Заклад загальної середньої освіти № 83 м. Києва
Конспект уроку
( 7 клас )
Тема «Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковим зворотом»
Підготувала
вчитель української мови та літератури
Котюк А. Б.
Київ – 2019
Тема: Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковим зворотом ( 7 клас )
Мета: поглибити знання про ознаки дієприкметника; навчити учнів визначати дієприкметникові звороти в реченні, правильно будувати речення з дієприкметниковими зворотами; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; підвищити орфографічну грамотність учнів і культуру мовлення.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння нових термінів.
Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні дієприкметникових зворотів, додержання правильної їнтонації в реченнях .
Міжпредметні зв’язки: роль дієприкметникових зворотів у розкритті задуму висловлювання (література).
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця « Дієприкметниковий зворот та розділові знаки при дієприкметниковому звороті», індивідуальні завдання, дидактичний матеріал.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Перевірка домашнього завдання.
Бесіда з класом.
— Як називається дієприкметник із залежними словами?
— Коли дієприкметниковий зворот на письмі виділяться комами?Як це відбувається в усному мовленні?
Продовжіть речення
Дієприкметник - це…
Морфологічні ознаки дієприкметника…
Ознаки дієприкметника (дієслівні, прикметникові)…
Дієприкметник узгоджується з…
На які групи за значенням поділяються дієприкметники…
У реченні дієприкметник…
Наведіть приклади дієприкметників…
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
IV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
1. Проблемне запитання.
— Коли на письмі дієприкметниковий зворот не виділяється комою?
2. Опрацювання таблиці
Дієприкметниковий зворот відокремлюється |
Дієприкметниковий зворот не |
|
Якщо стоїть перед означуваним словом, не має обставинного відтінку і означуване слово — не особовий займенник: Обпечене сонцем листя пишалося своєю красою. |
Орфограма Розділові знаки при дієприкметниковому звороті
|
V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру. Вироблення умінь і навичок.
Творче завдання
Доберіть спочатку до дієприкметників залежні слова, утворюючи дієприкметникові звороти, а потім доберіть означувані іменники. Запишіть за зразкомю
Зразок: Засохлий. Засохлий від спраги. Засохлий від спраги степ.
Обвітрений. Загострений. Написаний.
Виконання системи вправ.
1.Марійка, одягнена у вишиванку, пішла на парад. 2.До села вела стежка, витоптана сотнями ніг. 3. Діти підійшли до порослої бур’янами долини. 4. До долини, порослої бур’янами, підійшли діти. 5. Діти підійшли до долини, порослої бур’янами.
Списати, розсталяючи розділові знаки.
Повітря настояне на ароматах п’янить розум. Намальований коханим портрет приносив дівчині неабияке задоволення. Городи политі сонцем рясніли багатим урожаєм. Золотоверху церкву прикрашала вишита старою жінкою цілюща ікона Божої Матері. Надзвичайно потужним вітром несло в далечінь відірваний одинокий листочок.
Розподілити речення за колонками таблиці відповідно до правил правопису. Підкреслити дієприкметники.
Виділяємо комами |
Не виділяємо комами |
|
|
Варіант 1
Досліджений матеріал передали до архіву. Огорнений мар..вом день тихо здавав свої позиції. Сонний вечір ніжно пригортав стомлену палючим сонцем землю.
Варіант 2
Зачерствіла душа ніколи не зрозуміє болю ближньої людини. Вивішений плакат обговорювали на саміті декілька днів. Помічені сліди вели затяжною стежкою до села.
Гра « Ви нам – слово, ми Вам – десять». Назвіть дієприкметник команді- суперниці, вона повинна придумати і записати 2 речення де б кома ставилась, а де – ні.
Завдання: доповнити речення дієприкметниковими зворотами і розставити пропущені розділові знаки.
Завдання: перебудуйте речення, утворивши дієприкметниковий зворот, запишіть їх, підкресліть головні і другорядні члени.
Віяло несказанною прохолодою, яка затамовувала подих.
Вітер хилить до землі кущі, саджанці, квіти і трави, які застелили, наче полотно, українську землю.
Солов’їною називать мову, яка звучить наймелодійніше поміж інших.
Наші молоді воїни вже не боялись свисту гранат та бойових патронів, адже звикли жити весь час напоготові.
Ніхто не забере у нас віри у краще майбутнє, яку передали нам пращури.
Розгадати кросворд. Уписати в порожні клітинки дієприкметники, які утворились від прикметників.
Два дієприкметники ( на вибір ) увести в речення, утворивши дієприкметниковий зворот і розставивши розділові знаки.
VI . Підсумки уроку.
Складіть сенкан за вивченою темою
VII. Рефлексія
Незакінчене речення
Сьогодні на уроці я дізнався про…
Найбільш цікавим було…
Я не вмів, а тепер умію…
Урок запам’ятається мені тим, що…
VIII. Домашнє завдання.
Дидактичний матеріал
Картки для самостійної роботи з теми
Розставте пропущені розділові знаки ( I варіант ) |
|
Розставте пропущені розділові знаки ( II варіант ) |
|
Використовуючи дієприслівники та дієприслівникові звороти, напишіть твір-мініатюру на тему « Різдвяні свята » .
1