Розробка уроку літературного читання для 3-го класу. Тема. Брати Грімм "Шипшинка".

Про матеріал
Тема.Брати Грімм «Шипшинка» Мета:розширювати знання учнів про літературні казки народів світу; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити аналізувати прочитані твори ,висловлювати власне ставлення до прочитаного, оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв’язне мовлення , творчу уяву учнів; виховувати любов до художнього слова. Навчальні цілі: учень/учениця визначає жанр прочитаної казки; розрізняє фольклорні і авторські твори;твори за емоційним забарвленням; називає з кола опрацьованих творів основні теми навчання ;пояснює значення книжки в житті людини.
Перегляд файлу

Тема.Брати Грімм «Шипшинка»

Мета:розширювати знання учнів про  літературні казки народів світу; вдосконалювати  навички свідомого  виразного читання; вчити аналізувати  прочитані твори ,висловлювати власне ставлення  до прочитаного, оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв’язне  мовлення , творчу уяву учнів; виховувати любов до художнього слова.

Навчальні цілі: учень/учениця визначає жанр прочитаної казки; розрізняє фольклорні  і авторські  твори;твори за емоційним забарвленням; називає з кола опрацьованих творів  основні теми навчання ;пояснює значення  книжки в житті людини.

Тип уроку: урок ознайомлення з новим твором.

Обладнання: мікрофон, презентація , портрет письменників, кубик, видрукувані слова , зашифровані слова,  сигнальні карточки.

 

 

                                                                Хід уроку

 

І. Організація учнів класу до роботи на уроці

1.Привітання

- Продзвенів дзвінок. Починаємо урок.

-Сідайте ,будь ласка.

- Мене звати Анжеліка Михайлівна. Я рада бачити вас на уроці літературного читання. Подивіться один на одного ,посміхніться ,побажайте добра , успіху, доторкніться долоньками один до одного.

Щоб урок додав нам знань ,повідомляю 5 завдань:

Слухати уважно

Чітко відповідати

Виразно ,правильно читати

Друзям допомагати

Знання здобувати

Молодці!

2.Аутотреніг

А тепер давайте всі разом налаштуємося на плідну роботу на уроці.

Повторюйте за мною.

Я-учень.

Я ходжу до школи ,щоб вчитися

Мене навчають цікаво

Я все розумію

Я хочу багато знати

3. Інтерактивна вправа « Мікрофон»

-А зараз ми з вами пограємо у гру «Мікрофон» я буду задавати вам запитання , а вам потрібно на них відповісти.

- Подумайте і скажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? ( щоб урок був цікавим, казковим, навчальним ,веселим , світлим ,загадковим)

- Для того, щоб справдились ваші очікування, якими на уроці  повинні бути ви ? (дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими)

ІІ. Мотивація   навчальної  діяльності.

1. Гра «Переплутанка»

Читання анаграм

 -Діти  погляньте на дошку. На ній розташовані  зашифровані слова, які потрібно скласти розставляючи букви у правильному порядку.

МОВОЧДЮЙКА (Дюймовочка)

РАТІНОБУ (Буратіно)

ГЛІМАУ (Мауглі)

КАВИРУЧКА (Рукавичка)

— Яким одним словом можна узагальнити всі ці слова? (Казки)

2. «Мозковий штурм»

-Які казки ви ще знаєте?(«Вовк і семеро козенят» , «Лисичка і журавель»)

- Які бувають казки? (Народні, авторські , літературні).

Про що розповідається в казках? (про тварин, про життя людей, вигаданих істот…)

Казки бувають про тварин, соціально-побутові (про людей) та чарівні казки (про вигаданих  істот та персонажів)

Казка — це вигадана історія зі щасливим кінцем і обов’язковою перемогою добра над злом. Найчастіше в казках присутні чари і різні неймовірні у звичайному житті пригоди. Недоступне стає доступним, нереальне реальним.

Казка — це світ чарівний та незвичайний,

Казка — це диво, сповнене краси.

Поринуть у казку — це ж бо так цікаво,

Це справді свято, радість для душі.

Саме тому казки люблять і діти, і дорослі. У кожного народу є свої казки з їх особливостями — національними героями, побуту. У кожній казці є головні герої, за пригодами яких ми спостерігаємо.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

-Отож, діти, ми розпочинаємо вивчати  новий розділ  , який має назву « Із скарбниці казкарів світу». У цьому розділі ми будемо читати  казки різних авторів.

-Сьогодні на уроці ми з вами будемо говорити  про життєвий і творчий шлях братів Якоба і Вільгельма Грімм , а також прочитаємо їхню казку , яка називається «Шипшинка».

IV.Підготовча робота до сприймання тексту

1.Ознайомлення  з біографією  поетів.

-Діточки , а зараз ми з вами переглянемо презентацію про життєвий і творчий шлях Якоба та Вільгельма Грімм , але будьте дуже уважними , тому що пізніше вам буде  потрібно відповісти на запитання.

Якоб Грімм народився 4 січня 1785  і Вільгельм Грімм - 24 лютого 1786 року в місті Ханау. Їх мати, Міра   Грімм, на той момент народила вже дев`ятьох дітей, проте троє  померло в ранньому віці. Росли в  заможній  родині , в атмосфері любові і добра.

 Батько, Пилип Вільгельм Грімм, помер від запалення легенів в  1796 році. У 1801 р. велика дружня родина перебирається до Штайнау, на батьківщину батька. Вони оселяються в старому будинкові, де, за переказами, темними глухими ночами вешталися привиди.

З 1814 року аж до 1829 брати Грімм працювали в бібліотеці в Касселе, Вільгельм - секретарем, Якоб - бібліотекарем.

Збиранням і вивченням народних казок брати Грімм захоплювалися ще в студентські роки. Творчий шлях братів Грімм почався з видання  першого тому їх дебютної збірки казок, а лише через три роки побачив світ і другий том, трохи пізніше був виданий і третій том «Дитячих і сімейних казок» .Серед них «Бременські музиканти», «Горщик каші», «Кот В чоботях», «Червона шапочка», «Білосніжка», «Попелюшка», «Золотий гусак», «Вовк і семеро козенят» — всього близько 200 казок.

2. Огляд виставки книжок братів Якоба та Вільгельма Грімм.

- А які книжки поетів ви знаєте?

- Ось погляньте, я підготувала для вас виставку найвідоміших та захопливих їх книжок, які раджу вам прочитати.  Також за допомогою цих книг, ви зможете дізнатися більше про життєвий та творчий шлях братів.

3.Вправа «Розумний куб»

- Діти, а зараз я перевірю чи уважно ви слухали біографію про братів Якоба та Вільгельма Грімм за допомогою цього куба. На кубу є відповідна кількість кружечків, яким відповідає відповідне питання на дошці, на які ви повинні швидко відповідати. Той, хто отримує куб, зачитує запитання  з дошки і відповідає на нього.

 -Де народилися письменники?(Письменники народилися в місті Ханау)

-Скільки дітей було у сім’ї ?( У сімї було девятеро  дітей , але троє померло)

-Як звати батьків письменників??(Маму письменників звати Міра  , а батька письменників звати Пилип)

-Де з часом переїхала  дружня родина?(Родина переїхала  до Штайнау , на батьківщину батька)

-Від якої хвороби помер батько Якоба і Вільгельма?(Від запалення легенів)

-Ким працювали брати? (Вільгельм-секретарем , а Якоб-бібліотекарем)

-Які казки написали брати Грімм?(Брати Грімм ще написали такі казки , як: «Золотий гусак» , «Горщик каші» , «Білосніжка»).

V.Робота над текстом

1.Словникова робота.

-Діти , перш , ніж  почати читати казку  , ми з’ясуємо  значення невідомих слів , які будуть зустрічатися у тексті.

Перше слово «не тямився з радості»

Не тямився з радощів — дуже зрадів.

Наступне слово- «бенкет».

Бенкет — урочистий багатий обід чи вечеря.

Наступне слово «не до снаги»

Не до снаги — не під силу.

Ще одне слово «челядь».Дітки , челядь – це слуги.

І останнє слово «гончак»

Гончак — гончий пес.

2.Гра «Передбачення»

-Прочитайте назву казки  братів Якоба і Вільгельма Грімм?(«Шипшинка»)

-Як ви гадаєте , про кого  і про що йдеться  у творі?

 3.Зразкове читання тексту вчителем

- Розгорніть , діти , книжки на сторінці  142, я буду читати, а ви уважно слухайте і запам’ятайте дійових осіб цієї казки.

 4.Бесіда після першого читання з метою перевірки вражень і усвідомлення   прочитаного.

-Про кого розповідається  у казці ( У казці розповідається про дівчинку «Шипшинку» яку зачарувала  чаклунка)

- Чи сподобалась вона вам?(Так)

 

5.Фізкультхвилинка

Встаньте діти ,  посміхніться,

Землі нашій  поклоніться

За щасливий день вчорашній,

В різні боки нахиліться,

Веретеном покрутіться,

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

6.Читання оповідання  дітьми (вголос), з метою формування виразності читання.

6.1. Вправа «Листочок»

Діти, у моїх руках чарівний листочок , яких так багато ми бачимо навечні. На чию парту він потрапить, той продовжить читати казку виразного, голосно емоційно. При читанні будьте уважними, добре подумайте чи немає у тексті ще невідомих вам слів та підготуйтеся до аналізу казки.

 

7.Аналіз змісту казки. Тестування 

- А зараз я перевірю, наскільки добре ви запам’ятали зміст казки  за допомогою тестів.

У вас на партах є сигнальні карточки. Відповідаючи на питання тестів, ви будете піднімати їх вгору,червона картка означатиме ,що ваша відповідь варіант а ,зелена варіант б.

1. Хто напророчив королеві народження дівчинки?

а) Чаклунка;

б) жаба;

2. Скільки чарівниць жило в королівстві?

а) 12;

б) 13.

3. Скількох запросили на пишний бенкет?

а) 12;

б) 9.

4. Від чого зла чаклунка напророчила королівні смерть?

а) Від веретена;

б) від колючки;

5. Яка чаклунка пом’якшила жорстокий вирок злої чаклунки?

а) Десята;

б) дванадцята;

6. Якою росла королівна?

а) Прекрасною, привітною, розумною;

б) злою, жорстокою, красивою;

8.Мовчазне читання дітьми із завданнями

- А тепер ви прочитаєте казку мовчки та підготуєтеся до вибіркового читання.

9.Вибіркове читання

- Я сподіваюсь, що ви уважно слухали казку, тому пропоную зайнятися пошуком.

- Знайдіть у тексті речення,  коли у палац увірвалася 13 чарівниця.(Коли одинадцята сказала вої  побажання , раптом  увірвалася тринадцята. Вона хотіла помститися  за те , що її не запросили , і  , ні з ким  не привітавшись , навіть не глянувши ні на кого,  сказала на весь голос:  - Як дійде королівна  15 років , то вколеться веретеном і помре.І, ні словечка  більше не промовивши,  лиха чарівниця пішла геть)

-А тепер, знайдіть та зачитайте уривок, коли дівчинка торкнулася веретена(Та ледве вона торкнулася веретена  , як справдилися  лихі слова чарівниці…)

-А зараз знайдіть  та зачитайте уривок коли Королевич відчинив до кімнати  двері де спала на ліжку Шипшинка (Нарешті прийшов королевич  у вежу й відчинив  двері до  маленької  кімнати , де спала  на ліжку Шипшинка. Вона була така прекрасна….)

10.Характеристика героїв

-Що ви можете сказати про героїв казки?

-Чи є позитивні та негативні вчинки героїв? Які?(Негативним є те , що чаклунка зачарувала  дівчинку і весь палац , а позитивним те , що добро перемагає зло і в цій казці перемогло добро)

- Кого ми віднесемо до позитивних героїв казки? (Короля , королеву , Шипшинку , Королевича)

-Якими якостями володіють позитивні герої казки?(Сміливі, чесні, добрі, вірні,благородні,справедливі, великодушні)

-Назвіть риси характеру негативних героїв (злі, підступні, жорстокі).

-Молодці!

11. Гра «Хто швидше знайде»

_ Зараз ми пограємо у гру «Хто швидше знайде». Я почну читати рядок. Хто швидше його знайде той і продовжить читати за мною

І сталось так, як…
Коли одинадцята…
І ось того дня…
А навкруги почав…
Пробудилися на дворі…

12. Творча роботи у звязку з читанням.

- Діти , подумайте і складіть запитання , які б ви хотіли поставити головним героям казки?. 

- Що б  ви хотіли від них почути ?

V. Підсумок уроку
1.Гра «Мікрофон»

-Казку яких авторів ми сьогодні читали?(Якоба та Вільгельма Грімм)

-Про що вона?(Про дівчинку Шипшинку яку зачарували чаклунки)

-Чим зачарувала вас ця казка?
- Хто вам сподобався і чому?
-Чи завжди у казці добро перемагало зло?(Так)
- І так було, так завжди буде, допоки добрі є на світі люди!

2.Узагальнююча бесіда

Хоча казки розповідають про незвичайні події, та в кожній вигадці є щось і від реального життя. Яскраві казкові образи допомагають нам краще роздивитись у нашому повсякденні добро і зло, правду й кривду. Вони вчать нас бути добрими, щирими, працьовитими, застерігають від скупості, ледарства, брехливості.

3.Оголошення домашнього завдання.

-Стисло переказувати казку(с.142-146), Р.З. с.59

4.Оцінювання роботи учнів на уроці.

- Учні, я задоволена(не задоволена) вашою роботою на уроці. Молодці, бажаю вам успіху.

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Пірко Анжеліка
Додано
8 березня 2019
Переглядів
4408
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку