Урок 25
Тема: Мюзикл
Мета: Ознайомити з особливостями жанру мюзиклу, розглянути історію виникнення мюзиклу, ознайомити з відмінностями мюзиклу від класичних музично-театральних жанрів, ознайомити з сюжетами та композиціями окремих мюзиклів, надати основні знання про відмінності між оперою, оперетою, балетом і мюзиклом.
Розвивати вміння учнів уважно слухати музичні номери з мюзиклу та надавати їм характеристику, розвивати вміння співставляти музично-театральні жанри з мюзиклом, розвивати вміння виконувати сольно пісню під фонограму.
Виховувати інтерес до жанру мюзиклу, ціннісне ставлення до сучасних театральних жанрів.
Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрети композиторів та головних виконавців мюзиклів.
Основні поняття для засвоєння: історія виникнення мюзиклу, відмінності мюзиклу від класичних музично-театральних жанрів.
Твори, що вивчаються на уроці:
Хід уроку
1. Вхід під мелодію пісні «Belle». Організаційний момент. Мотивація до навчання.
Сьогодні я знову запрошую вас до театру. На сцені — мюзикл. Пропоную вам познайомитися з новим жанром, який набув розвитку в театрі та кіно. Мюзикли полюбляють як дорослі, так і діти. В основі багатьох творів цього жанру — відомі класичні твори художньої літератури та твори для дітей.
2. Актуалізація опорних знань. Парне опитування.
- Назвіть характерні особливості театральної музики.
- Які різновиди опери ви знаете?
- Назвіть характерні риси оперети.
3. Новий матеріал для засвоєння. Розповідь про мюзикл: характерні особливості, історію виникнення.
Музичний словничок
Мюзикл – це жанр музичної вистави або музичного фільму, основою якого складають спів і хореографічні номери. Усе це об’єднано єдиним художнім задумом. Мюзикл – це один з наймолодших жанрів сучасного музичного театру. Дехто вважає його американським різновидом оперети.
Головна відмінність між оперетою і мюзиклом полягає у значенні музики в порівнянні з розмовними сценами. Музика в мюзиклі є одним із засобів музично – сценічного монтажу поряд з хореографією, пластикою, постановочними ефектами.
Спільні риси опери, оперети та мюзиклу:
Від інших різновидів драматичних творів для музичного театру (опера, оперета, балет) мюзикл вирізняється передусім синтетичністю: ані вокальні, ані танцювальні номери, ані музичний супровід у мюзиклі не є самодостатнім – вони лише слугують рівноправними засобами передання змісту. Сюжет, образи дійових осіб, ідейний зміст відіграють у мюзиклі велику роль, тому мюзикл, на відміну від опери та оперети, як правило, прийнято виконувати мовою, зрозумілою глядачеві, тобто сучасною побутовою та естрадною мовою музики.
У мюзиклі кожний вокальний і танцювальний номер є невід’ємним від сюжету і не може бути вилучений з вистави без шкоди змісту і твору в цілому.
Мюзикл як сценічний жанр з’явився в США наприкінці XIX - на початку XX ст.. У 1920 – х роках мюзикли почали екранізувати, що сприяло його популяризації. Кіномюзикл «Бродвейська мелодія» (1929 р.) вважають одним з найприбутковіших фільмів того часу. Це перший мюзикл, який отримав голлівудську премію «Оскар».
Собор Паризької Богоматері – один з найвідоміших символів Франції. Видатний письменник Віктор Гюго прославив собор у своєму однойменному романі, який був екранізований чимало разів; за його мотивами було створено балети і мюзикли. Так, у 1998 р. у Парижі відбулася прем’єра мюзиклу «Собор Парижської Богоматері» («Notre – DamedeParis»), автором текстів якого є Люк Пламондон, а музики – Ріккардо Коччіанте.
Незважаючи на зовнішню простоту сценографії і незвичний формат (шоу не вкладалося в стандарти, встановлені мюзиклами), «Собор…» сподобався глядачам. Протягом прем’єрного року мюзикл мав неперевершений успіх, яких відзначили в Книзі рекордів Гіннесса.
Найпопулярнішим синглом «Собору Паризької Богоматері» є композиція «Бель» («Belle»), яка утримувалася на першій сходинці французьких чартів упродовж 33 тижнів і була визнана найкращою піснею п’ятдесятиріччя.
Слухання Ріккардо Коччіанте мюзикл «Собор Паризької Богоматері» фрагменти.
Аналіз музичних творів.
Після феноменального успіху на батьківщині, мюзикл почав завойовувати шанувальників поза її межами. З 1999 року «Собор Паризької Богоматері» був поставлений на сценах Канади, Лас-Вегасу, Лондону, Росії. Сьогодні слухачі можуть насолоджуватися піснями з мюзиклу, представленими в англомовному збірнику (2000 р.), одну з яких виконала канадська співачка Селін Діон. Окрім того, можна насолоджуватися аудіо записами італійською та іспанською версіями мюзиклу.
11. Фізкультхвилинка «Пластична імпровізація».
12. Поспівка. Вправи для розвитку музичною слуху та голосу (за вибором вчителя).
13. Розучування пісні Г.Улицької «Лебеді»
14. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
- Що таке мюзикл?
- Розкажіть про особливості цього жанру.
- Чим відрізняється мюзикл від звичайного спектаклю?
- Які мюзикли сучасних композиторів ви знаєте?
- Розкажіть про музику цих творів.
- Який сюжет зацікавив вас найбільше?
- Розкажіть про українські мюзикли.
15. Домашнє завдання.
З’ясуйте за допомогою програми телепередач, чи транслюють мюзикли на телеекранах. Чи звучать мелодії мюзиклів по радіо?
Заспівайте пісню «Тече вода з-під явора» друзям та рідним.
16. Вихід з класу від мелодію мюзиклу «Привид опери».
17. Для допитливих — виконання музичного проекту.
МУЗИЧНИЙ ПРОЕКТ «СУЧАСНІ МЮЗИКЛИ»
Мета: підготувати та випустити шкільну тематичну газету, присвячену сучасним популярним мюзиклам.
Очікуваний результат: шкільна газета.
Типологія проекту: груповий, короткотривалий, інформаційний, му-зичний.
ПЛАН СТВОРЕННЯ ПРОЕКТУ:
Об’єднайтеся з друзями у три групи для створення проекту.
1. «Журналісти» — проведіть опитування серед учнів класу або школи про улюблені сучасні мюзикли, оформіть дані опитування у вигляді діаграми.
2.«Мистецтвознавці» — знайдіть серед інформаційних джерел відомості про улюблені мюзикли учнів, підготуйте статті до шкільної тематичної газети.
3.«Художники» — оформіть газету на ватмані. Розмістіть статті та діаграми з опитуванням, додайте відповідні ілю-страції та фотографії.
Презентуйте свою газету та розмістіть її в інформаційному куточку школи.