Розробка уроку на тему: «Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковим зворотом»

Про матеріал
Розробка уроку на тему: «Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковим зворотом»
Перегляд файлу

  Заклад загальної середньої освіти № 83 м. Києва

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

( 7 клас )

Тема «Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковим зворотом»

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель української мови та літератури

Котюк А. Б.

 

 

 

 

 

Київ – 2019

             C:\Users\Вероника\Desktop\1.jpg           

Тема: Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковим зворотом ( 7 клас )

Мета: поглибити знання про ознаки дієприкметника; навчити учнів визначати дієприкметникові звороти в реченні, правильно будувати речення з дієприкметниковими зворотами; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; підвищити орфографічну грамотність учнів і культуру мовлення.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія: засвоєння нових термінів.

Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні дієприкметникових зворотів, додержання правильної їнтонації в реченнях .

Міжпредметні зв’язки: роль дієприкметникових зворотів у розкритті задуму висловлювання (література).

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, таблиця « Дієприкметниковий зворот та розділові знаки при дієприкметниковому звороті», індивідуальні завдання, дидактичний матеріал.

Хід уроку

І.       Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка домашнього завдання.

 Бесіда з класом.

        Як називається дієприкметник із залежними словами?

        Коли дієприкметниковий зворот на письмі виділяться комами?Як це відбувається в усному мовленні?

 Продовжіть речення

Дієприкметник - це…

Морфологічні ознаки дієприкметника

Ознаки дієприкметника (дієслівні, прикметникові)

Дієприкметник узгоджується з…

На які групи за значенням поділяються дієприкметники…

У реченні дієприкметник…

Наведіть приклади дієприкметників…

ІІ.      Оголошення теми та мети уроку

ІІІ.    Мотивація навчальної діяльності школярів

IV.    Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу

1.         Проблемне запитання.

        Коли на письмі дієприкметниковий зворот не виділяється комою?

2. Опрацювання таблиці

Дієприкметниковий зворот відокремлюється

Дієприкметниковий зворот не 
відокремлюється

  1. Якщо стоїть після означуваного слова: Невимовно заворожує красаусипана інеєм.
  2. Якщо означуване слово — особовий займенник: Прочитану влітку книгу, я віднесла до бібліотеки.
  3. Якщо стоїть перед означуваним словом і відділений від нього іншими членами речення (особливо присудком): Білим снігом присипаніколо сіл стоять дуби.
  4. Якщо стоїть перед означуваним словом і має додатковий обставинний відтінок (до нього, крім питання який?, можна поставити ще питання чому? за якої умови? незважаючи на що?); стоїть переважно на початку речення: Стомлена важкою працею, жінка відмовилися прибирати. [відмовилися (чому?), бо стомлена]

Якщо стоїть перед означуваним словом, не має обставинного відтінку і означуване слово — не особовий займенник: Обпечене сонцем листя  пишалося своєю красою.

Орфограма

Розділові знаки при дієприкметниковому звороті

 

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру. Вироблення умінь і навичок.
Творче завдання
Доберіть спочатку до дієприкметників залежні слова, утворюючи дієприкметникові звороти, а потім доберіть означувані іменники. Запишіть за зразкомю

Зразок: Засохлий. Засохлий від спраги. Засохлий від спраги степ.

Обвітрений. Загострений. Написаний.

Виконання системи вправ.

  1. Прочитайте речення, визначте в кожному звороті дієприкметник і залежні від нього слова. Обгрунтуйте вживання розділових знаків.

1.Марійка, одягнена у вишиванку, пішла на парад. 2.До села вела стежка, витоптана сотнями ніг. 3. Діти підійшли до порослої бурянами долини. 4. До долини, порослої бурянами, підійшли діти. 5. Діти підійшли до долини, порослої бурянами.

  1. Коментоване письмо

Списати, розсталяючи розділові знаки.

Повітря настояне на ароматах п’янить розум. Намальований коханим портрет приносив дівчині неабияке задоволення. Городи политі сонцем рясніли багатим урожаєм. Золотоверху церкву прикрашала вишита старою жінкою цілюща ікона Божої Матері. Надзвичайно потужним вітром несло в далечінь відірваний одинокий листочок.

  1. Вибірково-розподільний диктант (за варіантами)

Розподілити речення за колонками таблиці відповідно до правил правопису. Підкреслити дієприкметники.

 

Виділяємо комами

Не виділяємо комами

 

 

 

Варіант 1

Досліджений матеріал передали до архіву. Огорнений мар..вом день тихо здавав свої позиції. Сонний вечір ніжно пригортав стомлену палючим сонцем землю.

 

Варіант 2

Зачерствіла душа ніколи не зрозуміє болю ближньої людини. Вивішений плакат обговорювали на саміті декілька днів. Помічені сліди вели затяжною стежкою до села.

 Гра « Ви нам – слово, ми Вам – десять». Назвіть дієприкметник команді- суперниці, вона повинна придумати і записати 2 речення де б кома ставилась, а де – ні.

  1.   Гра «Розумники».

Завдання: доповнити речення дієприкметниковими зворотами і розставити пропущені розділові знаки.

  1. Із-за обрію виглядали … одинокі ластівки.
  2. Автор відредагував… тексти.
  3. … всі разом пішли спочивати.
  4. На шибках … танцювали найрізноманітніші візерунки.
  5. … важко дихали з-під снігу.
  6. На осінніх канікулах … ми всім класом вирушили підкорювати вершину Говерли.

 

  1. Творче моделювання.

 

Завдання: перебудуйте речення, утворивши дієприкметниковий зворот, запишіть їх, підкресліть головні і другорядні члени.

 

Віяло несказанною прохолодою, яка затамовувала подих.

Вітер хилить до землі кущі, саджанці, квіти і трави, які застелили, наче полотно, українську землю.

Соловїною називать мову, яка звучить наймелодійніше поміж інших.

Наші молоді воїни вже не боялись свисту гранат та бойових патронів, адже звикли жити весь час напоготові.

Ніхто не забере у нас віри у краще майбутнє, яку передали нам пращури.

 

  • Поясніть правопис виділених слів.

 

 

 

  1. Ігрове завдання

 

Розгадати кросворд. Уписати в порожні клітинки дієприкметники, які утворились від прикметників.

Два дієприкметники ( на вибір ) увести в речення, утворивши дієприкметниковий зворот і розставивши розділові знаки.                     

      C:\Users\Вероника\Desktop\35148.004.png

 

VI . Підсумки уроку.

Складіть сенкан за вивченою темою

VII. Рефлексія

Незакінчене речення

Сьогодні на уроці я дізнався про…

Найбільш цікавим було…

Я не вмів, а тепер умію…

Урок запамятається мені тим, що…

VIII. Домашнє завдання.

  • Вивчити теоретичний матеріал.
  • Із вивчених літературних творів виписати 10 речень із дієприкметниковим зворотом, підкреслити дієприкметники.

 

 

        C:\Users\Вероника\Desktop\16.jpg

 

Дидактичний матеріал

 

Картки для самостійної роботи з теми

 

Розставте пропущені розділові знаки ( I варіант )

  1. Устелена барвами земля посміхається всім із задоволенням.
  2. Спечені Яринкою пампушки пахли аж на краю села.
  3. За містом видніється галявинка полита сонцем.

 

Розставте пропущені розділові знаки ( II варіант )

  1. Вирізьблений із дерева свистун приваблював усіх дітлахів своїм співом.
  2. За переказ списаний в однокласника Максим отримав двійку.
  3. Підсніжники пробуджені від зимового сну спиналися на ніжки.

 

                          C:\Users\Вероника\Desktop\6.jpg

 

 Використовуючи дієприслівники та дієприслівникові звороти, напишіть твір-мініатюру на тему « Різдвяні свята » .

 

1

 

docx
Додано
16 лютого 2019
Переглядів
5905
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку