«Знайомство з біографією Василя Сухомлинського. В.Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло»
(урок читання для 3 класу)
Вчитель: Опорний заклад загальної середньої освіти Розумівська школа Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області
Русанова Людмила Вікторівна
Мета: ознайомити дітей з біографією В.О.Сухомлинського. Допомогти усвідомити головну думку твору. Вчити давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів. Розвивати зв'язне мовлення, уміння співвідносити текст із малюнком. Виховувати добру, чуйність.
Обладнання: портрет В.Сухомлинського, записи на дошці, таблиця зі словниковими словами, сигнальні картки «а-б». Виставка книг В.Сухомлинського, тематичний словник Прищепи, складові таблиці кожному.
І.Організація класу:
Діти, у нас сьогодні гості – подаруйте їм добру усмішку. Підготуємо наші мовні органи до уроку читання:
1)1,2,3 – вдих, 4 – видих;
2)голосні звуки;
3)скоромовки;
4)вправа «Не зіб'юсь»
Хатина 1)повільно, тихо
Хатина 2)помірно, здивовано
Хатинка 3)швидко, радісно
Хатина 4)питання – відповідь
5)складні таблиці «Земля – небо»
ІІ. Мовна розминка.
Далі – мовна розминка з хоровими відповідями. Здогадайся: про кого я говорю.
Марійка…………її справжнє ім'я.
Грицько………..
Наталя…………
Дмитро …….(Павличко)
Анатолій……(Костецький) та (Качан)
Степан………(Жупанин)
Тамара………(Коломієць)
Вона живе ------(у Києві)
Що про неї запам'ятали?
Як назвати одним словом тих, кого ми називали?
Що вони для нас пишуть?
Що таке вірш? (невеликий поетичний твір, найчастіше з римуванням рядків)
Хто пише байки? (байкар) Казки?------ (казкар) Прозу? (прозаїк)
Одним словом ------всі вони? ------(письменники).
Що таке оповідання? (Це прозовий художній твір невеликого розміру)
Саме оповідання ми починаємо більш глибоко вивчати в новому розділі «Оповідання про справи твоїх ровесників». Вам цікава пропозиція --- стати учасниками вікторини «З якого це оповідання?»
Підсумок: найактивнішим учасником став……Оплески йому!
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
А об’єднає усі ці оповідання……ім’я видатного педагога, прекрасного письменника – Василя Сухомлинського. Саме із ознайомлення з його читацькою скарбничкою ми почнемо вивчати новий розділ.
І.Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом В.Сухомлинського.
(Розповідь учителя про життєвий шлях письменника
https://uk.wikipedia.org/wiki/Сухомлинський_Василь_Олександрович)
2. Мовчазне читання статті (с.66)
Яким незвичайним вчителем був В.Сухомлинський ви дізнаєтесь із статті про нього.
Вправа «Губи».
Тест «Що з двох правильне?» (за сигнальними картками)
1.Усе своє життя В.Сухомлинський присвятив :
А) дітям
Б) сім’ї
2.У школі він викладав:
А) математику
Б) українську мову і літературу
3) Щоранку він зустрічав учнів:
А) на ганку школи
Б) на подвір’ї
Підтвердіть це словами тексту. Знайдіть найдовші слова у статті.
ФІЗХВИЛИНКА О О О (для очей)
2) Доповнення знань учнів:
До вашого багажу знань про Сухомлинського я хочу додати. Що понад 35 років Василь Олександрович у школі. З них – 32 роки вів педагогічний щоденник, куди записував свої спостереження за поведінкою дітей. А потім його роздуми випливали на папір ставали книгами. Він написав понад 70 томів цікавих розповідей для дітей. Одна з його найкращих книг «Серце віддаю дітям». У новому розділі ми ще познайомимося з декількома оповіданнями письменника.
Опрацювання оповідання «Красиві слова і красиве діло».
1.Робота над заголовком твору.
-Які слова ви вважаєте «красивими»?
-А діла «красиві» - це які ?
-як ви гадаєте в житті потрібні красиві слова? Цікаво , а що ж важливіше красиві слова чи красиві діла?
2.Словникова робота
Негода (непогода) – завірюха, ураган, злива.
Коли так кажуть?наведіть приклад.
Хлющ – скажемо разом. Що це? Звернемось до словника (тлумачний).
Прослухайте оповідання, можливо, хтось впізнає себе.
3.Виразне читання оповідання вчителем http://ditky.info/publ/suhomlynskiy/krasivi_slova_i_krasive_dilo/21-1-0-113
Фізхвилинка
Раз , два! Час вставати,
Будемо відпочивати.
Три, чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять, шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у світлий клас.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика спіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім, вісім! Час настав
Повернутися до справ.
Масаж чола, щічок, рук, очей.
4.Робота над текстом.
Звернемось до джерела знань і опрацюємо текст. Адже. хто багато читає, той багато ……….знає.
А)читанні гудіння (2 абзаци)
- поставте запитання до прочитаного
-позмагайтесь у хоровому читанні
Б) буксир
В)Помилка
Г) зупинка
Д) скоромовкою.
5.Аналіз змісту і вибіркове читання.
-Що за маленька хатинка стояла серед поля? Прочитайте.
Чому хлопці опинилися в ній?
-Кого вони побачили?
Чи знали друзі четвертого хлопчика?
-Прочитайте який у нього був вигляд?
Що йому сказав перший хлопчик?Прочитайте ці слова.
А що промовив другий хлопчик?
Чи можна сказати, що слова цих двох хлопчаків «красиві»?
Що зробив третій хлопчик?
Поміркуйте, що змоклому хлопчику було в цей момент потрібніше: красиві жалісливі слова чи сухий одяг?
Фізхвилинка «Тік, так, тук».
6.Гра «Розвідники»
-Знайдіть у тексті порівняння
Ллє, мов з відра. – Що це значить ?
Мокра, як хлющ. – Це?
-це злегка мокра
-Промокла наскрізь
-Змокла до нитки.
Що автор хотів підкреслити цими порівняннями?
7.Читання в особах.
-З якою інтонацією слід читати слова перших 2-х хлопців?
-Чиї слова треба читати розповідним тоном? Попрацюйте в парах.
Перевірка:
-Яка пара готова виступити?Слова автора читатиме весь клас.
8.Про якого це хлопчика?Скромний, Чуйний, Розумний, Жалісливий, Добрий, Милосердний, Людяний, Великодушний.
-Кому в оповіданні ви симпатизуєте більше?Чому?
9.Робота з малюнком.
-Розгляньте малюнок до твору. Знайдіть і зачитайте уривок оповідання, який зобразив художник.
10. Робота на карточках.
1.Подія, описана в оповіданні, відбувається:
-весняного дня в полі;
-осіннього ранку в лісі;
-літнього дня в полі.
2.Встав пропущені слова.
«Я співчуваю, тобі», сказав-------хлопець.
«А----------не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові».
«Мені жаль тебе» , - сказав--------.
ПІДСУМОК УРОКУ.
В нашій шкільній бібліотеці є багацько книг В.Сухомлинського. Ось тільки кілька з них. Раджу вже сьогодні сходити і вибрати щось почитати.
Я дякую вам за роботу на уроці. Якщо порівняти вашу роботу на уроці із поведінкою хлопчиків, то байдужих я не помітила. А тому, сподіваюсь, що ви зрозуміли: «Гарні не красиві слова, а - красиві діла.»