • Робота зі слайдом № 14,15.

Перегляд уривку з балету Чайковського «Лускунчик» «Вальс квітів».

 

  • Елементи яких видів мистецтва поєднані в балеті?
  • Що допомагає глядачу зрозуміти задум автора?

 

Висновок. Творчість Даррелла і Чайковського хвилює наші душі, викликає любов до усього живого, до природи, радість від спілкування з нею, віру в цілющі властивості природи.

 

  1. Прослухайте попурі.

Про які квіти йде мова? Чим пісні ці відрізняються від «Вальсу квітів» Чайковського?

/Слайд № 16/.

/естрадні, ліричні пісні  - класична музика/

  1. Ми знаємо, що нічого з нічого не виникає.

Існує велика кількість легенд про появу тієї чи іншої квітки, її назву.

А які легенди про квіти ви знаєте?

/Учні розповідають легенди про квіти.

на мультимедійній дошці демонструються

слайди №№17-21/.

6. Вчитель розповідає вірш-легенду про пролісок, говорить, що так називається поетичний клуб «Пролісок», який уже багато років очолює місцева поетеса Наталя Квітка, демонструє збірки поезій поетичного клубу.

 

  • А чому, як ви думаєте, клуб має назву «Пролісок»?
  • Чи писали вірші про квіти члени цього поетичного клубу?

                                /Так/.

  • Познайомте нас з ними.

/Учні читають напам’ять вірші,підкреслюють,

які почуття вони викликають/.

 

7. Екскурсія «виставковою залою» «Квіти – залишок раю на землі», перегляд учнівських робіт: малюнків, квіткових композицій, вишивок…

/Повторення значення слова «ікебана»

Слайди № 22, 23/.

 

8. Вже багато сьогодні говорили ми про квіти. А які ж квіти найчастіше зустрічаються у нас на Україні?

/Учениця читає вірш про квіти України/

 

- Прослухайте пісні. Про що в них йдеться? Що таке балада? В чому драматизм? Що символізують?

/Слайд № 24/

/ «Балада про мальви» сл. Б.Гури, муз. Івасюка Мелодія у ній плавна, наспівна, за характером дещо напружена, з елементами драматизму, фатального передчуття. Співається плавно, задушевно,

 динамічно, плавно пов’язуючи звуки між собою.

«Чорнобривці» - сл. Сингаївського, муз. Верменича. Співається зосереджено, широко, задушевно.

Символізують родину, Батьківщину, материнську любов/.

 

- А в якій пісні, якого поета йде мова про квіти в нашому рідному Гуляйполі?

/ «На долині туман» сл.. В.Діденка, муз. Буєвського/.

 

- А чому йдеться про мак у долині?

/Мак – символ пролитої крові, символізує героїчне

минуле рідного краю/.

 

- Про мальви ми чули сьогодні легенду, пісню-баладу, українська художниця К. Білокур намалювала картину «Мальви» -               /Слайд № 25/

Різні зображувальні засоби використані авторами, але суть одна – вони є символом рідного краю.

 

IV. Застосування знань.

  • Чи дарували ви коли-небудь квіти? Кому? Коли?
  • Чи легко було вам підібрати квіти, щоб найглибше, найповніше виразити свої почуття при цьому?

 

На партах є роздрукований вірш Д.Білоуса «Мова квітів», значення кольорів при створенні букетів. Познайомтеся з ними, підберіть букет своїм рідним, друзям, знайомим.

 

Учні коментують свої букети.

 

V. Підведення підсумків.

-  Квіти прикрашають життя людини, роблять його більш змістовним, красивим, спонукають робити добро. Я дуже хотіла б, щоб після цього заняття ви стали дивитися іншими очима на кожну квітку, яку зустрінете в житті. Не зривали їх без потреби. А букетики, які даруватимете рідним, друзям, знайомим, хай будуть красивими, витонченими і свідчитимуть про щирість ваших почуттів.

 

Нехай людина добро приносить,

Бо світ навколо любові просить.

 

- Звучить пісня «Квіти мамі» О. Янушкевич у виконанні дівчаток.

/Слайд № 26/.

doc
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
1223
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку