Розробка уроку літературного читання для 3 класу "В.Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло»

Про матеріал
Ознайомити дітей з біографією В.О.Сухомлинського. Допомогти усвідомити головну думку твору. Вчити давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів. Розвивати зв'язне мовлення, уміння співвідносити текст із малюнком. Виховувати добру, чуйність.
Перегляд файлу

«Знайомство з біографією Василя Сухомлинського. В.Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло»

(урок читання для 3 класу)

 

Вчитель: Опорний заклад загальної середньої освіти Розумівська школа Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області

Русанова Людмила Вікторівна

 

 

Мета: ознайомити дітей з біографією В.О.Сухомлинського. Допомогти усвідомити головну думку твору. Вчити давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів. Розвивати зв'язне мовлення, уміння співвідносити текст із малюнком. Виховувати добру, чуйність.

 

Обладнання: портрет В.Сухомлинського, записи на дошці, таблиця зі словниковими словами, сигнальні картки «а-б». Виставка книг В.Сухомлинського, тематичний словник Прищепи, складові таблиці кожному.

 

І.Організація класу:

Діти, у нас сьогодні гості – подаруйте їм добру усмішку. Підготуємо наші мовні органи до уроку читання:

1)1,2,3 – вдих, 4 – видих;

2)голосні звуки;

3)скоромовки;

4)вправа «Не зіб'юсь»

Хатина        1)повільно, тихо

Хатина        2)помірно, здивовано

Хатинка       3)швидко, радісно

Хатина         4)питання – відповідь

5)складні таблиці «Земля – небо»

ІІ. Мовна розминка.

Далі – мовна розминка з хоровими відповідями. Здогадайся: про кого я говорю.

Марійка…………її справжнє ім'я.

Грицько………..

Наталя…………

Дмитро …….(Павличко)

Анатолій……(Костецький) та (Качан)

Степан………(Жупанин)

Тамара………(Коломієць)

Вона живе ------(у Києві)

Що про неї запам'ятали?

Як назвати одним словом тих, кого ми називали?

Що вони для нас пишуть?

Що таке вірш? (невеликий поетичний твір, найчастіше з римуванням рядків)

Хто пише байки? (байкар) Казки?------ (казкар) Прозу? (прозаїк)

Одним словом ------всі вони? ------(письменники).

Що таке оповідання? (Це прозовий художній твір невеликого розміру)

Саме оповідання ми починаємо більш глибоко вивчати в новому розділі «Оповідання  про справи твоїх ровесників». Вам цікава пропозиція --- стати учасниками вікторини «З якого це оповідання?»

Підсумок: найактивнішим учасником став……Оплески йому!

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

А об’єднає усі ці оповідання……ім’я видатного педагога, прекрасного письменника – Василя Сухомлинського. Саме із ознайомлення з його читацькою скарбничкою ми почнемо вивчати новий розділ.

І.Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом В.Сухомлинського.

(Розповідь учителя про життєвий шлях письменника

https://uk.wikipedia.org/wiki/Сухомлинський_Василь_Олександрович)

2. Мовчазне читання статті (с.66)

Яким незвичайним вчителем був В.Сухомлинський ви дізнаєтесь із статті про нього.

Вправа «Губи».

Тест «Що з двох правильне?» (за сигнальними картками)

1.Усе своє життя В.Сухомлинський присвятив :

А) дітям

Б) сім’ї

2.У школі він викладав:

А) математику

Б) українську мову і літературу

3) Щоранку він зустрічав учнів:

А) на ганку школи

Б) на подвір’ї

Підтвердіть це словами тексту. Знайдіть найдовші слова у статті.

ФІЗХВИЛИНКА         О    О      О  (для очей)

2) Доповнення знань учнів:

До вашого багажу знань про Сухомлинського я  хочу додати. Що понад 35 років Василь Олександрович у школі. З них – 32 роки вів педагогічний щоденник, куди записував свої спостереження за поведінкою дітей. А потім його роздуми випливали на папір ставали книгами. Він написав понад 70 томів цікавих розповідей для дітей. Одна з його найкращих книг  «Серце віддаю дітям». У новому розділі ми ще познайомимося з декількома оповіданнями письменника.

Опрацювання оповідання «Красиві слова і красиве діло».

1.Робота над заголовком твору.

-Які слова ви вважаєте «красивими»?

-А діла «красиві» - це які ?

-як ви гадаєте в житті потрібні красиві слова? Цікаво , а що ж важливіше красиві слова чи красиві діла?

2.Словникова робота

Негода (непогода) – завірюха, ураган, злива.

Коли так кажуть?наведіть приклад.

Хлющ – скажемо разом. Що це? Звернемось до словника (тлумачний).

 

Прослухайте оповідання, можливо, хтось впізнає себе.

3.Виразне читання оповідання вчителем http://ditky.info/publ/suhomlynskiy/krasivi_slova_i_krasive_dilo/21-1-0-113

 

  • Тож скільки хлопчиків – друзів сховалось в хатинці?
  • Вони були сухі чи мокрі?
  • Хто прибіг до хатини мокрий, як хлющ?

Фізхвилинка

Раз , два! Час вставати,

Будемо відпочивати.

Три, чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять, шість! Засміялись,

Кілька раз понахилялись.

Зайчик сонячний до нас

Завітав у світлий клас.

Будем бігати, стрибати,

Щоб нам зайчика спіймати.

Прудко зайчик утікає

І промінчиками грає.

Сім, вісім! Час настав

Повернутися до справ.

 

Масаж чола, щічок, рук, очей.

 

4.Робота над текстом.

Звернемось до джерела знань і опрацюємо текст. Адже. хто багато читає, той багато ……….знає.

А)читанні гудіння (2 абзаци)

- поставте запитання до прочитаного

-позмагайтесь у хоровому читанні

Б) буксир

В)Помилка

Г) зупинка

Д) скоромовкою.

 

5.Аналіз змісту і вибіркове читання.

-Що за маленька хатинка стояла серед поля? Прочитайте.

Чому хлопці опинилися в ній?

-Кого вони побачили?

Чи знали друзі четвертого хлопчика?

-Прочитайте який у нього був вигляд?

Що йому сказав перший хлопчик?Прочитайте ці слова.

А що промовив другий хлопчик?

Чи можна сказати, що слова цих двох хлопчаків «красиві»?

Що зробив третій хлопчик?

Поміркуйте, що змоклому хлопчику було в цей момент потрібніше: красиві жалісливі слова чи сухий одяг?

  • У яких словах оповідання висловлена його головна думка?
  • -Що хотів автор показати вам вчинками героїв?

Фізхвилинка «Тік, так, тук».

 

6.Гра «Розвідники»

-Знайдіть у тексті порівняння

Ллє, мов з відра. – Що це значить ?

Мокра, як хлющ. – Це?

-це злегка мокра

-Промокла наскрізь

-Змокла до нитки.

Що автор хотів підкреслити цими порівняннями?

7.Читання в особах.

-З якою інтонацією слід читати слова перших 2-х хлопців?

-Чиї слова треба читати розповідним тоном? Попрацюйте в парах.

Перевірка:

-Яка пара готова виступити?Слова автора читатиме весь клас.

8.Про якого це хлопчика?Скромний, Чуйний, Розумний, Жалісливий, Добрий, Милосердний, Людяний, Великодушний.

-Кому в оповіданні ви симпатизуєте більше?Чому?

9.Робота з малюнком.

-Розгляньте малюнок до твору. Знайдіть і зачитайте уривок оповідання, який зобразив художник.

10. Робота на карточках.

1.Подія, описана в оповіданні, відбувається:

-весняного дня в полі;

-осіннього ранку в лісі;

-літнього дня в полі.

2.Встав пропущені слова.

«Я співчуваю, тобі», сказав-------хлопець.

«А----------не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові».

«Мені жаль тебе» , - сказав--------.

ПІДСУМОК УРОКУ.

В нашій шкільній бібліотеці є багацько книг В.Сухомлинського. Ось тільки кілька з них. Раджу вже сьогодні сходити і вибрати щось почитати.

 

Я дякую вам за роботу на уроці. Якщо порівняти вашу роботу на уроці із поведінкою хлопчиків, то байдужих я не помітила. А тому, сподіваюсь, що ви зрозуміли: «Гарні не красиві слова, а  - красиві діла.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 січня 2019
Переглядів
4102
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку