Розробка уроку на тему "Додавання раціональних чисел".
Мета: скласти алгоритм додавання раціональних чисел; засвоєння учнями цих правил; формувати вміння застосовувати правила до розв'язання вправ, що передбачають додавання раціональних чисел;
розвивати творче, самостійне мислення, вміння аналізувати, оцінювати роботи однокласників;
виховувати охайність записів, взаємоповагу, тактовність й уміння слухати.
Учні повинні: формулювати правила виконання додавання додатних і від'ємних чисел , виконувати вправи, що передбачають додавання раціональних чисел.
Математика 6 клас
Тема. Додавання раціональних чисел
Мета: скласти алгоритм додавання раціональних чисел; засвоєння учнями цих правил; формувати вміння застосовувати правила до розв’язання вправ, що передбачають додавання раціональних чисел;
розвивати творче, самостійне мислення, вміння аналізувати, оцінювати роботи однокласників;
виховувати охайність записів, взаємоповагу, тактовність й уміння слухати.
Учні повинні: формулювати правила виконання додавання додатних і від’ємних чисел , виконувати вправи, що передбачають додавання раціональних чисел.
Тип уроку: формування нових знань
Наочність та обладнання: конспект, картки, мультимедія, фішки, демонстраційний матеріал ( координатна пряма, магніт ).
Структура уроку
I Організаційний момент
II Перевірка домашнього завдання
III Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
IV Вивчення нового матеріалу
V Підсумок уроку
VI Домашнє завдання
Хід уроку
I Організаційний момент
II Перевірка домашнього завдання
Слайд 1
III Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Учні оцінюються фішками
На мультимедії подаються завдання. Слайд 2
а) натуральні; в) додатні; д) цілі від’ємні;
б) цілі; г) недодатні; е) дробові від’ємні.
Слайд 3
IV Вивчення нового матеріалу
Повідомлення теми, мети уроку. Слайд 4 Слайд 5
Матеріал подається у вигляді бесіди з поетапним закріпленням нових знань.
Пояснення
Пояснення можна розпочати з такої історії
Якось, граючи, Буратіно не помітив, як відійшов далеко від своєї домівки. Повертаю-чись назад, він заблукав. Йшов через поле, через ліс і потрапив на галявину, на якій стояв великий камінь. На камені хлопчик прочитав напис: Слайд 6 «Управо підеш – в царство додатних чисел попадеш, уліво підеш – у царство від’ємних чисел попадеш». Буратіно не наважувався йти в жодну сторону, але залишатися на галявині було теж небезпечно. Поміркувавши, він все ж таки зробив 7 кроків вліво, а потім ще 3 в ту ж сторону.
Показати на координатній прямій маршрут руху Буратіно. … Яким математичним терміном можна замінити слова і, ще? (Відповідь: додати).
Побоявся наш герой заходити далеко і повернувся на галявину. Вирішив піти іншим шляхом. Зробив 4 кроки вправо, а потім 9 вліво. (Теж продемонструвати на КП)
Аж раптом Буратіно почув знайомий голос. Він належав старенькому папі Карло. Хлопчик з радістю побіг назустріч батькові. А ми залишаємося і продовжуємо знайомство з дією додавання.
Пропонується учням виконати за допомогою координатної прямої додавання чисел: 13 + ( -11 ); -2 + 5; -4 + ( - 1 ).
Завдання класу
На картках чотирьох варіантів записано по 5 прикладів. Результат кожного приклада відповідає певній букві. Умова – приклади не переставляти місцями, прочитати знизу доверху. Букви подаються на екран після розв’язання завдання. Вчитель перевіряє правильність рішення по мірі розв’язання завдання.
За допомогою координатної прямої знайти суму чисел:
Варіант 1
Варіант 2
Варіант 3
Варіант 4
Слайд 7
А 5 |
Е -1 |
І 15 |
М 6 |
С -8 |
Ц 18 |
Б 13 |
Є 10 |
Ї -2 |
Н -12 |
Т 20 |
Ч -4 |
В -7 |
Ж -3 |
Й 18 |
О -5 |
У -15 |
Ш -11 |
Г 8 |
З 12 |
К 7 |
П 3 |
Ф 13 |
Ю 1 |
Д 0 |
И 4 |
Л -10 |
Р -6 |
Х -9 |
Я 9 |
В результаті повинні вийти такі слова: груша, лимон, вишня, слива. Учні оцінюються фішками
Фізкультхвилинка
Чи завжди зручно користуватися при додаванні координатною прямою? Чому?
Як же бути у випадку з великими числами?
Існують правила додавання раціональних чисел.
Слайд 8
Алгоритм додавання від’ємних чисел
Щоб додати два від’ємних числа необхідно:
Приклади: -7 + ( - 3 ); -4 + ( - 1 ).
Алгоритм додавання чисел з різними знаками
Щоб додати два числа з різними знаками необхідно:
Приклади: 4 + ( -9 ); -2 + 5; 13 + ( -11 ).
Завдання класу
Перед розв’язанням №1003 повторити правила додавання і віднімання звичайних дробів з однаковими знаменниками.
Слайд 9
Варіант 1
Варіант 2
Учитель перевіряє правильність розв’язання прикладів в учнів, що виконували завдання на дошці. Решта учнів міняються зошитами з сусідом і порівнюють результати з результатами на дошці. (Учні оцінюються фішками)
V Домашнє завдання : § 30 №№ 996, 997, 1003в),г),д)
VI Підсумок уроку Слайд 8 Слайд 5 Слайд 10