Урок.Тема "Мандри Дон Кіхота у пошуках справедливості"

Про матеріал
Урок допоможе учням у вирішенні проблемного питання "Хто ж такий Дон Кіхот"
Перегляд файлу

Тема.    Мандри Дон Кіхота у пошуках справедливості

 

Мета:    проаналізувати зміст прочитаних розділів, розглянувши подвиги Дон Кіхота; розвивати навички вдумливого читання, вдосконалювати вміння переказувати уривки з художнього твору, аналізувати вчинки героїв, давати їм оцінку; виховувати повагу до літературних здобутків інших народів, формувати кращі людські якості на прикладі образу Дон Кіхота.

 

                                                                                       Епіграф до уроку:

                                                        У мене ясна мета всім зробити добро і нікому не  

                                                              заподіяти     лиха. І за це я заслуговую осуду?
                                                                                                                      М. Булгаков

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 Слово вчителя.

 Кожне покоління шукає власні відповіді на вічні проблеми людського буття: «Як жити? В чому сенс людського життя? Як протистояти злу?». Пориви і нашого героя Дон Кіхота благородні. Мотивація його вчинку зумовлена пошуком шляхів морального вдосконалення світу.
На початку твору ми бачимо героя щасливою людиною. Цілі і завдання його значні і гуманні: він прагне знищити несправедливість, викрити кривду. Він хоче зробити світ кращим, людей щасливішими. Заради цього він іде на «подвиги». Який їхній результат маємо з’ясувати в ході уроку.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІУ. Робота над темою уроку

1.Колективне заповнення анкети героя.

- Давайте спершу познайомимося з нашим героєм. Заповнимо його анкету (усно).

1. Повне імя: Алонсо Кіхано.

2. Вік: близько 50 років.

3. Зовнішність: високий, худорлявий.

4. Місце проживання: село Ламанчі.

5. Походження: гідальго (бідний дворянин)

6. Матеріальні статки: збіднілий дворянин.

7. Родина: клющниця і небога, хлопець-челядинець.

8. Захоплення: полювання,читання лицарських романів.

9. Мрія: стати мандрованим лицарем та побороти зло на землі.

10. Друзі: Санчо Панса.

11. Риси характеру: дивний, запальний, справедливий…

2.Аналіз подвигів Дон Кіхота.

Учитель. Старий гідальго вирушив в дорогу на пошуки істини й справедливості. Він бачить світ ідеальним, не таким, як є в дійсності. Вже сцена посвяти в рицарі господарем корчми дає уявлення про те, яким є світ, створений в уяві Дон Кіхота. Зараз ми знову звернемося до цього епізоду, побачимо його очима Дон Кіхота та господаря корчми.

   Учень в ролі Дон Кіхота.  «Я покликав люб’язного господаря корчми, котрий щедро мене нагодував. Далі впав перед ним на коліна і попросив висвятити мене в рицарі. Господар замку погодився. В цю ніч я ні на хвильку не заснув, а вранці сталось те, про що я мріяв. Господар, одягнений в нове вбрання, тримаючи в руках книгу в гарній палітурці, здійснив обряд посвяти в рицарі, доторкнувся мечем до моєї спини. Всі стояли кругом раді та веселі. Збулась моя мрія!

   Учень в ролі господаря корчми. До мене на ночівлю приїхав якийсь дідок на шкапі. Я відразу ж зрозумів, що він не сповна розуму. Вигляд у нього був такий, що я подумав: «З грошенятами в нього, певно, кепсько». Я наказав його нагодувати залишками вечері. Він довго дякував, притулюючи до серця худі, кістляві руки. Я ледь не засміявся йому в обличчя, та тут же стримався. Раптом він каже: «Висвятіть мене в рицарі». Я ледве не впав зі сміху. Які, думаю, в наш час рицарі?! Мені набридли витівки гостя, тому я сперечатися з ним не став. Узяв книгу витрат сіна та ячменю, тріснув нею по потилиці гостя, пробурмотів щось, вдарив його ж власним мечем, здійснивши так званий обряд посвяти в рицарі. Ну, думаю, зараз він встане з колін та як схопить свій меч! А він устав, заплакав від радості і почав мені дякувати. Видно було з того, що бідолаха зовсім «збожеволів».

   Учитель. Монологи, прослухані нами, характеризують героїв. Хто з них викликає симпатію? Чому? (Дон Кіхот. Він бачить в людях тільки хороше)                                                                                                            Дон Кіхот живе у своєму, вигаданому світі. Реальні речі сприймає по-особливому.

 2. Заповнення таблиці.

 

Реальні речі

Вигаданий світ

 

 

 

Корчма , корчмар, боргова книга, погоничі мулів, оперіщення мечем, замок, управитель замку, молитовник, нахаби, грубіяни,обряд посвяти.

3. IV розділ. Переказ учнями.

Дон Кіхот заступається за пастуха Андреса,  якого тяжко карає його господар. Андрес страшенно вдячний Дон Кіхотові, але як тільки той залишає господаря і пастуха, все знову стає так, як і було. Довірливий рицар вважав, що чесного слова господаря буде досить. Проте він помилявся.

4. V розділ Переказ учнями.

Потрапивши додому, Дон Кіхот розповідає про боротьбу з десятьма велетнями. Насправді ж рицар, зустрівши торговців, почав вимагати від них засвідчення, що найпрекраснішою жінкою на землі є Дульсінея Тобоська. Закінчилося все побиттям Дон Кіхота, який так і не зрозумів недоречності своїх вимог.

5. Читання в ролях епізоду «Бій з вітряками».
6. Бесіда за прочитаним.
– Чому Дон Кіхот вступив у бій з вітряками? (Бо вони здалися йому лихими велетнями).
– Яким постає герой в цьому епізоді? (Приймає вітряків за велетнів – наївний дивак, не злякався, стає до бою, намагається знищити зло, розвіяти підступні чари, спрямовані проти нього).
– Висловіть своє ставлення до вчинку героя.
(Дон Кіхот романтик, хоробрий, відважний, безкорисливий. Але він ідеаліст, наївний, не знає життя, незважаючи на вік, не має життєвого досвіду).

7. Словникова робота
Спираючись на прочитаний епізод з роману, поясніть вислів, що став крила-тим «Воювати з вітряками».
Воювати з вітряками – безглуздо витрачати час і сили на подолання неіснуючих перешкод або небезпек; займатися безнадійною справою.

8.Вирішення проблемного питання «Хто ж такий Дон Кіхот?»

 Асоціативний ряд: Дон Кіхот – людина, лицар, поборник зла, захисник слабких, прибічник справедливості, честоюбець…

-Чи можна його назвати патріотом Іспанії? Хто такі патріоти? (це любов та відповідальність. Любов до землі на якій ти народився, та відповідальність за її долю та долю твого народу). 

- Імя Дон Кіхота перейшло із розряду власних назв до загальних. Кого зараз вважають донкіхотами? (тих, хто рятує, має благородну мету, готовим жертвувати найдорожчим).

- З ким би ви поставили в один ряд Дон Кіхота в українській історії чи літературі?

( Дмитро Вишневецький, Ярослав Мудрий, Тарас Шевченко, Богдан Хмельницький; Леся Українка, Котигорошко, Устим Кармалюк та інші.)

9.Інтерактивна вправа «Займи позицію»

ЗА

                      ПРОТИ

Дон Кіхот – великодушний, безкорисливий філософ-гуманіст, здатний на самопожертву заради ближніх

Дон Кіхот – безумець, «подвиги» якого абсурдні, смішні та навіть шкідливі

 

V. Підсумки уроку

- Які риси виявляє Дон Кіхот під час своїх подорожей? (Сміливість, справедливість, необережність, відірваність від реального життя...)

– Як оточуючі ставляться до вчинків героя?
– Чому благородні поривання героя не давали таких самих наслідків?
(Оточуючі не сприймають безглуздих і недоречних вчинків героя, глузують з них. Благородний Дон Кіхот смішний у вік жорстокості та користолюбства).                                                                                        Вчитель. Мета вчинків героя благородна, однак шляхи її досягнення дивні, а часом навіть недоречні. Герой прагне добра, але не творить його, бо для цього потрібний інший підхід. Люди просто не розуміють Дон Кіхота, а він не розуміє їх.
Воістину, засліплено – безоко,
Воістину, завзяття із завзять –
Хотіть життя, брутальне і жорстоке,                                                                               Одним лунким девізом розв’язать.
О. Ольжич «Дон Кіхот»                                                                                                    Перемоги Дон Кіхота, які звершуються заради торжества добра і справедливості, на практиці стають джерелом нових бід для всіх, з ким пов’язана його доля. Більшість людей, з якими він зустрічається, зовсім не потребують його героїчного захисту. Тому Дон Кіхот досить часто стає, смішним і навіть сам страждає від своїх перемог. Здобувши титул Лицаря Сумного Образу, він стає справжнім посміховиськом. Але незважаючи на чисельні дивацтва, Дон Кіхот благородна, чесна, мужня людина. Найважливіші його риси — готовність на самопожертву заради людей, непохитна віра в перемогу добра і справедливості. Дон Кіхот – вічний образ. Як вічний цей світ. І роки невладні над ним. Ми не прощаємося з ним, а продовжуємо знайомстов з його новими подвигами.                        VI. Домашнє завдання.                                                                                   Скласти цитатний план до характеристики героя .

 

doc
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
2714
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку